محکومیت یک زوج بهائی در شیراز به سه سال و نیم حبس

روحیه نریمان شهروند بهایی ساکن شیراز در شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر این شهر به دو سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. همچنین فرزاد دل‌آرام همسر وی نیز به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روحیه نریمان و فرزاد دلارام از شهروندان بهایی در تاریخ ۱۱ مهرماه سال ۹۵ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به ریاست قاضی محمودی ساداتی مورد محاکمه قرار گرفتند. خانم نریمان در این دادگاه به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد همچنین به علت آموزش پیش دبستانی در منزل خود به فرزند خردسالش بهمراه یکی دو نفر کودک خردسال بهائی دیگر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین همسر وی، آقای فرزاد دلارام که اقدام به کپی جزوه بازی و نقاشی کودکان برای کار اطفال در منزل خود کرده بود به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. پس اعتراض به حکم صادره، شعبه ۱۷ دادگاه تجدید نظر شیراز در تاریخ ۱۷ خردادماه سال ۹۷ به ریاست قاضی جمشید کشکولی و قاضی محمدرضا حسین پور، با کاهش حکم دادگاه بدوی، روحیه نریمان را به تحمل دو سال و نیم حبس تعزیری و فرزاد دل‌آرام را به همین اتهام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. ادامه‌ی مطلب

علی رغم گذشت یک سال، محل کسب ۲۲ شهروند بهایی در ارومیه همچنان پلمب است

محل کسب ۲۲ شهروند بهایی در ارومیه که سال گذشته توسط نیروهای اداره اماکن این شهر پلمب شده بود پس از گذشت بیش از یک سال همچنان پلمب است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، دادخواهی این شهروندان برای بازگشایی اماکن کسب خود تاکنون بی نتیجه مانده است. آنها صرفا به دلیل بستن کوتاه مدت محل کسب خود در یکی از مناسبت های مذهبی آیین بهایی از فعالیت اقتصادی محروم شده اند. محل کسب ۲۲ شهروند بهایی در ارومیه که طی تیرماه و مرداد ماه سال گذشته توسط ماموران اداره اماکن شهر ارومیه پلمب شده بود پس از گذشت بیش از یک سال همچنان پلمب است. یک منبع نزدیک به کسبه بهایی شهر ارومیه در این خصوص به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “از تاریخ ۱۸ تیر ماه تا اواسط مردادماه سال گذشته محل کسب ۲۴ شهروند بهایی در ارومیه به دستور اداره اماکن و توسط مامورین این اداره پلمب شد. طی یکسال گذشته به تمامی مراجع ذیربط مانند اداره اماکن آذربایجان غربی، اتحادیه های اصناف، اداره اطلاعات ارومیه، دادگستری، دیوان عالی کشور ادامه‌ی مطلب

اخراج سه تن از شهروندان بهائی در شیراز از کار

در ادامه فشار بر جامعه بهایی از طریق محروم کردن اعضای آن از فعالیت های اقتصادی، در روزهای اخیر سه شهروند بهایی در شیراز از محل کار خود اخراج شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، سه شهروند بهایی به نام‌های صهباء حق‌بین، سمیرا بهین‌آیین و پیام گشتاسبی احتمالا با دستور مقامات امنیتی در شیراز و اعمال فشار بر مدیران عامل شرکت‌های خصوصی مبنی بر اخراج شاغلین بهایی از ادامه همکاری با این شرکت‌ها کنار گذاشته شدند. یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “در ادامه محدودیت‌های اقتصادی بر شهروندان بهایی ایران، آقای صهباء حق‌بین (مهندس عمران و سازه) و همسرش سمیرا بهین‌آیین (مهندس عمران) و همچنین آقای پیام گشتاسبی (حسابدار) با دستور و فشار مقامات امنیتی شهر شیراز به مدیران عامل شرکت‌های خصوصی از این شرکت‌ها اخراج شدند.” بهاییان ایران در جریان پاکسازی ادارات بعد از انفلاب ۵۷ از محل کار خود در ادارات دولتی اخراج شدند و در دوره‌های مختلف به طرق دیگر تحت فشارهای اقتصادی از سمت حکومت ایران قرار گرفتند که مصادره اموال، اخراج از ادارات و شرکت‌های خصوصی و پلمب محل کسب از جمله این موارد بوده است. گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در طی عمر حکومت ایران بارها به بهایی ستیزی اعتراض کرده‌اند و آن را مصداق بارزی از بی‌توجهی دولت ایران به معاهدات حقوق بشری دانسته‌اند. ادامه‌ی مطلب

قاسم آبسته،زندانی سنی مذهب مبتلا به سرطان در زندان رجایی شهر کرج در پانزدهمین روز از اعتصاب غذا

سید قاسم آبسته زندانی سنی مذهب مبتلا به سرطان در زندان رجایی شهر کرج که از روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی از جمله ممانعت از اعزام به مراکز درمانی دست به اعتصاب غذا زده است در پانزدهمین روز اعتصاب غذای خود با ضعف شدید جسمی و کاهش وزن روبرو شده است.

