گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، مرداد ماه 1403

گزارش آماری نقض حقوق پیروان ادیان، مرداد ماه 1403

تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

 

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان مرداد ماه 1403 شمسی است. این گزارش به ‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به ‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

 

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییت‌های زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه‌های اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

 

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

در این ماه :

 

احضار و تهدید دو‌ تن از کارکنان مجموعه مکی زاهدان به نهادهای امنیتی در تداوم فشارها به این مجموعه

روز 28 تیر ماه 1403 مولوی ذاکری، از کارکنان مجموعه مکی از سوی نیروهای امنیتی احضار و تا ساعت ۳ بعد از ظهر مورد بازجویی قرار گرفته و ماموران، اتهام وی را درمان معترضان اعلام کرده‌ و او را مجبور کرده‌اند تا هر چه آنان می گویند، بنویسد و اثر انگشت بزند و  باید اعتراف کند که در روز جمعه خونین کسانی را که در درمانگاه مکی مداوا کرده اغتشاشگر بوده اند.همچنین ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳، مولوی یعقوب نیز از ساعت ۱۰ صبح توسط نیروهای امنیتی احضار شده و تا لحظه تنظیم خبر تحت بازجویی قرار دارد.( رسانک ,1  مرداد 1403)

 

 

ریگان؛ تعدادی از طلاب اهل سنت نوجوان ضرب و شتم و بازداشت شدند

هفتم مرداد ۱۴۰۳، نیروهای امنیتی و نظامی به یک مدرسه دینی اهل سنت در شهرستان ریگان مراجعه و شماری از طلاب نوجوان را بازداشت کردند.همچنین صدیق شهیکی، مدیر این مدرسه به اداره اطلاعات احضار شده و از ادامه فعالیت این محل ممانعت به عمل آمده است.گفته میشود، بازداشت این نوجوانان با اعمال ضرب و شتم صورت گرفته و تاکنون از محل نگهداری آنها اطلاعی حاصل نشده است.از اتهامات مطروحه علیه نوجوانان بازداشت شده و تعداد دقیق آنها اطلاعی در دست نیست.(هرانا,7   مرداد 1403)

 

گزارشی از بازداشت سه عضو خانواده یک فعال سیاسی در پیرانشهر

روز ۸ مرداد ۱۴۰۳ نیروهای وزارت اطلاعات که از تهران به پیرانشهر آمده بودند، با هجوم به منزل خانوادگی ملا حسن واژی از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی کُرد همسر و فرزند وی به نام‌های فاطمه پایمرد و عبدالحمید واژی ۲۹ را همراه با برادرش مُلا جمال واژی ۴۰ ساله، بازداشت کرده‌اند.قابل ذکر است که، ماموستا سید جمال‌الدین واژی امام جماعت روستای “پسوه”، محقق و نویسنده در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی نیز بازداشت و بعدها توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه به ۲ سال حبس تعزیری محکوم گردید.ماموستا حسن واژی در پی فشارها و تهدید‌های مکرر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران ناچار به ترک زادگاه خود شده و در اقلیم کُردستان عراق ساکن است.( هه نگاو ,9  مرداد 1403)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی در زندان اوین

خانم اسلامی زهی و همسرش بیش از یازده ماه است که به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرند. این افراد در شهریورماه سال گذشته، در دادسرا به ظن عضویت در گروه ستیزه‌جو داعش مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بودند، اما همچنان دادگاهی برای آنها تشکیل نشده است. همچنین این زوج از زمان بازداشت تاکنون ملاقات حضوری با یکدیگر نداشته اند.
یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهمان ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “نسیمه حدود سه ماه پیش فرزند دومش را در زندان به دنیا آورد. (هرانا, 12  مرداد 1403)

 

گزارشی از آخرین وضعیت سیزده زندانی سنی مذهب در زندان شیبان اهواز

  دستکم سیزده زندانی سنی مذهب محبوس در بند هشت زندان شیبان اهواز از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده اند.
بر اساس اطلاعات دریافتی، علی رضا فریسات، نیازمند عمل جراحی رباط پا است. محمد الحایی، توفیق بالدی، قاسم بروایه، عباس سواعدی و یوسف ساعدی نیز از مشکلات دیسک کمر و زانو درد رنج میبرند.وسام مزرعه نیز با مشکلات جسمانی از جمله غده بدخیم در ناحیه سر مواجه است.علی کعبی از یک تومور بدخیم در ناحیه بالای سینه رنج میبرد و محمد باوی نیز دارای تومور در شکم است؛ مشکلاتی که رنج تحمل حبس را برای این زندانیان دوچندان کرده است. همچنین حافظ سلامات علیرغم نیاز به درمان از بابت مشکلات قلبی، کماکان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.(هرانا, 14  مرداد 1403)

 

 

زندان زاهدان؛ ابراهیم حسن زهی به مرخصی اعزام شد

این روحانی اهل سنت روز یکشنبه چهاردهم مردادماه ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه از زندان زاهدان به مرخصی اعزام شده است.در اسفند سال ۱۴۰۲ ابراهیم حسن زهی، روحانی اهل سنت و از اعضای مسجد مکی زاهدان، همزمان با دستگیری شماری از اعضای مسجد مکی زاهدان، بازداشت شد.  خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، ویدئوی که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده را پخش کرده که در آن ، این افراد خود را شهروندان تبعه کشورهای همسایه از قبیل پاکستان معرفی میکنند که به صورت غیر قانونی و با استفاده از مدارک جعلی در مسجد مکی زاهدان اقامت داشته و مشغول به فعالیت بوده اند.( هرانا,15   مرداد 1403)

 

مولوی عبدالحمید از افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه  از افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت این اعدام‌ها «به ضرر اصل دین» است. او با اشاره به اینکه اعدام برای مواد مخدر تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته، تاکید کرد تدابیر دیگری باید اندیشیده شود. در هفته‌های گذشته موج تازه‌ای از اعدام زندانیان در ایران به راه افتاده است. ( صدای آمریکا, 19 مرداد 1403)

