شیدا قدوسی, شهروند بهائی از زندان گرگان آزاد شد

شیدا قدوسی, شهروند بهائی ساکن گرگان که جهت سپری کردن دوران محکومیت حبس ۵ ساله خود در زندان این شهر بسر میبرد آزاد شد.

 

به گزارش حقوق بشر در ایران, شیدا قدوسی شهروند بهائی محبوس در زندان گرگان با اسفاده از قانون آزادی مشروط از این زندان آزاد شده است. با توجه به قانون آزادی مشروط چنانچه مجموع محکومیت حبس متهم زیر ده سال باشد میبایستی یک سوم مجموع حبس خود را سپری کند و با نظر دادستان میتواند مشمول قانون آزادی مشروط بشود. شیدا قدوسی در تاریخ ۲۶ مهر ماه سال ۱۳۹۱ و همزمان با یورش ماموران اداره اطلاعات گرگان به منازل شهروندان بهائی در گرگان و مینودشت به همراه ۲۳ تن دیگر از شهروندان بهائی در این دو شهر بازداشت شده بود. این شهروند بهائی که مادر دو فرزند است در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود که با ارجاع پرونده وی به دادگاه تجدیدنظر هشتمین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات شیدا قدوسی در تاریخ ۶ دیماه ۱۳۹۴ برگزار شده بود که طبق روال جلسات دادگاه قبل، برای متهمان برگه احضاریه فرستاده نشده بود و متهمان در دادگاه غایب محسوب شده بودند که با پیگیری خانم قدوسی و وکیل وی، فرصت دفاع در دادگاه برای این شهروند بهائی حاصل شده بود. لازم به ذکر است که, در آن جلسه دادگاه علاوه بر رسیدگی به پرونده شیدا قدوسی رسیدگی به پرونده پنج شهروند بهائی دیگر بنامهای: هنا کوشک باغی, پونه ثنائی , مریم دهقان، کاملیا بیدلی و هوشمند دهقان نیز مورد محاکمه قرار گرفته بودند. ادامه‌ی مطلب

آزادی مریم غفارمنش, شهروند بهائی با تودیع وثیقه

امروز یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷, مریم غفارمنش، شهروند بهائی ساکن کرج که در تاریخ ۲۵ شهریور ماه توسط نیروهای امنیتی آن شهر بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود با قرار وثیقه و بطور موقت آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران, مریم غفارمنش, شهروند بهائی ساکن کرج امروز یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد. این شهروند بهائی در تاریخ ۲۵ شهریور ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و پس از تفتیش منزل وی همزمان با انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین بمدت ۲ ماه در سلول انفرادی محبوس شده بود. لازم به ذکر است که همزمان با بازداشت مریم غفارمنش دو شهروند بهائی دیگر بنامهای: “کیانوش سلمانزاده” و “جمیله پاکروی” نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ در زندان اوین که متعلق به وزارت اطلاعات است منتقل شده بودند. “غروب ۲۵ شهریورماه سالجاری ماموران وزارت اطلاعات به منزل رامین صدقی در شهرک اندیشه واقع در شهریار که گروهی از بهائیان برای آموزش‌های محیط‌زیستی به مربی‌گری خانم مریم غفارمنش گرد هم آمده بودند رفته بودند و تمامی موبایل‌های افراد حاضر را گرفتند و پس از گرفتن اطلاعات فردی طی فرم‌های جداگانه از افراد حاضر، منزل میزبان, رامین صدقی را بازرسی و هارد کامپیوتر و کلیه آثار بهایی از جمله کتاب‌ها و اسناد منزل ایشان را ضبط کرده و سه تن از حاضرین به نام‌های “مریم غفارمنش”، “جمیله پاکرو” و “کیانوش سلمانزاده” را بازداشت کرده بودند. ماموران امنیتی همزمان با انتقال مریم غفارمنش به منزل شخصی اش آنجا را بطور کامل مورد تفتیش قرار داده بودند و برخی لوازم از قبیل: موبایل‌ها و کامپیوتر شخصی و هارد و اسناد منزل‌ را ضبط و به همراه سه بازداشتی آنها را به زندان اوین منتقل کرده بودند. حدود بیست ساعت بعد طی تماس تلفنی خانم غفارمنش از بند ۲۰۹ اوین گفتند برای آزادی ایشان وثیقه سیصد میلیون تومانی صادر شده است”. ادامه‌ی مطلب

