گزارش صوتی جلسه سخنرانی نمایندگی بادن وورتنبرگ در روزپنجشنبه مورخ 27 ژوئن 2019

ساعت 17به وقت اروپای مرکزی با حضور اعضای نمایندگی، سخنرانان و تنی چند از فعالان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران در اتاق پالتاک نمایندگی بادن وورتمبرگ برگزار گردید. در این جلسه آقای حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی به مقایسه ماده 1 و 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و شرایط اجرایی آن پرداختند، آقای مهراب زارعی گزارش ماهیانه نقض حقوق بشر در ایران در خرداد ماه98 را ارائه کردند، خانم زهرا اسدی راجب موضوع کودکان کار سخنرانی کردند، آقای جواد لعل محمدی راجب اهداف بیانیه 14 تن از فعالان مدنی صحبت کردند، خانم مینا فرشی سخنرانی با موضوع قربانیان شکنجه داشتند.در این جلسه سخنرانان به زیبایی به مسائل مطرح در جلسه پرداختند و در آخر بحث آزاد با موضوع حق انتخاب برگزار شد که آقایان حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی، محمدرضا چنگیزی ، امید شیر محمدی ، خانم پریسا حبیبی و دیگر دوستان حاضر در جلسه به بحث و تدابل نظر پرداختند علاقه مندان میتوانند از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند.

مهراب زارعی : گزارش ماهیانه نقض حقوق بشر در ایران در خرداد ماه ماه 98

حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی : بررسی ماده 1و20 اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی

زهرا اسدی :کودکان کار

جواد لعل محمدی : اهداف بیانیه 14 تن از فعالان مدنی

مینا فرشی: قربانیان شکنجه

بحث آزاد :حق انتخاب

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ۷ جولای ۲۰۱۹

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

یکشنبه۰۷ جولای ۲۰۱۹ ساعت ۱۶:۰۰

اعضا و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

با سلام و درود های صمیمانه

جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون در روز یکشنبه ۰۷ جولای ۲۰۱۹ ساعت ۱۶:۰۰ به وقت اروپای مرکزی در فضای مجازی پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشردر ایران برگزار خواهد شد.

برنامه های جلسه مجمع عمومی و بررسی وضعیت اداری کانون

۱.خوش آمد گویی واعلام برنامه وگزارش عملکرد روابط عمومی و جلسه ماه گذشته توسط خانم آزاده قریشی(۵ دقیقه)

۲.گزارش  مسئولین نمایندگی ها و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هریک۵ دقیقه)

۳.گزارش مسئول امور نمایندگی ها خانم مریم پورحسینی( ۵ دقیقه)

۴.گزارش مسئولین کمیته ها  و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک ۵ دقیقه)

۵.گزارش مسئول امورکمیته ها خانم زرین تاج الیاسی (۵ دقیقه)

۶.گزارش کمیته آموزش و پژوهش خانم مریم مرادی (۵ دقیقه)

۷. گزارش سردبیر ماهنامه و بررسی عملکرد ماهنامه توسط اعضاء، خانم شبنم رضاوند (۵ دقیقه)

۸.گزارش کتابخانه اینترنتی کانون وبررسی عملکرد آن توسط آقای مهدی گلسفیدی (۵ دقیقه)

۹. گزارش بخش امور رسانه و بررسی عملکرد آن توسط خانم رزا جهان بین( ۱۰ دقیقه )

۱۰.گزارش بخش صدا و تصویر و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء آقای محمد گلستانجو(۵ دقیقه)

۱۱. گزارش رادیوی اینترنتی کانون و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء، آقای سعید حسینی(۱۰ دقیقه)

۱۲. گزارش مسئول امور ارتباطات و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء خانم معصومه توکلی (۵ دقیقه)

۱۳. گزارش امور اینترنتی و بررسی عملکرد آن توسط آقای رسول عباسی زمان آبادی (۵ دقیقه)

۱۴.گزارش مالی و بررسی آن توسط اعضاء، آقای پوریا نخبه زعیم(۵ دقیقه)