 

با پایان ایام مرخصی؛ ابراهیم حسن زهی به زندان زاهدان بازگشت

ابراهیم حسن زهی، با پایان ایام مرخصی به زندان زاهدان بازگشت.این روحانی اهل سنت  با تودیع وثیقه از زندان زاهدان به مرخصی اعزام شده بود.در اسفند سال ۱۴۰۲، ابراهیم حسن زهی همزمان با دستگیری شماری از اعضای مسجد مکی زاهدان، بازداشت شد. در آن زمان خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران، مدعی شد که “۱۳۲ نفر از طلاب خارجی که به‌ صورت غیرقانونی در مسجد مکی حضور داشتند، شناسایی و تحویل مقامات کشور ثالث شده‌ اند.” همچنین ویدیویی از اعترافات اجباری این افراد را منتشر شده است. در ویدئوی مورد اشاره که مشخص نیست تحت چه شرایطی ضبط شده بود، این افراد خود را شهروندان تبعه کشورهای همسایه از قبیل پاکستان معرفی میکنند که به صورت غیر قانونی و با استفاده از مدارک جعلی در مسجد مکی زاهدان اقامت داشته و مشغول به فعالیت بوده اند.(هرانا, 20   مرداد 1403)

 

مولوی عبدالحمید خواستار پاسخ حکومت درباره «ترورهای مشکوک» در سیستان و بلوچستان شد

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می‌گوید نهادهای امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی در مورد «ترورهای مشکوک» شهروندان بلوچ مسئول هستند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه  گفت: مقامات جمهوری اسلامی از جمله دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی نسبت به این موضوع، مسئول حفظ امنیت جان و مال مردم هستند. شما باید پاسخگوی امنیت مردم باشید.‌امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شماری از علما، تجار، کسبه،‌ زنان و کودکان در استان سیستان و بلوچستان «ترور شده‌اند» گفت: مردم نسبت به این قتل‌ها مشکوک هستند، چرا که عامل هیچ یک از این ترورهای کور تاکنون دستگیر نشده است.( رادیو فردا , 20 مرداد 1403)

 

یک شهروند توسط اداره اطلاعات زاهدان احضار و بازجویی شد

احمد شه بخش به اداره اطلاعات زاهدان احضار شد. روز یکشنبه چهاردهم مردادماه ۱۴۰۳ آقای شه بخش، رئیس حفاظت مولوی عبدالحمید به اداره اطلاعات زاهدان احضار شده و به مدت چهار ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است. احضار آقای شه بخش بدلیل مسئولیت وی در حفاظت از مولوی عبدالحمید بوده و در بازجویی ها از وی خواسته شده تا از مسئولیت خود، کنارگیری کند.(هرانا, 21 مرداد 1403)

 

 

مولوی عبدالحمید: لیست وزرای پزشکیان رای‌دهندگان را مأیوس کرد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیامی به لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان واکنش نشان داد و آن را مایوس کننده خواند. همچنین محمد جواد ظریف، رییس شورای راهبری انتخاب وزارای دولت چهاردم، در پیامی ضمن کناره‌گیری از همکاری با دولت پزشکیان، بابت آنچه «ناتوانی خود در پیگیری امور در دالان‌های سیاست داخلی» نامید از مردم ایران پوزش خواست.ظریف با ابراز نارضایتی از ترکیب کابینه پیشنهادی پزشکیان نوشت: «از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده‌بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام.» ( صدای آمریکا,  22 مرداد 1403)

 

زندانی عقیدتی اهل سنت، بازداشت و بلاتکلیفی یک‌ساله در زندان‌های مختلف

امیر فرامرزی، با گذشت بیش از یک سال همچنان در بازداشت موقت و بلاتکلیفی بسر می‌برد. وی اجازه دسترسی به وکیل انتخابی نداشته و زمان دادگاه وی نیز مشخص نمی‌باشد. امیر فرامرزی، توسط ماموران اطلاعات بوکان بازداشت شد. وی مدتی در بازداشتگاه‌های اطلاعات تحت بازجویی و شکنجه قرار داشت. پس از پایان بازجویی وی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و بیش از یک سال در آنجا زندانی بود. از یک ماه پیش به زندان اوین منتقل شده است. امیر فرامرزی، ۲۹ساله، متاهل و پدر ۲فرزند خردسال است.  (سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران,  24 مرداد 1403)

 

پزشکیان یک وزیر از میان اهل سنت و یا اقوام ندارد

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد که در معرفی کابینه “وفاق ملی” رعایت نشد، چون معنای وفاق ملی این بود که هم زنان، هم اهل سنت و هم شایستگان و انسان‌های توانمند در کابینه حضور داشته باشند. موضوع کابینه پزشکیان برای چندمین بار از سوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه و حتی در صفحات رسمی او در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. ( دویچه وله , 26 مرداد 1403)

خطاب مولوی عبدالحمید به علی خامنه‌ای: اصلاح عدم به کارگیری نخبگان اقوام و‌مذاهب وظیفه عالیترین مقام است

سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه مردمی زاهدان با انتشار پستی در صفحه اصلی خود در ایکس، خطاب به علی خامنه‌ای، اصلاح “عدم استفاده از نخبگان اقوام، مذاهب و زنان طی ۴۵ سال گذشته” در امور حکومتی را وظیفه او عنوان کرد و در این پست نوشته است: ‏”عدم استفاده از نخبگان اقوام،مذاهب و زنان طی ۴۵ سال گذشته که در تضاد با عدالت اجتماعی و تعالیم اسلامی است، نارضایتی بزرگی پدید آورده است. دلیلش هر چه باشد،مرجع اصلاح و رفع موانع آن، عالی‌ترین مقام حاکمیت است. بدون تردید چنین ابتکاری رضایت مردم و خوشنامی تاریخی را در پی خواهد داشت.” مولوی عبدالحمید پیشتر نیز نسبت به عدم بکارگیری نخبگان ملل و مذاهب مختلف داخل ایران توسط دولت چهاردهم به ریاست “مسعود پزشکیان” که برخلاف شعارهایش هنگام تبلیغات انتخاباتی اظهار داشته بود، انتقاد کرده بود.(خبرگزاری رسانک.30مرداد1403)

