گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، دی ماه 1403
تهیه وتنظیم گزارشات : سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی، شراره هادیزاده رئیسی
تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به صورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار دادهاند.بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییتهای زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانههای اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودییتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
مصطفی محامی با طعنه به مولوی عبدالحمید، وی را متهم به کاسبی با خون شهدای جمعه خونین کرد/ وی از تقسیم بلوچستان حمایت کرد
مصطفی محامی، نماینده علی خامنهای در استان بلوچستان و سیستان در یک نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان را به “کاسبی با خون شهدا” کرد و از اقدامات دولت سابق نیز برای تقسیم بلوچستان حمایت کرد.این اظهارات نماینده علی خامنهای در بلوچستان در حالی مطرح شده که مجازات آمران و عاملان جنایت جمعههای خونین زاهدان و خاش از خواستههای اصلی مولوی عبدالحمید و خانوادههای جانباختگان بوده و بسیاری از خانوادهها خواستار قصاص قاتلان فرزندان خود بودهاند ولی حاکمیت نه تنها به این مطالبات پاسخ نداده بلکه با فشار آوردن بر مجموعه مکی درصدد بوده تا جلوی هرگونه اجرای عدالت گرفته شود.(رسانک ,5 دی 1403)
خواف؛ ابراهیم باخدا، فعال مذهبی بازداشت شد
ابراهیم باخدا، روحانی اهل شهر خواف، در مشهد بازداشت شد.بازداشت ابراهیم باخدا پس از احضار او به دادگاه ویژه روحانیت در مشهد انجام گرفته است. گفته میشود اقدام به بازداشت این روحانی در ارتباط با مطالب انتشاریافته درباره عقاید مذهبی اهل سنت، در یک نشریه محلی بوده است.ابراهیم باخدا پس بازداشت در دادگاه روحانیت مشهد به مکان نامعلومی منتقل شده و اطلاعی از وضعیت و شرایط نگهداری وی در دسترس نیست. ( ههنگاو, 6 دی 1403)
بازداشت خشونتآمیز ماموستا محمد محمدی توسط نیروهای امنیتی در پاوه
ماموستا محمد محمدی، روحانی کُرد اهل پاوه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران با خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. او به دلیل خطابههایش در جریان جنبش ژن، ژیان، ئازادی چندین بار احضار شده بود.ماموستا محمد محمدی پیش از این با فشار نهادهای امنیتی از امامت جمعه روستای “تازاوا” کنار گذشته شده بود. او که هماکنون برای تامین معیشت به کولبری مشغول است؛ به دلیل دفاع از مطالبات شهروندان در جنبش ژن، ژیان، ئازادی، تحت فشار قرار گرفته و بارها نیز احضار و تهدید شده است.. تا زمان تنظیم این خبر، از جزئیات دلایل بازداشت و همینطور اتهامات انتسابی به او، اطلاع دقیقی در دسترس نیست. ( ههنگاو, 7 دی 1403)
نگرانیها ازانتقال زندانیان اهل سنت به واحد ۲زندان قزلحصار
انتقال زندانیان اهل سنت از بند امن زندان قزلحصار به واحد ۲ در حالی صورت گرفت که این افراد بیش از یک سال و نیم در شرایط سخت و نامناسب بند امن واحد ۳ محبوس بودند.در اقدامی مبهم و مشکوک، تمامی زندانیان اهل سنت از بند امن به واحد ۲ منتقل شدند. از میان آنها، چهار زندانی سیاسی و عقیدتی بلوچ شامل عیدو شهبخش، عبدالغنی شهبخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج، و سلیمان شهبخش هستند که به اعدام محکوم شدهاند.زندانیان پیش از انتقال به واحد ۲، حدود ۱۸ ماه را در اتاقهای کوچک، بدون دسترسی به امکانات اولیه، در بند امن واحد ۳ گذراندند. در این مدت، بارها هدف حملات گارد زندان قرار گرفته، وسایل شخصیشان تخریب شده و با رفتارهای تحقیرآمیز مواجه بودهاند.( کوردپا, 7 دی 1403)
احضار و بازجویی یک روحانی اهل سنت در زاهدان
مولوی حفیظ الله رئیسی، امام جمعه اهل سنت در سراوان، به یکی از شعب دادسرای ویژه روحانیت زاهدان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. آقای حفیظ الله رئیسی پس از احضار به دادسرای ویژه روحانیت مشهد در شعبه زاهدان، ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفته و نهایتا با قید ضمانت آزاد شده است. اتهام مطروحه علیه وی تبلیغ علیه نظام گزارش شده است. (هرانا, 12 دی 1403)
واکنش مولوی عبدالحمید به توهین مداح: جواب فحش را نمیدهیم، اما تهمت را بیپاسخ نمیگذاریم
