علی اصغر سالاری, درویش گنابادی از زندان تهران بزرگ آزاد شد

امروز سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷, علی اصغر سالاری از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ«فشافویه» با استفاده از قانون آزادی مشروط آزاد شد.

 

به گزارش حقوق بشر در ایران بنقل از رکنا, علی اصغر سالاری, زندانی عقیدتی و از دراویش گنابادی بازداشت شده در حادثه گلستان هفتم که پیشتر از سوی دادگاه تجدیدنظر به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود با استفاده از قانون آزادی مشروط از زندان فشافویه آزاد شده است. محمود بهزادی راد که وکالت پرونده آقای سالاری را برعهده دارد ضمن اعلام این خبر گفت: سال گذشته در ارتباط با حوادث خیابان پاسداران (گلستان هفتم)، برای موکلم به اتهام اخلال در نظم عمومی، پرونده قضایی تشکیل و به دادگاه انقلاب ارسال شد. این وکیل دادگستری افزود: دادگاه انقلاب، موکل بنده را به تحمل دو سال حبس تعزیری محکوم کرده بود که با ارجاع این حکم به دادگاه تجدیدنظر حکم صادره در دادگاه بدوی به ۱۸ ماه تقلیل پیدا کرد. بهزادی راد با بیان اینکه موکلش حدود ۶ ماه در زندان بود، اضافه کرد: با توجه به اینکه موکلم مشمول ضوابط و مقررات آزادی مشروط می شد، تقاضای آزادی مشروط کردیم که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت و وی از زندان خارج شد. وکیل مدافع علی اصغر سالاری تاکید کرد: این موضوع را به فال نیک می گیریم و امیدواریم سایر دراویش محکوم که شرایط استفاده از آزادی مشروط را دارند، بتوانند از زندان خارج شوند.

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در ۳۰ بهمن سال ۹۶ که از آن با عنوان حادثه گلستان هفتم یاد میشود در اطراف خانه نورعلی تابنده، رهبر این سلسله رخ داد که دلیل آن حضور پرتعداد نیروهای امنیتی در اطراف منزل قطب دراویش بود که این حضور با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد. بدنبال درگیری خونین بین دراویش و نیروهای امنیتی بیش از ۵۰۰ تن از دراویش در این درگیری‌ها بازداشت و به زندانهای تهران بزرگ, زندان قرچک وامین و زندان اوین نیز منتقل شده بودند. همچنین تعداد بسیاری از دراویش هم بشدت توسط نیورهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. آنچه در تجمعات اعتراضی گلستان هفتم مشهود بود در ابتدای امر حق خواهی دراویش گنابادی بر حقوق شهورندی خود بود که این فریاد با سرکوب گسترده و رفتار خشونت آمیز نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

حقوق بشر در ایران در گزارشی از بازداشت بیش از ۳۰۰ تن از دراویش گنابادی در حادثه گلستان هفتم توسط نیروهای امنیتی اطلاع رسانی کرده بود.

درگیری‌ نیروهای امنیتی با دراویش از اواسط بهمن ۹۶ در مقابل منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش صورت گرفت بود و پس از آن تحصن و تجمع دراویش گنابادی مقابل کلانتری ۱۰۲ در خیابان پاسداران در اعتراض به بازداشت نعمت‌الله ریاحی، یکی از دراویش با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت و درگیری کشیده شد. در جریان این درگیری ها، صدها تن از دراویش معترض، بازداشت شدند یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و با حضور هیئت منصفه از جمله موارد مورد تاکید در اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ میباشد. همچنین در ماده ۵ قانون آئین دادرسی کیفری به صراحت بر حق متهم از اتهامات منتسبه و همچنین محفوظ نگه داشتن حق وی برای دستری به وکیل و سایر حقوق دفاعی نیز تاکید شده است.