۱۵.گزارش مسئول سایت انگلیسی کانون و بررسی عملکرد آن توسط اعضا، آقای علیرضا جهان بین (۵ دقیقه)

۱۶.گزارش مسئول سایت آلمانی کانون و بررسی عملکرد آن توسط اعضا، خانم نیلوفر ایمانیان (۵ دقیقه)

۱۷. گزارش هیئت رئیسه و برررسی عملکرد آن توسط آقای امیر نیلو (۱۰ دقیقه)

۱۸. پیشنهادات همکاران و بحث گفتگو و نتیجه گیری در خصوص آن ها (۳۰ دقیقه)

مکان: پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

Paltalk
Social Issues and Politics
Human Rights
Kanoon Defa az Hoqoq Bashar dar Iran

یادآوری:

حضور کلیه مسئولان و اعضاء کانون به موقع در جلسه لازم و مهم است.

در صورت وجود مشکل و عدم امکان حضور مسئولین و اعضا ضرورت دارد که حداکثر ۲۴ ساعت قبل از آغاز جلسه از طریق ایمیل با معرفی وکیل به هیئت رئیسه و یا روابط عمومی اطلاع رسانی شود .

حضور بموقع شما باعث برگزاری منظم جلسه خواهد گردید و بنا داریم که با همکاری و همراهی شما جلسه در زمان تعیین شده آغاز و پایان یابد.

همکاران محترم پیشنهادات و انتقادات خود را در زمان لازم بیان کرده تا زمان جلسه طبق روال پیش بینی شده برگزار شود .

   محدثه جزایری  

مسئول کمیته روابط عمومی

اطلاعیه ۱۱۳۸ کمیته دفاع از محیط زیست در خصوص بیابان زائی و نابودی جنگل ها

بیابان زایی و جنگل زدایی، آتش سوزی در ایران

بیابان‌زایی نوعی از تخریب زمین است که در آن منطقه‌ای با زمین‌های تقریباً خشک، به‌طور فزاینده‌ای خشک و غیر قابل زراعت می گردد، معمولاً چنین منطقه‌ای آب، پوشش گیاهی و حیات وحش اش را از دست می‌دهد.

عوامل گوناگونی مانند تغییر اقلیم و فعالیت‌های انسانی در این باره مؤثراند. بیابانی شدن یکی از مسائل قابل ملاحظه بوم‌شناسی و زیست‌محیطی در جهان است.

بیابان پدیده‌ای است که روز به روز گسترش می‌یابد. بیابان‌زایی در کشورهای کم‌آب، خشک و نیمه خشک زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.در زمان حاضر عوامل طبیعی، آنچنان نقشی در بیابان زایی ندارند البته خشک سالی‌هایی که به وقوع می‌پیوندد بیابان زایی را تشدید می‌کند ولی در ایران  این عوامل انسانی ست که بیشتر باعث بیابان زایی میشود.

بوته کنی، چرای مفرط و خارج از فصل دام در مراتع ، تبدیل مراتع به دیمزار، برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی، معدن کاوی و بهره برداری از معادن، جاده سازی و توسعه شهرها و روستاها و امثال آن .

از دستاوردها و افتخارات جدید  جمهوری اسلامی ایران׃

سرانه بیابان در ایران دو برابر میانگین جهانی است، سرانه بیابان در کشور ما ۴ هزار و ۳۰۰ مترمربع است در حالیکه در جهان این رقم ۲ هزار متر مربع است. یکی از مهمترین دلایل بیابان زایی، جنگل زدایی است و آتش سوزی جنگل ها مهمترین عامل جنگل زدایی است.

در چند سال اخیر اخبار آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع استان به وفور شنیده شده است، پدیده‌ای که در ۹۸ چه از نظر کمی و چه کیفی بطور بی‌سابقه و نگران‌ کننده‌ای رو به فزونی بوده است. در بعضی از موارد این آتش سوزی ها عمدی بوده مانند اتش سوزی های کردستان توسط سپاه و یا در استان فارس برای کاشت خشخاش.