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان به ویدیویی که در آن یک مداح شیعه به او، سنیها و مسجد مکی توهین میکند، واکنش نشان داده است.پس از انتشار کلیپ مقام های سیستان و بلوچستان از برخورد با این مداح خبر داده اند.امام جمعه موقت زاهدان هم در خطبههای نماز جمعه این توهین را شنیع و مخالف تعالیم اسلامی توصیف کرد و خواهان برخورد قضایی شد.(بی بی سی ۱۴ دیماه ۱۴۰۳)
هشدار عبدالحمید؛ کشور تهدید میشود، سیاستها را تغییر دهید
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه نماز جمعه ۲۰ دی خواستار تغییر در سیاستهای داخلی و خارجی ایران شد. وی هشدار داد که کشور در وضعیت تهدید قرار دارد و سیاستهای موجود، بهویژه در عرصه سیاست خارجی، نیاز به بازنگری دارند.او با اشاره به مشکلات صنفی و اعتراضات گسترده مردم، از جمله بازنشستگان، پرستاران و معلمان، تاکید کرد که بحرانهای اقتصادی، معیشتی و فساد به شدت مردم را تحت فشار قرار داده است. عبدالحمید افزود که کاهش ارزش پول ملی و ناتوانی درآمدها در تامین نیازهای اساسی خانوادهها، نگرانیهای زیادی ایجاد کرده است.وی همچنین به حاکمیت هشدار داد که اختلافات خارجی باید با دید وسیعتری مدیریت شوند، زیرا ادامه وضعیت کنونی ممکن است به تهدید مراکز هستهای و زیرساختهای ملی منجر شود. او با بیان اینکه هنوز برای تغییر سیاستها دیر نیست، تاکید کرد که باید به سمت مشارکت اقوام، ادیان، و گروههای مختلف حرکت کرد و از انزوای بینالمللی پرهیز کرد.( دویچهوله ۲۱ دیماه ۱۴۰۳)
ماموران خاطی پرونده جمعه خونین زاهدان از قصاص تبرئه شدند
در پرونده جمعه خونین زاهدان، که در جریان آن نیروهای حکومتی دهها معترض را کشتند،در تاریخ ۲۳ دی ۱۴۰۳ مأموران خاطی از قصاص تبرئه و به ۱۰ سال حبس و پرداخت دیه محکوم شدند. این واقعه در هشتم مهر ۱۴۰۱ پس از اعتراض به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به دختری نوجوان و همزمان با اعتراضات سراسری در ایران رخ داد. مقامات قضایی مدعی شدند که به دلیل مشخص نبودن فرد شلیککننده، قصاص اعمال نشد. این در حالی است که معترضان دیگری مانند محسن شکاری در حوادث مشابه به سرعت اعدام شدند. این تصمیم با واکنشهای زیادی از جمله انتقاد شاهزاده رضا پهلوی مواجه شده است.همچنین، عبدالحمید اسماعیلزهی نیز علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول این جنایت دانسته بود.(۲۳ دیماه ۱۴۰۳ صدای آمریکا)
مقام قضایی در زاهدان: هتاکی مداح تفرقهافکن از روی جهل بود
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد که مداحی که به دلیل توهین به مولوی عبدالحمید و جامعه اهل سنت بازداشت شده بود، از روی جهل و ناآگاهی عمل کرده و پس از گوشزد شرایط استان، اعلام کرده که تنبیه شده و اشتباه کرده است.این مداح که در کلیپی به مولوی عبدالحمید و مسجد مکی زاهدان توهین کرده بود، در قم بازداشت و برای پیگیری قضایی به زاهدان منتقل شد. در واکنش به این موضوع، نماینده خامنهای در سیستان و بلوچستان، محتوای این مداحی را نمونهای از تشیع انگلیسی دانسته و بر لزوم وحدت تأکید کرد.مولوی عبدالحمید با انتقاد از تبعیضهای ۴۴ ساله علیه اهل سنت، اظهار داشت که عدالت در قبال اهل سنت رعایت نشده و آنان حتی در تهران یک مسجد ندارند. همچنین، گزارشهای بینالمللی نیز بارها به نقض آزادیهای مذهبی در ایران اشاره کردهاند.(ایسنا ۲۳ دیماه ۱۴۰۳)
افزایش فشار بر جوامع بلوچ و عرب؛ بازداشت ۴۹ شهروند در خوزستان و سیستان و بلوچستان
در روزهای اخیر، بازداشت گسترده و همزمان دهها شهروند بلوچ و عرب در استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی، بار دیگر موضوع نقض حقوق اتنیک ها و اقلیتهای مذهبی در ایران را برجسته کرده است. تاکنون هویت ۴۹ نفر از این بازداشتشدگان احراز شده است، اما دلایل بازداشت و محل نگهداری بسیاری از این افراد همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. این گزارش تلاش دارد تصویر واضحتری از ابعاد این رخداد و وضعیت بازداشتشدگان ارائه دهد. مناطق خوزستان و سیستان و بلوچستان همواره از کانونهای تنش و سرکوب در حوزه حقوق بشر به شمار رفتهاند. این بازداشتها نشانگر تشدید فشارها بر ساکنان این مناطق است.( هرانا،26دی1403)
نامه شش زندانی سنی مذهب؛ “ماموران زندانیان را کتک میزنند و فیلم ها را پاک میکنند”
