فاروق ایزدی نیا, شهروند بهائی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد

حقوق بشر در ایران – شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران, با صدور حکمی, “فاروق ایزدی نیا”, شهروند بهائی ساکن تهران را از بابت اتهام امنیتی به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, طی روزهای گذشته, “فاروق ایزدی نیا”, مترجم و نویسنده و از شهروندان بهائی ساکن تهران, که در اوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۷ از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق اداره تشکیلات بهائی” توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست “محمد مقیسه” مورد محاکمه قرار گرفته بود به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. این شهروند بهائی در بهمن ماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام مراحل بازجوئی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

ادامه‌ی مطلب

کلیپ صوتی شرح هدف یازدهم سند ۲۰۳۰ یونسکو بخش اول

شرح هدف یازدهم سند ۲۰۳۰ یونسکو بخش اول: ساخت شهرها و اقامتگاه‌های ایمن، قابل تجدید و پایدار
با همکاری کمیته آموزش و پزوهش و گروه صدا و تصویر
با اجرای ایراندخت کیا ،مهرداد رشیدی
تدوین :ابوالفضل (مازیار )پرویزی

کلیپ صوتی شرح هدف یازدهم سند ۲۰۳۰ یونسکو بخش دوم

شرح هدف یازدهم سند 2030 یونسکو بخش دوم: ساخت شهرها و اقامتگاه‌های ایمن، قابل تجدید و پایدار
با همکاری کمیته آموزش و پزوهش و گروه صدا و تصویر
با اجرای ایراندخت کیا ،مهرداد رشیدی
تدوین :ابوالفضل (مازیار )پرویزی

کلیپ صوتی شرح هدف یازدهم سند ۲۰۳۰ یونسکو بخش سوم

شرح هدف یازدهم سند ۲۰۳۰ یونسکو بخش سوم: ساخت شهرها و اقامتگاه‌های ایمن، قابل تجدید و پایدار
با همکاری کمیته آموزش و پزوهش و گروه صدا و تصویر
با اجرای ایراندخت کیا ،مهرداد رشیدی
تدوین :ابوالفضل (مازیار )پرویزی

اطلاعیه ۱۱۵۸ نمایندگی ایالت هسن در خصوص کودکان و آموزش

کودکان بازمانده از تحصیل: قربانیان فقر خانواده و زخمیان جامعه

تابستان رو به پایان است و خانواده ها در التهاب و شور شوق فرزندان خویش اند برای سال جدید تحصیلی و ثبت نامی دیگر ، خرید  دوباره کیف، کتاب و کلاسور، مداد، خودکار، آغاز مدرسه و زنگ  تفریح هایش، مدرسه و همشاگردی، مدرسه و صف بستن های نامنظم، همهمه دانش آموزان، شیطنت ها و زمین خوردن ها و آغازی برای ناب ترین و صادقانه ترین دوستی ها و رفاقت ها.

خاطرات مهر و مدرسه برای کودکان بازمانده از تحصیل یعنی آن گروه سنی از جمعیت  که در سنین بین شش تا ۱۸ سال هستند ولی در چرخه‏ی آموزشی کشور حضور ندارند نا آشناست زیرا در زمان ساعات درس و مدرسه، خارج از مدارس هستند و به دلایل محتلف وارد چرخه‏ی آموزش نشده‏اند، یا بعد از مدت کوتاهی از آن خارج شده‏اند که براساس بررسی ها؛ فقر، بدسرپرستی، بچه های طلاق، مهاجرت، نبود علاقه و نداشتن انگیزه، بیماری و دیرآموزی از جمله علل ترک تحصیل این کودکان به شمار می رود.

آمار:در ایران، علاوه بر کودکان افغانستانی بازمانده از تحصیل که عموماً فاقد کارت اقامت قانونی هستند، بیش از سه ملیون کودک ۶ الی ۱۶سال از تحصیل بازمانده‌اند، گفته می شود مانع قانونی برای دسترسی کودکان پناهنده به آموزش دولتی درسال۱۳۹۴برداشته شد اما بازهم کودکان مهاجر افغان در صدر گروه محرومین از نظام آموزشی ایران هستند، گروهی از کودکان افغان نیز “جمعیت پنهان” نامیده می شوند و در هیچ آماری از آنها نام‌برده نمی شود یعنی: بچه‌هایی که بدون والدینشان به ایران مهاجرت کرده‌اند وهمراه یکی از بستگان مثل ماما، کاکا و یا برادر شان وارد ایران شده، از نهاد اصلی حامی کودک یعنی خانواده محرومند نیز جملگی در کارگاه‌ها کار می‌کنند، همانجا می‌خوابند و بخش عمده آنان در مرکز تفکیک زباله کار می‌کنند.