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی  تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده مردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت مردادگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

 

 

نامه کیوان رحیمیان، زندانی بهایی و مرور خاطرات یک سال در زندان

کیوان رحیمیان، روانشناس بهایی که در ۲۷تیر۱۴۰۲ در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد، در نامه‌ای از زندان خاطرات یک سال حبس خود را مرور کرده است. او در این نامه به نقض آزادی‌های فردی و اجتماعی و وضعیت دشوار اقتصادی مردم ایران اشاره کرده و این پرسش را مطرح کرده آیا با تغییر پیش آمده در قوه مجریه، حاکمیت در رفتار خود نسبت به مردم تجدیدنظر خواهد کرد؟ آیا امکان دارد که همه‌ی مردم از کلیه حقوق شهروندی بدون هرگونه تبعیضی برخوردار شوند؟ وپاسخ کیوان به این پرسش‌ها با توجه به تجربه ۴۵ ساله‌ی خود از جمهوری اسلامی منفی است.(ایران وایر ,2 مرداد 1403)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی در زندان ارومیه

خانم سلمان‌زاده علیرغم گذشت بیست روز از زمان بازداشت، کماکان در زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد و امکان آزادی موقت برای وی تاکنون میسر نشده است. بازجویی ها از این شهروند بهائی همچنان ادامه دارد.وی در تاریخ چهاردهم تیرماه ۱۴۰۳ در شهر ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و چندی بعد از انتقال خود به بند عمومی زندان ارومیه خبر داد.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم سلمان‌زاده اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا,3  مرداد 1403)

 

شیراز؛ یکتا فهندژ سعدی احضار شد

بر اساس احضاریه‌ای که اخیرا توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی صادر و به خانم فهندژ سعدی ابلاغ شده است، از وی خواسته شده که در تاریخ هشتم مردادماه ۱۴۰۳، جهت دفاع از اتهامات انتسابی در این مرجع قضایی حاضر شود.
یک منبع مطلع گفت: “قرار مجرمیت خانم فهندژ سعدی در شعبه ۱۴ دادسرای انقلاب شیراز توسط بازپرس محمد خسروانی صادر گردیده است.”وی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. او در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد و نهایتا در تاریخ بیست و دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه هشت میلیارد تومانی از این زندان آزاد شد.(هرانا, 3 مرداد 1403)

 

۲۶ سال پیش روح‌الله روحانی، به خاطر اعتقاد به بهاییت اعدام شد

روح‌الله روحانی، شهروند بهایی، ۳۰تیر۱۳۷۷ و هم‌زمان با دوران اصلاحات اعدام شد. اعدام آقای روحانی ۱۰ سال پس از آخرین اعدام بهاییان در دهه ۶۰ بابت اعتقادات دینی‌، با واکنش‌های گسترده جهانی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که دادگاه انقلاب اسلامی مجبور شد در بیانیه‌ای اعدام روح‌الله روحانی، شهروند بهایی را تکذیب کند. این شهروند بهایی پس از ماه‌ها ممنوعیت ملاقات با خانواده‌ خود، به‌طور شتاب‌زده و مخفیانه در مشهد به دار آویخته شد. پس از گذشت سال‌ها، دلیل اعدام ناگهانی او همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. (ایران وایر ,4  مرداد 1403)

 

البرز؛ بازداشت ناهید بهروزی شهروند بهایی توسط نیروهای امنیتی

۸ مردادماه ۱۴۰۳، ناهید بهروزی در جریان هجوم نیروهای اداره اطلاعات به منزل شخصی خود در فردیس البرز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.به گفته منابع مطلع، نیروهای امنیتی هنگام بازداشت این شهروند اقدام به تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل الکترونیکی وی کرده‌اند. اطلاع دقیقی از دلایل بازداشت، اتهامات انتسابی، محل نگهداری و سرنوشت این شهروند بهایی در دسترس نیست.(هه نگاو, 9  مرداد 1403)

 

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی؛ محرومیت ناهید بهروزی از دریافت دارو

ناهید بهروزی، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی ضمن تایید این خبر گفت: علیرغم پیگیری های خانواده خانم بهروزی، مسئولان قضایی و امنیتی، از رساندن داروهای مورد نیاز و وسایل شخصی او، امتناع می کنند. امری که باعث نگرانی خانواده این شهروند بازداشتی شده است.خانم بهروزی از بیماری های آرتروز و چربی خون رنج میبرد و نیاز مداوم و روزانه به مصرف داروهای خود دارد.(هرانا, 11  مرداد 1403)

 


ناهید بهروزی، شهروند بهائی، به «ترویج اعتقادات» متهم شد

ناهید بهروزی، شهروند بهائی که در کرج بازداشت شد، به «ترویج دیانت بهائی» متهم شده است. منابع نزدیک به خانوادهٔ خانم بهروزی گفتند این اتهام «از ابتدا و از طرف مسئولان قضائی در حکم بازداشت خانم بهروزی درج نشده بود و مأموران امنیتی در زمان بازداشت آن‌ را ثبت کرده‌اند».از سوی دیگر مسئولان امنیتی و قضائی از دسترسی او به «داروها و وسایل مورد نیاز» او جلوگیری کرده‌اند.(رادیو فردا , 12  مرداد 1403)

 