عیسی عیدمحمدی، فرهاد شاکری، حبیب پیرمحمدی، عبدالرحمن گرگیج، عبدالباسط اورسن و عبدالحکیم عظیم گرگیج، شش زندانی سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، با نگارش نامه ای از خشونت و رفتار غیرانسانی ماموران زندان پرده برداشته و اعلام کرده اند که مأموران زندان با ضرب و شتم زندانیان، شواهد این اقدامات را از حافظه دوربین ها حذف میکنند. آنان در این نامه از وضعیت نامناسب روحی و جسمی زندانیان، احکام ناعادلانه و بی توجهی به مسائل پزشکی نیز انتقاد کرده و خواستار واکنش سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری شده اند.( هرانا،27دی1403)
اهواز؛ بازداشت دستکم هفت شهروند عرب توسط نیروهای امنیتی
دو برادر فعال مذهبی عرب به نامهای محمد حیدری و عبدالمالک حیدری و پنج فعال مذهبی دیگر اهل سنت که هویتشان محمد سیلاوی، علی خزرجی، خلیل خزرجی، محمد مروانی و رضا شموسی احراز شده است؛ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند. وز پنجشنبه ٢٠ دیماه ۱۴۰۳ (٩ ژانویه ٢٠٢٥)، دو برادر به نامهای محمد و عبدالمالک حیدری، در شهر اهواز، مرکز استان خوزستان بازداشت شدند. تمامی این هفت فعال مذهبی اهل سنت در منازل شخصی خود و در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. تا زمان تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، اتهامات وارده، محل نگهداری و سرنوشت این هفت شهروند عرب اطلاعی دقیق در دسترس نیست.( ههنگاو،27دی1403)
ادامهی موج بازداشت فعالین عرب؛ بازداشت عماد مزرعه و حسین آلبو عبید در سوسنگرد و شادگان
در ادامه موج گسترده بازداشت گسترده شهروندان اهل سنت عرب، دستکم دو شهروند دیگر بە نامهای حسین آلبوعبید، اهل شادگان “فلاحیه” و عماد مزرعه، اهل سوسنگرد ” خفاجیە “، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدهاند . براساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری ههنگاو، روز یکشنبە ٢٣ دی ١٤٠٣(١٢ ژانویە ٢٠٢٥)، حسین آلبوعبید، فعال مذهبی اهل سنت، ٢٦ سالە و اهل “شادگان”، از توابع استان خوزستان، با هجوم نیروهای امنیتی بە منزل خانوادگیاش، بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.( ههنگاو،28دی1403)
عبدالحمید از حکومت خواست اعدامها را متوقف کند
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از حکومت خواست اعدامهای سیاسی و خصوصا اعدام زنان را متوقف کند. عبدالحمید با اشاره به سفر مسعود پزشکیان به روسیه هشدار داد که قرارداد استراتژیک دفاعی با این کشور امضا نکند. مولوی عبدالحمید در خطبه نماز جمعه ۲۸ دی (۱۷ ژانویه) با اعدامها در ایران به شدت مخالفت کرد و گفت مسئلهای که اکنون در کل کشور مطرح هست مسئله اعدامهاست و خصوصا تعدادی از زنان که حکم اعدامشان صادر شده است.(هرانا.29دی1403)
اعتراض دادخواهان «جمعه خونین» زاهدان به حکم صادره: آمران محاکمه شوند
جمعی از خانوادههای دادخواه کشتهشدگان و مجروحان «جمعه خونین» زاهدان و خاش در بیانیهای به صدور احکام صادره توسط دادگستری جمهوری اسلامی مبنی بر پرداخت دیه توسط مأموران شلیککننده به خانوادهها اعتراض کردند. بر اساس این بیانیه که روز پنجشنبه ۲۷ دی توسط «کمپین فعالین بلوچ» منتشر شده، خانوادههای دادخواه «جمعه خونین» زاهدان را «فاجعهای» دانستهاند که «به عنوان نمونهای از سرکوب خشن و نقض گسترده حقوق بشر» در تاریخ ایران به ثبت رسیده است. شورای تأمین استان سیستان و بلوچستان کشته شدن ۳۵ تن از شهروندان را پذیرفته است.(هرانا.30دی1403)
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی میشود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمیخواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمیکنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آنها را تحت تعقیب قرار میدهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بودهاند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگیرند و همواره درمعرض دستگیریهای بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفتهاند. بهائیان هرگز قادر نبودهاند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار میگیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکانپذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده مردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت مردادگر شناختهشده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار میگیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسبوکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیتهایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ میکنند.
