نقض سازمان يافته حقوق بشر از سوی برخی از نهادهای مورد حمايت حكومت ایران

روز ١٠ دسامبر، همزمان با شصت و ششمین سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر است. جمعی از فعالان و كنشگران سياسی زندانی نيز به این مناسبت در بيانيه‌های جداگانه، فرياد اعتراضی خود را نسبت به «نقض سازمان يافته حقوق بشر از سوی برخی از نهادهای رسمی و غير رسمی مورد حمايت حكومت» سر دادند.

اعلامیه جهانی حقوق بشر با هدف تضمین حقوق و آزادیهای برابر برای همه مردم جهان، در روز ١٠ دسامبر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

این روز در غالب كشورهای جهان بعنوان روز جهانی حقوق بشر گرامی داشته می شود و برخی از شخصیتهای جهانی و فعالان مدنی و حقوق بشر نیز با انتشار بیانیه هائی حمایت خود را نسبت لزوم احترام به حقوق بشر اعلام می نمایند.

ایرینا بوكووا، مدیركل یونسكو، به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، با بیان اینكه ترویج حقوق بشر از فعالیتهای این سازمان است، تاكید كرد: نه فقط در روز جهانی حقوق بشر، بلكه در همه روزهای سال، ترویج آن برای همه زنان و مردان و در همه جا ضرورت دارد.

مدیر كل یونسكو، همچنین با تاكید بر نقش رسانه ها از طریق بالا بردن آگاهیهای اجتماعی، از همكاری های این سازمان با دفتر كمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در زمینه برنامه آموزشی حقوق بشر و به ویژه برنامه های آموزشی برای خبرنگاران و روزنامه نگاران خبر داد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز در بیانیه ای ضمن بزرگداشت این روز خواهان احترام دولت جمهوری اسلامی به مفاد و مقوله های حقوق بشری و آزادی فوری فعالان حقوق بشر زندانی شدند.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینكه، ایران از جمله امضا كنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر است، آمده است، حكومت ایران با نگاه امنیتی به مقوله حقوق بشر فعالان این عرصه را با برچسب های ناصحیح امنیتی و سیاسی بصورت مستمر به بند می كشد.

جمعی از فعالان و كنشگران سیاسی زندانی نیز در بیانیه جداگانه دیگری، ضمن گرامیداشت شصت و ششمین سالگرد تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر، فریاد اعتراضی خود را نسبت به «نقض سازمان یافته حقوق بشر از سوی برخی از نهادهای رسمی و غیررسمی مورد حمایت حكومت» سر دادند.

امضاكنندگان این بیانیه، عبدالفتاح سلطانی، سعید مدنی، مهدی خدائی، كیوان صمیمی و سعید رضوی فقیه، تاكید كردند: در چنین شرایطی است که با طرح ادعاهای ناباورانه مسئولان ذیربط، مبنی بر «مناسب بودن وضعیت حقوق بشر در ایران» و «شفافیت» در این زمینه مواجه می شویم.

فعالین حقوق بشر و زندانیان سیاسی زندانهای اوین و رجائی شهر خواستار «شفاف سازی همه جانبه وضعیت حقوق بشر» در کشور در جهت تعامل با جامعه مدنی و «عمل به تعهدات پذیرفته شده» از سوی ایران شدند.

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، در تازه ترین گزارش خود كه در ماه اكتبر منتشر شد، بار دیگر اعلام كرد وضعیت حقوق بشر در ایران باعث ایجاد نگرانی جدی است.

احمد شهید در این گزارش تاكید كرد: قوانین، سیاستها و شیوه های سازمانی مختلف همچنان به تضعیف شرایط مورد نیاز برای تحقق حقوق اساسی تضمین شده توسط قوانین داخلی ایران و قوانین بین المللی ادامه می دهند.