چرا در حکومت جمهوری اسلامی با انتخاب وزیر غیرمسلمان مخالفت می‌شود؟

طی روزهای گذشته پرسش‌هایی درباره گرفتن رأی اعتماد از مجلس برای وزرای پیشنهادی زن یا از اقلیت‌های دینی مطرح شده است که مسعود پزشکیان و «شورای راهبری دوره انتقال» راه‌حلی برای آنها ارائه نکرده‌اند.

«محبت نیوز»- پس از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران، در ۴۵ ساله گذشته، بعضی از اقلیت‌های قومی و دینی هرگز به مقام وزارت نرسیده‌اند.
اما مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید، در دستورالعملی برای انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم، معین کرده دست‌کم ۲۰ درصد از نامزدهای پیشنهادی برای اعضای کابینه دولت، از «زنان و اقلیت‌ها» باشند.
در این دستورالعمل، که رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان منتشر کرده‌اند، توضیحی درباره اینکه چه «اقلیت‌هایی» مشمول دستور پزشکیان هستند داده نشده است. در ادبیات روزمره مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از اصطلاح «اقلیت دینی» برای اشاره به ایرانیان مسیحی، یهودی و زرتشتی استفاده می‌شود.
اگرچه در روند پیشنهاد و اخذ رأی اعتماد، بر اساس قانون منعی برای زنان و اقلیت‌های قومی و دینی وجود ندارد، اما تاکنون هرگز کسی که از اقلیتهای دینی ناشد، به عنوان وزیر انتخاب نشده است و در ارتباط با وزارت زنان نیز مقاومتی سرسختانه‌ در مجلس وجود دارد.
حسن فرشتیان، اسلام‌‌پژوه و حقوقدان دراینباره می گوید که در مورد اقلیت‌های دینی مانند مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان استدلال روحانیون بر پایه آیه‌ای از قرآن است که حکومت یک فرد غیرمسلمان را بر جوامع اسلامی مجاز نمی‌داند.

آقای فرشتیان توضیح می‌دهد بر همین اساس فقهای نزدیک به حکومت، حتی اقلیت‌های قومی را هم در همین راستا دسته‌بندی می‌کنند و سعی دارند ازرسیدن آنها به مقام‌های بالای حکومتی جلوگیری کنند: «در حقیقت این جنبه سیاسی هم دارد، یعنی فقیهان نگران رشد اهل سنت هستند، اگرچه اهل سنت مسلمان هستند و در اینجا بحث نه فقهی بلکه سیاست تبلیغ و ترویج تشیع است.»
حال با توجه به نگاه حکومت و جامعه روحانیت به وزارت زنان، باید دید در صورت پیشنهاد نامزدهایی برای سمت وزارت متشکل از زنان و اقلیت‌های قومی یا دینی، و مخالفت‌های احتمالی با این انتخاب‌ها، مسعود پزشکیان چه خواهد کرد.(بی بی سی)