جرم: سوادآموزی به کودکان محروم؛ بهاییان در هفته گذشته

برخورد با پیروان آیین بهایی از زمان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. هر روز خبرهای مختلفی از آزارواذیت بهاییان در شهرها و روستاهای ایران منتشر می‌شود. آنچه در همه‌ گزارشات مشهود است، زنان بهایی با بیشترین سرکوب‌های حکومتی در دو سال اخیر روبه‌رو بوده‌اند.

در مطلب زیر، به برخی از موارد آزارها و فشارهای حکومتی بر شهروندان بهایی در هفته گذشته که عمدتا زنان بهایی را در برمی‌گیرد، می‌پردازیم.

***

سلامت زندانی بهایی، رویا ثابت در خطر است
«رویا ثابت»، شهروند بهایی پس از ۱۵۰ روز بازداشت، همچنان بلاتکلیف و بدون اتهام مشخص در بازداشتگاهی نامشخص تحت‌نظر اداره اطلاعات سپاه شیراز نگه داشته شده است.

خانم ثابت در تماس تلفنی که با خانواده‌اش داشته، اظهار کرده که از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نیست و حالش بسیار وخیم است. فشار خون او به ۱۸ رسیده است.

این شهروند بهایی در ۲۶بهمن۱۴۰۲ پس از احضار و معرفی خود به اداره اطلاعات سپاه شیراز دستگیر شد.

یکی از نزدیکان این فرد گفت: «رویا پس از ۹۵ روز انفرادی در مکانی نامعلوم به زندان عادل آباد انتقال داده شد. او را پس از ۴۰ روز حبس در عادل آباد دوباره به بازداشتگاه برمی‌گردانند و به او می‌گویند فقط ۲۴ ساعت در آنجا خواهد بود و اتهامش را هم اعلام خواهند کرد، ولی با گذشت چندین روز هنوز هیچ خبری از وضعیت و اتهام او نیست.»

رویا ثابت و خانواده‌ او مقیم کشور امارات هستند. او در ۱۴دی سال گذشته برای دیدار و پرستاری از پدر و مادر بیمار و سالمند به شیراز سفر کرد. دو روز پیش از بازگشتن به امارات در ۳بهمن ماموران به منزل پدری او پورش برده و کلیه مدارک شناسایی او را ضبط کردند. پس‌از این واقعه، خانم ثابت چند مرتبه به اداره اطلاعات سپاه احضار و سرانجام در آخرین احضار بازداشت شد.

فرد نزدیک به خانواده رویا گفته است که بیماری آلزایمر مادر و پدر رویا براثر استرس زیاد ناشی از دستگیری دخترشان شدت یافته، به‌طوری‌که در‌حال‌حاضر بسیاری از نزدیکان‌شان را هم نمی‌شناسند.

شهروندان بهایی بزرگترین اقلیت دینی در کشور ایران محسوب می‌شوند، با‌این‌حال جمهوری اسلامی از به رسمیت شناختن آیین بهایی در قانون اساسی کشور اجتناب کرده است. عدم رسمیت بهاییت موجب شده تا پیروان این آیین در ۴۵ سال گذشته با نقض سیستماتیک حقوق شهروندی در ایران روبه‌رو شوند.

دستگیری‌های خودسرانه بهاییان توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، از‌جمله روش‌هایی بوده که حاکمیت اسلامی ایران از بدو تاسیس برای تحت فشار قرار گذاشتن شهروندان بهایی به‌کار برده است.

ممنوع ملاقات کردن مهوش ثابت، زندانی بهایی
مسوولان زندان اوین در روز شنبه۱۶تیر به «مهوش ثابت (شهریاری)»، یکی از زندانیان بهایی اوین ابلاغ کرده‌اند که او به حکم قاضی، تا اطلاع ثانوی از ملاقات با خانواده‌اش محروم است.

