گزارش صوتی جلسه کمیته آموزش و پژوهش ( کارگاه آموزشی )27 مارس 2019

کمیته آموزش و پزوهش نشستی را در روز شنبه 27 مارس 2019 ساعت 15 بوقت اروپا با حضور مسئولین و اعضای جدید و قدیم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران و جمعی از میهمانان در اتاق پالتاک کمیته آموزش و پژوهش برگزار کرد که علاقمندان میتوانند از لینکهای ذیل ، موضوعات مطروحه در این جلسه را شنوا باشند : ادامه‌ی مطلب

گزارش صوتی جلسه کمیته ادیان و نمایندگی بادن ووتمبرگ در تاریخ 28 مارس 2019

جلسه سخنرانی کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی بادن ووتمبرگ، در تاریخ 28 مارس 2019 در ساعت 17 به وقت اروپای مرکزی با حضور اعضای کمیته، جمعی از فعالان حقوق بشر و میهمانان دیگر در فضای مجازی پالتاک برگزار گردید. در این جلسه در رابطه با موضوعات​ : گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان در اسفند 1397, حقوق شهروندی پیروان ادیان یارسیان در ایران , تاریخچه ایی از زندان اوین , وضعیت معیشتی مردم در ایام سال نو و مقایسه آن با سالهای پیشین برگزار گردید که علاقه مندان میتوانندبا مراجعه به لینک های زیر موضوعات مطرح شده را شنوا باشند :

مهراب زارعی :گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان در اسفند 1397

آزاده قریشی :  تاریخچه ایی از زندان اوین

محمد رضا چنگیزی : وضعیت معیشتی مردم در ایام سال نو و مقایسه آن با سالهای پیشین

محمد رضا احمدی آبقد: حقوق شهروندی پیروان ادیان یارسیان در ایران

گزارش صوتی جلسه مشترک نمایندگی‌های اتریش و نورد راین وستفالن، 28 مارس 2019

جلسه سخنرانی اعضای نمایندگی‌های اتریش، نورد راین وستفالن، در تاریخ 28 مارس 2019، ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی، با حضور اعضای نمایندگی‌ها و جمعی از فعالان حقوق بشر و میهمانان دیگر در فضای مجازی پالتاک برگزار گردید. در این جلسه در رابطه با موضوعات گزارش و تحلیل موارد نقض حقوق بشر در ماه گذشته، بررسی ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر (برابری در حرمت و حقوق) و مقایسه ان با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، روز جهانی زن، تبعات تخریب محیط زیست و در آخر با بحث آزاد با موضوع بحران‌های طبیعی و حقوق انسانی بحث و گفتگو شد که علاقه‌مندان می‌توانند گزارش جلسه فوق را از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند:

 زرین‌تاج الیاسی: گزارش و تحلیل موارد نقض حقوق بشر در ماه گذشته

 فریبا مرادی‌پور: بررسی ماده یک اعلامیه جهانی حقوق بشر (برابری در حرمت و حقوق) و مقایسه ان با قانون اساسی

 سمانه محبی: روز جهانی زن

شبنم رضاوند: تبعات تخریب محیط زیست

بحث آزاد: بحران‌های طبیعی و حقوق انسانی

 

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران7 آپریل2019

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 یکشنبه ۱۸فروردین ۱۳۹۸برابر با ۷ آپریل ۲۰۱۹ ساعت ۱۶:۰۰

اعضا و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

با سلام و درود های صمیمانه

جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون در روز یکشنبه 07 آپریل 2019 ساعت 16:00 به وقت اروپای مرکزی در فضای مجازی پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشردر ایران برگزار خواهد شد.