بگفته رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر اساس آمار دریافتی در اول مرداد ماه سال جاری از سازمان ثبت احوال و تطبیق آن با ثبت نامی های جدید، امسال ۱۴۱هزار کودک در مدرسه حضور ندارند یا به نوعی از تحصیل بازمانده‌اند که بیشترین تعداد در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و آذربایجان غربی است، این سخنان در حالی بیان می شود که پیشتر مرکز پژوهش های مجلس آمار کودکان بازمانده از تحصیل را ۹۰۰ هزار تن اعلام کرده بود.

بیشترین جمعیت بازماندگان از تحصیل به دخترکان روستائی استان سیستان – بلوچستان تعلق دارد که به‌ دلیل ازدواج زود رس و مسائل فرهنگی، از اجازه ادامه تحصیل محرومند، دختر بچه‌هایی که عروس می‌شوند و یا بهتر بگوئیم کودکانی که کودکی نمی‌کنند و بعد از چندی به کودکان بیوه تبدیل می شوند. اما درمناطق عشایری، روستاهای دورافتاده و کم ‌جمعیت، کودکان از ابتدا تحت نظام آموزشی قرار نمی گیرند؛ تعدادی از کودکان و بویژه دختران در روستاها و حاشیه شهرها که از آسیب پذیری بیشتری هم برخور دارند به دلیل ناآگاهی، تعصب و فقر والدین، رنگ مدرسه را نمی‌ بینند و در بیسوادی مطلق به سر می برند.

و چه بسیارند کودکانی که در ۶سالگی وارد مدرسه می‌ شوند اما  پس از چند سال تحصیل به دلایل مختلف که در صدر آن فقر خانواده است، ترک تحصیل کرده و نان آور خانواده می شوند، این کودکان بیشتر در سن کم وارد بازار کار شده و در شرایط نامناسب و ظالمانه‌ای به کودکان کارتبدیل می‌شوند، اگر چه بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی دولت‌ موظف‌ است‌ وسایل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رایگان‌ را برای‌ همه‌ ملت‌ تا پایان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسایل‌ تحصیلات‌ عالیی را تا سر حد خودکفائی‌ کشور به‌طور رایگان‌ گسترش‌ دهد.

اعضای نمایندگی ایالت هسن طبق ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر{حق تحصیل رایگان برای همه}، و اصل۳ ، بند۳ (آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح، و تسهیل و تعمیم آموزش عالی)، اصل۳۰ (دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد …) و۴۳ بند۱ (تأمین نیازهای اساسی: مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش …) از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با استناد به هدف 4 (تضمین کیفیت آموزش فراگیر و عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه) از اهداف ۱۷ گانه سند ۲۰۳۰ یونسکو خواستار رسیدگی فوری به وضعیت اسفبار کودکان محروم از تحصیل قبل از آغاز سال تخصیلی جدید می باشند.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی ایالت هسن

اطلاعیه ۱۱۵۹ کمیته دفاع از حقوق زنان در خصوص احکام طولانی برای زنان در ایران

نقض آزادی مدنی و اجتماعی زنان تا به کجا؟!

نیمی از جمعیت کشور، قشر حساس و البته قدرتمند جامعه که تجاوز به حقوقشان در جمهوری اسلامی ایران مرسوم است، از ازدواج های اجباری تا انتخاب پوشش و …آری زنان !!! آنها که برای محدودیت های اجتماعی خود و برای حق آزادی،زنانه ایستادگی می کنند، و از سوی دیگر با فشارهای مسئولان و نیروهای آتش به اختیار مواجه هستند . این سرکوب ها و محدودیتها تنها نشانه ی ترس و وحشت جمهوری اسلامی ایران از قدرت گرفتن زنان و آشنایی آنان با حق و حقوقشان است؛ تا جایی که برای محدودیت زنان در استفاده از دوربین هایشان بیانیه صادر کردند:

“هرگونه همکاری و تبانی با دشمنان نظام جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی جرم انگاری شده است.مطابق قانون، ندامت و کوشش مجرم برای جبران زیان ناشی از جرم، او را مشمول ارفاقات قانونی می کند”