به گزارش هرانا ، سید قاسم آبسته زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج که از روز سه شنبه ۲۶ تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و عدم اعزام به مراکز درمانی دست به اعتصاب غذا زده است، در پانزدهمین روز اعتصاب غذای خود با ضعف شدید جسمی و کاهش وزن روبرو شده است و با این وجود کماکان با بی‌توجهی مسئولین زندان مواجه شده است. یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “آقای آبسته در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی با وجود ابتلا به سرطان از ۲۶ تیر ماه دست به اعتصاب غذا زده و تا امروز هیچ‌گونه اقدامی جهت مداوا و یا اعزام ایشان به مراکز درمانی از طرف مسئولین زندان صورت نگرفته است. ایشان دچار کاهش وزن و ضعف شدید قوای جسمی شده و چند بار از حال رفته و گفته است تا زمان اعزام به مراکز درمانی و رسیدگی پزشکی حاضر به پایان دادن به ادامه‌ی مطلب

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ۵ اگوست ۲۰۱۸

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

یکشنبه ۰۵ اگوست ۲۰۱۸  ساعت ۱۶:۰۰

اعضا و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

با سلام و درود های صمیمانه

جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون در روز یکشنبه ۰۵ اگوست ۲۰۱۸ ساعت ۱۶:۰۰ به وقت اروپای مرکزی در فضای مجازی پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشردر ایران برگزار خواهد شد.

برنامه های جلسه مجمع عمومی و بررسی وضعیت اداری کانون

۱.خوش آمد گویی واعلام برنامه وگزارش عملکرد روابط عمومی و جلسه ماه گذشته توسط خانم معصومه توکلی (۵ دقیقه)
۲٫گزارش  مسئولین نمایندگی ها و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هریک ۵ دقیقه)
۳٫گزارش مسئول امور نمایندگی ها خانم مریم پورحسینی ( ۵ دقیقه)
۴٫گزارش مسئولین کمیته ها  و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک ۵ دقیقه)
۵٫گزارش مسئول امورکمیته ها خانم دکتر زهرا ارزجانی (۵ دقیقه)
۶٫گزارش کمیته آموزش و پژوهش خانم مریم مرادی (۵ دقیقه)
۷٫گزارش بخش امور رسانه  و بررسی عملکرد آن توسط  خانم فریبا مرادی پور  ( ۱۰ دقیقه )
۸٫گزارش امور اینترنتی و بررسی عملکرد آن توسط  آقای حسین بیداروند (۵ دقیقه)
۹٫گزارش بخش صدا و تصویر و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء آقای محمد گلستانجو (۵ دقیقه)
۱۰٫گزارش کتابخانه اینترنتی کانون وبررسی عملکرد آن توسط آقای مهدی گلسفیدی (۵ دقیقه)
۱۱٫گزارش رادیوی اینترنتی کانون و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء، آقای امیر نیلو (۱۰ دقیقه)
۱۲٫گزارش سردبیر ماهنامه و بررسی عملکرد ماهنامه توسط  اعضاء، خانم شبنم رضاوند (۵ دقیقه)
۱۳٫گزارش مالی و بررسی آن توسط اعضاء، آقای حسین بیداروند (۵ دقیقه)
۱۴٫گزارش هیئت رئیسه و برررسی عملکرد آن توسط آقای امیر نیلو  (۱۰ دقیقه)
۱۵٫پیشنهادات همکاران و بحث گفتگو و نتیجه گیری در خصوص آن ها (۳۰ دقیقه)

مکان: پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

Paltalk

Social Issues and Politics

Human Rights

Kanoon Defa az Hoqoq Bashar dar Iran

یادآوری:

۱٫ حضور کلیه مسئولان و اعضاء کانون به موقع در جلسه لازم و مهم است.

۲٫ در صورت وجود مشکل و عدم امکان حضور مسئولین و اعضا ضرورت دارد که حداکثر ۲۴ ساعت قبل از آغاز جلسه از طریق ایمیل با معرفی وکیل به هیئت رئیسه و یا روابط عمومی اطلاع رسانی شود .

۳٫ حضور بموقع شما باعث برگزاری منظم جلسه خواهد گردید و بنا داریم که با همکاری و همراهی شما جلسه در زمان تعیین شده آغاز و پایان یابد.

۴٫ همکاران محترم پیشنهادات و انتقادات خود را در زمان لازم بیان کرده تا زمان جلسه طبق روال پیش بینی شده برگزار شود .

