کوروش روحانی, شهروند بهائی بصورت مشروط آزاد شد

کوروش روحانی, شهروند بهائی محبوس در زندان عادل آباد شیراز, که از تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه سالجاری جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس ۹۱ روزه خود در این زندان بسر میبرد با استفاده از قانون آزادی مشروط در تاریخ ۱۳ خرداد ماه از زندان آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, ۱۳ خرداد ۱۳۹۸, کوروش روحانی, شهروند بهائی, ساکن شیراز, با استفاده از قانون آزادی مشروط از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. آزادی وی در حالی صورت گرفت که از مجموع ۹۱ روز حبس تعزیری وی تنها ۲۶ روز باقی مانده بود.

کوروش روحانی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸, به همراه ۲ هم پرونده ای دیگر خود بنامهای “محبوب حبیبی” و “پژمان شهریاری” جهت تحمل دوران محکومیت حبس خود بازداشت و سپس به زندان عادل اباد شیراز منتقل شده بودند.

این شهروند بهائی در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷, به همراه ۵ تن دیگر از شهروندان بهائی شیراز در پی یورش ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و سپس به بازداشتگاه این ارگان امنیتی موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شدند.

لازم به ذکر است, کوروش روحانی در تاریخ ۲ مهرماه ۱۳۹۷ پس از گذشت ۳۷ روز با قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بودند.

کوروش روحانی پیشتر و در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به ریاست “قاضی محمود ساداتی” ، به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و در تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۸ و با توجه به ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر “کوروش روحانی” به تحمل ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب ۶ اسفند ۱۳۶۹ از هرگونه حقوق شهروندی محروم هستند و از شسوی حکومت جمهوری اسلامی این دسته از شهروندان با انواع و اقسام موارد نقض حقوق بشر و اعمال رفتارهای قهرآمیز روبرو هستند.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد که در این دو ماده بخه صراحت بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و همچنین تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی برای افراد چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید شده است.