بیژن قلی‌زاده، شهروند مسیحی که پس از بازداشت با قید وثیقه آزاد بود، در یک سانحه رانندگی جان باخت

بیژن قلی‌زاده، نوکیش مسیحی که به دلیل فعالیت صلح آمیز دینی و به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق ترویج مسیحیت صهیونیستی» به پنج سال زندان محکوم شده بود و تا برگزاری دادگاه تجدید نظر با قرار وثیقه آزاد بود، در سانحه رانندگی جان باخت.

به گزارش سایت محبت نیوز، این شهروند مسیحی در سوم شهریورماه در جاده بروجن در استان چهار محال و بختیاری در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد. آقای قلی‌زاده برای امرار معاش با ماشین باربری کار می‌کرد.

این شهروند مسیحی در خرداد ماه به پنج سال زندان محکوم شد و با قرار وثیقه آزاد شد. دادگاه انقلاب در اهواز آقای قلی‌زاده و هفت نوکیش مسیحی را مجموعاً به ۴۵ سال محکوم کرد. بیژن قلی‌زاده، یکی از ده‌ها مسیحی بود که در ایام کریسمس بازداشت شدو

طبق نوشته محبت نیوز، این شهروند مسیحی نردیک به شش ماه در زندان بسر برده که ۲۰ روز ان در انفرادی بوده و اخیر از حبس آزاد شده است.

بیژن قلی‌زاده و هفت نوکیش مسیحی دیگر، همگی از شهروندان شهر ایذه هستند.

به گفته منبعی، محکومیت این شهروندان مسیحی براساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی بوده است.

طبق این ماده «…ارتکاب هر فعالیت و آموزشی یا تبلیغی انحرافی دیگر مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در فضای که واقعی یا مجازی یا ایجاد تسلط روانی و جسمی بر انسان در قالب فرقه یا هر گروه مجرمانه سازمان‌یافته دیگر جرم محسوب می‌شود.» بسیاری از مسیحیان با استناد به این ماده راهی زندان شده‌اند.

سازمان ملل در قطعنامه ای، ضمن محکوم کردن نقض حقوق بشر توسط حکومت ایران، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته که در قانون و عمل، همه اشکال تبعیض بر اساس فکر، وجدان، مذهب یا عقیده، از جمله محدودیت‌های ماده ۴۹۹ و ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی را حذف کند.

منصور برجی مدیر سازمان ماده ۱۸ گفت: ما در سازمان ماده ۱۸ از خبر درگذشت ناگهانی بیژن که به طرز دلخراشی در سانحه تصادف جان خود را از دست داد، بسیار متأثر شدیم. مرگ او ضایعه ای عمیق است، و بازتاب غم و اندوهی که در اوایل سال جاری با درگذشت ابراهیم فیروزی، انسان شجاع دیگری که برای اعتقاداتش دشواری بسیار متحمل شده بود، احساس کردیم.

«شجاعت و پایداری بیژن در برابر جفا و آزار، برای جامعه مسیحی ایرانی به یادگار خواهد ماند. در این روزهای دشوار، اعضای خانواده و عزیزان سوگوار او را در دعا فراموش نخواهیم کرد. اگر چه درگذشت بیژن نابه‌هنگام بود، اما دعا می‌کنیم که میراث ایمان و استقامت او تا سالهای دور همچنان الهام بخش بسیاری باشد.»