در ایران طی یازده ماه گذشته اعدام سرانه 24 درصد افزایش یافته است

در جمهوری اسلامی پس از حسن روحانی از هر 115  هزار نفر یک نفر اعدام شده است. برای اولین بار یک نهاد مستقل حقوق بشری در ایران، اسامی محکومیت به اعدام در جمهوری اسلامی را با نام و نشان منتشر کرد. به گزارش هرانا، نهاد آمار نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در گزارش سالانه خود با ارائه لیستی از زندانیان محکوم به اعدام برای نخستین بار اسامی بیش از یک صد و پنجاه زندانی محکوم به اعدام را منتشرکرده است.

مشروح این گزارش طی روزهای آتی منتشرخواهد شد. هرانا گزارش داده است که پس از روی کارآمدن دولت جدید (حسن روحانی) درایران و تا پایان سال نود و دو، نزدیک به ۴۷۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که در نوع خود کم نظیربوده است.

در بخش اعدام گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران آمده است از اتهام ۲۹ درصد اعدام شدگان و از هویت جنسی نیمی از آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

همچنین دستگاه قوه قضائیه نیمی از اعدام‌ها را نیز مخفیانه اجرا کرده که این نشان می‌دهد دستگاه قضائی در روند اعدام‌ها تا چه میزان غیرشفاف عمل نموده است، طبق این گزارش سرانه اعدام درایران ۲۴ درصد افزایش داشته است و از ۱۱۵ هزار نفر، یک نفر در ایران اعدام شده است.

از سوی دیگر در پاریس برنامه نظارت برحمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است، ازشکنجه و رفتار ظالمانه وغیرانسانی با آقای محمد صدیق کبودوند، مدافع حقوق بشرایرانی و رئیس سازمان دفاع ازحقوق بشرکردستان، که ازسال ۱۳۸۶ حکم یازده سال زندان را می‌گذراند، دریافت داشته است.

برنامه نظارت برحمایت از مدافعان حقوق بشر به شدت رفتارغیرانسانی دولتمردان ایران را با آقای کبودوند، ابراهیم‌زاده، سلطانی، متین‌پور، رونقی ملکی و بهروزی را محکوم می‌کند. به علاوه برنامه نظارت ازدولتمردان ایران می‌خواهد فوری مراقبت پزشکی کافی دراختیار وی و دیگر زندانیان عقیدتی قراردهند، به رفتار ظالمانه و غیرانسانی با آن‌ها پایان دهند و آن‌ها و دیگرمدافعان حقوق بشر در ایران را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.