تداوم بازداشت و محرومیت از ملاقات و تماس تلفنی ۳ شهروند بهائی اهل سمنان

اردشیر فنائیان، بهنام اسکندرانی و یلدا فیروزیان, ۳ تن از شهروندان بهائی ساکن سمنان, علیرغم گذشت بیش از ۵۰ روز از بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات در این شهر در محرومیت از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانوادهای خود بسر میبرند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز پنجشنبه ۶ تیر ماه ۱۳۹۸, علیرغم گذشت بیش از ۵۰ روز از بازداشت اردشیر فنائیان، بهنام اسکندرانی و یلدا فیروزیان، ۳ تن از شهروندان بهائی ساکن سمنان توسط ماموران اداره اطلاعات در این شهر و انتقال آنها به بازداشتگاه این ارگان امنیتی با توجه به دستور دستگاه قضائی کماکان خانوادهای این افراد از ملاقات و یا هرگونه تماس تلفنی با این افراد محروم هستند. با توجه به پیگیریهای صورت گرفته از سوی خانوادههای این افراد هیچگونه پاسخ مشخصی از ارگانهای امنیتی و قضائی به آنها داده نشده است.

اتهامات منتسبه بر علیه “بهنام اسکندرانی”, “اردشیر فنائیان” و “یلدا فیروزیان” ۳ تن از شهروندان بازداشت شده در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ ” تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم و امنیت عمومی” عنوان شده است.

بنقل از یک منبع نزدیک به این شهروندان بهائی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران؛ “بهنام اسکندرانی”, “اردشیر فنائیان” و “یلدا فیروزیان” شهروندان بهائی اهل سمنان همچنان در بازداشت و تحت بازجوئی اداره اطلاعات سمنان به سر می بردند و در طی این مدت از حق دسترسی به وکیل محروم بودند.

اردشیر فنائیان، یکی از بازداشت شده ها، مادرش را پیش از بازداشت بر اثر تصادف از دست داده و پدرش نیز در روز پنجشنبه ۱۶ خرداد به دلیل بیماری کلیوی در بیمارستان درگذشت.

مأموران اداره اطلاعات سمنان پس از فوت پدر “اردشیر فنائیان” وی را به بیمارستان منتقل می کنند تا برای چند دقیقه با سایر اعضای خانواده اش دیدار کند اما او را از حضور در مراسم خاکسپاری منع کردند و این شهروند بهائی نتوانست در مراسم خاکسپاری پدرش حاضر شود.

پدر و مادر اردشیر فنائیان از جمله شهروندان بهایی بودند که در دهه ۶۰ به دلایل اعتقادی در زندان به سر بردند؛ اردشیر نیز در زندان متولد شده است.

لازم به ذکر است, در بین این ۳ نفر, “اردشیر فنائیان” در سال۱۳۹۲ به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” محکوم شده بود و در تاریخ ۱۸ دی ماه همان سال جهت تحمل دوران حبس بازداشت شده بود. علیرغم لغو قانون دستگیری مشمولین نظام وظیفه، در دوران حبس به حکم قضائی از وی تعهد گرفته شده بود که پس از پایان محکومیت جهت انجام خدمت نظام وظیفه خود را معرفی کند.

“بهنام اسکندریان” طی مدت بازداششت خود در سلول انفرادی به همراه دو زندانی جرایم خطرناک نگهداری شده و بار ها از سوی ۲ زندانی با جرائم غیرسیاسی مورد ضرب و شتم و تهدید و اخاذی قرار گرفته است.

این ۲ زندانی حتی “بهنام اسکندریان” را تهدید و از او تقاضای پول کردند.

“یلدا فیروزیان”, نیز پس از ۲۰ روز از زمان بازداشت، از اداره اطلاعات سمنان به زندان مرکزی سمنان منتقل شده اما در طی این مدت از ملاقات کابینی مثل سایر زندانیان محروم بوده است.

حقوق بشر در ایران در تاریخ ۱۱ و ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۸ با انتشار ۲ گزارش تداوم باداشت و بلاتکلیفی یلدا فیروزیان, اردشیر فنائیان و بهنام اسکندرانی را اطلاع رسانی کرده بود.

بیشتر بخوانید؛ تداوم بازداشت و بیخبری از وضعیت ۳ شهروند بهائی بازداشت شده در سمنان
بیشتر بخوانید؛ تداوم بازداشت و بیخبری از وضعیت ۳ شهروند بهائی ساکن سمنان
سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد.

همچنین برخورداری شهروندان از حق دادرسی عادلانه توسط دادگاهی بی طرف از جمله موارد مورد تاکید در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.

همچنین بازداشت خودسرانه افراد و عدم تفهیم اتهام فرد در زمان بازداشت و امکان دسترسی به وکیل برای متهم از جمله موارد ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسیمصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل . سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون نیز مورد تاکید قرار گرفته است اما برخوردهای فراقانونی از سوی ارگانهای امنیتی ناقض قوانینی است که خود تدوینگر آن بودند و ادعای عمل بر آن را دارند.