در چند سال اخیر دختران و زنان ایرانی با شعار دوربین ما اسلحه ی ماست قدرت درونیشان را باز گرفتند و برای دیده شدن خشونت هایی که علیه شان در جامعه ایران صورت می گیرد دست بکار شدند و از هرگونه تبعیض، آزار و یا خشونت های اجتماعی و خیابانی  فیلم میگیرند و در شبکه ای اجتماعی منتشرمیکنند تا این خشونت های علنی عیله زنان در ایران بر جهانیان آشکار شود. تصویر مردانی با لباس های به ظاهر اسلامی اما پر از حس شهوت و مردسالاری که به بهانه ی امر به معروف و نهی از منکر به آرامش و امنیت زنان ایرانی تعرض می کردند به سرعت دست به دست چرخید و این دوربینها  دخالت علنی در احوال شخصی زنان ایرانی را به خوبی برای جهانیان به نمایش گذاشته و نقاب از چهره ی واقعی جمهوری اسلامی ایران برداشته تا جایی که این جنبش موجب وحشت جمهوری اسلامی ایران شده است و شروع به بازداشت ارسال کنندگان فیلم ها کرده اند و آنان را مجبور به اعتراف در رسانه ی ملی علیه بد حجابی و التماس برای آزادی و ابراز پشیمانی می کنند .

زن ستیزی و سرکوب آنان در ایران به شدت رواج دارد:

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ : دختری که از یک روحانی در حین مزاحمت تحت عنوان “امر به معروف و نهی از منکر ” فیلم گرفته و فقط برای انتشار دادن آن ، از سوی نیروهای پلیس امنیت و اطلاعات ناجا بازداشت شد.

اما فراموش نکنیم که کسانی که به صورت زنان اسید پاشیدند هنوز آزادانه و بدون استرس زندگی میکنند.

فراموش نکنیم که در جریان تجاوز به ۴۲ دختر سراوانی تمامی متجاوزین پس از چند روز بازداشت آزاد شدند و هیچ گونه پیگیری در این زمینه نشد

فراموش نکنیم که در همین جریان عبدالله بزرگ زاده در حمایت از ۴۲ زن سراوانی  همچنان در بازداشت به سر می برد.

فراموش نکنیم که فعالان حقوق زنان از جمله «ناهید خداجو»ها،«گلرخ ایرائی»ها، «انسیه دائمی»ها و «امیر چمنی»ها همچنان در بازداشت و زندانهای انفرادی به سر میبرند. اینهمه جدیت و درایت پلیس امنیت ناجا فقط برای سرکوب زنان کاربرد دارد.

 اگر فیلم گرفتن جرم است چرا برای بسیجیان و نیروهای اطلاعات که از بدحجابی بانوان فیلم میگیرند تا جرایم نقدی برای آنان لحاظ شود این چنین نیست؟

در هیچ جای قانون اساسی و مجازات اسلامی ، استفاده از دوربین و علنی کردن خشونت علیه زنان پیگرد قانونی ندارد و اتفاقا در اصل بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی اعلام میدارد که:همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

اما محدودیت اجتماعی زنان تنها به خاموش کردن دوربین هایشان محدود نیست. «یاسمن آریانی»، «منیره عربشاهی» و «مژگان کشاورز» سه فعال مدنی و مخالف با حجاب اجباری تنها به دلیل پخش گل در واگن زنانه مترو تهران و اعتراض به حجاب اجباری در روز جهانی زن ۸ مارس،مجموعا به ۵۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند

ما فعالان حقوق زنان با استناد به اعلامیه جهانی حقوق بشر، بازداشت و اعتراف گیری با توسل به شکجه و زور ،حجاب اجباری و دخالت و تعرض به حقوق زنان در ایران را به شدت محکوم میکنیم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران را ناقض فاحش حقوق زنان و از انواع خشونت های قانونی علیه آنان می دانیم و طبق ماده2 )عدم تبعیض( ،ماده5 )ممنوعیت شکنجه(، ماده 6: (ارزش انسانی در همه جا ) ماده 8: (رعایت حقوق انسانی توسط قانون )  ماده 9: (عدم توقیف، حبس یا تبعید غیر قانونی) ، ماده 12: (عدم دخالت در احوال شخصی) و همچنین هدف پنجم از سند توسعه پایدار۲۰۳۰ یونسکو که (به تساوی جنسیتی و توانمند سازی تمام زنان و دختران تاکید دارد)، خواستار آزادی بدون قید و شرط بازداشت شدگان و زندانیان مدنی، سیاسی وعقیدتی و همچنین خواهان رفع هر گونه  تبعیض و خشونت علیه زنان هستیم.