آنچه که در این بین مشهود میباشد، عدم ارتقای توان و تجهیزات مقابله با حریق متناسب با افزایش کمی و کیفی سطوح آتش سوزی است، و همین عامل سبب کندی مهار گردیده است.

اگرچه شرایط مالی نامناسب دولت و دستگاههای اجرایی و عدم تخصیص کافی و به موقع اعتبارات از عوامل غیر قابل انکار، در این خصوص میباشد، اما دلیل اصلی، بی تفاوتی، سو مدیریت، غفلت و عدم پیش بینی تمهیدات لازم در زمان مناسب بوده است.

یادآور می شویم که براساس اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی است و هر فعالیت اقتصادی و غیره که با آلودگی محیط زیست و تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

ما اعضای کمیته دفاع از محیط زیست ایران با استناد به  معاهدات بین المللی حقوق بشری، محیط زیست را به عنوان یک حق مستقل حقوق بشر برای داشتن محیط زیست با کیفیت به رسمیت می شناسیم، و خواهان اجرای کامل اهداف هفده گانه سند۲۰۳۰ یونسکو بخصوص هدف پانزدهم (حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکو سیستم های زمینی، مدیریت پایدار جنگل ها، مبارزه با بیابان زایی، متوقف و معکوس نمودن فرسایش زمین و توقف از بین بردن تنوع زیستی ) توقف قاچاق خاک مرغوب و حاصلخیز، تخریب منابع غیرقابل جبران کشور، را یک جنایت علیه بشریت دانسته و خواستار برخورد با متخلفان و عاملان این جنایت و خیانت علیه مردم ایران و منافع ملی و چپاولگران منابع ملی و میهنی می باشیم.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از محیط زیست

نقش دین (تفتیش عقیده) در استخدام

به اصل ۱۹ و ۲۰  قانون اساسی نگاهی گذرا داشته باشیم قانونی که در آن به صراحت قید شده : مردم ایران از هر قوم و قبیله و که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و همه از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند. در این دو اصل از رعایت حقوق تمام مردم ایران صحبت شده ولی همین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها پیروان ادیان اهل سنت، یهودی، زرتشتی و مسیحی را به رسمیت می‌شناسد.

سایر پیروان ادیان و مذاهب در ایران مانند بهائیان، بابیان، مندائیان، یارسان، ایزدیان، رائیلیان، بوداییان، هندوها و سیکها و …، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته نشده‌اند.

پیروان سایر ادیان در ایران از پست های سطح بالای دولتى،قضائى ونظامى حذف مى شوندودر صدد كمى از پست های ارشد و متوسط در بسياری از حوزه های اشتغال را به خود تخصيص مى دهند.این  در حالیست كه  حمايت های اوليه برای همان سه ادیان به رسميت شناخته شده در قانون اساسى هم،وجود ندارد.

اما كسانى كه در ایران دين خودرا تغيير مى دهند  و همچنين پيروان اديان به رسميت شناخته نشده،همچنان در معرض آزار و اذيت، دستگيری، نفرت پراكنى و حمله به مكان عبادتشان هستند.

اخیرا سازمان بهزیستی با صدور بخشنامه‌ای استخدام پیروان سایر مذاهب و ادیان در مهدهای کودک را ممنوع اعلام کرد

هر چند بخشنامه‌ای که در ارتباط با عدم استخدام باورمندان سایر ادیان در مهدهای کودک توسط سازمان بهزیستی ارائه شده اصلاح شد، اما این رویدادها و صدور چنین بخشنامه‌هایی در هر مرتبه به پیروان دیگر شوک وارد می‌کند و آرامش، آسایش و حس امنیت را از آنان می‌رباید.تبعیض دینی در هنگام گزینش و استخدام، عدم توجه به معیارهای استاندارد در استخدام افراد، عدم بی‌طرفی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شهروندان با عقاید متفاوت، افزایش فشارها علیه پیروان ادیان و مذاهب ، بی‌توجهی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی»در ایران کاملا مشهود است .

