احضار و بازجوئی از کاک عزت حلاق, فعال مذهبی اهل سنت کردستان در اداره اطلاعات

حقوق بشر در ایران – روز گذشته, “کاک عزت حلاق”, از فعالان مذهبی اهل سنت و عضو شورای مکتب قرآن کردستان, بصورت تلفنی به اداره اطلاعات این استان احضار و از بابت فعالیتهای مذهبی خود تحت بازجوئی قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران, روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه ۱۳۹۸, “کاک عزت حلاق”, فعال مذهبی اهل سنت و از اعضای شورای مکتب قرآن کردستان پس از احضار به ستاد خبر ی اداره اطلاعات این استان به مدت ۱ ساعت به دلیل فعالیتهای مذهبی خود و همچنین برخی مسائل اجتماعی تحت بازجوئی قرار گرفت.

بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن اعلام این خبر گفت؛ “کاک عزت حلاق”, ۷۵ ساله و از فعالان مذهبی با سابقه در استان کردستان می باشد که پس از احضار به اداره کل اطلاعات استان کردستان از بابت فعالیتهای مذهبی ایشان در کتب قرآن کردستان و همچنین اقدامات و مواضع “کاک حسن امینی” و سایر مسائل عقیدتی و اجتماعی به مدت ۱ ساعات تحت بازجوئی قرار گرفت .

این منبع مطلع همچنین گفت; احضار این فعال مذهبی به ستاد خبری اداره اطلاعات کردستان در حالی صورت گرفته که وی سابقه چندین بار بازداشت و زندان را در اوایل دهه‌ ۶۰، در سوابق فعالیتهای مذهبی خود دارد.

پیش از این و در اوایل فروردین ماه ۱۳۹۸, وزارت اطلاعات از سفر “کاک حسن امینی”, از دیگر فعالان مذهبی اهل سنت کردستان نیز و رئیس مدرسه امام بخاری سنندج برای شرکت در مراسم فارغ التحصیلی “طلاب دارالعلوم زاهدان” ممانعت بعمل آورده بود.

در همان تاریخ نیز, اداره اطلاعات کردستان از سفر “کاک هاشم حسین پناهی”, مدرس “مدرسه علوم دینی امام بخاری سنندج” به زاهدان جهت شرکت در مراسم فارغ التحصیلی طلاب علوم دینی حوزه دارالعلوم در زاهدان ممانعت بعمل آورده بود.

سرکوب شهروندان اهل سنت تنها بر این یک مورد خلاصه نمیشود. مولوی عبدالحمید امام جعه اهل سنت زاهدان همچنان از حق سفر در داخل ایران نیز محروم مانده است. آقای عبدالحمید که از چهرهای شاخص اهل سنت در ایران است در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در حال که قصد خروج از کشور برای حضور در یک مراسم مذهبی اهل سنت که از سوی بلوچهای مقیم قطر دعوت شده بود بعد از حضور در تهران طی تماسی که از سوی وزارت اطلاعات دریافت کرد از سفر وی به قطر ممانعت بعمل آمده بود.

محرومیت شهروندان از انجام و یا حضور در مناسک مذهبی از جمله مواردی است که در اسناد بین المللی و همچنین ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز میباشد. حق جابجائی سفر برای افراد نیز در ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر در قسمت«الف» است که به صراحت بر حق افراد بر جابجائی و سفر و انتخاب محل سکونت تاکید شده است.