در این ماه :
کرمان؛ منزل یک خانواده بهائی مورد تفتیش قرار گرفت
منزل خانواده ابراهیمی در کرمان مورد تفتیش قرار گرفت. یکی از نزدیکان این خانواده بهائی ضمن تایید این خبر گفت: روز یکشنبه ساعت حدود دو ظهر شش مامور امنیتی با اظهار اینکه چند سوال دارند وارد منزل شده و با نشان دادن سریع حکم به نام پیمانه پیمانی و فرناز ابراهیمی، (مادر و دختر خانواده) به تفتیش منزل پرداختند. در هنگام تفتیش به صاحبخانه اجازه حضور در منزل داده نشد و نهایتا سه عدد گوشی موبایل اعضای خانواده را ضبط کردند. (هرانا, 5 دی 1403)
کارشناسان سازمان ملل نسبت به سرکوب سیستماتیک زنان بهائی در ایران هشدار دادند
جمعی از کارشناسان مستقل سازمان ملل با انتشار گزارشی نسبت به افزایش آزار و اذیت سیستماتیک زنان بهائی در ایران ابراز نگرانی شدید کردند.زنان بهائی در ایران بیشتر از قبل در معرض بازداشت، احضار و بازجویی، ناپدیدسازی قهری، ضبط اموال شخصی و محرومیتهای طولانی مدت قرار دارند.این گزارش یادآوری میکند که دو سوم زندانیان بهائی در ایران را زنان تشکیل میدهند و اغلب آنها نیز بدون طی روند قانونی در بازداشت به سر میبرند. استفاده از اتهامات مبهمی مانند «تهدید علیه امنیت ملی» یا «تبلیغ علیه حاکمیت» برای محدود کردن سیستماتیک فعالیتهای اجتماعی این زنان باشد و همچنین نسبت به ادامه جرمانگاری آزادی مذهب یا عقیده برای بهائیها هشدار دادند.این گزارش از جمله به امضای مای ساتو، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران؛ نازیلا قانع، گزارشگر ویژه آزادی مذهب یا عقیده و ریم السالم، گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان و دختران، رسیده است. ( رادیوفردا, 5 دی 1403)
سه شهروند بهائی توسط ماموران اطلاعات سپاه در پرند بازداشت شدند
سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ناحیه “حیدر کرار” پرند، با انتشار اطلاعیه ای از دستگیری این افراد خبر داده است. سازمان مذکور بدون اشاره به هویت این شهروندان بهائی اعلام کرده که یک نفر از این افراد زن و دو تن دیگر مرد هستند.منزل شخصی این شهروندان نیز مورد تفتیش ماموران اطلاعات سپاه قرار گرفته و برخی از وسایل شخصی از قبیل جزوات آموزشی آنها ضبط شده است. در این گزارش به محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی، اشاره ای نشده است. (مهر, 10 دی 1403)
بیش از نیمی از نقض حقوق اقلیتهای دینی در ایران مربوط به بهائیان است
«بیش از ۶۷ درصد» از سرکوب اقلیتهای مذهبی در ایران در یک سال گذشته مربوط به بهائیان است.در گزارش سالانهٔ یکی از رسانههای حقوق بشری در زمینهٔ نقض حقوق بشر در ایران اعلام کرد پس از بهائیان حدود ۱۳ درصد از برخوردهای نهادهای امنیتی با پیروان اهل سنت و پس از آن بیش از ۹ درصد از برخوردهای امنیتی با مسیحیان صورت گرفته است. (هرانا, 11 دی 1403)
طاهره نوروزی به یک سال حبس محکوم شد
محکومیت یک سال حبس طاهره نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز، توسط شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس عینا تایید شد. حکم حبس خانم نوروزی تحت نظارت پابند الکترونیکی، با محدودیت تردد در خارج از زندان اجرا خواهد شد. این شهروند بهائی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس محکوم شده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی، گفت: “طاهره باید طی دو هفته آینده، برای بستن پابند الکترونیکی به شعبه اجرای احکام مراجعه کند. او دارای دو فرزند خردسال است و به دلیل اشتغال همسر خانم نوروزی در شهری دیگر، اعمال محدودیت تردد برای این شهروند بهائی، زندگی شخصی کودکان او را نیز با چالش هایی مواجه خواهد کرد.” (هرانا, 11 دی 1403)
ارشیا بهین آئین از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این موضوع اطلاع داد: “آزادی آقای بهین آئین روز یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳، با تودیع وثیقه صورت گرفته است.”بر اساس اطلاعاتی که به دست خبرنگاران رسیده است، آزادی این شهروند در شرایطی صورت گرفت که با وجود اطلاعرسانی قبلی به خانواده و انتظار بیش از ۶۰ نفر از اقوام و دوستان از ساعت دو ظهر در مقابل درب زندان، مأموران اطلاعات او را با خودرو از زندان خارج کرده و حوالی ساعت هفت شب در میدان قائمیهٔ اصفهان رها کردند. (هرانا, 11 دی 1403)
پریدخت شجاعی باغینی، شهروند بهایی برای تحمل حبس بازداشت شد
بر اساس گزارشات خبرنگاران، روز دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳ (۳۰ دسامبر ۲۰۲۴)، پریدخت شجاعی باغین، برای تحمل دوره محکومیت ٢٥ ماهه حبس بازداشت و به زندان مرکزی کرمان منتقل شده است. این شهروند بهمنماه ١٤٠٢، در پروندهای مشترک با چهار شهروند بهایی دیگر توسط شعبه ١ دادگاه انقلاب کرمان به اتهام “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر اسلام” به پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد. این حکم پریدخت شجاعی باغینی، در نهایت نقض و وی در دادگاهی غیابی به تحمل دو سال یک ماه حبس و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تایید شد. (ههنگاو, 11 دی 1403)
