اطلاعیه 1038 کمیته دفاع ار حقوق پیروان ادیان پیرامون سرکوب شهروندان بهائی در ایران

نگاهی به شهروندان بهائی در این ماه

تمام انسانها آزاد و برابر آفریده شدند و رنگ و زبان لهجه عقیده و در کل شکل ظاهری و یا باطن افراد به ما این اجازه را نمیدهد که خود را برتر از کسی بدانیم و یا حقی از کسی سلب کنیم. در این بین افراد آزادانه و یا بواسطه مذهب خانوادگی دینی را برای خود انتخاب میکند واین یک مسئله کاملا شخصی و قابل احترام است.

حال درجمهوری اسلامی ایران این شرایط چگونه است ؟ 

 در ایران به  افراد، نسبت به مذهب آنها بها داده میشود واین تبعیض در کتاب قانون اساسی به عنوان یک اصل (مسلمان وشیعه اثنی عشری) ثبت شده است.بهاییان در ایران از جمله افرادی هستند که نامشان در قانون اساسی ذکر نشده و طبیعتا از داشتن بسیاری از حقوق شهروندی محروم هستند وحقوق آنان به صورت سیستماتیک نقض میشود.این نقض در مواردی به پلمپ بی دلیل کسب و کار این افراد یا محروم کردن از حق تحصیل یا دستگیر کردن بی دلیل و حکم های طولانی مدت منجر میشود. این محرومیت ها در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

از تاریخ ۱۸ تیر ماه تا اواسط مردادماه سال گذشته محل کسب ۲۴ شهروند بهایی در ارومیه به دستور اداره اماکن و توسط مامورین این اداره پلمپ شده است و با توجه به مراجعه به مراجع ذیربط مانند اداره اماکن آذربایجان غربی، اتحادیه های اصناف، اداره اطلاعات ارومیه، دادگستری، دیوان عالی کشور، نمایندگان مجلس ارومیه، دفتر امام جمعه و بسیاری ارگان های دیگر پاسخی از سمت مسئولین دریافت نکرده اند و هیچ ارگانی مسئولیت این پلمپ را بر عهده نمی‌گیرد .اداره اماکن گفته است که تنها با امضای تعهد نامه‌ای مبنی بر عدم تعطیلی محل کسب در مناسبت‌های مربوط به دیانت بهایی که برخلاف قانون اداره اماکن بوده، موفق به فک پلمپ محل کسب خواهید شد.

روز جمعه مورخ ۲۶ مردادماه ۹۷ یک زوج بهایی اهل شیراز به نام‌های نگار میثاقیان و همسرش محبوب حبیبی توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به بازداشگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز منتقل شدند. زوج بهایی دیگری در شیراز دستگیر شدند که روحیه نریمان شهروند بهایی ساکن شیراز به دو سال و نیم حبس تعزیری و همسرش فرزاد دل‌آرام نیز به تحمل یک سال حبس تعزیری در شعبه ۱۷ دادگاه تجدیدنظر این شهر محکوم شدند.

 رومینا عسگری دانشجوی بهایی مقطع کارشناسی، به دلیل بهایی بودن پس از ۴ ترم از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی اخراج و از ادامه تحصیل محروم شد.در نامه منع از تحصیل این دانشجو دلیل اخراج “رفتار ناهنجار اجتماعی، تلاش برای از بین بردن نظم، آرامش و امنیت کشور” عنوان شده است. این در حالی است که وی در ۶ ماه گذشته در دانشگاه حضور نداشته و یک ترم از مرخصی تحصیلی استفاده کرده است. علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند. به نام‌های “دری امری”، “می خلوصی”، “ساقی فدایی” و “شایان تفضلی” و چهار شهروند بهایی اهل مشهد ۴ شهریورماه ۹۷ در دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی برگزار شد.این چهار شهروند بهایی در اسفندماه سال گذشته توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب مشهد هرکدام به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده بودند. اتهام این شهروندان «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

لازم به یاد آوریست که :تمام این موارد فقط به دلیل باور دینی این افراد اتفاق افتاده است چرا که جایی برای بهاییت در کتاب قانون جمهوری اسلامی وجود ندارد ونشان دهنده این است که انسان دوستی و محبت نیز در قانون اساسی جایگاهی ندارد .