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق زنان

احضار و بازجوئی از کاک عزت حلاق, فعال مذهبی اهل سنت کردستان در اداره اطلاعات

حقوق بشر در ایران – روز گذشته, “کاک عزت حلاق”, از فعالان مذهبی اهل سنت و عضو شورای مکتب قرآن کردستان, بصورت تلفنی به اداره اطلاعات این استان احضار و از بابت فعالیتهای مذهبی خود تحت بازجوئی قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۸, “کاک عزت حلاق”, فعال مذهبی اهل سنت و از اعضای شورای مکتب قرآن کردستان پس از احضار به ستاد خبر ی اداره اطلاعات این استان به مدت ۱ ساعت به دلیل فعالیتهای مذهبی خود و همچنین برخی مسائل اجتماعی تحت بازجوئی قرار گرفت.

ادامه‌ی مطلب

شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری تائید کرد؛ بهائیان در ایران حق تحصیلات دانشگاهی ندارند/ سند

خبرگزاری هرانا – شعبه تجدید نظر دیوان عدالت اداری رای صادره توسط این دیوان در ارتباط با “عدم امکان تحصیلات دانشگاهی شهروندان بهایی” را تائید کرد. حنان حر، شهروند بهایی پس از شرکت در آزمون سراسری سال ۹۵ و علیرغم قبولی و پذیرش در دانشگاه نوشیروانی بابل، به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم ماند. این جوان بهایی برای استیفای حقوق انسانی و شهروندی خود شکایت به دیوان عدالت اداری برد. دیوان عدالت اداری پس از پایان فرآیند بررسی در بهار سال گذشته با صدور حکمی شکایت وی را وارد ندانست؛ چرا که به گفته این نهاد قضایی “شهروندان بهایی علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی از حق تحصیل در ایران نیز محروم هستند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حنان حر شهروند بهایی با رتبه ۳۰۰۰ ریاضی، قبولی روزانه رشته مکانیک نوشیروانی بابل، از روز ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۵ اجازه ورود به دانشگاه را پیدا نکرد و به این ترتیب از ادامه تحصیل او جلوگیری شد.

ادامه‌ی مطلب

گزارشی از آخرین وضعیت حمزه درویش, زندانی عقیدتی سنی مذهب در اعتصاب غذا

حقوق بشر در ایران – “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در زندان رجائی شهر کرج در حالی پنجمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود را پشت سر می گذارد که هیچگونه توجهی از سوی مسئولان زندان مبنی بر چرائی اعتصاب وی صورت نگرفته و حتی گزارش اعتصاب غذای این زندانی عقیدتی هم با توجه به ممانعت وزارت اطلاعات ارسال نشده است.

 

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز پنجشنبه ۱۷ مردادماه ۱۳۹۸, “حمزه درویش”, زندانی عقیدتی سنی مذهب محبوس در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجائی شهر کرج, که پنجمین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر می گذارد هیچگونه ترتیب اثری توسط مسئولان این زندان مبنی بر دلایل اعتصاب غذای وی صورت نگرفته و حتی گزارش اعتصاب غذای وی نیز به قسمت اداری زندان رجائی شهر هم ارسال نشده است. ممانعت از اعلام اعتصاب غذای حمزه درویش در پی ممانعت وزارت اطلاعات از ارسال گزارش اعتصاب غذای این زندانی عقیدتی صورت گرفته است.

ادامه‌ی مطلب

تفتیش منزل تورج امینی, شهروند بهائی ساکن کرج

حقوق بشر در ایران – در اولین روزهای هفته جاری, منزل “تورج امینی”, از شهروندان بهائی ساکن کرج, توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و برخی اقلام شخصی از قبیل کتب, و دست نوشته های این شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی ضبط شد و به این شهروند بهائی گفته شد که طی روزهای آینده به اداره اطلاعات کرج احضار خواهد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸, محل سکونت “تورج امینی” نویسنده و پژوهشگر, شهروند بهائی ساکن کرج در پی مراجعه نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت و پس از ضبط اقلام شخصی از قبیل چند جلد کتاب و دست نوشته های این شهروند بهائی از وی خواسته شد تا از استان البرز خارج نشود چرا که طی روزهای آینده به اداره اطلاعات احضار خواهد شد.

ادامه‌ی مطلب