زندان ارومیه؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهائی

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر گفت: “خانم سلمان‌زاده علیرغم اتمام مراحل بازجویی، کماکان در بند عمومی زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد و شرایط آزادی موقت برای او فراهم نشده است.”وی در تاریخ چهاردهم تیرماه ۱۴۰۳ در شهر ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد به بند عمومی زندان ارومیه منتقل شد.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم سلمان‌زاده اطلاعی حاصل نشده است.( هرانا, 13  مرداد 1403)

 

مسعود پزشکیان و توقف نقض حقوق بهاییان ایران؛ آیا می‌خواهد و می‌تواند؟

مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور جدید ایران، در وعده‌های انتخاباتی خود از توجه و پشتیبانی دولتش به اقلیت‌های دینی سخن گفت. او در مصاحبه‌ای گفت: «اگر من جای اقلیت‌های دینی بودم، حس خوبی به مسوولان نداشتم.» آیا نگاه او فقط به باورمندان سه دین مذکور در قانون اساسی جمهوری اسلامی، یعنی زرتشتی، مسیحی و یهودی است؟ آیا ایرانیان پیرو آیین بهایی که بزرگترین اقلیت دینی کشور به شمار می‌روند و از زمان بنیان جمهوری اسلامی با انواع تبعیض‌ها روبه‌رو بوده‌اند، جایی در وعده‌های رییس‌جمهوری که خود را رییس‌جمهور همه ایرانیان می‌داند، دارند؟ (ایران وایر, 14  مرداد 1403)

 

کرمان؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت مصباح دولت، شهروند بهائی

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی، ضمن تأیید این خبر گفت: یکشنبه چهاردهم مرداد ۱۴۰۳، آقای دولت توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در کرمان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بی خبری از سرنوشت این شهروند به نگرانی های خانواده و بستگان وی دامن زده است. از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی، اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا, 17  مرداد 1403)

 

متین فهندژ سعدی، شهروند بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید گفت: متین فهندژ سعدی در محل کار پدر خود و توسط نیروهای اطلاعات سپاه کرمان بازداشت شد. نیروهای امنیتی سپس به محل کسب این شهروند که پانسیون حیوانات است، رفتند و ضمن تفتیش محل، شماری از لوازم شخصی و دوربین های مداربسته محل کار وی را نیز ضبط کردند.
این منبع مطلع افزود: علیرغم مراجعه خانواده فهندژ سعدی به کلانتری محل کار، دادگستری شماره ی ۵ کرمان و اطلاعات سپاه کرمان برای پیگیری از وضعیت متین، تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاعی حاصل نشده است. قاضی هادی خالویی مسئول رسیدگی به پرونده این شهروند بهائی است و قرار بازداشت ۴۸ ساعته برای وی صادر کرده است. (هرانا, 17  مرداد 1403)

 

کرج؛ تداوم بازداشت ناهید بهروزی، شهروند بهائی

ناهید بهروزی (فروهری)، شهروند بهائی، کماکان در یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات در بازداشت بسر میبرد. خانواده این شهروند بهائی تنها یکبار موفق شدند وی را در راهروی دادسرا ملاقات کنند. خانم بهروزی از امکان برقراری تماس با خانواده خود نیز محروم است و فقط یک مرتبه تماس کوتاهی با خانواده خود برقرار کرده است. همچنین قرار بازداشت این شهروند بهائی به مدت ده روز دیگر تمدید شده است. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم بهروزی اطلاعی حاصل نشده است.( هرانا, 18 مرداد1403)

 

کرمان؛ بازداشت و بی‌خبری از سرنوشت مصباح دولت، شهروند بهایی

مصباح دولت، شهروند بهایی ساکن کرمان پنج روز گذشته را در مکانی نامشخص و در بی‌خبری کامل سپری کرده و وضعیتش نامعلوم است.پیگیری خانواده مصباح دولت برای کسب اطلاع از وضعیت وی بی‌نتیجه‌ بوده و نهادهای قضایی و امنیتی کرمان از پاسخگویی در این مورد، امتناع می‌ورزند. تاکنون از اتهامات، دلایل بازداشت و سرنوشت مصباح دولت هیچ اطلاعی در دسترس خانواده وی قرار نگرفته است.( هه نگاو, 18 مرداد1403)

 

حق ندارید محل کارتان را در تعطیلات مذهبی بهایی تعطیل کنید

آزار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان بهایی در ماه مرداد درحالی ادامه پیدا کرده که کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که اقلیت‌های دینی و قومی ایران از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» به بعد، با سرکوب شدید و بی‌رویه روبه‌رو بوده‌اند. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که فشار بر شهروندان بهایی در دو سال گذشته افزایش یافته، به‌طوری‌ که در‌حال‌حاضر یک هزار بهایی در بازداشت موقت، زندان و حبس‌خانگی، در انتظار صدور حکم یا احضار به دادگاه هستند.( ایران وایر, 18مرداد1403 )

 

 

همزمان با تفتیش منازل؛ تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت دو شهروند بهائی در کرمان

نیروهای امنیتی کرمان منازل دو خانواده بهائی را تفتیش کردند. ماموران امنیتی کرمان، منازل پدری متین فهندژ سعدی و مصباح دولت شهروندان بهائی بازداشتی را تفتیش کردند. در زمان تفتیش منازل، مأموران از پاسخگویی در خصوص محل نگهداری این دو شهروند بازداشتی امنتاع کردند و کماکان از وضیعت این شهروندان بهائی و دلایل بازداشتشان اطلاعی در دست نیست. ماموران به خانواده گفتند که اگر در خصوص وضعیت فرزندشان اطلاع رسانی کنند، «متین در بازداشت، بیشتر اذیت خواهد شد». همچنین ماموران از خانه آقای دولت، شماری کتاب و لوازم الکترونیکی ضبط کردند.( هرانا, 20 مرداد1403)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی در زندان ارومیه