ما اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به ماده ۱)همه آزاد و برابر بدنیا آمده اند(،ماده ۲)عدم تبعیض( ،ماده ۶)ارزش انسانی در همه جا (،ماده ۱۸ (حق آزادی عقیده)وماده ۱۹(حق آزادی بیان)از اعلامیه جهانی حقوق بشر ضمن محکوم نمودن اینگونه اقدامات غیرقانونی علیه شهروندان بهایی، خواهان رعایت حقوق پیروان تمام ادیان در جمهوری اسلامی ایران  و برقراری کلیه مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر هستیم.

1038

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

فراخوان جلسه سخنرانی مشترک کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی هسن در تاریخ 9 سپتامبر 2018

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی ایالت هسن برگزار میکنند

حرکتی جهت آگاهی و عدالت در ایران

سخنرانی  ,پرسش و پاسخ بحث و تبادل نظر

سخنرانان و موضوع سخنرانی

حسین کفایت حقیقی

گزارش نقض حقوق پیروان ادیان در ماه آگوست سال 2018

سعید آزادنیا

تفسیر ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و شرایط اجرائی آن     

حمید رضا تقی پور دهقان تبریزی

نوکیشان مسیحی در ایران

احسان رضائی نژاد

      مفهوم دموکراسی

هادی داداشی

چرائی استقرار ایدئولوزی مذهبی

تبادل نظر و پرسش و پاسخ در پایان هر بخش

بحث آزاد

مفهوم صلح

در انتها , بررسی پیشنهادات و تصمیم گیریهای لازم برای ماه آینده

زمان برگزاری: یکشنبه 9 سپتامبر ساعت 17 بوقت اروپای مرکزی  

محل برگزاری: فضای مجازی ,  پالتالک واتاق کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان


Paltalk ; 
View all

Social, Issues and Politics

Human Rights

Kanoon Defae az hoghogh bashar dr Iran, Komitteh Adian

مسئول جلسه:  فرهاد نصیری

منشی جلسه: فاطمه عروجی

ادمینها : حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی ، رسول عباسی زمان آبادی , آراد پارسی

صدابرداران:  جعفر فردکریمی، حمید ابراهیمی

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی ایالت هسن 

تعداد دراویش گنابادی در اعتصاب غذا به ۱۷ نفر رسید

طی روز گذشته پنج تن دیگر از دراویشی که در حمله روز چهارشنبه نیروهای گارد زندان تهران بزرگ آسیب دیده بودند به جمع دراویش اعتصابی پیوستند. این دراویش که خواسته‌شان رفع حصر از دکتر نورعلی تابنده (قطب درواویش گنابادی)، آزادی زنان درویش زندانی و تجمیع زندانیان درویش در یک بند است، تاکنون شمارشان به ۱۷ تن رسیده است.

به گزارش مجذوبان نور، از زندان تهران بزرگ (فشافویه) خبر رسیده است که ۵ درویش گنابادی دیگر به جمع درویشانی پیوسته‌اند که پس از حمله‌ خشونت‌بار هفتم شهریور گارد زندان تهران بزرگ به درویشان متحصن دست به اعتصاب غذا زده بودند. بابک تقیان، احسان ملک‌محمدی، سخاوت سلیمی، رضا باوی و اکبر داداشی پنج درویشی هستند که امروز اعلام اعتصاب غذا کرده و خواسته خود را از پیوستن به اعتصاب غذای جمعی درویشان زندانی دیگر، برداشتن حصر از دکتر نورعلی تابنده (قطب دراویش گنابادی)، آزادی زنان درویش از زندان قرچک و تجمیع درویشان زندانی در یک بند از زندان تهران بزرگ اعلام کرده‌اند. با پیوستن این ۵ نفر به جمع درویشانی که در زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زده بودند شمار اعتصاب‌کنندگان به ۱۷ تن رسیده است. ادامه‌ی مطلب

