بازجوئی و تشکیل پرونده‌ قضائی جدید برای دو درویش گنابادی محبوس در زندان

جعفر احمدی و علی کریمی دو تن از درویشان گنابادی زندانی پس از انتشار نامه‌ی سرگشاده به فرزادی رئیس زندان تهران بزرگ (فشافویه) با موضوع وضعیت غیرانسانی آن زندان، بازجویی شده‌اند.

به گزارش مجذوبان نور ، دو درویش گنابادی محبوس بنامهای جعفر احمدی و علی کریمی که پیش‌تر با انتشار نامه‌ای با اشاره به صدور حکم جدید ۳ سال حبس و ۳ سال تبعید برای سهیل عربی به دلیل افشاگری در مورد چگونگی ورود قرصهای مخدر به داخل زندان فشافویه(تهران بزرگ)، با افشاگری از این مطلب که مسئولان زندان فشافویه, (تهران بزرگ) از ورود قرص و شربت متادون به سالن یک تیپ یک زندان فشافویه آگاه هستند اما برای جلوگیری از ورود آن هیچگونه کاری نمی‌کنند. در بخش‌هایی از این نامه آمده‌ بود: «بهتر است زمانی که آمارهای اصلاح و بازپروری ندامتگاهتان را تنظیم می‌فرمایید اشاره‌ای هم به عواقب یک، دو یا پنج سال استفاده از شربت متادون [هم] بفرمایید تا از همین الان دولت و وزیر بهداشت به فکر ۴۰۰ نفر بیمار اضافه برای سرطان کبد باشند. وقتی یک زندانی معروف پس از ۱۸ سال حبس با اچ‌آی‌وی مثبت به کانون خانواده و جامعه پیوست ای کاش از خودتان می‌پرسیدید این بیماری کجا و چگونه به این فرد نادم شما رسید؟» ادامه‌ی مطلب

سی و هشتمین روز اعتصاب غذای حمزه درویش، در زندان رجایی شهر کرج

حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور در سی و هشتمین روز اعتضاب غذا به‌سر می‌برد. وی پیشتر در دادگاهی پرابهام به ۱۸ سال حبس محکوم شد که میزان ۱۵ سال آن را باید تحمل کند. آقای درویش پیش از نیز در اعتراض به روند دادرسی پرونده خود دست به اعتصاب غذا زده بود.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به عدم رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور از تاریخ ۳ مهرماه دست به اعتصاب غذا زده است.روز گذشته یک منبع نزدیک به خانواده آقای درویش در این خصوص به هرانا گفت: “حمزه درویش در سی و هفتمین روز اعتصاب غذای خود در وضعیت بسیار بدی بسر می‌برد. تنها درخواست این زندانی رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی وی در دیوان عالی کشور است، اما مسئولین زندان به درخواست و اعتصاب او توجهی ندارند و سعی دارند با بی توجهی کردن او را از ادامه اعتراض خود منصرف کنند. آنها حتی تلاش نمی کنند واسطه ارتباط بین این زندانی و دستگاه قضایی برای استیفای حقوقش شوند”. به گفته این منبع مطلع، حمزه درویش پس از اعتصاب به مدت ۳ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و پس از آن مجددا به بند بازگردانده شده است.

این اعتصاب در حالی در جریان است که خانواده این زندانی به دلیل دوری مسافت و هزینه‌های ناشی از رفت و آمد به ندرت موفق به ملاقات با وی می‌شوند و همچنین مسئولین زندان بیشتر اوقات اجازه تماس با خارج از زندان را نیز به وی نمی‌دهند.

این زندانی پیشتر نیز به اعتصاب غذا مبادرت کرده بود و از جمله به دلیل آسیب‌های وارده ناشی از اعتصاب غذای طولانی با پابند و دستند به پزشکی قانونی اعزام شده بود.