با توقف اجرای حکم، مهوش ثابت از زندان اوین به مرخصی اعزام شد
نگار ثابت، دختر این شهروند بهائی با انتشار ویدیویی اعلام کرد که مادرش در پی توقف اجرای حکم حبس به مدت یک ماه از زندان اوین به مرخصی اعزام شده است.مهوش ثابت، حدودا ۷۳ ساله، در تاریخ ۲۸ آذرماه امسال در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان رجایی تهران تحت عمل جراحی باز قلب قرار گرفت.مهوش ثابت (شهریاری)، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به یاران ایران است که به ۱۰ سال حبس دوسال ممنوع الخروجی ومنع سکونت در تهران وممنوعیت فعالیت در گروه های اجتماعی ومصادره شماری از ابزار دیجیتال محکوم شده است.(هرانا ۱۲ دیماه ۱۴۰۳)
منازل سه شهروند بهائی در اصفهان تفتیش شد
روز سه شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳، منزل سه شهروند بهائی در اصفهان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. بر اساس اطلاعات دریافتی ، بیش از ۱۰ تن از ماموران امنیتی به منازل ندا بهینآئین و الهام موقن وارد شدند و پس از تفتیش کامل منازل آنها، شماری از کتب دینی، کارت های شناسایی و لوازم الکترونیکی از جمله تبلت، تلفن همراه و لپ تاپ این شهروندان را ضبط کردند. ماموران امنیتی سپس به منزل میترا رحمانی که در یکی دیگر از واحد های این ساختمان سکونت داشته رفتنه و ضمن تفتیش منزل وی، شماری از وسایل شخصی و تلفن همراه او را ضبط کردند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان ضمن تایید این خبر گفت: “پس از تفتیش منازل این شهروندان بهائی، آنها به اداره اطلاعات اصفهان احضار شدند.” (هرانا, 13 دی 1403)
امتناع زندان اوین از ارسال پرونده پزشکی مهوش ثابت به پزشکی قانونی
روز پنجشنبه ۱۳ دیماه دختر مهوش ثابت، شاعر و زندانی بهایی، از ممانعت مسوولان زندان اوین در ارسال پرونده پزشکی مادرش به پزشکی قانونی خبر داده است، با وجود اینکه خانم ثابت به تازگی عمل قلب باز داشته و از مشکلات جدی مانند پوکی استخوان و بیماریهای ریوی رنج میبرد.وی تاکید کردکه با وجود ارائه گواهی پزشکان متخصص در دو سال گذشته، مسوولان زندان اوین تاکنون از ارسال این پرونده به پزشکی قانونی خودداری کردهاند. این اقدام در حالی صورت میگیرد که اجرای حکم ۱۰سال زندان خانم ثابت، ۷۳ساله، همچنان ادامه دارد و رسیدگی به وضعیت پزشکی او نیازمند تأیید پزشکی قانونی است.با توجه به شرایط بحرانی سلامتی مهوش ثابت، فعالان حقوق بشر خواستار توقف اجرای حکم او و انتقال پرونده پزشکیاش به پزشکی قانونی برای بررسی دقیق شدهاند.(رادیو فردا ۱۳ دی ماه۱۴۰۳ )
انجمن قلم بریتانیا خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط مهوش ثابت شد
روز پنجشنبه ۲۰ دیماه انجمن قلم بریتانیا خواستار آزادی فوری و بدون شرط مهوش ثابت شاعر و معلم بهائی، و دیگر ایرانیانی شد که به دلیل نقض حقوق آزادی بیان و اعتراض مسالمتآمیز در ایران زندانی هستند. این انجمن، مهوش ثابت را بهعنوان عضو افتخاری خود معرفی کرد و از اعضایش خواست با او ابراز همبستگی کنند.مهوش ثابت، که سابقه دریافت جایزه پن پینتر در سال ۲۰۱۷ را دارد، به اتهامات «تشکیل و اداره جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» به ۱۰ سال زندان و محدودیتهای شدید دیگر محکوم شده است. این حکم در حالی صادر شده که او پیشتر ۱۰ سال را در زندان گذرانده بود.وضعیت جسمانی خانم ثابت به دلیل بیماریهای متعدد از جمله استئوپنی، برونشیت مزمن، و سابقه عمل جراحی قلب وخیم گزارش شده است. فعالان حقوق بشر هشدار دادهاند که زندان شرایط سلامتی او را وخیمتر خواهد کرد(صدای آمریکا ۲۱ دیماه ۱۴۰۳)
سرتیپ نقدی: با آزادی حیفا بهاییت و شیطان پرستی از هم میپاشند
سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگکننده سپاه پاسداران، در رزمایش راهیان قدس در تهران،در روز جمعه ۲۱ دی مدعی شد با آزادی حیفا در اسرائیل، بهاییت و شیطانپرستی از بین میروند. او ایالات متحده را امالفساد قرن خواند و حیفا را مرکز فرق ضاله مانند بهاییت، وهابیت و قادیانیگری معرفی کرد. نقدی همچنین رضا شاه را در کنار شخصیتهایی مانند هیتلر و استالین بهعنوان جنایتکاران تاریخ ذکر کرد و اقدامات اسرائیل را عامل خشم ملتها دانست.( ایران وایر ۲۱ دیماه ۱۴۰۳)
سیروس ذبیحی مقدم جهت تحمل حبس راهی زندان وکیل آباد مشهد شد