واقعیت این است که مهد کودک ‌ها تنها شامل محدودیت‌های استخدامی در کشور نیستند.

با نگاهی به شرایط استخدام در ادارات و ارگان های دولتی یکی از شروط اصلی پذیرش مسلمان و شیعه دوازده امامی بودن است. اغلب  بانک ها وسازمان‌های وابسته به ارگان‌ها و نهاد‌های خاص نیز صرفا به دلیل وابستگی به این بخش‌ها از استخدام پیروان سایر ادیان به صورت رسمی و در بند‌های شروط استخدامی خود سر باز می زنند .

شهروندان زرتشتی، کلیمی و مسیحی در ایران همچون مسلمانان غیر شیعه این کشور، براساس قانون اساسی امکان داوطلب شدن برای پست ریاست جمهوری را ندارند.

اعتقاد به مذهب رسمی کشور یعنی شیعه دوازده امامی اصولی از شرایط اصلی برای داوطلبان ریاست جمهوری در ایران است که بی تردید این مسئله به اصل حقوق شهروندی ضربه میزند. مشکلاتی که در طی این 40 سال هیچ یک به دلیل رسانه‌ای نشدن شان حائز اهمیت دانسته نشده و درراستای رفع آن‌ها نیز کمکی نشده است و چه بسا به عنوان یک قانون و واژه غلط، حتی برای خود پیروان ادیان الهی غیر اسلام (همان کلمه اقلیت دینی که خود یک نقض حقوق بشر است) نیز پذیرفته شده و  با آن سازگار شده اند.

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان ، ضمن محکوم نمودن قوانین جاری که سرشار از تبعیض و نابرابری است، همصدا با سایرپیروان ادیان که در جمهوری اسلامی ایران مورد ظلم و تبعیض قرار گرفتند، با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر به ویژه ماده 1: همه آزاد و برابر بدنیا آمده اند ،ماده 2: عدم تبعیض، ماده 18: حق آزادی عقیده و همچنین خواهان اجرا شدن سند راهنمای هفده گانه 2030 از جمله  هدف شانزدهم: ترویج جوامع صلح طلب و فراگیر برای توسعه پایدار، دسترسی به عدالت برای همه و ایجاد نهادهای موثر، پاسخگو و فراگیر در تمام سطوح هستیم و برابری و رعایت حقوق تمام ایرانیان با هرعقیده و مذهب،حذف هرگونه تبعیض ،عدم دخالت در زندگی شخصی افراد را وظیفه اصلی جمهوری اسلامی ایران می دانیم

 

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

 

تفتیش منازل، ضبط لوازم و احضار ۱۲ شهروند بهایی در شاهین شهر اصفهان

خبرگزاری هرانا – در روزهای پایانی ماه گذشته منازل ۹ خانواده بهایی در شاهین شهر اصفهان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. طی این اقدام که با ارائه حکم توسط یک گروه ۷ نفره صورت گرفته بود، گوشی های تلفن همراه، لپ تاپ ها، تبلت ها، رسیور‌ها، کتب، عکس ها و تابلوفرش های شهروندان بهایی ضبط شده و در برخی منازل مدارک شناسایی و لوازم کار آنان نیز توقیف شده است. همچنین این شهروندان به همراه ۳ شهروند بهایی دیگر به صورت تلفنی به مراجع قضایی احضار شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای ۱۹ الی ۲۵ خردادماه ۹۸، منازل ۹ خانواده بهایی ساکن شاهین شهر اصفهان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

ادامه‌ی مطلب

تلاش برای پلمب مرکز سالمندان بهایی در گلشهر کرج و احضار مدیریت مجموعه به دادستانی

خبرگزاری هرانا – مامورین اداره اماکن کرج، روز جاری با حضور در یکی از مراکز نگهداری از سالمندان، که متعلق به بهاییان است، سعی در خارج کردن سالمندان و پلمب محل داشتند. گیتی چرخی زرین (خلص)، شهروند بهایی و مدیر این مجموعه نیز برای روز یکشنبه به دادستانی استان البرز احضار شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۶ تیرماه ۹۸، مامورین اداره اماکن کرج با حضور در یکی از مراکز نگهداری سالمندان در گلشهر کرج که متعلق به بهاییان است سعی در پلمب محل داشتند.

