تخریب در نزدیکی کلیسای سنندج براساس ضوابط بود!

images

ارسال خبر توسط محمد رضا فرشادفر Mohammadreza Farshadfard

جمهوری اسلامی طی. سه دهه گذشته نشان داده که کمترین اهمیت را برای حفظ و نگهداری از آثار و بناهای تاریخی و میراث فرهنگی بویژه ادیان و مذاهب غیر اسلامی در ایران قائل است. در این میان « کلیساها » نیز از این قاعده مستثنا نبوده.

به گزارش « محبت نیوز» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان گفت: “تخریبی که در نزدیکی کلیسای سنندج انجام شده است، به حریم کلیسا ارتباط ندارد و آن منطقه مالک خصوصی دارد.”
آذرشب در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کردستان، اظهار کرد: کلیسای سنندج متعلق به دوره‌ی صفوی جزو بناهایی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
کلیسای سنندج در ضلع غربی خیابان نمکی و در محله قدیمی (آغه زمان) که محله ای مسیحی نشین است قرار دارد. اواخر صفویه در زمان حکومت شاه عباس دوم هنگامی که ارامنه توسط دولت عثمانی به ایران تبعید شدند، گروهی از آنها در شهر سنندج ساکن شدند و در ان زمان والیان اردلان برای مسیحیان تبعیدی این کلیسارا بنا نهادند.
وی با اشاره به این‌که شایعه‌ی تخریب شدن کلیسای سنندج پراکنده شده است، ادامه داد: این تخریب به کلیسا ارتباط ندارد و یک حمام قدیمی که مالک خصوصی دارد، تخریب شده است.
معاون میراث فرهنگی کردستان با اشاره به این‌که مالک این حمام درخواست تخریب آن را داده بود، بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی در صورت وجود اعتبار می‌توانست آن حمام را بخرد و به‌عنوان حریم کلیسا از آن نگهداری کند که به‌دلیل کمبود اعتبار، این کار انجام نشد. سازمان میراث فرهنگی براساس ضوابط و اصول حفظ حریم مصوب کلیسا، مجوز ساخت‌وساز به جای حمام را صادر کرد و هیچ مشکلی برای کلیسا به‌وجود نیامده است.
اگر چه که مسئله کمبود مالی همیشه گریبانگیر آثار و بناهای تاریخی در ایران است و و حکومت اگر چه هیچ ارزشی برای این آثار بخصوص آثاری که ارزش ملی دارند اهمیتی قائل نیست  با اینحال جمهوری اسلامی طی. سه دهه گذشته نشان داده که کمترین اهمیت را برای حفظ و نگهداری از آثار و بناهای تاریخی و میراث فرهنگی بویژه ادیان و مذاهب غیر اسلامی در ایران قائل است. در این میان « کلیساها » نیز از این قاعده مستثنا نبوده با این تفاوت که در راستای مسیحیت ستیزی حتا در پاره‌ای اوقات بنای بسیاری از کلیساهای تاریخی در نقاط مختلف ایران با چراغ سبز ارگان‌ها حکومتی مورد تخریب قرار گرفته است.