سیروس ذبیحی مقدم، شهروند بهائی ساکن مشهد جهت تحمل دوران محکومیت هفت سال حبس خود به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به بستگان این شهروند، ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: انتقال آقای ذبیحی مقدم به زندان وکیل آباد مشهد، امروز دوشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۳، پس از مراجعه وی به شعبه ۲۱ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، جهت تحمل دوران محکومیت هفت سال حبس او صورت گرفته است. آقای ذبیحی مقدم پیشتر در تاریخ ۱۱ دی ماه، با دریافت ابلاغیه ای جهت اجرای حکم حبس به شعبه قضایی مذکور احضار شده بود. این شهروند در دی ماه ۱۴۰۲، توسط شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی بابت اتهام “عضویت در جمعیت های معارض کشور“ به هفت سال حبس و بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام“ به یک سال زندان، مجموعا به هشت سال حبس محکوم شد. علیرغم پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی در شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور و ارجاع این پرونده به شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، احکام صادره پیشین توسط این دادگاه عیناً تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی هفت سال حبس برای او قابل اجرا در نظر گرفته شده است.( هرانا،26دی1403)
جامعه جهانی بهائی خواستار فشار بر جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق شهروندان بهائی شد
جامعۀ جهانی بهائی ۲۷ دی ۱۴۰۳ از همه کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا نقض حقوق بهائیان ایران را در شورای حقوق بشر سازمان ملل بررسی کنند و جمهوری اسلامی را بهخاطر نقض سیستماتیک و گستردۀ حقوق این اقلیت مورد بازخواست قرار دهند. شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار است پنجم بهمنماه در ژنو، چهارمین نشست «بررسی ادواری جهانی» را برگزار کند. در این نشست عملکرد حقوق بشری حکومت ایران بررسی و توصیههایی برای بهبود آن ارائه خواهد پرداخت. سیمین فهندژ، نمایندۀ جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متحد، ضمن تأکید بر اهمیت این نشست گفت: «ما از کشورهای عضو سازمان ملل میخواهیم تعهد خود به حقوق بشر را جدی بگیرند و در جریان این فرایند، رفتار جمهوری اسلامی با بهائیان ایران را محکوم کنند. این لحظهای سرنوشتساز برای مقابله با تبعیض دینی، حمایت از حقوق بهائیان و نشان دادن این است که جهان در برابر سرکوب سیستماتیک یک جامعه بهخاطر باورهایشان سکوت نخواهد کرد.»(هرانا.30دی1403)
مسیحیان:
جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار میگیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بیشماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیتهای مذهبیشان زندانیشده، مورد اتهام و محکومیت قرار میگیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمانهای مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته میشود تعداد زیادی از مسیحیان شناختهشده تنها به جرمهایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر میبرند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم میشوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزهخواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندانهای ایران مواجه شده و بعضاً حتی تهدید به مرگ شدهاند. فشار دستگاههای امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمالشده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواستههای آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان منجمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسیزبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی دادهاند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شدهاند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناختهشده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات مردادنی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزامرداد دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگانهای مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این امردادان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد میکنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطهی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد میکند.
در این ماه :
مرتضی حاجب مشهودکاری، نوکیش مسیحی از زندان لاکان رشت آزاد شد
آزادی این نوکیش مسیحی با پایان دوران محکومیت وی و از زندان لاکان رشت صورت گرفته است. مرتضی حاجب مشهود کاری در فروردین سال ۱۴۰۱ توسط دادگاه انقلاب رشت از بابت اتهاماتی از جمله “تشکیل کلیسای خانگی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با عوامل تبشیری صهیونیستی و فرقه برانهامیست در خارج از کشور”، به پنج سال و یک روز حبس و پرداخت ۱۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. این حکم پس از چندی توسط شعبه ۱۸ دادگاه تجدیدنظر استان گیلان عینا تایید شد که دو سال و شش ماه حبس به عنوان مجازات اشد برای او قابل اجرا بود. علیرغم اینکه طبق قانون مسیحیان به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته میشوند، با این حال دستگاههای امنیتی مسئلهی گرویدن مسلمانان به مسیحیت را با حساسیت خاصی دنبال میکنند و برخورد قهرآمیزی با فعالان این عرصه دارند. ( ماده18, 5 دی 1403)
اعتصاب غذای غزل مرزبان جورشری در زندان اوین تهران
