بازداشت برخی از اعضای خانواده ۲ شهروند عرب اعدام شده در دزفول

حقوق بشر در ایران – روز جاری, پس از اجرای حکم اعدام “عبدالله کرملاچعب” و “قاسم بیت عبدالله”, شهروندان عرب سنی مذهب سحرگاه روز جاری در زندان دزفوا اعدام شدند چند تن از اعضای خانوادههای این افراد بازداشت شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸, چند تن از اعضای خانواده “عبدالله کرملاچعب” و “قاسم بیت عبدالله”, دو شهروند عرب سنی مذهب که صبح روز جاری اعدام شدند پس از اجرای حکم اعدام این افراد توسط ماموران اداره اطلاعات شوش بازداشت شدند.

بنقل از یک منبع نزدیک به این افراد در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید این خبر گفت؛ در پی اجرای حکم اعدام “عبدالله کرملاچعب” و قاسم بیت عبدالله” دو تن از شهروندان عرب محبوس در زندان فجر دزفول چند تن از اعضای خانوادههای این ۲ شهروند توسط ماموران اداره اطلاعات شوش بازداشت شدند که هویت ۳ تن از این افراد به شرح ذیل می باشد؛ “هاشم بیت عبدالله”, “عادل بیت عبدالله” و “جاسم بیت عبدالله” از سکنه روستای چعب واقع در شهرستان شوش.

این منبع مطلع همچنین گفت؛ تعداد افراد بازداشت شده بیش از این ۳ نفر می باشد و هنوز هویت سایر افراد احراز نشده است.

سحرگاه امروز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸, حکم اعدام “عبدالله کرملاچعب” و “قاسم بیت عبدالله”, دو تن از شهروندان عرب ساکن استان خوزستان محبوس در زندان دزفول که پیش از این از بابت اتهام “محاربه از طریق تشکیل گروه تروریستی با هدف بر هم زدن امنیت داخلی کشور، ارتکاب قتل عمدی، تهیه سلاح جنگی و هدایت گروه تروریستی” به اعدام محکوم شده بودند در محوطه زندان دزفول به اجرا در آمد.

همچنین خبرگزاری ایسنا, ضمن تائید اجرای حکم اعدام “عبدالله کرملاچعب” و “قاسم بیت عبدالله”, دو شهروند عرب ساکن خوزستان نوشته بود؛ ۲ نفر از متهمان به اتهامات “محاربه از طریق تشکیل گروه تروریستی با هدف بر هم زدن امنیت داخلی کشور”، “ارتکاب قتل عمدی”، “تهیه سلاح جنگی” و “هدایت گروه تروریستی” به اعدام محکوم شدند.

در ادامه این گزارش ایسنا ادامه است؛ سه متهم دیگر این پرونده به اتهامات “معاونت در محاربه، مشارکت در تشکیل گروه تروریستی تکفیری بر علیه امنیت کشور و پشتیبانی از گروه تروریستی” به حبس طولانی مدت ۳۰ سال در تبعید محکوم شدند. پس از ۴ سال حکم دادگاه بدوی به تائید دیوان عالی کشور رسید.

“عبدالله کرملاچعب” و “قاسم بیت عبدالله”, در تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجوئی و تشکیل پرونده از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده بودند. پس از صدور حکم اعدام هر ۲ نفر این افراد به زندان اصفهان و سپس به زندان اوین تهران و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز و در اوایل فروردین ماه ۱۳۹۸ به همدان منتقل شده بودند و درسلول انفرادى و در محرومیت از حق ملاقات و یا حتی تماس تلفنی و یا هرگونه ارتباط با خانوادهای خود بسر برده بودند.

حقوق بشر در ایران, در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸, با انتشار گزارشی نسبت به انتقال “عبدالله کرملاچعب” و “قاسم بیت عبدالله” به مکانی نامعلوم و گسترش نگرانی خانوادههای این افراد از احتمال اجرای حکم اعدام فرزندانشان اطلاع رسانی کرده بود.

خانواده های “عبدالله کرملاچعب” و “قاسم بیت عبدالله”, از بدو بازداشت این افراد به دلیل ممنوع الملاقات و محرومیت از تماس، از روند قضائی پرونده فرزندانشان بی خبر بودند و علیرغم پیگیریهای مستمری که انجام داده بودند هیچ جلسه برای شفاف سازی پیرامون روند قضائی پرونده این ۲ نفر برای خانوادههای آنها گذاشته نشد.

لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۶ افراد ناشناسی در صفی آباد دزفول سوار بر یک دستگاه خودروی سواری پژو به محل تکیه هیات عزاداری قمر بنی‌هاشم این شهر هجوم کرده‌اند و دو نفر را کشتند. چند روز بعد از این حادثه ۱۵ نفر از شهروندان عرب در روستاهای اطراف شوش بازداشت شدند.

قاسم بیت عبدالله «عبداللهی» و عبدالله کرملاچعب «عبداللهى» از اهالی منطقه شوش، در شهریورماه ۱۳۹۶ به همراه ۷ متهم دیگر از بابت محاربه و ارتباط با گروه‌های خارج کشور و همینطور تبلیغ علیه نظام مورد محاکمه قرار گرفتند. حکم اعدام برای این دو متهم و برای سایرین نیز حکم حبس صادر شد.

این حکم پس از تایید در دادگاه تجدید نظر و اعتراض متهمان به دیوان عالی کشور رفت و به دلیل عدم وجود ادله اثبات جرم اتهام انتسابی و تناقضات موجود در تحقیقات مراجع انتظامی، اداره اطلاعات و دادسرا، پرونده به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب اهواز ارجاع شد. این پرونده در شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز بررسی شد. حکم اعدام این افراد در شعبه سوم تائید شد که بعد از اعتراض اخیراً برای دومین بار به دیوان عالی کشور ارسال شده و در شعبه ۱۹ دیوان عالى کشور در تهران در حال بررسى است.

در این پرونده نام ۳ نفردیگر بنامهای حسن بیت عبدالله، احمد کعب و ماجد «محمد» بیت عبدالله که هرکدام به ۲۵ سال حبس در زندان مسجد سلیمان و چهارنفر دیگر هرکدام به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

سازمان عفو بین الملل, در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸, با انتشار بیانیه ای اقرارگیری از این افراد را زیر شکنجه و تفهیم اتهام و روند قضائی و دادرسی بر پرونده این افراد را ناعادلانه نقض کننده اسناد بین المللی حقوق بشر دانسته بود.

این سازمان بین المللی مدافع حقوق بشر, در آن بیانیه ذکر کرده بود؛ تنها مستنداتی که برای محکومیت این ۲ نفر ذکر شده “اقرارهای آنها است که زیر شکنجه، از جمله شوک الکتریکی، آویزان کردن سر و ته به مدت ۱۱ روز و اعدام ساختگی”، گرفته شده است.

همچنین وکلای این ۲ زندانی پیشتر گفته بودند؛ هیچ گونه سندی جز اقاریر متهمان ارائه نشده و اعترافات گرفته از این دو شهروند عرب سنی مذهب نیز در تناقض با اظهارات شاهدان عینی است!

برخورداری افراد از حق روند دادرسی عادلانه از جمله حقوق سلب نشدنی میباشد که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تاکید شده است.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

با توجه به اسناد بین المللی حقوق بشر و همچنین ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر هیچ فردی نباید مورد رفتاری قرار بگیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی بشود.

براساس آمارهای منتشره از سوی سازمانهای مدافع حقوق بشر ایران از جمله کشورهایئ است که دارای سرانه اعدام بسیار زیادی است و در رتبه جهانی ایران بعد از چین بالاترین تعداد اعدامهای سالیانه را دارا می باشد.

بر طبق اخرین گزارش سازمان عفو بین الملل که بصورت آماری اعدام در کشورهای مختلف جهان را مورد بررسی قرار داده است رتبه ایران بعد از چین دارای رتبه دوم جهانی اجرای حکم اعدام میباشد.

از مجموع ۲۵۳ مورد اعدام ثبت‌شده در ایران، ۱۶۰ نفر، ۱۵۵ مرد و ۵ زن، به جرم قتل، ۲۲ مرد به جرم تجاوز به زنان، سه نفر به جرم تجاوز و قتل، یک نفر به جرم آدم‌ربایی و قتل، سه نفر به جرم آدم‌ربایی و تجاوز، یک نفر به اتهام بغی (قیام مسلحانه علیه حکومت)، ۲۵ نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر، یک نفر به اتهام سرقت، ۱۸ نفر به اتهام «محاربه» (۱۲ نفر از آن‌ها در ارتباط با سرقت و ۶ نفر در ارتباط با فعالیتهای سیاسی محکوم شده بودند)، ۱۴ نفر به اتهام «افساد فی‌الارض» و پنج نفر با اتهامات نامعلوم محکوم به اعدام شده‌ بودند.