آزادی تنی از دگراندیشان غیر تثلیثی از زندان در آستانه کریسمس

.

بر خلاف سنت معمول سالهای گذشته از سوی نظام جمهوری اسلامی مبنی بر بازداشت، دستگیری و احضار مسیحیان در ایام کریسمس اما این بار در آستانه این ایام ،دادگاه انقلاب اسلامی در اقدامی قرار منع تعقیب چهار دگر اندیش مذهبی برانهامیست را صادر کرد.

به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز»، در آستانه فرا رسیدن به ایام کریسمس و آغاز سال نو مسیحی، دادگاه انقلاب اسلامی قرار منع تعقیب چهار دگر اندیش مذهبی برانهامیست را صادر کرد .

بر اساس این گزارش ، روز یک شنبه ۳ ۲ آذر ماه ۱۳۹۳ برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ ، دادگاه تجدید نظر شهرستان کرج آقایان “رضا ربانی” با نام سیلاس و “علی رضا علی حق نژاد” با نام ماتیاس را از اتهامات وارده تبرئه  و حکم به آزادی این این دو تن داد.

علیرضا علی حق‌نژاد در ۲۷ مردادماه ۹۰ و رضا ربانی در آذرماه ۹۲ به اتهام تبلیغ مسیحیت بازداشت شدند. این دو تن در رای دادگاه اولیه که در مهرماه گذشته و با فاصله کمی از برگزاری جلسه دادگاه صادر شد، هر کدام به شش سال حبس محکوم شده بودند. در حکم دادگاه آمده بود که آنها باید دوره زندانشان را در زندان شهرستان “میناب ” از توابع بندر عباس در جنوب ایران بگذرانند.

تنها دوهفته قبل وکیل این دو متهم به نام “وحید مشکانی فراهانی” که تا پیش از برگزاری دادگاه موفق به دیدار موکلانش نشده بود اعلام کرد که در مهلت قانونی درخواست تجدید نظر در رای صادره دادگاه بدوی بر علیه متهمانش را تسلیم دادسرای کرج نموده است.

لازم به ذکر است که هر دو نامبردگان وابسته به گروهی هستند که این گروه نام “کلیسای ایران” را برای خود انتخاب کرده اند. گروه موسوم به “کلیسای ایران” پیرو “ادوارد برانهام” واعظ آمریکائی معروف قرن بیستم می باشند. این گروه اصل پایه ای الهیات مسیحی به نام “تثلیث” را قبول نداشته و تعمید گرفتن مسیحیان ایرانی را در نام پدر، پسر و روح القدس را درست نمی دانند. از این رو آنان را غیر”تثلیثی” نیز می نامند.

– آزادی دو تن دیگر از زندان کارون اهواز

در یک خبر جداگانه همچنین اعلام شد که “حسین بارونزاده” معروف به دانیل و “رحمان بهمنی ” معروف به ضیاء، پس از گذشت ۱۰ ماه از زندان کارون اهواز آزاد شدند. این دو تن نیز در ۱۴ اسفند ماه سال گذشته به همراه شش نفر از دگراندیشان غیر تثلیثی دیگر در شهرستان شوش از توابع استان خوزستان بازداشت شده بودند.

یاد آور می شود که بر طبق اخبار منتشره، در روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ تعداد ۸ نفر از دگراندیشان برانهامیست به نامهای ” امین خاکی، حسین بارون‌زاده، رحمان بهمنی، حسین اعتمادی فر، محمد بهرامی، سلیمه رحیمی معروف به مرتا، فاطمه باقری و امینه معلا”، در اطراف شهر شوش توسط عوامل وزارت اطلاعات بازداشت شدند و کلیه این افراد به ستاد خبری اداره کل اطلاعات خوزستان واقع در اهواز منتقل شدند. پنج نفر از این افراد چند ساعت بعد با اخذ تعهد آزاد شدند که سه تن دیگر پس از چند روز به زندان کارون اهواز انتقال یافتند.

گفتنی است ” امین خاکی ” از دیگر دگر اندیشان مذهبی (غیر تثلیثی) است که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در زندان کارون اهواز دوران محکومیت خود را می گذراند.

آزادی این چهار تن در ایام نزدیک به سالروز تولد عیسی مسیح (کریسمس) و سال نو مسیحی بنظر تغییر نگرشی است که از سوی مسئولان و مقامات قضایی جمهوری اسلامی در این ایام رخ داده است، چرا که جهان مسیحیت و فعالان حقوق مسیحیان نظاره گر اعمال نظام و بویژه دستگاههای امنیتی در برخورد با اقدامات احتمالی در ایام کریسمس نسبت به نوکیشان مسیحی است.  گفتنی است یکی از مناسبت‌هایی که فشار بر جامعه مسیحی ایران افزایش می‌یابد، کریسمس و سال نوی مسیحی است که دستگیری و آزار نوکیشان مسیحی در ایران در این ایام بویژه طی چند سال گذشته همچنان از سوی نهادهای امنیتی و نظامی صورت میگرفت و همه ساله هم‌زمان با فرارسیدن این ایام مبارک  که مسیحیان به گردهم آیی و نیایش و مشارکت در امور مربوط به جشن تولد عیسی مسیح ( کریسمس )می‌پردازند، تهدید، احضار و بازداشت‌ها شدت می گیرد.

لازم به ذکر است که جمعی از نوکیشان مسیحی همچنان در زندانهای جمهوری اسلامی به سر می برند. درحالی که این افراد هیچ امیدی برای بودن در کنار خانواده و عزیزان خود در ایام کریسمس و سال نو را ندارند.

همه اینها در حالی است که بسته بودن کلیسای جماعت ربانی “مرکز” در تهران که بزرگترین کلیسای فارسی زبان کشور محسوب می شود دومین سال خود را می گذراند. کلیساهای جماعت ربانی در شهرهای اهواز، شاهین شهر، اصفهان، کرمانشاه ، ارومیه و جنت آباد تهران هم به کلی بسته شده اند و یا رهبرانشان تحت فشار مجبور به ترک ایران گردیده اند. کلیساهای حوزه اسقفی در شهرهای اصفهان و شیراز و کلیساهای انجیلی تهران نیز همگی تحت نظارت شدید ماموران امنیتی  می باشند که از پذیرش ایمانداران فارسی زبان و غیر ارمنی یا غیر آشوری منع شده اند.