مژگان سلمان‌زاده کماکان در بازداشت موقت است.شش روز از اتمام مدت قرار بازداشت خانم سلمان‌زاده گذشته، اما او همچنان در زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد. همچنین، شرایط آزادی موقت برای او فراهم نشده است.تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه خانم سلمان‌زاده اطلاعی حاصل نشده است.مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهائی و محقق حوزهٔ روانشناسی فیزیولوژیک است. ( هرانا, 21 مرداد1403)

 

بهراد آذرگان از زندان اوین آزاد شد

بهراد آذرگان، شهروند بهائی از زندان آزاد شد.آزادی آقای آذرگان  با تودیع وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی از زندان اوین صورت گرفته است.منزل این شهروند بهائی ساکن تهران ، توسط مأموران امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود و شماری از وسایل شخصی از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپ او ضبط گردیده بود.بهراد آذرگان در تاریخ سیزدهم مردادماه ۱۴۰۳ پس از مراجعه به شعبه سوم بازپرسی دادسرای امنیت به جهت دفاع از اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. ( هرانا, 21 مرداد1403)

 

ادامه فشار بر بهائیان با تداوم بازداشت و ممانعت از دسترسی به دارو در زندان

در ادامه اعمال فشارهای جمهوری اسلامی بر بهائیان در ایران، قرار بازداشت ناهید بهروزی تمدید شد. او که به بیماری آسم مبتلاست، از دسترسی به داروهایش محروم مانده است. متین فهندژ سعدی و مصباح دولت، دو شهروند بهائی دیگر نیز همچنان بازداشت هستند. از محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست.  ( ایران وایر, 22 مرداد1403)

 

اصفهان؛ کیفرخواست پرونده ده زن بهائی صادر شد

کیفرخواست پرونده ده زن بهائی ساکن اصفهان صادر شد.کیفرخواست ندا بدخش متولد ۱۳۴۳، آرزو سبحانیان متولد ۱۳۵۵، یگانه روح بخش متولد ۱۳۸۳، مژگان شاهرضایی متولد ۱۳۷۱، پرستو حکیم متولد ۱۳۵۶، یگانه آگاهی متولد ۱۳۷۲، بهاره لطفی متولد ۱۳۷۶، شانا شوقی فر متولد ۱۳۷۶، نگین خادمی متولد ۱۳۶۹ و ندا (شهلا) عمادی متولد ۱۳۶۱، شهروندان بهائی ساکن اصفهان با اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “انجام فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام” صادر شده است.کیفرخواست این شهروندان توسط شعبه هجدهم بازپرسی دادسرای اصفهان صادر شده است.این ده زن بهائی، در تاریخ یکم آبان ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و طی دو ماه در تاریخ های متفاوت با تودیع وثیقه از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شدند. ( هرانا, 23 مرداد1403)

 

آرامستان بهائیان اهواز به آتش کشیده شد

جامعه جهانی بهائی با انتشار مطلبی در این خصوص نوشت: “آرامستانی در اهواز که ۱۱٠ سال متعلق به جامعه بهائی بوده، به آتش کشیده شد و درختان قدیمی و تنومند آن قطعه قطعه گردیده است. این اقدام بی رحمانه و ضد انسانی صرفا با انگیزه آزار و اذیت مذهبی صورت گرفته است.” تخریب، مصادره و تغییر کاربری نظام مند و سیستماتیک اماکن و آرامستان‌های بهائیان در شهرهای مختلف، توسط حکومت و یا با چراغ سبز جمهوری اسلامی امری مسبوق به سابقه است.  ( هرانا,  26 مرداد1403)

 

انتقال ناهید بهروزی، شهروند بهائی، به زندان کچویی کرج

خانم بهروزی که از بیماری آسم رنج می‌برد، در بازداشتگاه اداره اطلاعات تحت شرایط نامناسبی قرار داشت و وضعیت سلامتی‌اش وخیم‌تر شده بود. با وجود تعیین وثیقه برای آزادی موقت خانم بهروزی، اداره اطلاعات با این درخواست مخالفت کرده است. این امر نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد فشار بر وی و خانواده‌اش است. خانم بهروزی همچنین از دسترسی به داروهای مورد نیاز خود محروم بوده و تنها یک بار امکان ملاقات کوتاه با خانواده‌اش فراهم شده است. تاکنون دلایل بازداشت خانم بهروزی و اتهامات وارده علیه وی مشخص نشده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی,  27 مرداد1403)

 

کاهش حکم حبس و جزای نقدی سه شهروند بهایی در دادگاه تجدیدنظر

اخیراً حکم ١٠ سال حبس تعزیری آرش نبوی و احکام حبس ۵ ساله حمید منزوی و ارشیا روحانی، در دادگاه تجدیدنظر اصفهان به دو سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرده و پرونده آنها به اجرای احکام ارجاع داده شده است..همچنین، مبلغ جزای نقدی هریک از این سه شهروند بهایی، از ۵٠ میلیون تومان به ٢۵ میلیون تومان تغییر یافت و در مجموع به ٧٥ میلیون تومان رسید. حمید منزوی و ارشیا روحانی ساکن اصفهان توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی محمدرضا توکلی بابت اتهام “تبلیغ به نفع گروه‌های مخالف نظام”، “فعالیت تبلیغی علیه حکومت” و “عضویت در برخی گروه‌ها به قصد بر هم زدن امنیت ملی” هر کدام به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در ۲۱ شهریور ۱۴۰۲، اقدام به هجوم و پلمب دو واحد صنفی متعلق به این دو شهروند بهایی و تفتیش و ضبط برخی از لوازم شخصی آنها کرده‌ بودند.  ( هه‌نگاو, 29 مرداد1403)