در زمان اعتصاب پیشین به دستور غلامرضا ضیایی مدیر زندان، آقای اسماعیلی معاون پشتیبانی و آقای ذولفعلی مسئول حفاظت فیزیکی زندان به شدت و تا حدی که تمام بدنش سیاه و کبود شده بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آن بدون رسیدگی پزشکی و در حالت اعتصاب به مدت سه هفته در بند قرنطینه زندان نگهداری شده بود.

حمزه درویش، زندانی ۲۴ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. وی مدتی پیش به صورت غیرمنتظره بازداشت شد. او در دادگاهی پرابهام به ۱۸ سال حبس محکوم شد که میزان ۱۵ سال آن را باید تحمل کند.

آقای درویش در مردادماه ۹۶ نامه‌ای خطاب به افکار عمومی نوشت و در آن به شرح سرگذشت خود پرداخت و از نهادهای مدافع حقوق بشر، طلب استمداد کرد.

او در نامه خود تاکید می‌کند اعتراض او به حکم دادگاه بدوی اساسا در نظر گرفته نشده و اکنون از محکومیت ۱۸ سال حبس تعزیری با احتساب ماده ۱۳۴ مدت ۱۵ سال را لازم است تحمل کند.

گزارش صوتی جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی بادن ووتمبرگ مورخ 25 اکتبر 2018

جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی بادن ووتمبرگ در روز بنچشنیه مورخ 25 اکتبر 2018 در ساعت 17.00به وقت اروپای مرکزی با حضور اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی بادن ووتمبرگ و سخنرانان و تنی چند از فعالان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران در اتاق پالتاک کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان برگزارگردید در این جلسه سخنرانان به مسائل مطرح در جلسه پرداختند که علاقه مندان میتوانند از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند.

زهرا اسدی : برسی ماده ۵اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه ان با قانون اساسی ایران و شرایط اجرایی ان

سمیه اسماعیلی : بررسی وضعیت زندانیان سیاسی عقیدتی .ارش صادقی

محمد رضا رضائیون : روز جهانی ملل متحد

نیما چنگیزی : چرایی حرکت جمهوری اسلامی به سمت اتمی شدن

حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی : حقوق شهروندی پیروان ادیان در ایران

بحث ازاد : دموکراسی در ایران

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ۰۴ نوامبر ۲۰۱۸

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

یکشنبه  ۰۴ نوامبر ۲۰۱۸  ساعت ۱۶:۰۰

اعضا و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

با سلام و درود های صمیمانه

جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون در روز یکشنبه ۰۴ نوامبر ۲۰۱۸ ساعت ۱۶:۰۰ به وقت اروپای مرکزی در فضای مجازی پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشردر ایران برگزار خواهد شد.

برنامه های جلسه مجمع عمومی و بررسی وضعیت اداری کانون

۱٫خوش آمد گویی واعلام برنامه وگزارش عملکرد روابط عمومی و جلسه ماه گذشته توسط خانم توکلی (۵ دقیقه)

۲٫گزارش  مسئولین نمایندگی ها و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هریک ۵ دقیقه)

۳.گزارش مسئول امور نمایندگی ها خانم مریم پورحسینی ( ۵ دقیقه)

۴.گزارش مسئولین کمیته ها  و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک ۵ دقیقه)

۵.گزارش مسئول امورکمیته ها خانم زرین تاج الیاسی (۵ دقیقه)

۶.گزارش کمیته آموزش و پژوهش خانم مریم مرادی (۵ دقیقه)

۷.گزارش بخش امور رسانه  و بررسی عملکرد آن توسط  خانم فریبا مرادی پور  ( ۱۰ دقیقه )

۸.گزارش امور اینترنتی و بررسی عملکرد آن توسط  آقای بیداروند (۵ دقیقه)

۹.گزارش بخش صدا و تصویر و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء آقای محمد گلستانجو (۵ دقیقه)

۱۰.گزارش کتابخانه اینترنتی کانون وبررسی عملکرد آن توسط آقای مهدی گلسفیدی (۵ دقیقه)

