همسر سهیل عربی: با بررسی قانونی پرونده توسط دیوان عالی کشور، همسرم از اعدام عفو می شود

همسر سهیل عربی: «تنها درخواستم از قضات شریف و آگاه دیوان عالی کشور این است که این پرونده را قانونی بررسی کنند.»

همسر سهیل عربی، زندانی که به اتهام سب النبی و افساد فی الارض به دلیل نوشته هایش در فیسبوک محکوم به اعدام شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت شعبۀ ۳۴ دیوان عالی کشور این پرونده را برای مطالعه و بررسی مجدد پذیرفته است.

نسرین نعیمی همسر این زندانی به کمپین گفت: «تنها درخواستم از قضات شریف و آگاه دیوان عالی کشور این است که این پرونده را قانونی بررسی کنند. در این صورت مطمئنم که سهیل از اعدام عفو خواهد شد. سهیل هیچ خلافی که مستحق اعدام باشد انجام نداده است. من فقط امیدوارم بار دیگر دخترم بتواند پدرش را بغل کند.»

 شعبۀ ۳۴ دیوان عالی کشور در حالی بررسی مجدد این پرونده را پذیرفته است که محسنی اژه ای، سخنگوی قوۀ قضاییه روز ۱۰ آذر ماه با رد کردن احتمال عفو سهیل عربی گفت: «فعلا موضوع عفو مطرح نیست و اکنون حکم وی به عنوان مفسد فی الارض در دیوان عالی کشور تایید شده است.»

سهیل عربی، ۳۰ ساله در آبان ماه ۱۳۹۲ به دلیل مطالبی که در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده بود توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او در شعبۀ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به دلیل نوشته هایش در فیسبوک متهم به اتهام  سب النبی (توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شد. پس ازآن وکلای او به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر فرستادند و مادۀ ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی را با توجه به شرایط پرونده و اقرارهای خود متهم برای عفو او مطرح کردند.

بر اساس مادۀ ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به پیامبر اسلام توهین کند مجازاتش اعدام خواهد بود اما مادۀ ۲۶۳ این قانون می گوید اگر متهم در دادگاه ادعا کند که حرف های توهین آمیز را بر اساس عصبانیت، نقل قول یا سهو قلم و سهو زده است، حکم اعدام او به مجازات ۷۴ ضربه شلاق تبدیل می شود.

اما شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور در اقدامی غیر قانونی اتهام افساد فی الارض را به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی را تایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده او به دلیل “تعدد صفحات فیسبوک” به افساد فی الارض نیز محکوم شده است. در حال حاضر این زندانی با دو اتهام سب النبی و افساد فی الارض که حکم هردو اعدام است روبه رو است. علاوه بر اینها او دو پروندۀ قضایی دیگر نیز دارد که احکام آنها تایید شده است. سهیل عربی در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

سهیل عربی به اتهام توهین به رییس دانشگاه علامه طباطبایی، آیت الله جنتی و حداد عادل از طریق نوشته هایش در فیسبوک در دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. همچنین او به اتهام توهین به علی خامنه ای، رهبر انقلاب و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد.

خانم نعیمی در خصوص فعالیت های همسرش در فیسبوک به کمپین گفت: « سهیل دو صفحه در فیسبوک داشت یکی به نام خودش و دیگری به نام «نسلی که دیگر نمی خواهد نسل سوخته باشد.» او در این صفحات به نقد وضعیت اجتماعی و سیاسی می پرداخت که بابت آنها سه سال حبس، شلاق و جریمه نقدی از دادگاه انقلاب گرفت و در حال حاضر در حال گذاراندن حکمش است.»

همسر سهیل عربی در ادامه گفت: «اما اتهام سب النبی به دلیل نوشته های او در صفحات فیسبوک به او تفهیم شده که این صفحات چند ادمین داشته است و نوشته هایی که به او نسبت داده شده را اصلا او ننوشته است. این صفحات در حال حاضر به روز می شود در حالیکه سهیل یکسال است در زندان به سر می برد. او مطالبی که منجر به اتهام سب النبی شده را ننوشته است.»

خانم نعیمی در پاسخ به این سوال که همسرش آیا در بازجویی ها به اتهام سب النبی اعتراف کرده است به کمپین گفت: «سهیل اقرار کرده که آنها را خودش نوشته است اما من این اقرارها را قبول ندارم. او را تهدید کرده اند که اگر اقرار نکند من را بازداشت خواهند کرد. روی اقرار زیر تهدید که نمی شود حساب کرد. اگر الان از او بپرسید می گوید او ننوشته است.»