تمدید قرار بازداشت مژگان سلمان‌زاده شهروند بهایی در زندان ارومیه

مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهایی و محقق حوزه مطالعات روانشناسی فیزیولوژیک روز پنج‌شنبه ١٤ تیرماه ١٤٠٣ (٤ جولای ٢٠٢٤)، پس از اقامت دوهفته‌ای در شهر ماکو، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی کمی پس از بازداشت، در یک تماس تلفنی نزدیکان خود را مطلع کرد که به بخش عمومی زندان مرکزی ماکو منتقل شده است. بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیراً قرار بازداشت موقت مژگان سلمان‌زاده، شهروند بهایی ساکن تهران برای مدت دو هفته در زندان مرکزی ارومیه تمدید شده است وهمچنین 47 روز اخیر را با بلاتکلیفی کامل در بازداشت سپری کرده و تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات انتسابی به وی، اطلاعی در دسترس نیست.(خبرگزاری هه‌نگاو.31مرداد1403)

 

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تهدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات مردادنی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزامرداد دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این امردادان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

 

در این ماه :

گزارش سازمان ماده ۱۸ و سه سازمان جهانی مسیحی به سازمان ملل: ادامه نقض مسیحیان

سازمان ماده ۱۸ همراه با سه سازمان جهانی مسیحی، «درهای باز»، «ام ای سی»، و «همبستگی جهانی مسیحیان» گزارشی را برای بررسی دوره ای وضعیت حقوق بشر ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، در اختیار این نهاد قرار داده است. در این گزارش به ادامه نقض حقوق مسیحیان به ویژه نوکیشان پرداخته شده و توصیه‌هایی به سازمان ملل برای پاسخگو کردن حکومت ایران ارایه شده است.در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فقط سه اقلیت دینی به رسمیت شناخته شده‌اند؛ یعنی یهودیان، زرتشتیان و مسیحیان، اما در تعریف حاکمیت، فقط ارمنی‌ها و آشوری‌ها مسیحی محسوب می‌شوند و این شامل نوکیشان نمی‌شوند.اقلیت‌های به رسمیت شناخته شده اگرجه شهروند درجه چندم محسوب می‌شوند، می‌توانند در چارچوب تعیین شده قوانین و خط قرمزهای حکومت از برخی حقوق شهروندی مانند داشتن مراکز دینی، فرهنگی و آموزش دین خود در مدارس بهره‌مند می‌شوند، درحالی که اقلیت‌های به رسمیت شناخته نشده مانند نوکیشان مسیحی کاملاً محروم از حقوق شهروندی و بشری خود هستند.( سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران,  9 مرداد 1403)

 

 

پیروان سایر ادیان :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند. یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینه‌سازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

 

در این ماه :

 

پزشکیان و اقلیت‌های مذهبی؛ فاصله وعده تا واقعیت چه‌قدر است؟

انتخاب «مسعود پزشکیان» به ریاست‌جمهوری ایران با وجود شعارهایش در پشتیبانی از حقوق اقلیت‌ها، هرچند گروهی را امیدوار کرد اما هم‌زمان با وجود تاکیدش بر وفاداری به خط رهبری، این نگاه را تقویت می‌کند که احتمالا دست‌کم در مورد اقلیت‌های غیررسمی اوضاع تغییر محسوسی نداشته باشد و در حد شعار و نمایش باقی بماند. ( ایران وایر, 1 مرداد 1403)

 

خطر جدی اجرای حکم کامران شیخه زندانی مذهبی کُرد پس از آخرین ملاقات با خانواده

روز چهارشنبه ٣ مرداد ماه ١٤٠٣ کامران شیخه، زندانی مذهبی کُرد و اهل مهاباد جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شد و آخرین ملاقات را با خانواده‌اش انجام داد. او به دلایل نامعلومی و بدون اطلاع قبلی از زندان قزلحصار کرج به زندان مرکزی مهابادمنتقل شده بود.کامران شیخه و شش متهم دیگر همراه او در ارتباط با پرونده قتل “عبدالرحیم تینا”، اهل روستای لج از توابع مهاباد، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهاماتی نظیر “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “افساد فی‌الأرض” به اعدام محکوم شده بودند.این حکم اواخر سال ۱۳۹۵ توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رازینی نقض و جهت رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران اجراع داده شد. در خرداد ماه ۱۳۹۷ این هفت نفر به اتهام “افساد فی‌الأرض” بار دیگر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابولقاسم صلواتی به اعدام محکوم شدند.( هه نگاو, 3 مرداد 1403)

 

جاوید رحمان: نباید اجازه داد حکومت ایران از «جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» فرار کند

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران با تاکید بر سرکوب و حذف بهائیان،و اعدام زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ و به ویژه تابستان سال ۱۳۶۷ افزود «هدف قرار دادن اقلیت‌های دینی، قومی، زبانی و مخالفان سیاسی با مصونیت کامل در دهه اول استقرار جمهوری اسلامی صورت گرفته و تا به امروز ادامه دارد.» جاوید رحمان گفته است که «در بین اعدامی‌ها زنانی بودند که برخی طبق گزارش ها قبل از اعدام، مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و بسیاری از اعدام‌شدگان را نیز کودکان تشکیل می‌دادند.»گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری ایران گفته است که «نباید اجازه داد حکومت ایران و رهبرانش» از «جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی» فرار کنند.گزارشگر ویژه خواستار تحقیقات بی‌طرفانه و شفاف تحت قوانین بین‌المللی شد و گفت: «پنهان کردن سرنوشت هزاران مخالف سیاسی و محل نگهداری بقایای آنها به منزله جنایت علیه بشریت ناپدید شدن اجباری است.»( ایران وایر, 3  مرداد 1403)

 