ابلاغ محکومیت قطعی امیر نوری از بازداشت شدگان حادثه گلستان هفتم

روز گذشته حکم قطعی ۶ سال حبس تعزیری بهمراه مجازات تکمیلی صادره علیه امیر نوری، ازبازداشت شدگان حادثه گلستان هفتم که در حال حاضر در زندان تهران بزرگ( فشافویه) محبوس شده است به وی ابلاغ شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از مجذوبان نور, حکم قطعی امیر نوری از بازداشت شدگان حادثه گلستان هفتم که در حال حاضر در زندان تهران بزرگ (فشافویه) بسر میبرد به وی ابلاغ شده است. براساس این حکم وی به تحمل ۶ سال حبس تعزیری, ۷۴ ضربه شلاق, ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و رسانه ها, ۲ سال تبعید و ۲ سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده است. حکم تبعید امیر نوری با اعمال ماده ۲۳ قانون مجازات صادر شده است. طبق ماده ۲۳ قاضی می‌تواند به اختیار خودش برای محکوم مجازات تکمیلی در نظر بگیرد. مجازات تکمیلی به قاضی این اختیار را می‌دهد تا بر اساس تشخیص خود برای محکومان تا ۲ سال تبعید صادر کند. امیر نوری از ۷ شهریور ۱۳۹۷ پس از هجوم نیروهای گارد زندان فشافویه به بند دراویش متحصن در تیپ ۳ آن زندان که خواستار آزادی زنان درویش زندانی شده بودند همراه با هفت درویش دیگر ازجمله برادر دیگر خود کسری نوری به سلول انفرادی در این زندان منتقل شده بود. امیر نوری دانش آموخته رشته حقوق در اعتراض به نگهداری در سلول انفرادی بدون ارائه‌ حکم قضائی در زمان ابلاغ تجدیدنظرخواهی و همچنین غیرقانونی‌خواندن روند دادرسی دادگاه و احکام صادره برای دراویش گنابادی از تجدیدنظرخواهی امتناع کرده بود. ادامه‌ی مطلب

آزادی افسانه امامی, شهروند بهائی با قرار وثیقه

عصر امروز شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷, افسانه امامی شهروند بهائی که در تاریخ ۱۳ بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود با زداشت شده بود با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی بطور موقت از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش کمپین حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی, امروز شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷, افسانه امامی شهروند بهائی ساکن تهران, که در تاریخ ۱۳ بهمن ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده بود با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی بطور موقت از زندان اوین آزاد شد. با توجه به آزادی افسانه امامی همسر و برادر همسر وی که در تاریخ ۲۰ اسفند ماه بازداشت شده اند همچنان در زندان اوین محبوس هستتند. یک منبع نزدیک به این شهروند بهائی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر آزادی افسانه امامی گفت: امروز شنبه در حدود ساعت ۵ بعدظهر خانواده خانم امامی برای پیگیری آزادی وی به زندان اوین مراجعه کرده بودند. اما متاسفانه تا زمانی که آنها در آنجا حضور داشتند از آزادی این شهروند بهائی ممانعت بعمل آمده بود. بعد از اینکه خانواده افسانه امامی زندان اوین را ترک کردند متوجه شدند که این شهروند بهائی از زندان آزاد شده است. لازم به ذکر است که در تاریخ ۱۳ بهمن ماه سالجاری نیروهای امنیتی با هجوم به منزل افسانه امامی در حضور سعید ناصری,همسر وی اقدام به تفتیش منزل کرده و برخی وسائل شخصی از قبیل: لب تاب, کامپیوتر, کتب و جزوات ایشان را نیز ضبط و پس از حضور افسانه امامی اقدام به بازداشت وی کرده و وی را به همراه خود بردند. ادامه‌ی مطلب