غزل مرزبان، نوکیش مسیحی ۴۱ ساله اهل لشتنشا از توابع استان رشت و ساکن تهران در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است. این شهروند اخیرا توسط شعبهی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی “ایمان افشاری” بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “حضور در انظار عمومی بدون رعایت حجاب” محاکمه و به وی اعلام شده که حکم تعلیقی برای وی صادر شده است اما تاکنون ابلاغیەی حکم صادره را دریافت نکرده است. قابل ذکر است که، این نوکیش مسیحی حین بازداشت از ناحیهی دندهها دچار آسیبدیدگی شدید شده بود. ( ههنگاو, 6 دی 1403)
نوکیش مسیحی در اولین روز سال نو میلادی به حبس و شلاق محکوم شد
به گزارش منابع حقوق بشری غزل مرزبان، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین، همزمان با اولین روز سال ۲۰۲۵ میلادی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عدم رعایت حجاب شرعی در انظار عمومی» به ۶ ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۵ سال ممنوعیت از استفاده از تلفن هوشمند محکوم شده است. این حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری،علیه این نوکیش ۴۱ ساله و مخالف حجاب اجباری صادر شده است. غزل مرزبان، ۴۱ ساله و اهل لشتنشا از توابع استان گیلان، در تاریخ ۱۵ آبانماه ۱۴۰۳ در تهران توسط ماموران حکومتی بازداشت و پس از گذراندن دو روز در بازداشتگاه وزرا به بند زنان اوین منتقل شد.( ههنگاو, 13 دی 1403)
غزل مرزبان، نوکیش مسیحی به حبس، شلاق و مجازات تکمیلی محکوم شد
غزل مرزبان، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس، ۷۴ ضربه شلاق و مجازات تکمیلی محکوم شد.در این گزارش آمده است: “یک سوم از حکم حبس صادره قابلیت اجرا دارد و مابقی به حالت تعلیق درآمده است.این نوکیش مسیحی از تاریخ ۲ دی ماه، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی قضایی خود، دست به اعتصاب غذا زده بود و نهایتا روز شنبه ۸ دی ماه، به اعتصاب خود پایان داد.(هرانا دیماه ۱۴۰۳)
آزادی غزل مرزبان،نوکیش مسیحی، پس از دو ماه حبس
غزل مرزبان، نوکیش مسیحی، پس از تحمل دو ماه حبس در زندان اوین، روز شنبه، ۱۵ دی ماه ۱۴۰۳، آزاد شد. خانم مرزبان به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.( ماده ۱۸ ۱۷ دیماه ۱۴۰۳)
عامل اصلی زندانی کردن مسیحیان، ادعای برابری میان زندانیان میکند
غلامحسین محسنی اژهای، رئیس قوه قضاییه حکومت، روز شنبه، ۱۵ دی ماه، در حالی ادعا میکند «شرایط مسیحی و مسلمان در زندان برابر» است که دادگاههای انقلاب سالها مسیحیان به ویژه نوکیشان مسیحی را به دلیل باور مسیحی و فعالیت صلح آمیز دینی روانه زندان کرده است. دستکم ۱۳ زندانی مسیحی به دلیل فعالیت صلح آمیزی دینی در زندان هستند و به زندانیهای «واجد شرایط» اژه ای تعلق ندارند از جمله هاکوپ گوچومیان، که به اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام از طریق عضویت و جهت دهی شبکه مسیحیت تبشیری در کشور» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. از نوکیشان مسیحی در حبس میتوان از لاله ساعتی نام برد که متهم به «اقدام علیه امنیت ملی» شده و مینا خواجوی که متهم به «اداره دستجات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» شده است. هردو شهروند مسیحی مدتها از امکانات پزشکی در زندان در مورد وضعیت سلامتشان محروم بودند.(ماده هجده.27دی1403)
پیروان سایر ادیان :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری به نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده اند.بازداشت ها و خشونت های هدفمند ارگان های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می کردند، در زندان های اوین و رجایی شهر به سر می برند و ده ها تن از پیروان آن نیز در زندان های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس های طولانی شده اند. یکی از آیینهای مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینهسازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.
در این ماه :
بازداشت ۱۲ نفر توسط اطلاعات سپاه در شهرستان سرپلذهاب
رسانههای ایران به زمان بازداشت این افراد اشارهای نکردهاند، اما پیش از این، یک سازمان حقوق بشری از بازداشت شماری از شهروندان در شهرستان سرپلذهاب خبر داده و گزارش کرده بود این افراد به دلیل انتشار پستهایی در شبکه اجتماعی اینستاگرام پس از سقوط حکومت بشار اسد بازداشت شدهاند و هویت هشت تن از بازداشت شدگان را کاوه سهرابی، امید صالحی، اَیمن صفایی ، کومار صالحی، هیمن پالانی، عرفان مرادی، خالد کمری و پیام رنجبر اعلام کرده بود.دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سرپل ذهاب همچنین بدون ارایه هیچ مستندی مدعی شد این گروه علاوه بر جذب جوانان شهرستان به سمت «گروههای تکفیری و داعشی»، قصد «اقدام علیه امنیت ملی کشور» را داشتند.( ههنگاو, 1 دی 1403)
کرمانشاه؛ ادامه بازداشت سه شهروند کُرد یارسانی در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه و زندان دیزلآباد
