عبدالفتاح سلطانی را به بیمارستان اعزام کنید

Soltani

کانون صنفی معلمان و سازمان معلمان ایران در نامه ای به رئیس قوه قضائیه با اشاره به آنچه وضعیت جسمانی نامناسب و شدت یافتن بیماری عبدالفتاح سلطانی،‌ حقوقدان و وکیل مدافع زندانی، نامیدند، خواستار اعزام او از زندان اوین به بیمارستان شدند.

به گزارش رادیو فردا در این نامه که روز جمعه در سایت «حقوق معلم و کارگر» منتشر شده است، این دو تشکل صنفی معلمان ایران خطاب به آیت الله صادق لاریجانی نوشته اند که عبدالفتاح سلطانی طبق نظر کمیسیون پزشکی و پزشکی قانونی نیاز به بستری شدن در بیمارستانی خارج از زندان دارد.عبدالفتاح سلطانی از بنیان‌گذاران کانون مدافعان حقوق بشر است. آقای سلطانی از جمله به اتهام تأسیس این کانون و اقدام علیه امنیت ملی به ۱۳ سال زندان محکوم شده است. وی از شهریور ماه سال ۱۳۹۰ در زندان به سر می‌برد. او از جمله وکلای مدافع فعالان حقوق معلمان بوده است.

به نوشته سایت کانون مدافعان حقوق بشر، پیش از این،‌ مائده سلطانی، ‌فرزند این حقوقدان و وکیل مدافع، روز ۱۳ آذر ماه در نامه ای به حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران،‌ با اشاره به بیماری قلبی پدرش، ‌ممانعت مسئولان زندان اوین از انتقال او بیمارستان را اقدامی خودسرانه‌ ارزیابی کرده و از او خواستار رسیدگی به شرایط زندان و ایجاد تسهیلاتی برای درمان پدرش شده بود.

خانم سلطانی در این مورد به رادیو فردا گفته بود: «هر بار که مادرم جهت دریافت مرخصی برای پدرم و یا اعزام او به بیمارستان به زندان می رود آقای خدابخشی، ‌قاضی و دادیار ناظر در زندان اوین به هر نحوی از اعزام پزشکی پدرم به بیمارستان خودداری می کند.»

مائده سلطانی اشاره کرد که این قاضی و دادیار یک مرتبه به مادرش گفته است که عبدالفتاح سلطانی هنوز بر سر موضعش است و چون ابراز ندامت و پشیمانی نکرده است به او اجازه نمی دهیم که به بیمارستان برود.»

در این میان،‌ کانون صنفی معلمان و سازمان معلمان ایران با اشاره به اینکه «به نظر می رسد برخلاف نظر پزشکان؛ مسئولان زندان، دادستان و نماینده های آنان با انتقال بیمار به بیمارستان مخالفت می نمایند» افزوده اند:‌ «این مخالفت در حالی صورت می گیرد که با توجه به تایید پزشکی قانونی و پزشک متخصص قلب بیمارستان امام و گذراندن بیش از سه سال حبس بدون حتی یک روز مرخصی، این مرخصی استعلاجی حق قانونی»‌ آقای سلطانی است.»

در نامه این دو تشکل از رئیس قوه قضائیه خواسته شده است تا به این موضوع رسیدگی کند و دستورهای لازم را برای بهبودی شرایط عبدالفتاح سلطانی صادر کند.

این دو تشکل صنفی معلمان در عین حال خواستار «تذکر جدی» به مسئولان شدند تا مطابق با «قانون مجازات اسلامی، قانون حقوق شهروندی و آیین نامه سازمان زندان ها» که بر حفظ سلامت زندانیان تاکید دارد، عمل کنند و «برخلاف اصول قانون اساسی مجازاتی بیش از رأی دادگاه را بر زندانی تحمیل نکنند.»