ادامه‌ی مطلب

گزارشی از آنچه در زندان مرکزی ارومیه بر زندانیان سنی مذهب می گذرد

زندان مرکزی ارومیه از جمله زندانهای ایران است که به دلیل نبود امکانات کافی و از سوی دیگر با توجه به بافت جمعیتی ساکن در استان آذربایجان غربی و شمال غربی ایران و از سوی دیگر نبود مدیریت صحیح و عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در این زندان مشکلات عدیده ای را برای زندانیان در این زندان بوجود آورده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, زندانیان عقیدتی سنی مذهب محبوس در زندان مرکزی ارومیه با انواع و اقسام مشکلات و تبعیضها و محرومیتها دست و پنجه نرم می کنند. بافت جمعیتی این زندان متشکل از ۶۰ درصد زندانی کورد و سنی مذهب و ۴۰ درصد زندانیان ترک زبان و شیعه را تشکیل می دهد. زندانیان کورد سنی مذهب محبوس در زندان مرکزی ارومیه اکثرا از شهرستانهای اطرف استان آذربایجان غربی به این زندان منتقل شدند و این درحالی است که همه شهرهای حومه استان آذربایجان غربی دارای زندان مستقل هستند.

ادامه‌ی مطلب

کوروش روحانی, شهروند بهائی بصورت مشروط آزاد شد

کوروش روحانی, شهروند بهائی محبوس در زندان عادل آباد شیراز, که از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه سالجاری جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس ۹۱ روزه خود در این زندان بسر میبرد با استفاده از قانون آزادی مشروط در تاریخ ۱۳ خرداد ماه از زندان آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, ۱۳ خرداد ۱۳۹۸, کوروش روحانی, شهروند بهائی, ساکن شیراز, با استفاده از قانون آزادی مشروط از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. آزادی وی در حالی صورت گرفت که از مجموع ۹۱ روز حبس تعزیری وی تنها ۲۶ روز باقی مانده بود. ادامه‌ی مطلب

احضار و بازجوئی از مولوی دوست محمد رئیسی, امام جمعه نصیرآباد زاهدان

مولوی دوست محمد رئیسی, امام جمعه نصرآباد, واقع در شهرستان سرباز, پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر تحت بازجوئی قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ, روز پنجشنبه ۵ تیر ماه ۱۳۹۸, مولوی دوست محمد رئیسی, امام جمعه نصیرآباد واقع در شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان پس از احضار از سوی اداره اطلاعات این شهر به مدت طولانی تحت بازجوئی قرار گرفت.

ادامه‌ی مطلب

تداوم بازداشت و محرومیت از ملاقات و تماس تلفنی ۳ شهروند بهائی اهل سمنان

اردشیر فنائیان، بهنام اسکندرانی و یلدا فیروزیان, ۳ تن از شهروندان بهائی ساکن سمنان, علیرغم گذشت بیش از ۵۰ روز از بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات در این شهر در محرومیت از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانوادهای خود بسر میبرند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز پنجشنبه ۶ تیر ماه ۱۳۹۸, علیرغم گذشت بیش از ۵۰ روز از بازداشت اردشیر فنائیان، بهنام اسکندرانی و یلدا فیروزیان، ۳ تن از شهروندان بهائی ساکن سمنان توسط ماموران اداره اطلاعات در این شهر و انتقال آنها به بازداشتگاه این ارگان امنیتی با توجه به دستور دستگاه قضائی کماکان خانوادهای این افراد از ملاقات و یا هرگونه تماس تلفنی با این افراد محروم هستند. با توجه به پیگیریهای صورت گرفته از سوی خانوادههای این افراد هیچگونه پاسخ مشخصی از ارگانهای امنیتی و قضائی به آنها داده نشده است. ادامه‌ی مطلب