بازداشت سعید ناصری, شهروند بهائی ساکن تهران

روز دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷, سعید ناصری شهروند بهائی ساکن تهران با مراجعه به دادسرای امنیت تهران واقع در زندان اوین بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا, روزدوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷, سعید ناصری شهروند بهائی ساکن تهران که جهت پیگیری وضعیت همسرش افسانه امامی و برادر وی حمید ناصری که نامبردگان در بازداشت نیروهای امنیتی بسر میبرند به زندان اوین مراجعه کرده بود بازداشت شده است.افسانه امامی همسر سعید ناصری در تاریخ ۱۳ بهمن ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شده بود. لازم به ذکر است که حمید ناصری برادر آقای سعید ناصری صبح هنگام به تاریخ ۲۰ اسفند ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی و در مقابل محل کسب خود بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شده بود. سعید ناصری جهت پیگیری و ضعیت بازداشت همسرش افسانه امامی چندین مرتبه به دادسرای اوین مراجعه کرده بود. روز دوشنبه بصورت تلفنی به خانواده خود از بزداشتش اطلاع رسانی کرده بود. حائز اهمیت است که در عصر ۱۳ بهمن ماه سالجاری نیروهای امنیتی با هجوم به منزل افسانه امامی در حضور سعید ناصری همسر وی اقدام به تفتیش منزل کرده و برخی وسائل شخصی از قبیل: لب تاب, کامپیوتر, کتب و جزوات ایشان را نیز ضبط و پس از حضور افسانه امامی اقدام به بازداشت وی کرده و وی را به همراه خود بردند. ادامه‌ی مطلب

آزادی ذبیح الله رئوفی، شهروند بهائی محبوس در زندان مرکزی سنندج

امروز سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷, ذبیح الله رئوفی، شهروند بهائی محبوس در زندان مرکزی سنندج در راستای عفو ۲۲ بهمن از زندان آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷, ذبیح الله رئوفی شهروند بهائی محبوس در زندان مرکزی سنندج آزاد شده است. آزادی زود هنگام زندانیان که از آن با عنوان عفو ۲۲ بهمن یاد میشود مشمول پرونده زندانیان سیاسی میشود که کمتر از یک سال از حبس آنها باقی مانده باشد. ذبیح الله رئوفی در تاریخ ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و ۶ روز بعد با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی و بطور موقت آزاد شده بود. این شهروند بهائی علیرغم کهولت سن و عدم توجه قاضی پرونده به آن در مردادماه سال جاری توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر سنندج به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان میناب استان هرمزگان محکوم شده بود. با توجه به اجرایی شدن دوران محکومیت این شهروند بهائی, وی در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۹۷، جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان سنندج شده بود. همچنین پروانه رحمانی، همسر ذبیح الله رئوفی نیز پیشتر از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده بود که در تاریخ ۱۲ شهریور ماه سالجاری در دادگاه تجدید نظر از این اتهام تبرئه و پس از حدود ده روز قرار منع تعقیب صادر شد. ادامه‌ی مطلب

محکومیت قطعی ۲۱ درویش گنابادی به تحمل ۱۹۰ سال حبس و ۱۷۷۶ ضربه شلاق

احکام قطعی ۲۱ تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ به آنها ابلاغ شد. بر اساس این احکام، این ۲۱ نفر در مجموع به ۱۹۰ سال حبس تعزیری، ۴۶ سال ممنوعیت خروج از کشور, ۱۷۷۶ ضربه شلاق، ۴۶ سال محرومیت اجتماعی, ۴۶ سال تبعید و حضور در رسانه‌ها و احزاب محکوم شدند.

