تایید میانجی‌گیری علمای اهل سنت برای آزادی مرزبانها

گفتگو با دو عضو کمیسیون امنیت ملی؛

 جرس: مرزبانهای ایرانی که روز ۱۷ بهمن توسط گروه جیش العدل بازداشت شده بودند سرانجام پس از نزدیک به دو ماه آزاد شدند.

در این مدت کمپین های مردمی فراوانی ایجاد شد که هدف از آن فشار بر مقام های جمهوری اسلامی جهت اقدام عملی برای آزادی مرزبان ها بود. هنوز مشخص نیست که آیا معامله ای برای آزادی گروگان ها انجام شده است یا آن طور که جیش العدل در بیانیه خود مدعی شده است آزادی گروگانها به واسطه پادرمیانی علمای اهل سنت منطقه بوده است. بهرحال امروز پس از انتشار خبر آزادی گروگانها که با تایید و تکذیب هایی نیز همراه بود فضایی حاکی از خوشحالی در شبکه های اجتماعی به چشم می خورد و کاربرانی که این موضوع را دنبال می کردند نیز از نقش علمای اهل سنت در حل مساله تقدیر کردند. بر اساس اعلام جیش العدل ۴ مرزبان به نام های سجاد زوهانی، محمد نظامی، جمشید تیموری و رامین حضرتی به رابط ایرانی در پاکستان تحویل داده شدند و پیکیر جمشید دانایی فر که جیش العدل او را اعدام کرده بود نیز در اختیار ایران قرار گرفته است.
جرس با هدف کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه آزادی گروگانها به سراغ دو نفر از اعضای اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی رفت.

صفر نعیمی در این باره به جرس گفت: :«مرزبانان از طریق تروریست‌ها تحویل نمایندگان ایرانی در پاکستان داده شده‌اند اما هنوز به مقامات امنیتی در خاک ایران تحویل داده نشده‌اند. تا آنجایی که اطلاع داریم مرزبانان چهار نفر هستند و دانایی فر را کشته‌اند. به هر حال رایزنی‌هایی در رده بالای صورت گرفت تا این مرزبانان را آزاد کنند، البته ربودن مرزبانان یک حرکت غیرانسانی بود. نگران کردن خانواده‌ها و ایجاد تنش بین دو کشور همسایه با ربودن مرزداران عزیز کشورمان یک حرکت مذموم و نابخردانه بود که هیچ مشروعیتی نداشت.»