 برنامه های جلسه مجمع عمومی و بررسی وضعیت اداری کانون

1.خوش آمد گویی واعلام برنامه توسط مسئول جلسه آقای مهران فاضل زاده حبیب آبادی (5 دقیقه)

2.گزارش  مسئولین نمایندگی ها و بررسی عملکرد آنان، توسط اعضاء (هریک 5 دقیقه)

3.گزارش مسئول امور نمایندگی ها خانم مریم پورحسینی ( 5 دقیقه)

4.گزارش مسئولین کمیته ها  و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک 5 دقیقه)

5.گزارش مسئول امورکمیته ها خانم زرین تاج الیاسی (5 دقیقه)

6.گزارش کمیته آموزش و پژوهش خانم مریم مرادی (5 دقیقه)

7.گزارش امور اینترنتی و بررسی عملکرد آن، توسط آقای رسول عباسی زمان آبادی (5 دقیقه)

8.گزارش کتابخانه اینترنتی کانون و بررسی عملکرد آن، توسط آقای مهدی گلسفیدی (5 دقیقه)

9.گزارش بخش امور رسانه و بررسی عملکرد آن، توسط اعضاء، خانم رزا جهان بین (10 دقیقه)

10.گزارش کمیته روابط عمومی و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء، خانم محدثه جزایری (5 دقیقه)

11.گزارش بخش صدا و تصویر و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء، آقای محمد گلستانجو (5 دقیقه)

12.گزارش رادیوی اینترنتی کانون و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء، آقای سعید حسینی (10 دقیقه)

13.گزارش مسئول امور ارتباطات و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء، خانم معصومه توکلی (5 دقیقه)

14.گزارش سردبیر ماهنامه و بررسی عملکرد ماهنامه توسط  اعضاء، خانم شبنم رضاوند (5 دقیقه)

15.گزارش مالی و بررسی آن توسط اعضاء، آقای پوریا نخبه زعیم (5 دقیقه)

16.گزارش هیئت رئیسه و برررسی عملکرد آن توسط آقای امیر نیلو (10 دقیقه)

17.پیشنهادات همکاران و بحث گفتگو و نتیجه گیری در خصوص آن ها (30 دقیقه)

 مکان: پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

Paltalk

Social Issues and Politics

Human Rights

Kanoon Defa az Hoghoghe Bashar dar Iran

یادآوری:

  1. حضور کلیه مسئولان و اعضاء کانون به موقع در جلسه لازم و مهم است.
  2. در صورت وجود مشکل و عدم امکان حضور مسئولین و اعضا ضرورت دارد که حداکثر 24 ساعت قبل از آغاز جلسه از طریق ایمیل با معرفی وکیل به هیئت رئیسه و یا روابط عمومی اطلاع رسانی شود .
  3. حضور بموقع شما باعث برگزاری منظم جلسه خواهد گردید و بنا داریم که با همکاری و همراهی شما جلسه در زمان تعیین شده آغاز و پایان یابد.
  4. همکاران محترم پیشنهادات و انتقادات خود را در زمان لازم بیان کرده تا زمان جلسه طبق روال پیش بینی شده برگزار شود .

محدثه جزایری

مسول کمیته روابط عمومی

اطلاعیه 1111 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان در خصوص زندان و زندانیان رجائی شهر

زندانیان زندان رجايی شهر کرج

زندان رجایی شهر کرج ، یكی از زندانهای متراكم و پر جمعیت ایران است كه اكثرا زندانیان عادی با جرائم اجتماعی در آن محبوس هستند. تعدادی از زندانیان سیاسی بطور خاص پس از تظاهرات‌های بزرگ سال ۱۳۸۸ نیز در این زندان زندانی شدند.رئیس این زندان، در حال حاضر غلامرضا ضیائی نام دارد. ضیایی  جمع زندانیان سیاسی خود را فردی با بیش از ۲۰ سال سابقه کار امنیتی و اطلاعاتی در پرونده خود و رئیس بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸ معرفی کرده است.بند هفت زندان رجایی شهر کرج در حال حاضر محل نگهداری تعدادی از زندانیان سیاسی- عقیدتی اهل سنت با اتهامات مختلف و همچنین تعدادی از زندانیان تحت عنوان داعش می باشد. زندانیان اهل سنتی که بعد از جریان دوشنبه سیاه در زندان رجایی شهر، به این بند منتقل شدند