به گزارش مجذوبان نور، احکام قطعی ۲۳ تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که در حادثه گلستان هفتم بازداشت شده بودند به آنها ابلاغ شده است. به دلیل اعتراض به “حصر غیرقانونی دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی” و “غیرقانونی خواندن روند رسیدگی به پرونده‌ی درویشان بازداشتی”، از حضور در دادگاه‌هایی که به گفته‌ی آنان “مصداق تفتیش عقاید بوده است” خودداری کرده‌اند. بر اساس این گزارش، حکم تبعید این درویشان با اعمال ماده ۲۳ قانون مجازات صادر شده است. طبق ماده ۲۳ قاضی می‌تواند به اختیار خودش برای محکوم مجازات تکمیلی در نظر بگیرد. مجازات تکمیلی به قاضی این اختیار را می‌دهد تا بر اساس تشخیص خود برای محکومان تا ۲ سال تبعید صادر کند. شهرستان‌های میرجاوه، زهک، تایباد، سراوان، سربندان، خاش، ثلاث باباجانی و برازجان عمده شهرستان‌هایی هستند که به‌عنوان تبعیدگاه این درویشان درنظر گرفته شده‌اند. ادامه‌ی مطلب

وضعیت بحرانی کلیسای ارامنه شیراز در سایه بی توجهی میراث فرهنگی استان فارس

مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس گفت: کلیسای مریم مقدس وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند بهسازی اضطراری با صرف پنج میلیارد ریال اعتبار است که در سال جاری هنوز اعتباری برای بهسازی این اثر ملی اختصاص پیدا نکرده است!

«محبت نیوز»- سیامک بصیری پنجشنبه ۹ اسفند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قدمت ساخت کلیسای مریم مقدس به سال ۱۶۶۹ میلادی باز می گردد. وی با تاکید بر این که ارزش های هنری این کلیسا در کشور بی نظیر است اظهار داشت: این کلیسا در دوره شاه عباس دوم صفوی در شیراز ایجاد شده که نقشه این مجموعه، چلیپایی و به شکل صلیب طراحی شده است. ادامه‌ی مطلب

تخریب گسترده قبرستان مسیحیان در کرمان

تخریب بناها و قبرستانهای متعلق به مسیحیان با انگیزه‎های مختلف صورت می‎گیرد، گاهی سودجویی‎های شخصی، گاهی تحریم‎های دینی و اعتقادی و گاهی هم با انگیزه‌ کسب سودهای میلیاردی از زمین‎هایی که این آثار تاریخی در آن قرار دارند.

«محبت نیوز»- کرمان یکی از استان‎هایی است که دستکم براساس سوابق و پیشینه خبرها، آسیب و تخریب بناهای متعلق به مسیحیان در آن آمار بالایی دارد و همواره پشت این تخریب‎ها علاوه بر انگیزه‎های شخصی نظیر سودجویی و گنج‎یابی مسائل دیگری به مانند عقیدتی و سیاسی که پشت آن سازمان‎ها و نهادهای دینی و امنیتی قرار دارند نیز دیده می‎شود. در ماه‎های اخیر شایعاتی در مورد تخریب قبرستان مسیحیان کرمان پخش شده بود اما تصویر یا گزارش مستندی از آن در دست نبود اما به تازگی بخش گزارشگران شبکه «من و تو» ویدئویی کوتاه در باره تخریب این قبرستان منتشر کرده که متاسفانه مؤید خبرهای گذشته بود. ادامه‌ی مطلب

بازداشت یک طلبه مدرسه دینی اهل سنت در بندرعباس

حاتم ملاحی شهروند اهل کرگان از توابع میناب چهارشنبه هفته گذشته در مدرسه دینی اهل سنت بندرعباس توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شد. گفته می شود به تازگی با تبدیل قرار بازداشت وی موافقت شده ولی کماکان او در بازداشت مانده است.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز چهارشنبه هفته گذشته ۸ اسفندماه ۹۷، حاتم ملاحی، فرزند ابراهیم، طلبه مدرسه دینی بندرعباس، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

وی برادرزاده علی ملاحی امام جمعه اهل سنت کرگان است. تاکنون به بستگان وی اجازه ملاقات داده نشده است. ادامه‌ی مطلب