جاسوسی برای اسرائیل اتهام همیشگی یهودیان ایران

44219_882ارسال خبر توسط محمد رضا فرشادفر Mohammadreza Farshadfard

از اقلیت‌های مذهبی که در رژیم جمهوری اسلامی همواره تحت نظر شدید نهادهای امنیتی و اطلاعاتی قرار دارد جامعه کلیمیان است که همواره آنان را با انگشت اتهام جاسوسی برای اسرائیل مواجه ساخته و مورد ارعاب و آزار قرار میدهند.

« محبت نیوز » –  در حالی‌که آزادی مذهبی یکی از عناصر حیاتی جوامع دموکراتیک و با ثبات در هر جای جهان است، رژیم جمهوری اسلامی تلاش بسیاری کرده تا به عنوان یک حکومت اسلامی شیعه، همۀ جنبه‌های زندگی سیاسی و مدنی، تمامی اندیشه‌ها و اظهارات مذهبی در ایران را تحت کنترل خود درآورد.
در این رابطه فشار به اقلیت های مذهبی در ایران هر روز رنگ و بویی دیگر به خود گرفته و تحت لوای پاسداری از اسلام و تمامیت ارضی کشور متدینان به ادیان دیگر را دشمن معرفی و سعی می‌کنند به بهانه حفظ امنیت سیاسی فعالیت‌های مذهبی آنان را سرکوب و حتی آنان را وادار به مهاجرت از ایران نمایند.
یکی از این اقلیت‌های مذهبی که در رژیم جمهوری اسلامی همواره تحت نظر شدید نهادهای امنیتی و اطلاعاتی قرار دارد جامعه کلیمیان است که به دلیل اشتراک کیش یهودیت با اسراییل همواره آنان را با انگشت اتهام جاسوس مواجه ساخته و مورد ارعاب و آزار قرار میدهند.
در تازه ترین اقدام خداداد سالاری رئیس دادگاه انقلاب کرمان در روز دوشنبه (۱۴ مرداد/ ۵ اوت) اعلام کرد که یک بازرگان ایرانی به اتهام “جاسوسی برای اسرائیل” بازداشت شده است. گفته می‌شود که فرد متهم در تایلند با افسر اطلاعاتی سفارت اسرائیل در بانکوک ارتباط داشته است.
مقامات امنیتی ایران تاکنون بارها مدعی شده‌اند که شماری از جاسوسان اسرائیل را در ایران دستگیر کرده‌اند. در ۲۹ اردیبهشت امسال نیز دادستانی تهران اعلام کرد که دو تن با اسامی کوروش احمدی و محمد حیدری “به جرم جاسوسی” برای اسرائیل اعدام شدند.
در این رابطه یکی از یهودیان ساکن ایران در نامه ای سرگشاده این اقدام رژیم جمهوری اسلامی را نقض آشکار حقوق بشر و آزادی مذهب دانسته و خواستار رسیدگی جوامع بین المللی به این اقدام ایران شده است.
وی در این نامه می نویسد:” با تاسف با خبر شدیم که یکی از همکیشان کلیمی استان کرمان آقای م. ز. به اتهام واهی جاسوسی برای اسرائیل دستگیر و در زندان بسر می‌برد. به نمایندگی از جانب همکیشان اعلام می داریم تمامی اتهامات اعلام شده اتهامات واهی بوده و علت آن عدم همکاری متهم در خصوص درخواست مقامات امنیتی از ایشان مبنی بر جاسوسی همکیشان کلیمی می باشد.
متاسفانه کلیمیان ایران همچون دیگر اقلیت‌ها از حمایت های داخلی و خارجی برخوردار نبوده و شاهد دستگیری، محکومیت‌های بلند مدت و اعدام های مخفیانه و یا از پیش اعلام شده اقلیت‌های دینی و قومی هستیم.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: انجمن کلیمیان تهران که داعیه ریاست و برتری بر سایر انجمن ها را دارد خود درگیر مشکلات داخلی بیشماری بوده و قادر به اداره کلیمیان تهران نمیباشد! از طرفی نماینده ایرانیان کلیمی آقای دکتر سیامک مره صدق نیز بیشتر درگیر تجارت و حفظ میز و رابطه خود با مقامات نظام بوده و همچون آقای موریس معتمد نه تنها اقدامی در زمینه آزادی زندانیان و توقف اعدام ها ننموده اند ، از تحویل گیری اجساد و تدفین آنها نیز عاجزند! لطفا به داد ما برسید !
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کنند در حالیکه سابقه اقامت یهودیان در ایران به روزگار کورش پادشاه هخامنشی و قبل از آن باز می‌گردد.
جمعیت كلیمیان ایران در حال حاضر حدود بیست هزار نفر برآورد می‏شود كه قسمت عمده آن در تهران و شهرهای شیراز، اصفهان، كرمانشاه، یزد، كرمان، رفسنجان و بروجرد و بطور پراكنده در سایر شهرهای ایران زندگی می‏كنند.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، طبق اصول 13 و 14، ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی، اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند که در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی، بر اساس آیین خود عمل می‌کنند، اما تنها چیزی که به آن توجه نمی‌شود همین آزادی انجام مراسم دینی توسط حاکمیت است و هر روز قید وبندهای جدیدی اعمال می‌شود.
شمار فراوانی از رهبران سنتی ارامنه و زرتشتیان معتقدند که این روند آینده‌ی این اقلیت، فرهنگ و باورهای مذهبی آنها در ایران و جهان را دچار مشکل خواهد کرد.