کمیسیون آمریکایی: انتشار هدفمند اطلاعات نادرست و جعلی جمهوری اسلامی علیه اقلیت‌های دینی

«کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی» در ماه اوت با انتشار گزارشی خبر داد که حکومت ایران به‌طور «سیستماتیک» و «هدفمند» اطلاعات نادرست و جعلی در مورد اقلیت‌های مذهبی و دینی، از جمله نوکیشان مسیحیان منتشر کرده است.

در این گزارش که در ماه اوت با عنوان «اطلاعات نادرست و اطلاعات جعلی، پیامدهایی برای آزادی دین عقیده»، منتشر شده، آمده است که اطلاعات نادرست و جعلی دربارهٔ یهودیان، مسلمانان سنی، دراویش گنابادی، نوکیشان مسیحی و بهائیان در ایران «اغلب» از طریق رسانه‌های دولتی منتشر می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است: «رسانه‌های مرتبط با دولت ایران به دروغ یا بدون مدرک ادعا کرده‌اند که  نوکیشان مسیحی از اسلام بخشی از یک شبکه «صهیونیستی» هستند که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد.

رسانه‌ها داخل کشور  سخنان مسیحیت ستیزانه مقامات سیاسی و مذهبی را منتشر می‌کنند.

پیامدهای این امر فقط محدود به کلام و سخن نیست و کاملاً در تصمیم‌گیری‌های دادگاه‌های حکومت علیه مسیحیان مشهود است.

در مدارک هک شده قوه قضاییه توسط گروه موسوم به «عدالت علی» می‌خوانیم که یک قاضی به سخنان رهبر جمهوری اسلامی و مراجع تقلید برای مشروعیت بخشیدن به سرکوب اشاره کرده است.

وی سخنان علی خامنه ای را نقل قول کرده که در داخل کشور از طرق مختلف پایه‌های ایمان مردم، به خصوص نسل جوان را متزلزل می‌کنند؛ از اشاعه بی بندباری و اباحی گری، تا ترویج عرفان‌های کاذب تا ترویج بهائیت، تا ترویج شبکه کلیساهای خانگی، اینها کارهایی است که امروز با مطالعه و تدبیر و پیش‌بینی دشمنان اسلام دارد انجام می‌گیرد.»

پیشتر گزارشگران سازمان ملل در نامه از مقامات ایران خواسته بودند تا در مورد مبنای حقوقی و قانونی محکومیت زندانیان مسیحی، تفسیر داد گاهای ایران از اتهامات مبهم «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» در محاکمات زندانیان مسیحی دقیقاً توضیح دهند و با ذکر مثال‌هایی نشان دهند چگونه این امر با استانداردهای بین‌المللی در مورد آزادی دین و باور سازگار است. حکومت هرگز پاسخی با رایه مدرک و سند در این مورد ارایه نکرده و فقط به تکرار اتهامات پرداخته است.

گزارش کمیسیون می‌افزاید چنین عملکردی «فضای آزادی دینی و مذهبی رامحدودتر می‌کند.»

کمیسیون آمریکایی همچنین در این سرکوب آزادی عقیده و باور در ایران به سرکوب شدید بهائیان، صوفیان گنابادی، مسیحیان و اعضای جنبش عرفان حلقه» نیز اشاره کرده است.

این گزارش که نمونه‌هایی از چین، روسیه، پاکستان و هند را نیز در بر می‌گیرد، می‌گوید که انتشار ادعاهای نادرست دربارهٔ اقلیت‌های دینی نشان‌دهنده «چالش جهانی برای آزادی مذهب یا عقیده (FoRB) است، زیرا رسانه‌های اجتماعی و اینترنت به این ادعاها امکان می‌دهند «سریعتر و گسترده‌تر از همیشه پخش شود.»

ٰاعضای کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی از سوی رئیس‌جمهور و رهبران هر دو حزب کنگره منصوب می‌گردند.