دختر خانم ثابت در این رابطه گفت: «بنا به اعلام مسوولان مربوطه، ممنوع‌الملاقات کردن مادرم در پی انتشار مطلبی از او یا در مورد وی در یکی از نشریات کشور ایتالیا صورت گرفته است. ما این موضوع را پیگیری کردیم، ولی مطلب جدیدی از او به‌تازگی در نشریات ایتالیایی منتشر نشده است.»

بنا به اظهار «نگار ثابت»، به‌نظر می‌رسد که ممنوع ملاقات کردن مادر ۷۲ ساله‌ او در زندان، صرفا یک آزار جدید است.

مهوش ثابت (شهریاری) در حال گذراندن حکم ده سال حبس تعزیری در زندان اوین است. او در مرداد۱۴۰۱ دستگیر شد و طبق رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «افشاری» به‌اتهام «تشکیل و اداره دسته یا جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، به ده سال زندان محکوم شد.

براساس گزارشات رسیده، خانم ثابت اتهام مذکور را نپذیرفت و دادگاه هم هیچ سندی مبنی‌بر تایید اتهام مذکور ارائه نداد.

مهوش ثابت، نویسنده و شاعر بهایی است که او او تاکنون چند کتاب در خارج از کشور منتشر شده است. او هم‌چنین دارای جایزه «نویسنده دلیر» از انجمن جهانی قلم (پن) است. این شهروند بهایی قبلا هم طی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، ۱۰ سال را به‌اتهام عضویت در گروه مدیران جامعه بهایی ایران در زندان گذرانده است.

وضعیت متهمان پرونده اقدام اجتماعی در مشهد
دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، دو شهروند بهایی به نام‌های «فریده مرادی» و «گلنوش نصیری» را از اتهام عضویت در گروه یا جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور تبرئه کرد. این دو زن بهایی برای گذراندن هشت ماه حبس تعزیری بابت اتهام تبلیغ علیه نظام، به زندان احضار شدند.

پیش‌تر، شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد فریده مرادی و گلنوش نصیری را به‌همراه شش زن بهایی دیگر، هرکدام بابت اتهام عضویت در گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور (ماده ۴۹۹) به سه سال زندان و بابت تبلیغ علیه نظام (ماده ۵۰۰) به هشت ماه زندان محکوم کرد؛ حکم بدوی در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

دیوان عالی کشور حکم بدوی مرادی و نصیری را نقض کرده و برای بررسی مجدد به شعبه هم عرض در خراسان رضوی فرستاد. حکم این دو پس از بررسی مجدد در دادگاه تجدیدنظر، به هشت ماه کاهش پیدا کرد.هم‌چنین دیوان عالی حکم بدوی سه نفر دیگر در این پرونده به نام‌ها «حوریه محسنی»، «سهیلا احمدی» و «رویا قانع» را هم نقض کرده و به شعب هم عرض در دادسرای مشهد فرستاد.

«ساناز تفضلی»، یکی دیگر از متهمان پرونده مزبور است. خانم تفضلی در اول آذر۱۴۰۱ دستگیر شد. شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی «منصوری»، ساناز تفضلی را بابت اتهامات اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی، تشکیل یا اداره گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام، به حکم سنگین ۱۰ سال و ۹ ماه زندان محکوم کرد.

دیوان عالی حکم صادره را نقض کرد و خانم تفضلی با توقف حکم پس از ۱۹ ماه حبس در روزهای گذشته، از زندان آزاد شد. این شهروند بهایی در انتظار رای دادگاه تجدیدنظر است.

قابل ذکر است این پرونده که موسوم به پرونده «اقدام اجتماعی زنان بهایی مشهد» است، اشاره به فعالیت‌های داوطلبانه این زنان برای آموزش دروس مدرسه و سوادآموزی به کودکان روستاهای محروم اطراف مشهد است.

«رویا ملکوتی»، «نسیم ثابتی» و «آزیتا فروغی»، سه تن دیگر از متهمان این پرونده، در حال گذراندن احکام حبس در زندان وکیل آباد مشهد هستند. هم‌چنین «نوشین مصباح» متهم دیگر پرونده اقدام اجتماعی، در حال گذراندن حکم یک سال حبس با پابند الکتریکی است.