گروه جیش العدل از هفدهم بهمن ماه سال گذشته به بهانه اعدام یکی از اعضای خود در ایران٬ پنج مرزبان ایرانی را به گروگان گرفت و مدتی بعد اعلام کرد که یکی از آن‌ها بنام جمشید نادری فر را به قتل رسانده است.
احمد بخشایش اردستانی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح اهداف جیش العدل از این گروگان گیری به جرس می‌گوید: «جیش العدل با این اقدام خود سه هدف را دنبال می‌کرد. اول اینکه، با ایران مذاکره کند و به رسمیت شناخته شود و از این طریق چند نفر از زندانیان بلوچستان را آزاد کند، اما ایران زیر بار مذاکره مستقیم نرفت. از همین رو علمای اهل سنت واسطه شدند و با جیش العدل مذاکره کردند. دوم اینکه، جیش العدل با این اقدام می‌خواست به عربستان سعودی بگوید که می‌تواند از طریق ناامن کردن مناطق شرقی مرزی ایران، کشورمان را در منطقه خاورمیانه ناامن کند و برای اینکار اسلحله و امکانات مالی از عربستان درخواست کند. بازی سوم هم این بود که به نحوی با حکومت پاکستان کنار بیاید و به عنوان یک گروهی که می‌تواند تاثیر گذار باشد خودش را نشان دهد. در هر حال علمای اهل سنت در سیستان و بلوچستان می‌انجی‌گری کردند و با جیش العدل در مورد آزاد کردن مرزبانان صحبت کردند.»
این نماینده مجلس با بیان اینکه جامعه ایران از این اقدام و حرکت جیش العدل بسیار ناراحت شده، خاطرنشان می‌کند: «مردم ایران انزجار خود از این اقدام تروریستی را با تشکیل کمپینی نشان دادند و بدنبال تلاش نهادهای مردمی و علمای اهل سنت، در کنار تلاش مقامهای دولتی و استانی و کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ امروز چهار تن از گروگان‌ها را به علمای پاکستانی تحویل دادند تا به ایران منتقل کنند.»
به گفته اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیکر جمشید دانایی فر یکی از ۵ مرزبان ربوده شده ایرانی نیز به همراه ۴ مرزبان دیگر، تحویل رابط جمهوری اسلامی ایران در پاکستان شده است.
بخشایش اردستانی در خصوص صحت خبر کشته شدن جمشید دانایی فر یکی از مرزبانان ربوده شده توسط جیش العدل می‌افزاید: «مسئله‌ای که در این میان وجود دارد این است که آیا جسد دانایی فر را که اهل سیستان و بلوچستان بود هم تحویل داده‌اند یا نه؟ عده‌ای می‌گویند پیکر او تحویل داده نشده است، اما نظر دیگری مبنی بر این است که جسد او بین مرز ایران و پاکستان پیدا شده و به گفته جیش العدل او را اعدام کرده‌اند. در هر حال بر روی این مسائل بحث است و باید منتظر ماند تا صحت این اخبار مشخص شود. البته از آقای کوثری شنیدم که پیکر جمشید دانایی فر هم همراه با این چهار گروگان به رابط ایران تحویل داده شده است. در هر حال نقل‌ها در مورد صحت کشتن دانایی فر متفاوت است و عده‌ای می‌گویند او را نگه داشته‌اند و می‌خواهند بازی جدیدی را ادامه دهند.»
جیش‌العدل پس از ربودن مرزبانان از ایران خواسته بود در ازای آزادی مرزبانان، پنجاه عضو زندانی این گروه، دویست نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و همچنین پنجاه نفر از زنان سنی را که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت سپاه پاسداران هستند، را آزاد کند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز دو هفته پیش از برقراری تماس‌هایی با جیش‌العدل برای آزادی مرزبانان خبر داده بود.
صفر نعیمی در رابطه با احتمال آزادی تعدادی از زندانیان وابسته به جیش العدل تصریح می‌کند: «توافق علنی در این مورد صورت نگرفته است؛ جدای اینکه ایران یک کشور اسلامی است که همواره تلاش کرده اهداف اسلامی و انسانی را دنبال کند و به هیچوجه خود را تافته جدا بافته از حقوق بشر ندیده و نمی‌بیند. از همین رو ایران هیچگاه در مورد بحث اعمال تروریستی دست به مقابله به مثل نزده است، چراکه یک کشور نوع دوست است که حسن همجواری مسالمت آمیز را در سر لوحه امور خود قرار داده است.»
گروهک جیش العدل در آخرین بیانیه خود اعلام کرده است که آزادی گروگان‌های ایرانی در پاسخ به مطالبه علمای اهل سنت و در راستای نشان دادن حسن نیت و انساندوستی اتخاذ گردید تا نظام حاکم هم در راستای آزادی زندانیان اهل سنت گام بردارد.
صفر نعیمی در این زمینه تصریح می‌کند: «ایران هیچگاه قصد انتقام جویی نداشته و مسئولین ارشد جمهوری اسلامی بر این باورند که باید همدیگر را درک کنیم و همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم اما در کنار آن ایران همیشه اعمال تروریستی را محکوم کرده و خواهد کرد. مسئولین نظام نه تنها بر اساس اتفاقاتی که اخیرا افتاد مصمم هستند مرز‌ها را استحکام ببخشند، بلکه با برنامه‌های بیشتری این هدف را دنبال خواهند کرد تا از این پس شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.»