اقلیت‌ها، از دنیای تخیلی ظریف تا واقعیت تبعیض در حکومت اسلامی

این حکومت حتی میلیون‌ها ایرانی را مانند نوکیشان مسیحی، بهایی‌ها و پیروان دین یارسان، فقط به دلیل باور و عقیده، از حقوق ابتدایی شهروندی و انسانی محروم کرده است. رئیس شورای راهبری در تلویزیون جمهوری اسلامی از «تبعیض مثبت» برای زنان حرف زده است اما در میان ۳۱ عضو این شورا تنها سه زن حضور دارند. پس از اعتراض به ترکیب این شورا، اعلام شد که یک بلوچ و یک کرد نیز به این لیست اضافه خواهد شد. آقای ظریف همچنین در حالی مدعی شده که از نهادهای جامعه مدنی برای ارایه کاندید دعوت شده، که سرکوب شدید نهادها و افراد فعال در جامعه مدنی از جمله فعالان کارگری، وکلا، فعالان محیط زیست، دگراندیشان دینی امری عادی در جمهوری اسلامی بوده. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر در ایران, 3 مرداد1403)

 

حکم اعدام کامران شیخه زندانی مذهبی کُرد پس از ۱۵ سال حبس اجرا شد

سحرگاه  پنج‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳حکم اعدام کامران شیخه، زندانی مذهبی اهل مهاباد در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد. وی  پس از انجام آخرین ملاقات با خانواده خود به سلول انفرادی منتقل شده بود.کامران شیخه هفتمین و آخرین متهم پرونده‌ای بود که همگی در پرونده‌ای کاملاً ناشفاف، ناعادلانه و غیرقانونی توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام و پس از ۱۵ سال حبس طی هشت ماه گذشته احکام آنها در زندان‌های قزلحصارکرج و ارومیه اجرا شده است. (هه نگاو, 4 مرداد1403)

 

زندان ارومیه؛ سه فعال مذهبی کُرد به بغی متهم شدند

سه فعال مذهبی کُرد و اهل بوکان به نام‌های سلیمان ادهمی، حسین خسروی و هیوا نوری که هم‌اکنون در زندان مرکزی ارومیه محبوس هستند، توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب ارومیه با اتهام‌هایی نظیر “بغی”، عضویت در گروه تندرو اسلامی انصارالسنه” و “تبلیغ علیه نظام” متهم شده‌اند.با انتساب اتهام بغی به این سه زندانی مذهبی کُرد، جان آن‌ها در معرض خطر قرار گرفته و بر مبنای چنین اتهامی ممکن است حکم اعدام و یا احکام دیگری شامل قطع دست راست و پای چپ صادر شود.به گفته یک منبع مطلع، این سه فعال مذهبی در ایام بازداشت سه ماهه خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، توسط بازجویان اداره اطلاعات جهت انجام اعترافات اجباری علیه خود به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و از هرگونه حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده‌های خود محروم بوده‌اند . (هه نگاو, 8 مرداد1403)

 

توبه‌ی اجباری؛ شرع در خدمت محدودیت‌های بیش‌تر برای آزادی ادیان

ابلاغ شیوه‌نامه‌ی «احراز توبه» توسط رئیس قوه‌ی قضاییه. هرچند علت این ابلاغیه تأسیس شرعی و قانونی توبه در مراجع قضایی عنوان شده و به نقش بسزای آن در اصلاح و تربیت مرتکبان جرم و پیشگیری از ارتکاب مجدد جرم اشاره شده است، اما در زمینه‌ی آزادی ادیان و مذاهب، می‌تواند به ابزار بالقوه‌ای در خدمت استبداد دینی برای اعمال محدودیت‌های هرچه بیش‌تر بر آزادی عقیده، مذهب و بیان در کشور بدل شود. (خط صلح, 8 مرداد1403)

 

زندانی سیاسی ـ عقیدتی فرهاد شاکری، پرونده‌سازی جدید توسط مقامات وزارت اطلاعات

۱۳مردادماه ۱۴۰۳، مقامات وزارت اطلاعات، زندانی سیاسی ـ عقیدتی فرهاد شاکری و سایر نفرات هم پرونده‌ای وی را تحت فشار و شکنجه قرار داده‌اند. زندانی سیاسی فرهاد شاکری به همراه ۵ زندانی سیاسی ـ عقیدتی دیگر به اسامی عبدالحکیم عظیم گرگیج، عبدالرحمن گرگیج، عیسی عید محمدی، تاج محمد خرمالی و مالک فدایی نسب در یک پرونده مشترک هستند که به اعدام محکوم شده‌اند.دیوان عالی به دلیل ضعف در ادله و اسناد ارائه شده ۲بار حکم اعدام آنها را نقض کرده است. اما مقامات وزارت اطلاعات، مجددا با دستکاری پرونده و اعتراف‌گیری با شکنجه یک پرونده سازی جدید بر علیه آنها تشکیل داده است. (کانون حقوق بشر ایران, 13 مرداد1403)

 

حکم اعدام رضا رسایی زندانی سیاسی کُرد و از پیروان آیین یارسان مخفیانه اجرا شد

سحرگاه  سه‌شنبه ١٦ مرداد ماه ١٤٠٣ حکم اعدام رضا رسایی، زندانی سیاسی ٣٤ ساله اهل شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه مخفیانه و بدون اطلاع خانواده در زندان مرکزی کرمانشاه (زندان دیزل‌آباد) اجرا شد.به گفته یک منبع مطلع، نهادهای امنیتی بعد از اعدام خانواده رسایی را از اجرای حکم فرزندشان مطلع ساخته و به آنها هشدار داده‌اند که اجازه دفن وی را در شهر زادگاهش شهر را ندارند. پرونده رضا رسایی توسط محمد رسول حق‌نجاتی، رئیس شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه و قاضی صادر‌کننده حکم اعدام برای این زندانی سیاسی، به دایره اجرای احکام دادگستری کل استان کرمانشاه ارسال شد. وی در نیمه نخست مهرماه سال ۱۴۰۲، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به اتهام قتل نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهر صحنه، به اعدام محکوم شد.صدور این حکم با فشار رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و علیرغم عدم وجود ارائه شواهد و مستندات اثبات جرم، صورت گرفت. (هه نگاو, 17 مرداد1403)

 