۱۱.گزارش رادیوی اینترنتی کانون و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء، آقای سعید حسینی (۱۰ دقیقه)

۱۲.گزارش سردبیر ماهنامه و بررسی عملکرد ماهنامه توسط  اعضاء، خانم شبنم رضاوند (۵ دقیقه)

۱۳٫گزارش مالی و بررسی آن توسط اعضاء، آقای حسین بیداروند (۵ دقیقه)

۱۴٫گزارش هیئت رئیسه و برررسی عملکرد آن توسط آقای امیر نیلو  (۱۰ دقیقه)

۱۵٫پیشنهادات همکاران و بحث گفتگو و نتیجه گیری در خصوص آن ها (۳۰ دقیقه)

     مکانپالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

Paltalk

Social Issues and Politics

Human Rights

Kanoon Defa az Hoqoq Bashar dar Iran

یادآوری :

۱٫ حضور کلیه مسئولان و اعضاء کانون به موقع در جلسه لازم و مهم است.

۲٫ در صورت وجود مشکل و عدم امکان حضور مسئولین و اعضا ضرورت دارد که حداکثر ۲۴ ساعت قبل از آغاز جلسه از طریق ایمیل با معرفی وکیل به هیئت رئیسه و یا روابط عمومی اطلاع رسانی شود .

۳٫ حضور بموقع شما باعث برگزاری منظم جلسه خواهد گردید و بنا داریم که با همکاری و همراهی شما جلسه در زمان تعیین شده آغاز و پایان یابد.

۴٫ همکاران محترم پیشنهادات و انتقادات خود را در زمان لازم بیان کرده تا زمان جلسه طبق روال پیش بینی شده برگزار شود .

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 روابط عمومی

شرایط کاندیداتوری مسئولیت کمیته های کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

اعضای و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

با عرض سلام و ادب

برطبق اساسنامه کانون دوره یکساله (۲۰۱۹) مسئولین کمیته ها (ادیان، زنان، کودکان، اقوام، دانشجو، هنر، محیط زیست، آموزش و پژوهش و روابط عمومی) در پایان سال خاتمه خواهد یافت و در تاریخ شنبه ۸ دسامبر ۲۰۱۸ همزمان با برگزاری کنگره سال ۲۰۱۸ کانون دفاع از حقوق بشر در ایران برای انتخاب مسئولین برای دوره یکساله ۲۰۱۹ انتخابات برگزار میگردد.

چنانچه افراد علاقمند به کاندیداتوری برای این مسئولیت می باشند، شرایط کاندیداتوری مسئولیت کمیته بشرح زیر است:

۱ . داشتن اقامت در کشور مربوطه

۲ . همکاری حداقل  ۶ ماه با کمیته مربوطه

۳ . حضور فعال بیش از یکسال در امور کانون ( با تائید هیئت رئیسه و مجمع عمومی)

لطفاً همکاری فرمائید ایشان حداکثر تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ کاندیداتوری خود را به کمیته روابط عمومی اعلام نمایند .

۱. بدیهی است که متقاضی نحوه و سابقه همکاری در کانون را تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ ارسال نماید.

۲. متقاضی لازم است که طرح و برنامه کاری آینده خود را بصورت مدون تا حداکثر۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ ارسال نماید .

۳ . کلیه سیاست و برنامه های کانون، انتخاب اعضا و مسئولین براساس اکثریت آرا (حداقل۶۰٪ ) حاضرین می باشد.

۴ . در صورت نیازبه اطلاعات بیشتر میتوانید با ایمیل کمیته تماس حاصل نمائید . [email protected]

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

روابط عمومی

شرایط کاندیداتوری برای عضویت در هیئت رئیسه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

اعضای و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

با عرض سلام و ادب

برطبق اساسنامه کانون دوره یکساله (۲۰۱۹) مسئولیت اعضا هیئت رئیسه در پایان سال خاتمه خواهد یافت و در تاریخ شنبه ۸ دسامبر ۲۰۱۸ همزمان با برگزاری کنگره سال ۲۰۱۸  کانون دفاع از حقوق بشر در ایران برای انتخاب اعضای هیئت رئیسه برای دوره یکساله ۲۰۱۹ انتخابات برگزار میگردد.