روز دوشنبه یازدهم مردادماه سال ۹۵ معروف به “دوشنبه سیاه” با یورش بی سابقه گارد سیاهپوش زندان رجایی شهر کرج ۳۷ زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام، با دستبند، پابند و چشم بند تحت تدابیر شدید امنیتی به سلولهای انفرادی منتقل و روز بعد دستکم ۲۰ تن از آنان اعدام شدند

 .تهدید جانی زندانیان سیاسی توسط مسئولان زندان با استفاده از زندانیان جرایم خطرناک مسبوق به سابقه است، باندهای مافیایی فعال در این زندان که از سوی برخی مسئولان زندان حمایت می‌شوند هم این زندان را به یکی از خطرناک‌ترین زندان‌های ایران تبدیل کرده است. به گفته زندانیان اعزام به بیمارستان همه‌ی زندانیان زندان رجایی شهر از سوی رئیس زندان لغو شده است، این دستور از اواخر آذرماه سال جاری به بهانه فرار یک زندانی پس از اعزام به بیمارستان صادر شده و تاکنون نیز با کیفیت متفاوتی حداقل برای زندانیان سیاسی-امنیتی ادامه داشته است.

سعید شیرزاد، حسن صادقی، مجید اسدی، شهرام پورمنصور، آرش صادقی، محمد بنازاده امیر خیزی، حمزه سواری از جمله زندانیان سیاسی-امنیتی هستند که علیرغم نیاز مبرم به خدمات درمانی و بعضا وخامت حال با مخالفت مسئولین زندان جهت اعزام به بیمارستان و دریافت خدمات درمانی مواجه شده‌اند.

حسن صادقی، زندانی محبوس در این زندان، در زمان بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات مورد شکنجه قرار گرفته است. این شکنجه‌ها عامل بروز بیماری‌های متعددی از جمله گلوکوم یا آب سیاه چشم و فشار چشم شده است. چشم راست وی پیشتر مورد عمل جراحی قرار گرفته است اما به دلیل از بین رفتن عصب چشم احتمال نابینایی برای این زندانی وجود دارد. با این حال از اعزام وی به مراکز درمانی جلوگیری می شود

آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در این زندان، دیگر زندانی سیاسی بیمار این زندان است. او به دلیل ابتلا به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما با تاخیر بسیار مورد عمل جراحی قرار گرفت و درمان وی به دلیل تعجیل تعمدی مسئولین برای بازگرداندن او به زندان نیمه تمام ماند.

حمزه سواری، دیگر زندانی بیمار محبوس در بند زندانیان سیاسی در این زندان، علیرغم وجود غده در ناحیه پشت زانوی پای راست که باعث بروز مشکل جدی در راه رفتن وی شده و درد شدیدی را نیز در این ناحیه متحمل است، از اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

حق درمان از جمله حقوق اساسی هر زندانی است که در قوانین داخلی، بین المللی و اسناد حقوق بشری به صراحت به آن اشاره شده است. در قوانین داخلی، مواد متعددی از آیین نامه اجرایی سازمان زندانها به بیماری زندانی و درمان او اشاره میکند. با این حال کارشکنی مسئولین زندان به بهانه‌های مختلف، باعث نقض حقوق زندانیان بیمار و به خطر افتادن جانشان می‌شود.علیرغم توجهات بین المللی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران؛ اما نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران همچنان به صورت سیستماتیک و دولتی جریان دارد. در آن هر شهروند بتواند بدون هیچ مانعی دین و آیین خود را انتخاب کند؛ هر کس بتواند آزادانه عقاید و انتقادات خود را بیان کند؛ و هیچ اجباری در زندگی شخصی افراد نباشد؛‌ سال 97 را در حالی به پایان می بریم که برای عموم زندانیان در زندانهای دولت جمهوری اسلامی ایران؛ آرزوی روزهای خوش آزادی را داریم. و ما خواهان آزادی فوری بدون قید وشرط کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی می باشیم

