ژینوس سبحانی, شهروند بهائی آزاد شد

امروز دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸, ژینوس سبحانی, شهروند بهائی ساکن تهران از بازداشتگاه نیروهای امنیتی آزاد شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, صبح امروز دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸, ژینوس سبحانی شهروند بهائی که پیش از این در تاریخ ۱۱ فروردین ماه,صبح هنگام و پس از مراجعه ماموران امنیتی به منزل وی بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شده بود پس از یک روز بازداشت از بازداشتگاه نیروهای امنیتی در تهران آزاد شده است. بنقل از یک منبع نزدیک به ژینوس سبحانی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران, با توجه به شواهد موجود ظاهرا نیروهای امنیتی دستور بازداشت ۲۴ ساعته این شهروند بهائی را فقط به صرف تفتیش و چک کردن لب تاب و تلفن همراه وی داشته اند که پس از بررسی و تفتیش کامل موردی که بتوانند این شهروند بهائی را در بازداشت نگه دارند مشاهده نشده و ژینوس سبحانی صبح امروز دوشنبه ۱۲ فروردین ماه آزاد شده است. لازم به ذکر است, ژینوس سبحانی شهروند بهائی تا قبل از پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر بعنوان منشی در این مجموعه حقوق بشری فعالیت میکرد و بعد از آن عضو کانون مشارکت برای پاکسازی مین بوده است. وی در دی‌ماه سال ۸۸ و پس از حوادث عاشورا همان سال بازداشت و در مهرماه سال ۸۹ توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد. همچنین سرکوب فعالان مدنی ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد که بر حق آزادی بیان برای فر فرد تاکید دارد.