چنانچه افراد علاقمند به کاندیداتوری برای این مسئولیت می باشند، شرایط کاندیداتوری برای عضویت در هیئت رئیسه بشرح زیر است:

۱ . داشتن اقامت در کشور محل زندگی 

۲ . دارای مسئولیت حداقل ۱ سال  در بخش های مختلف کانون

۳ . یا حضور فعال بیش از یکسال در امور کانون ( با تائید هیئت رئیسه و مجمع عمومی)

لطفاً همکاری فرمائید ایشان حداکثر تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ کاندیداتوری خود را به کمیته روابط عمومی اعلام نمایند .

۱. بدیهی است که متقاضی نحوه و سابقه همکاری در کانون را تا ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ ارسال نماید.

۲. متقاضی لازم است که طرح و برنامه کاری آینده خود را بصورت مدون تا حداکثر۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ ارسال نماید .

۳ . کلیه سیاست و برنامه های کانون، انتخاب اعضا و مسئولین براساس اکثریت آرا (حداقل۶۰٪ ) حاضرین می باشد.

۴ . در صورت نیازبه اطلاعات بیشتر میتوانید با ایمیل کمیته تماس حاصل نمائید . [email protected]

                                                       کانون دفاع از حقوق بشر در ایران   

                                                                                       روابط عمومی

دو شهروند بهائی ساکن مشهد جهت اجرای حکم, راهی زندان شدند

دو شهروند بهائی, که مادر و دختری ساکن در مشهد به نام‌های “می خلوصی” و “ساقی فدایی”، هستند, جهت اجرای حکم حبس خود، راهی زندان وکیل آباد مشهد شدند.

به گزارش هرانا ، “می خلوصی” و دخترش “ساقی فدایی” دو تن از شهروندان بهائی ساکن مشهد که حکم یک‌سال حبس تعزیری آنها به اتهام “تبلیغ علیه نظام” طی دو جلسه دادگاهی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد در تاریخهای طی دو جلسه محاکمه به تاریخهای ۲۶ آذر ۹۳ و ۲۷ خردادماه ۹۶ مورد محاکمه قرار گرفتند و هر یک از این شهروندان به تحمل یک سال حبس تعزیری با اتهامات منتسبه محکوم گردیدند و در دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی عینا حکم حبس آنها به تائید رسیده‌بود، بعدازظهر چهارشنبه ۹ آبان‌ماه ۹۷ جهت سپری کردن دوران حکم حبس راهی زندان وکیل آباد مشهد شدند. لازم به ذکر است که دادگاه تجدید نظر “می خلوصی” و دخترش “ساقی فدایی” به همراه دو شهروند بهائی دیگر به نام‌های “دری امری” و “شایان تفضلی” یکشنبه ۴ شهریورماه ۹۷ در شهر مشهد برگزار شده بود، پیش‌تر این چهار شهروند بهائی در شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی سلطانی، با اتهام «تبلیغ علیه نظام» هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، اتهامی که هیچ‌گاه از سوی این چهار شهروند بهایی در طول برگزاری دادرسی و دادگاه پذیرفته نشد، با این وجود حکم یک‌سال حبس در دادگاه تجدید نظر عینا تائید شد. ادامه‌ی مطلب

ذبیح‌الله رئوفی، شهروند بهائی, جهت تحمل حبس راهی زندان مرکزی سنندج شد

ذبیح الله رئوفی، شهروند بهائی ۶۹ ساله اهل سنندج که در مردادماه سال جاری توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان میناب در استان هرمزگان محکوم شده بود صبح روز گذشته برای تحمل دوران محکومیت حبس خود راهی زندان مرکزی سنندج شد.

