محمدعلی طاهری, زندانی عقیدتی به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد

در ساعات پایانی روز سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷, محمدعلی طاهری, زندانی عقیدتی محبوس در بند ۸ سالن۷ زندان اوین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه و زندانی عقیدتی محبوس در بند ۸ زندان اوین در ساعات پایانی سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده است. لازم به ذکر است که این زندان عقیدتی در اوایل فروردین ماه سالجاری برای مدتی به مرخصی اعزام شده بود. اعزام به مرخصی محمد علی در فروردین ماه سالجاری در حالی بود که وی از بند دو الف سپاه پاسداران مستقیما به مرخصی اعزام شده بود. با توجه به اتمام مرخصی این زندانی عقیدتی در فروردین ماه ضمن مراجعه به زندان اوین به بند ۸ سالن ۷ این اوین منتقل شده بود. محمد‌علی طاهری از سال ۱۳۹۰ توسط اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌ اتهام «توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شد ولی این حکم از سوی دیوان عالی کشور نقض و به ۵ سال زندان کاهش یافت. حکم ۵ سال حبس این زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، به پایان رسیده بود، اما مجددا در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۶ با اتهامات: “افساد فی الارض” توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت و به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

با اعتراض وکلای محمدعلی طاهری به حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب پرونده این زندانی عقیدتی به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده بود. محمود علیزاده طاباطبائی که وکالت پرونده محمد علی طاهری را برعهده داشت در مصاحبه با رسانه های داخلی ایران, خبر از برگزاری دادگاه تجدیدنظر محمدعلی طاهری در تاریخ ۱۰ مرداد ماه سالجاری داده بود.

با بررسی مجدد پرونده محمدعلی طاهری مجددا حکم صادره که ۵ سال حبس تعزیری بود عینا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تائید شد.

با ارجاع پرونده محمدعلی طاهری جهت درخواست اعاده دادرسی مجددا شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر را عینا تائید و به ابلاغ وکلای این زندانی عقیدتی رسانده بود. در تاریخ ۲۷ مردادماه محمود علیزاده طباطبایی از وکلای سابق محمدعلی طاهری از ابلاغ و قطعی شدن رای دیوان عالی کشور درباره پرونده محمدعلی طاهری خبر داده و گفته بود که همان ۵ سال حبس از تبصره ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی که صادر شده بود، تائید شده است.

محمد‌علی طاهری بنیانگذار «عرفان کیهانی» یا حلقه در ایران است که ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌ اتهام توهین به مقدسات، مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران، ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع، استفاده غیرمجاز از عناوین علمی (دکتر و مهندس)، ضالّه بودن کتب و آثار، به پنج سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد، دیگر اتهام طاهری بود که در مرتبه نخست، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، بنیانگذار عرفان حلقه را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد که این حکم در دیوان عالی کشور نقض شد.

سپس پرونده به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی وقت شعبه مذکور “ماشالله احمدزاده” به عنوان شعبه هم‌عرض ارجاع شد که این شعبه نیز طاهری را به اعدام محکوم کرد اما دیوان عالی کشور، بار دیگر حکم صادره را نقض کرد تا پرونده مجدداً در دادگاه هم‌عرض بررسی شود.