 

                                                        کمیته روابط عمومی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران     

گزارش صوتی جلسه سخنرانی کمیته دفاع از حقوق پیروان در روز یکشنبه مورخ 26 جولای 2018

جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان در روز یکشنبه مورخ 26 جولای 2018 در ساعت 17.00به وقت اروپای مرکزی با حضور اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی هِسن و سخنرانان و تنی چند از فعالان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران در اتاق پالتاک کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان برگزارگردید در این جلسه سخنرانان به مسائل مطرح در جلسه پرداختند که علاقه مندان میتوانند از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند. ادامه‌ی مطلب

گزارش صوتی جلسه کمیته اموزش و پژوهش (هم اندیشی) 23 جولای 2018

این نشست روز شنبه 28  جولای  2018  ، ساعت 15 بوقت اروپا  با حضور اعضای محترم کانون دفاع  از حقوق بشر در ایران در اتاق پالتاک کمیته آموزش و پژوهش برگزار گردید. این جلسه با سخنرانی  پیرامون 3 هدف اول از سند 2030 با حضور میهمانان ویژه برگزار گردید که علاقمندان میتوانند صدای جلسه را از لینکهای ذیل شنوا باشند . ادامه‌ی مطلب

اجرای حکم حبس سه تن دیگر ازشهروندان مسیحی در تهران

سه تن از نوکیشان مسیحی پس از بازداشت برای اجرای حکم حبس که پیش تر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برای آنان صادر و تائید شده بود روانه زندان اوین شدند.

به گزارش  هرانا , سه نوکیش مسیحی یه نامهای “محمد علی مسیب زاده”، “محمدرضا امیدی” و “زمان فدایی” ، که مورخ ۳ تیر ماه سال جاری از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمدزاده هریک را به تحمل ده سال حبس محکوم کرده بود جهت اجرای حکم حبس خود فراخوانده شدند. لازم به توضیح است که یوسف ندرخانی بهمراه سه تن از نوکیشان مسیحی دیگر به نامهای “محمد علی مسیب زاده”، “محمدرضا امیدی” و “زمان فدایی” ، سال گذشته (۱۳۹۶) در شعبه بیست وششم دادگاه انقلاب تهران برای رسیدگی به اتهامشان مبنی بر اقدام علیه امنیت ملی از طریق ترویج مسیحیت، حاضر شدند. قاضی احمد زاده رئیس شعبه مذکور در ۳ تیرماه سال جاری حکم خود را علیه این دگراندیشان مذهبی صادر نمود. بر اساس حکم صادره این چهار تن، هر یک به تحمل ۱۰ سال و مجموعا ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. مطابق همین حکم علاوه بر زندان، یوسف ندرخانی به ۲ سال تبعید به شهرستان نیک شهر و محمدرضا امیدی نیز به ۲ سال تبعید به شهرستان برازجان محکوم شدند. ادامه‌ی مطلب

۲۰۸ سال حبس، ۱۵۵۴ ضربه شلاق، ۸ سال محرومیت و ۱۰ سال تبعید؛ حکم دادگاه انقلاب برای ۳۹ درویش گنابادی

۳۹ نفر از درویشان گنابادی بازداشت‌شده در حادثه‌ی گلستان هفتم با حکم شعب ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب جمعاً به ۲۰۸ سال حبس تعزیری، ۱۵۵۴ ضربه شلاق، ۸ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی و ۱۰ سال تبعید محکوم شده‌اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، محاکمه‌ی دسته‌جمعی درویشان گنابادی و صدور احکام سنگین قضایی در دادگاه‌های کوتاهی که طول مدت آن برای هر درویش گاهی به چند دقیقه می‌رسیده است، با واکنش اعتراض‌آمیز افکار عمومی و جامعه‌ی حقوقی کشور مواجه شده است. مجذوبان‌نور خبرگزاری نزدیک به دراویش خبر داده‌است که فهرست تخلفات قضایی صورت‌گرفته در نحوه دادرسی و صدور حکم درویشان گنابادی را به‌زودی منتشر خواهد کرد . به نقل از یک منبع مطلع در گفتگو با حقوق بشر در ایران , منابع مطلع پیش‌تر خبر از عدم روند قانونی دادرسی پرونده دراویش بازداشتی دادند و تمامی آنها در دادگاه‌های چند دقیقه‌ای با اتهام‌های عموما امنیتی مانند برهم زدن نظم عمومی یا بر هم زدن امنیت ملی با احکام سنگینی مواجه شده‌اند. ادامه‌ی مطلب

محکومیت کسری نوری به دوازده سال حبس

کسری نوری، از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ‏۲ سال تبعید به ثلاث باباجانی، ‏۲ سال ممنوع‌الخروجی و ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم شد.

به گزارش مجذوبان نور، کسری نوری دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران و از مدیران وبسایت مجذوبان نور، با حکم قاضی ماشالله احمدزاده رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری، ‏۷۴ ضربه شلاق، ‏۲ سال تبعید به ثلاث باباجانی، ‏۲ سال ممنوع‌الخروجی و ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای محکوم شد. این فعال حقوق درویشان گنابادی سحرگاه یکم اسفند توسط نیروهای لباس‌شخصی بازداشت و سپس با گذراندن یک دوره بازجویی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات به زندان تهران بزرگ منتقل شد. آقای نوری که بارها از حضور در دادگاه به دلیل توهین به عقاید درویشان گنابادی و محرومیت آنان از حقوق اولیه قانونی خودداری کرده بود، سرانجام با حکم غیرحضوری قاضی احمدزاده به تحمل حبس و انواع محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد. ادامه‌ی مطلب