به گزارش هرانا ، صبح روز گذشته مورخ چهارشنبه ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۷، ذبیح‌الله رئوفی، شهروند بهائی اهل سنندج جهت تحمل دوران محکومیت یک ساله خود راهی زندان سنندج شد. یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “آقای رئوفی صبح روز گذشته با همراهی تعداد بسیاری از آشنایان و خانواده خود برای تحمل دوران محکومیت یک ساله راهی زندان سنندج شد”. این شهروند بهائی پیشتر در مردادماه سال جاری توسط شعبه ۴ دادگاه تجدیدنظر سنندج به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به تحمل یک سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان میناب استان هرمزگان محکوم شده بود. آقای رئوفی در تاریخ هفدهم شهریور ماه ۱۳۹۴ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و شش روز بعد با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. ادامه‌ی مطلب

مصطفی دانشجو, وکیل دادگستری و از دراویش گنابادی, توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه میشود.

دادگاه رسیدگی به اتهامات مصطفی دانشجو, وکیل دادگستری و از دراویش گنابادی محبوس که از تاریخ ۱۷ تیرماه سالجاری با هجوم توام به رعب و وحشت نیروهای امنیتی و در حضور خانواده آقای دانشجو اقدام به بازداشت ایشان نموده بودند و ایشان از زمان بازداشت تا به امروز بصورت بلاتکلیف و محروم از رسیدگی پزشکی در زندان اوین بسر میبرد در تاریخ ۱۵ آبان ماه سالجاری در محل شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش مجذوبان نور، دادگاه رسیدگی به اتهامات مصطفی دانشجو از وکلای دادگستری محروم از حق وکالت و همچنین دانشجوی اخراجی کارشناسی ارشد حقوق و از مدیران وبسایت مجذوبان نور در تاریخ ۱۵ آبان ماه سالجاری در محل شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است که علی شریف‌زاده وکیل مدافع مصطفی دانشجو در صفحه اینستاگرام خود با انتشار ابلاغیه دادگستری، از برگزاری جلسه دادگاه این فعال حقوق درویشان گنابادی محبوس در زندان اوین خبر داده است. به گفته‌ی شریف‌زاده، آقای دانشجو روز ۱۵ آبان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه خواهد شد. علی شریف‌زاده وکیل مصطفی دانشجو پیش تر در روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه، طی یادداشتی درخصوص تمدید قرار بازداشت مصطفی دانشجو نوشته بود: “در شعبه ۲۸ دادگاه احضاریه .jpgانقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه رسما وکالت پرونده مصطفی دانشجو را به عهده گرفتم. علیرغم بیماری شدید قلبی و ریوی مصطفی دانشجو با درخواست وی مبنی بر تقلیل یا تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه به واسطه شرایط جسمانی ایشان بود از طرف قاضی مقیسه مورد پذیرش واقع نشد و قرار بازداشت موقت ایشان تمدید شد”. ادامه‌ی مطلب

بازداشت چهار تن از شهروندان اهل سنت در استان کردستان

یک طلبه سنی مذهب اهل سقز به نام “اسامه ملکی” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد، همزمان با این بازداشت سه شهروند اهل سنت دیگر بازداشت شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یک نوجوان ۱۶ ساله به نام “اسامه ملکی” در تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری به همراه سه جوان سقزی دیگر به نام های “شاهو”، “توفیق میرکی” و “کیوان محمدی آساوله” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

بنقل از منابع نزدیک به خانواده این شهروندان در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “اسامه ملکی طلبه نوجوان اهل سنت کُرد به همراه سه تن دیگر از سوی نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضائی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند”.

از بین بازداشت شدگان، اسامه ملکی ۱۶ سال سن دارد و اهل روستای «دولت‌آباد» از توابع شهرستان سنندج است. ادامه‌ی مطلب