گزارشی از برگزاری دادگاه ۱۳ تن از پیروان گروه مذهبی احمدی

جلسه رسیدگی به اتهامات سیزده تن از پیروان یک گروه مذهبی معروف به “احمدی” برگزار شددر شعبه سه دادگاه ویژه روحانیت تهران ، این شهروندان در خصوص اتهامات «افساد فی الارض»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در دسته یا جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به دفاع از خود پرداختند.یک منبع مطلع در خصوص برگزاری این جلسه دادگاه ضمن تایید این خبر گفت: در جلسه دادگاه به متهمان زمان کافی برای دفاع داده نشد و رسیدگی به اتهامات این سیزده تن در عرض ۴۵ دقیقه به پایان رسید. همچنین براساس اطلاعات دریافتی، این شهروندان از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بودند و خانواده آنها از حضور در دادگاه منع شدند.پاسپورت چهار نفر از آنها در فرودگاه خمینی در زمان تلاش برای خروج از کشور ضبط شده بود.احمدی (به صورت رسمی: دین صلح و نور احمدی، با فرقه قادیانی تفاوت دارد) هوادار یک جریان دینی باورمند به “امام محمد مهدی و امام احمد الحسن” هستند. دستگاه امنیتی حکومت ایران و به طور خاص وزارت اطلاعات دارای بخش‌هایی برای مقابله با ادیان، عرفان‌ها و جمعیت‌های فکری-دینی است که در چارچوب پذیرش فکری ایدئولوژی حکومت ایران نیستند. (هرانا , 19 مرداد1403)

 

تایید حکم اعدام ۶زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت توسط دیوان عالی کشور

۱۹مردادماه ۱۴۰۳، حکم اعدام ۶زندانی سیاسی عقیدتی اهل سنت توسط شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور تایید شد. این زندانیان فرهاد شاکری، عیسی عیدمحمدی، عبدالحکیم عظیم گرگیج، تاج‌محمد خرمالی ، مالک‌علی فدایی نسب و عبدالرحمن گرگیج می‌باشند.  این ۶زندانی سیاسی عقیدتی و اهل سنت در سال ۹۴ بازداشت شدند. آنها در سال ۹۸، توسط قاضی داوودآبادی در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد، به اتهام «بغی» از طریق «عضویت در گروه سلفی حزب ‌الفرقان و عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل‌ سنت ایران» به اعدام محکوم شده‌ بودند.این حکم یک بار در دیوان عالی کشور نقض و به شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد ارجاع شد. این دادگاه برای بار دیگر به این زندانیان حکم اعدام داده است. ( کانون حقوق بشر ایران, 19 مرداد1403)

 

اعتصاب مجدد «مظاهر حیدری»، درویش محبوس در زندان شهرکرد

مظاهر حیدری از دراویش گنابادی محبوس در زندان شهرکرد، در پیامی از زندان گفته که در اعتراض به عدم آزادی علی‌رغم وعده مسئولین قضایی، مجددا از روز بیستم مرداد، اعتصاب خواهد کرد و لب‌ها و پلک‌هایش را خواهد دوخت. او ضمن اعلام مجدد اعتصاب، می‌گوید در این نوبت علاوه بر لبهایش، پلک‌هایش را نیز می‌دوزد.مظاهر حیدری پیش‌تر ۳۲ و ۸ ماه حکم زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام دریافت کرد که آن را «ناعادلانه» توصیف کرده بود چراکه بنابر اظهاراتش او حتی در دادگاه هم شرکت نداشته است. در ۵ تیر ماه سال ۱۴۰۳ او در اعتراض به نداشتن وکیل و روند رسیدگی به پرونده‌اش در زندان شهر کرد با اعلام این خبر که لبانش را بهم دوخته گفته بود: «از حق ورود وکیل در پرونده من خودداری کرده و گفتند که جرمش امنیتی است… در زندان نه امنیت جانی داشته و نه می‌توانم دفاعیاتم را در دفتر قضایی ثبت کنم.» ( ایران وایر, 20 مرداد1403)

 

گزارشی از محمدفریق شریعت‌پناه فعال مذهبی بازداشت شده در زندان ارومیه

محمدفریق شریعت‌پناه، فعال مذهبی بازداشت شده اهل روستای “حاجی‌آباد” از توابع بوکان، که در زندان مرکزی ارومیه در بازداشت به سر می‌برد، طی ٢٠ روز گذشته از تماس و ملاقات با خانواده محروم شده است.به گفته یک منبع مطلع، خانواده این فعال مذهبی از سوی اداره اطلاعات نسبت به رسانه‌ای کردن خبر بازداشتش تهدید شده‌اند. دو برادر محمدفریق شریعت‌پناه نیز به دلیل فعالیت‌های مذهبی توسط نیروهای امنیتی تحت پیگرد قرار گرفته و مدتی را در بازداشت سپری کرده‌اند.محمدفریق شریعت‌پناه ۳۰ ساله روز چهارشنبه ٢٦ اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط اداره اطلاعات بازداشت و سپس، به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل شد و در نهایت پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان مرکزی ارومیه منتقل گردید. (هه نگاو, 21 مرداد1403)

 

محکومیت ندا فتوحی، از پیروان عرفان حلقه به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری

ندا فتوحی از پیروان عرفان حلقه، فارغ‌التحصیل مقطع مهندسی در رشته مدیریت IT و مدرس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی عباسعلی حوزان به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این شهروند پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی کشور” به ۳ سال و ۸ ماه حبس و بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در گروه عرفان حلقه” به ۳ سال حبس و در مجموع به ۶ سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده‌ بود که این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تایید شده است. (هه نگاو, 26 مرداد1403)

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 74 خبر که در طول مرداد ماه 1403 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، مرداد‌نیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در مرداد ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، صدرا مجیب یزدانی، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، نغمه ظریفی‌مقدم ، عباس رهبری، مریم حبیبی، آیلین علی‌وردی‌لوییی، کوثر ولی‌زاده، پروین محمدی افقا، شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

 

https://adian.bashariyat.org/