ممانعت از اعزام مصطفی دانشجو به مراکز درمانی

خانواده مصطفی دانشجو که به‌تازگی بعد از ماه‌ها بی‌خبری، با این وکیل محبوس در بند ۴ زندان اوین ملاقات کرده‌اند از شدت گرفتن بیماری او خبر داده‌اند.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور , مصطفی دانشجو وکیل دادگستری و از مدیران وبسایت مجذوبان نور از بیماری حاد ریوی و قلبی رنج می‌برد و با این‌که اسناد بیماری او از بازداشت قبلی در بهداری زندان اوین موجود است اما از اعزام او به مراکز درمانی تخصصی و حتی بهداری زندان نیز ممانعت می‌کنند. این وکیل زندانی که شامگاه ۱۶ تیر در منزل مادرش توسط هفت مأمور مسلح با دستور بازپرس هادی‌پور از شعبه سوم دادسرای اوین (شهید مقدس) یورش برده و با شکستن در و تهدید با اسلحه این وکیل دادگستری را در حضور اعضای خانواده‌اش بازداشت کرده بودند پس از ۴۵ روز نگهداری در سلول انفرادی بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین به قرنطینه اوین و از آنجا به بند ۴ که مخصوص نگهداری مجرمان مالی و اقتصادی است منتقل شد.بازداشت ۴۵روزه‌ی این درویش گنابادی در سلول انفرادیِ بدون تهویه‌ در بند ۲۰۹ ادامه‌ی مطلب

بازداشت تعدادی از هواداران جریان موسوم به یمانی در قم

طی هفته گذشته حداقل ۵ تن از هواداران یک جریان مذهبی مرتبط با موضوع “مهدویت” در شهر قم در اقدامات جداگانه‌ای توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به اماکن نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز دوم شهریورماه علی اکبر جوکار، از مرتبطان گروه “یمانی” در شهر قم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. درست یک روز پس از این بازداشت نیز، روز سوم شهریورماه دست کم ۴ تن دیگر از هواداران این گروه در همین شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هویت دو تن از بازداشت شدگان روز سوم شهریورماه “عباس فتحیه” و “صادق دوستکام” توسط حقوق بشر در ایران احراز شده است. یک منبع نزدیک به این گروه به گزارشگر حقوق بشر در ایران گفت: “روز شنبه هفته گذشته مورخ سوم شهریورماه عباس فتحیه و صادق دوستکام به همراه یک مرد و یک زن دیگر همراه با ضرب و شتم و بدرفتاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. یک روز قبل از آن ینیز علی اکبر جوکار به همین ترتیب بازداشت شد.” علیرغم پیگیری های خانواده این افراد کماکان از محل بازداشت آنان تا لحظه تنظیم این گزارش خبری در دست نیست. هر چند گفته میشود حکم بازداشت توسط دادگاه ویژه روحانیت شهر قم صادر شده است. ادامه‌ی مطلب

آزادی سیما کیانی، شهروند بهایی از زندان اوین

سیما کیانی شهروند بهایی، که از بهمن‌ماه سال گذشته محکومیت یک سال حبس تعزیری خود را در زندان اوین سپری می‌کرد شب گذشته از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا ، سیما کیانی شهروند بهایی، که در بهمن ماه سال گذشته جهت تحمل یک سال حبس تعزیری راهی زندان اوین شده بود، شب گذشته از زندان آزاد شد. به نقل از یک منبع مطلع : “سیما کیانی که از بهمن‌ماه سال گذشته برای گذراندن یک سال محکومیت خود در زندان اوین به سر می‌برد، پس از حدود ۹ ماه از زندان اوین آزاد شد. گفته می‌شود موافقت دادستانی با آزادی پیش از موعد خانم کیانی متاثر از وضعیت نامساعد والدین سالخورده‌ ایشان بوده است.” حقوق بشر در ایران , در گزارش مربوط به بهمن ماه سال گذشته از محکومیت سیما کیانی به یک سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام و انتقال وی به زندان اوین جهت گذراندن دوران حبس خبر داده بود. این شهروند بهایی برای نخستین بار در اسفندماه سال ۹۵ توسط نیرو های امنیتی بازداشت و در فروردین‌ماه سال گذشته با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری جلسه دادگاه از زندان آزاد شد. ادامه‌ی مطلب

جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان نمایندگی بادن و وتمبرگ مورخ ۳۰ اگوست 2018

جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان نمایندگی بادن و وتمبرگ در روز پنجشنبه مورخ ۳۰ اگوست 2018و ساعت 17.00به وقت اروپای مرکزی با حضور اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان و نمایندگی هِسن و سخنرانان و تنی چند از فعالان کانون دفاع از حقوق بشر در ایران در اتاق پالتاک کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان برگزارگردید در این جلسه سخنرانان به مسائل مطرح در جلسه پرداختند و در پایان هم با حضور مهمان ویژه آقای رضا خندان همسر فعال حقوق بشر بانو نسرین ستوده در رابطه با دلایل افزایش فشار و بازداشت وکلا در ایران به بحث و گفتگو پرداختیم که علاقه مندان میتوانند از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند  ادامه‌ی مطلب

گزارش صوتى تصويرى جلسه نمايندگى سوئيس ١٢آگوست ٢٠١٨

در این جلسه که با حضور اعضای نماینگی و دیگر فعالان حقوق بشر در فضای مجازی پالتاک برگزار گردید ، منشى جلسه آقاى نادر زندى ابتدا ماده ٢٢: هر کس به عنوان عضو اجتماع حق امنیت اجتماعی دارد و مجاز است به وسیله مساعی ملی و همکاری بین المللی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را که لازمه مقام و نمو آزادانه شخصیت اوست با رعایت تشکیلات و منابع هر کشور به دست آورد را قرائت كردند و در ادامه دیگر دوستان در رابطه با موضوعات مختلف که بشرح ذیل است سخنا خود را ارائه نمودند . دوستانى كه مايل هستند ميتوانند فايل جلسات را در لينك هاى زير دريافت كنند! ادامه‌ی مطلب

گزارشی از آخرین وضعیت دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ

روز چهارشنبه ۷ شهریورماه نیروهای گارد زندان تهران بزرگ، دراویش گنابادی محبوس در تیپ ۳ این زندان را مورد ضرب و شتم قرار داده و نهایتاً آنها را همراه با هجده تن از دراویش محبوس در تیپ ۴ به سلول‌های انفرادی منتقل کردند.

به گزارش مجذوبان نور , وضعیت جسمی بیست تن از این دراویش نامناسب گزارش شده است، همچنین از میان آنها، شش تن به تیپ یک این زندان که محل نگهداری زندانیان جرائم عمومی است منتقل شده‌اند و تعدادی نیز همچنان در سلول انفرادی به سر می‌برند. یک منبع نزدیک به دراویش در گفت‌وگو با حقوق بشر در ایران از اعتصاب غذای سه تن از دراویش زندانی از زمان انتقالشان به سلول انفرادی خبر داده است. پس از حمله روز چهارشنبه ۷ شهریورماه ۹۷ نیروهای گارد زندان تهران بزرگ به دراویش گنابادی محبوس در تیپ ۳ و انتقال آنان همراه با هجده تن از درویشان محبوس در تیپ ۴ این زندان به سلول‌های انفرادی، تلفن‌ برخی از تیپ‌های این زندان، به دستور مسئولان قطع شده‌ است. این منبع مطلع همچنین گفت , حمله روز چهارشنبه نیروهای گارد زندان تهران بزرگ به دراویش و ضرب و شتم آنان، تعدادی از دراویش را به سلول‌های انفرادی و تعدادی را به صورت جداگانه به سایر بندها منتقل کرده‌اند. همچنین سه نفر از دراویش زندانی به نام‌های “علی بلبلی“، “صالح‌الدین مرادی” و “محمدرضا درویشی” از دو روز پیش و از زمان انتقالشان به سلول انفرادی دست به اعتصاب غذا زده‌اند. آنها خواسته‌های خود را تجمیع تمامی زندانیان درویش در یک بند، آزادی زنان درویش زندانی و رفع حصر کامل از دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی که پس از حادثه گلستان هفتم در حصر آشکار قرار گرفته است، عنوان کرده‌اند”. ادامه‌ی مطلب

دریچه ایی رو به آگاهی (حق دانستن و ارتباط آن با افشاگری )