یزدان قنبری، شهروند کُرد یارسان، پس از دو ماه بازداشت در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسدارن نبیاکرم کرمانشاه، به زندان دیزلآباد منتقل شده است. همچنین، برادر وی، منصور قنبری و یکی دیگر از بستگان این خانواده، جمشید حقانی، که حدود یک ماه پیش در شهرستان ثلاث باباجانی، استان کرمانشاه توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدهاند، همچنان در بازداشت این نهاد نظامی-امنیتی به سر میبرند. ( شبکه حقوق بشر کردستان, 2 دی 1403)
ناهید حسینی: حکومت ایران رویکرد مکتبخانههای دینی را پیش گرفته است
نتایج ارزیابی مؤسسه تیمز در سال ۲۰۲۳ نشان میدهد که عملکرد دانشآموزان ایرانی در ریاضیات و علوم نسبت به سالهای قبل افت داشته است. ایران در میان ۶۴ کشور شرکتکننده در ریاضیات پایه چهارم، رتبه ۵۴ را کسب کرده و میانگین نمره دانشآموزان از ۴۴۳ در سال ۲۰۱۹ به ۴۲۰ کاهش یافته است.ناهید حسینی، کارشناس آموزش، علت این افت را افزایش نقش ایدئولوژی در سیستم آموزشی و رویکرد مشابه مکتبخانههای دینی دانست. وی افزود که اختصاص یکسوم زمان یادگیری به آموزشهای دینی و کمبود بودجه، معلمان آموزشدیده، و فناوریهای مدرن از عوامل این بحران هستند.خانم حسینی همچنین به مشکلات معیشتی معلمان، مدارس کانکسی، و عدم دسترسی عموم مردم به آموزش باکیفیت اشاره کرد و تأکید کرد که تا زمانی که حکومت دینی و ایدئولوژیک در ایران حاکم باشد، تغییرات کیفی در آموزش رخ نخواهد داد.(صدای آمریکا ۱۵ دی ۱۴۰۳)
کرمانشاه؛ بازداشت چند تن از اعضای یک گروه مذهبی توسط نیروهای امنیتی
چند تن از اعضای یک گروه مذهبی در شهرستان سرپل ذهاب واقع در استان کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این افراد از اعضای یک گروه مذهبی هستند که از آنها تحت عنوان اعضای “شبکه گسترده سلفی تکفیری” یاد شده است. بازداشت این افراد توسط نیروهای امنیتی در شهرستان سرپل ذهاب و با هماهنگی مقام قضایی صورت گرفته است. از تعداد بازداشت شدگان، اتهامات مطروحه، هویت و محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.( هرانا.29دی1403)
روایت یک زندانی عقیدتی، از «شکنجه روحی و جسمی» در اهواز
یک زندانی عقیدتی محکوم به حبس ابد که در زندان شیبان اهواز نگهداری میشود، از جزئیات «شکنجه» خود در بازداشتگاه پلیس فتا پرده برداشت. چهارشنبه ۲۶ دی به واسطه «منبع مطلع نزدیک به زندانیان سیاسی زندان شیبان اهواز» گزارش داد، مختار آلبوشوکه، زندانی سیاسی عرب که دوره محکومیت حبس ابد خود را در زندان شیبان اهواز سپری میکند؛ بهتازگی از این زندان به بازداشتگاه پلیس فتا در اهواز منتقل شده و در آنجا «به شکل غیرانسانی» تحت «شکنجه» قرار گرفته است. مختار آلبوشوکه، زندانی ۳۸ ساله اهل اهواز گفته که پانزدهم آذر سال جاری از زندان شیبان به بازداشتگاه پلیس فتا برده شده و در آن جا «به مدت ۱۲ روز تحت شکنجه» بوده است.( ههنگاو.29دی1403)
دیدهبان حقوق بشر: سرکوب زنان، مخالفان و اقلیتها در ایران ادامه دارد
سازمان دیدهبان حقوق بشر در گزارش سالانه خود نسبت به وخیمتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران هشدار میدهد. این نهاد حقوق بشری با استناد به شواهد و گزارشها، مواردی از شدت گرفتن سرکوب زنان و دختران، افزایش اعدامها، عدم روند منصفانه دادرسی، آزار و اذیت فعالان، دانشجویان، روزنامهنگاران، خانوادههای دادخواه و همچنین تبعیض علیه اقلیتهای جنسی و جنسیتی توسط جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۴ میلادی را ثبت کرده است. دیدهبان حقوق بشر با اشاره به اینکه ایران یکی از پنج کشور با بیشترین تعداد اعدام در سال ۲۰۲۳ بود، نسبت به بالا بودن این آمار در سال ۲۰۲۴ نیز ابراز نگرانی کرده است. در این گزارش به آمار ارائهشده توسط سازمان ملل استناد شده است که میگوید بیش از ۴۰۰ مورد اعدام در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۴ میلادی در ایران اجرا شد.(هرانا.30دی1403)
آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش از63 خبر که در طول دی ماه 1403 تهیه شده است.
آمار فوق از گزارشات رسانههای داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمعآوری شده و عملاً نمیتواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیتهای جامعه باشد.
این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانههای داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مردادنیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، ههنگاو، بیبیسی فارسی، جمعآوری گرمردادده، تهیه شده است.
همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در دی ماه همکاری کردند خانمها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، صدرا مجیب یزدانی، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، محمود گلستانی، پروین رحمانی آرتیانی، نغمه ظریفیمقدم، عباس رهبری، مریم حبیبی، آیلین علیوردیلوییی، کوثر ولیزاده، پروین محمدی افقا، شراره هادیزاده رئیسی، میباشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است: