تعدادی از اعضای پارلمان اروپا خواهان آزادی فوری مدیران جامعه بهایی ایران شدند

imageاعضای اتحادیه اروپا در هفتیمن سالگرد بازداشت مدیران جامعه بهایی خواهان آزادی فوری آنها شدند.

پنج تن از اعضای پارلمان اروپا و دیگر شخصیت های شاخته شده در ایران و خارج از کشور خواهان آزادی مدیران جامعه بهایی ایران و بهبود وضعیت بهائیان در ایران شدند.آنها همچنین نسبت به سرکوب های موجود به اقلیت های مذهبی بخصوص بهائیان اعتراض کرده و خواهان پایان بخشیدن به وضعیت موجود شده اند.

کرنیلیا ارنست، آنا گُمز ، تونه کِلم ،جولی وارد و اندرو لور از اعضای پارلمان اروپا می باشند که هر کدام با ارسال ویدئو به کمیپن یادآوری مدیران جامعه بهایی ایران احکام صادر شده را “غیرعادلانه ” و “غیرقابل قبول” عنوان کرده اند.

پنج عضو پارلمان اروپا، به شخصیت‌های دیگری از درون و خارج ایران، از جمله خانم نسرین ستوده وکیل برجستۀ حقوق بشر در ایران پیوسته، خواستار آزادی فوری هفت مدیر ایرانی بهائی از زندان شده و چنین سرکوب دینی را «غیرعادلانه» و «غیرقابلقبول» خواندند.

آقای کِلم از استونیا در این ویدئو گفته است: «درخواست ما آزادی فوری و بی قید و شرط آنان است، زیرا هیچ کشوری نمیتواند ادعا کند که برای شهروندان خود شرایط عادی زندگی را فراهم کرده است در حالیکه گروهی از آنان – بعضی از اقلیتها – به گونهای منظم و روشمند و چنین بیرحمانه سرکوب می‌شوند.»

خانم گُمِز از کشور پرتقال نیز اشاره کرده اند: «واقعاً به هیچ وجه قابل قبول نیست که این شهروندان ایرانی، که آرزویی جز خدمت صمیمانه به میهن‌شان و به مردم‌شان ندارند، و صرفاً به جهت خدمت به آموزههایِ صلحآمیز آئین بهائی در زندان هستند، به اتهامهائی متهم گردند که کاملاً بیاساس است.»

خانم وارد نماینده بریتانیا در پارلمان اروپا نیز اشاره دارند: «خیلی سخت است بفهمیم که چرا رژیم ایران» نسبت به شهروندان بهائیاش، که نمایانگر اعتقاد به صلح، انسانیت، برابری جنسیتی، و انصاف هستند، «اینچنین پرخاشگر و بیرحم است».

آقای لِوِر دیگر نماینده بریتانیا در پارلمان اروپامی گویند : ایران باید به طور کلی پاسخگوی نقض حقوق بشر و به ویژه سرکوب بهائیان باشد. او اضافه کرد «با توجه زیادی که به ایران در زمان مذاکرات اتمی می‌شود، فکر میکنم مهم است که این مشکلات نیز نادیده گرفته نشود.» وی همچنین گفت: «حقوق بشر و آزادی دین باید موضوعهائی باشد که ما همواره نگران آن هستیم به ویژه حال که در حوزههای دیگر احتمالاً شاهد موفقیتهائی خواهیم بود.»

در آخر خانم اِرنْست نماینده آلمان گفت: «ما اکیداً مخالف این واقعیت هستیم که افرادی مثل بهائیان به علت حمایت از حق تحصیل یا به دلیل پشتیبانی از حق پیروی از دین خود، زندانی شوند.» وی افزود: «این چیزی است که مطلقاً غیرقابل قبول است.»

خانم رِیچِل بیانی ، نمایندۀ دفتر منطقه‌ای جامعۀ جهانی بهائی در اتحادیه اروپا، گفت این ویدیوها بازگوکنندۀ نگرانی عمیق پارلمان اروپا در مورد نحوۀ رفتار دولت ایران با بهائیان است.

وی این بیانه ها را حمایت قوی نمایندگان مردم اروپا در پالمان از مردم ایران دانست.

به مناسبت هفتمین سالگرد دستگیری مدیران جامعه بهایی ایران ضمن برپایی کمپین ها و کارزارهای حمایتی که در آن شهروندان بهایی و غیربهایی نسبت به بازداشت مدیران جامعه بهایی شخصیت های شناخته شده همچون دکتر محمد ملکی اولین رئیس دانشگاه تهران پس ازانقلاب 57، محمد نوری زاد منتقد جمهوری اسلامی و کارگران، خانم نسرین ستوده حقوقدان و فعال حقوق بشر که پیشتر با دو تن از مدیران جامعه بهایی ایران در زندان اوین مدتی را سپری کرده بود. همچنین در این کارزار تعدادی از خانواده های مدیران جامعه به این کارزار پیوستند.

در تاریخ 25 اردیبهشت 1387 هفت تن از مدیران جامعه بهایی، جمال الدین خانجانی ، عفیف نعیمی، سعید رضائی، فریبا کمال آبادی ،مهوش ثابت، ، وحید تیزفهم و بهروز توکلی، در دادگاهی به دور از عدالت به اتهام جاسوسی برای اسارئیل و تشکیل جامعه بهایی و همچنین تبلیغ علیه نظام به بیست سال زندان محکوم شدند.