1111

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

محکومیت معین محمدی، شهروند بهائی به شش سال حبس تعزیری

معین محمدی، شهروند بهائی ساکن یزد طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب این شهر به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا، دادگاه انقلاب یزد, طی حکمی معین محمدی، از شهروندان بهائی این شهر را به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. معین محمدی در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۷ بهنگام خروج از خانه توسط ماموران امنیتی یزد بازداشت شده بود. همچنین خانواده این شهروند بهائی در زمانی که متوجه شدند وی به محل کارش نرسیده با توجه به پیگیرهایی که انجام داده بودند پس از گذشت چندین ساعت متوجه شدند که معین محمدی بازداشت شده است. ادامه‌ی مطلب

ممانعت از سفر “کاک هاشم حسین پناهی” به زاهدان توسط اداره اطلاعات کردستان

اداره اطلاعات کردستان از مسافرت کاک هاشم حسین پناهی, از فعالان اهل سنت کردستان به زاهدان جهت شرکت در مراسم فارغ التحصیلی طلاب مدرسه علوم دینی در این شهر ممانعت کرده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, اداره اطلاعات کردستان از سفر “کاک هاشم حسین پناهی”, مدرس “مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج” به زاهدان جهت شرکت در مراسم فارغ التحصیلی طلاب علوم دینی حوزه دارالعلوم در زاهدان ممانعت بعمل آورده است. کاک هاشم حسین پناهی حاکم شرع مردمی کردستان و از بزرگان اهل سنت کردستان محسوب می شود. در موردی مشابه نیز اداره اطلاعات کردستان از سفر ” کاک حسن امینی” یکی دیگر از فعالان اهل سنت کردستان نیز به زاهدان ممانعت بعمل آورده بود.

یک منبع نزدیک به کاک هاشم حسین پناهی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید این خبر گفت; ممانعت از سفر کاک هاشم حسین پناهی در حالی است که وی سال ۱۳۹۷ به همراه هیئتی به نمایندگی از طرف ” کاک حسن امینی” حاکم شرع مردمی کردستان, در آن گردهمایی سالیانه حضور پیدا کرده بود و به ایراد سخنرانی پرداخته بود که مورد استقبال افراد حاضر در مراسم فوق الذکر قرار گرفته بود و ممانعت از حضور مجدد “کاک هاشم حسین پناهی” در مراسم امسال میتواند سخنرانی سال گذشته این فعال اهل سنت در سال گذشته باشد.

لازم به ذکر است که کاک هاشم پناهی, فعال مذهبی اهل سنت و یکی از مسئولان دفتر “کاک حسن امینی” حاکم شرع مردمی کردستان درتاریخ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۷ به صورت تلفنی به نیز به دادسرای ویژه روحانیت غرب کشور واقع در شهر همدان احضار شده بود. اتهامات عنوان شده علیه هاشم حسین پناهی در دادسرای ویژه روحانیت “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “تشویش اذهان عمومی” بوده است. کاک “هاشم حسین پناهی”، پس از اعدام رامین حسین‌ پناهی در مراسم ترحیم وی در روستای قروچای شرکت کرده بود. اداره اطلاعات کردستان در پی شرکت و سخنرانی این فعال اهل سنت در این مراسم از وی به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرده بود.

هاشم حسین پناهی که مدرس مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج نیز هست، پیشتر نیز در سال ۹۲ در دادگاه ویژه روحانیت به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد و پس از گذراندن دوران حبس خود از زندان اوین آزاد شد.

گفتنی است: این فعال اهل سنت، کارمند سابق قوه قضائیه بوده و مدت ۱۲ سال در دادگستری مشغول فعالیت بوده است که به علت دفاع از حقوق اهل‌سنّت و شرکت در فعالیتهای دینی ۹ سال پیش از کار برکنار شده است.

سرکوب شهروندان اهل سنت تنها بر این یک مورد خلاصه نمیشود. مولوی عبدالحمید امام جعه اهل سنت زاهدان همچنان از حق سفر در داخل ایران نیز محروم مانده است. آقای عبدالحمید که از چهرهای شاخص اهل سنت در ایران است در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در حال که قصد خروج از کشور برای حضور در یک مراسم مذهبی اهل سنت که از سوی بلوچهای مقیم قطر دعوت شده بود بعد از حضور در تهران طی تماسی که از سوی وزارت اطلاعات دریافت کرد از سفر وی به قطر ممانعت بعمل آمده بود.

