محکومیت معین محمدی، شهروند بهائی به شش سال حبس تعزیری

معین محمدی، شهروند بهائی ساکن یزد طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب این شهر به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش هرانا، دادگاه انقلاب یزد, طی حکمی معین محمدی، از شهروندان بهائی این شهر را به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. معین محمدی در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۹۷ بهنگام خروج از خانه توسط ماموران امنیتی یزد بازداشت شده بود. همچنین خانواده این شهروند بهائی در زمانی که متوجه شدند وی به محل کارش نرسیده با توجه به پیگیرهایی که انجام داده بودند پس از گذشت چندین ساعت متوجه شدند که معین محمدی بازداشت شده است.

گفتنی است پیش از بازداشت وی نیروهای امنیتی به منزل او رفته و علاوه بر تفتیش منزل ایشان منزل پدر آقای محمدی را نیز تفتیش کرده بودند؛ در صورتی که حکم بازرسی منزل مربوط به منزل خود معین محمدی بوده است. مامورین پس از تفتیش کامل منازل، موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تعدادی از کتب و وسایل شخصی را نیر با خود برده بودند.
گفته می‌شود این شهروند بهایی در ارتباط با مسائل محیط زیستی فعالیت می‌کرده با این حال از دلایل بازداشت و اتهامات وی تا لحظه تنظیم گزارش اطلاع دقیقی به دست نیامده است.

شهروندان بهائی با استناد به بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیروان ادیان بدون حقوق شهروندی در ایران محسوب میشوند. سرکوب این شهروندان در غالب: پلمپ محل کسب, محرومیت از حق تحصیل از مدرسه ابتدائی تا مدارج عالی, تخریب قبرستانها و همچنین دیگر مکانهای مقدس آنها و محرومیتهای گسترده دیگر که این شهروندان با آن دست و پنجه نرم میکند را در بر میگیرد.

سرکوب بهائیان ایران ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۸ و ۱۹ این سند معتبر بین المللی و همچنین ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی نیز میباشد.