ممانعت از سفر “کاک هاشم حسین پناهی” به زاهدان توسط اداره اطلاعات کردستان

اداره اطلاعات کردستان از مسافرت کاک هاشم حسین پناهی, از فعالان اهل سنت کردستان به زاهدان جهت شرکت در مراسم فارغ التحصیلی طلاب مدرسه علوم دینی در این شهر ممانعت کرده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, اداره اطلاعات کردستان از سفر “کاک هاشم حسین پناهی”, مدرس “مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج” به زاهدان جهت شرکت در مراسم فارغ التحصیلی طلاب علوم دینی حوزه دارالعلوم در زاهدان ممانعت بعمل آورده است. کاک هاشم حسین پناهی حاکم شرع مردمی کردستان و از بزرگان اهل سنت کردستان محسوب می شود. در موردی مشابه نیز اداره اطلاعات کردستان از سفر ” کاک حسن امینی” یکی دیگر از فعالان اهل سنت کردستان نیز به زاهدان ممانعت بعمل آورده بود.

یک منبع نزدیک به کاک هاشم حسین پناهی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید این خبر گفت; ممانعت از سفر کاک هاشم حسین پناهی در حالی است که وی سال ۱۳۹۷ به همراه هیئتی به نمایندگی از طرف ” کاک حسن امینی” حاکم شرع مردمی کردستان, در آن گردهمایی سالیانه حضور پیدا کرده بود و به ایراد سخنرانی پرداخته بود که مورد استقبال افراد حاضر در مراسم فوق الذکر قرار گرفته بود و ممانعت از حضور مجدد “کاک هاشم حسین پناهی” در مراسم امسال میتواند سخنرانی سال گذشته این فعال اهل سنت در سال گذشته باشد.

لازم به ذکر است که کاک هاشم پناهی, فعال مذهبی اهل سنت و یکی از مسئولان دفتر “کاک حسن امینی” حاکم شرع مردمی کردستان درتاریخ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۹۷ به صورت تلفنی به نیز به دادسرای ویژه روحانیت غرب کشور واقع در شهر همدان احضار شده بود. اتهامات عنوان شده علیه هاشم حسین پناهی در دادسرای ویژه روحانیت “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “تشویش اذهان عمومی” بوده است. کاک “هاشم حسین پناهی”، پس از اعدام رامین حسین‌ پناهی در مراسم ترحیم وی در روستای قروچای شرکت کرده بود. اداره اطلاعات کردستان در پی شرکت و سخنرانی این فعال اهل سنت در این مراسم از وی به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرده بود.

هاشم حسین پناهی که مدرس مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج نیز هست، پیشتر نیز در سال ۹۲ در دادگاه ویژه روحانیت به اتهام تبلیغ علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد و پس از گذراندن دوران حبس خود از زندان اوین آزاد شد.

گفتنی است: این فعال اهل سنت، کارمند سابق قوه قضائیه بوده و مدت ۱۲ سال در دادگستری مشغول فعالیت بوده است که به علت دفاع از حقوق اهل‌سنّت و شرکت در فعالیتهای دینی ۹ سال پیش از کار برکنار شده است.

سرکوب شهروندان اهل سنت تنها بر این یک مورد خلاصه نمیشود. مولوی عبدالحمید امام جعه اهل سنت زاهدان همچنان از حق سفر در داخل ایران نیز محروم مانده است. آقای عبدالحمید که از چهرهای شاخص اهل سنت در ایران است در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در حال که قصد خروج از کشور برای حضور در یک مراسم مذهبی اهل سنت که از سوی بلوچهای مقیم قطر دعوت شده بود بعد از حضور در تهران طی تماسی که از سوی وزارت اطلاعات دریافت کرد از سفر وی به قطر ممانعت بعمل آمده بود.

محرومیت شهروندان از انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز میباشد. حق جابجائی سفر برای افراد نیز در ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر در قسمت«الف» است که به صراحت بر حق افراد بر جابجائی و سفر و انتخاب محل سکونت تاکید شده است.