محرومیت شهروندان از انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز میباشد. حق جابجائی سفر برای افراد نیز در ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر در قسمت«الف» است که به صراحت بر حق افراد بر جابجائی و سفر و انتخاب محل سکونت تاکید شده است.

ژینوس سبحانی, شهروند بهائی آزاد شد

امروز دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸, ژینوس سبحانی, شهروند بهائی ساکن تهران از بازداشتگاه نیروهای امنیتی آزاد شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, صبح امروز دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸, ژینوس سبحانی شهروند بهائی که پیش از این در تاریخ ۱۱ فروردین ماه,صبح هنگام و پس از مراجعه ماموران امنیتی به منزل وی بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شده بود پس از یک روز بازداشت از بازداشتگاه نیروهای امنیتی در تهران آزاد شده است. بنقل از یک منبع نزدیک به ژینوس سبحانی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران, با توجه به شواهد موجود ظاهرا نیروهای امنیتی دستور بازداشت ۲۴ ساعته این شهروند بهائی را فقط به صرف تفتیش و چک کردن لب تاب و تلفن همراه وی داشته اند که پس از بررسی و تفتیش کامل موردی که بتوانند این شهروند بهائی را در بازداشت نگه دارند مشاهده نشده و ژینوس سبحانی صبح امروز دوشنبه ۱۲ فروردین ماه آزاد شده است. لازم به ذکر است, ژینوس سبحانی شهروند بهائی تا قبل از پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر بعنوان منشی در این مجموعه حقوق بشری فعالیت میکرد و بعد از آن عضو کانون مشارکت برای پاکسازی مین بوده است. وی در دی‌ماه سال ۸۸ و پس از حوادث عاشورا همان سال بازداشت و در مهرماه سال ۸۹ توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد. همچنین سرکوب فعالان مدنی ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد که بر حق آزادی بیان برای فر فرد تاکید دارد.

بازداشت ژینوس سبحانی, شهروند بهائی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی

صبح امروز یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸, ژینوس سبحانی, شهروند بهائی ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, در ساعات اولیه صبح امروز یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸, ژینوس سبحانی, شهروند بهائی ساکن تهران پس از مراجعه ماموران امنیتی این شهر به منزل وی این شهروند بهائی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند. در زمان بازداشت این شهروند بهائی, نیروهای امنیتی برخی لوازم شخصی وی از قبیل لب تاب و گوشی تلفن همراه وی را ضبط کردند. پیگیریهای خانواده این شهروند بهائی به جهت مطلع شدن آنها از علت بازداشت و ارگان بازداشت کننده تا لحظه تنظیم این خبر بجائی نرسیده است. لازم به ذکر است, ژینوس سبحانی شهروند بهائی تا قبل از پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر بعنوان منشی در این مجموعه حقوق بشری فعالیت میکرد و بعد از آن عضو کانون مشارکت برای پاکسازی مین بوده است. وی در دی‌ماه سال ۸۸ و پس از حوادث عاشورا همان سال بازداشت و در مهرماه سال ۸۹ توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود. ادامه‌ی مطلب

احضار یکی از فعالان اهل سنت به اداره اطلاعات شهرستان سرباز

طی هفته گذشته, “حافظ عبدالقیوم تاج” از فعالان مذهبی اهل سنت ساکن شهرستان سرباز- راسک به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شده است. یکی از فعالان اهل سنت به اداره اطلاعات شهرستان سرباز راسک احضار شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از کمپین فعالین بلوچ ، حافظ عبدالقیوم تاج نویسنده و مترجم و همچنین مدرس حوزه علمیه شهرستان سرباز به اداره اطلاعات این شهرستان واقع در راسک احضار و مورد بازدجوئی قرار گرفته است. حافظ عبدالقیوم تاج مدرس حوزه علمیه دارالعلوم رحمانیه نصیرآباد است. پیرامون جزئیات احضار این شهروند اهل سنت و یا دلایل احضار و بازجوئی از وی تا لحظه تنظیم این خبر اطلاع دقیقی در دست نیست. ادامه‌ی مطلب