گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان فروردین‌ماه 1403

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان فروردین‌ماه 1403

تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

 

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان اسفند ماه 1402 شمسی است. این گزارش به ‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به ‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودییت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

 

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

 

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییت‌های زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه‌های اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

 

 

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

در این ماه :

روز یکشنبه ۵ فروردین ماه ١۴٠٣، “ابوبکر توحیدی (میربلوچزهی)” فرزند مولوی نعمت الله توحیدی، فیلمبردار دارالعلوم مکی زاهدان که در ۱۵ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به شش ماه حبس تعزیزی محکوم شده بود، پس از ١٣٩ روز از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد. گفتنی است که وی در یکی از ایست و بازرسی های داخل شهر زاهدان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.ابوبکر روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲، پس از ۳۵ روز، از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی دزاپ (زاهدان) منتقل شده بود.از اتهامات مطروحه علیه این شهروند تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست ولی گفته می‌شود که ذیل اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده است.( رسانک,5 فروردین 1403)

۱۰۵ روز بازداشت و بلاتکلیفی یک شهروند اهل سُنت در زندان ارومیه
زکریا کریمی، برادر ایوب کریمی، زندانی اعدام‌شده اهل سُنت، با وجود گذشت سه ماه و نیم از بازداشت همچنان بلاتکلیف در زندان مرکزی ارومیه محبوس است. زکریا کریمی روز یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ چند روز قبل از اعدام برادرش، بدون حکم قضائی در سردشت بازداشت شد.از اتهام‌ها یا دلایل بازداشت این شهروند اهل سُنت اطلاعی در دست نیست.ایوب کریمی اهل مهاباد که بیش از ۱۴ سال در زندان محبوس بود سرانجام سحرگاه چهارشنبه هشت آذر به اتهام «قتل» عبدالرحیم تینا، امام جمعه مسجد خلفای راشدین مهاباد، در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. او این اتهام را نپذیرفت و بارها اعلام کرده بود بی‌گناه است.(کلمه,6 فروردین 1403)

مسمومیت ۱۲۰ نفر از معتکفین اهل سنت خواف
مولانا حبیب الرحمن مطهری، مدیر حوزه علمیه احناف خواف، با انتشار بیانیه‌ای از مسمومیت ۱۲۰ نفر از معتکفین اهل سنت خواف خبر داد. این اعتکاف که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا دوم فروردین ۱۴۰۳ ادامه داشته است، پذیرای ۷۰۰ نفر از معتکفین بوده که ۱۲۰ نفر از آن‌ها در دو حوزه اعتکاف به طرز مشکوکی مسموم شده‌اند. مولوی مطهری در این بیانیه آورده است:متأسفانه با وجودی که غذای افطاری در یک محل، با نظارت کامل و رعایت نکات بهداشتی در یک دیگ پخت و در چهار محل توزیع شده بود، اما فقط در دو محل مسمومیت ایجاد شده است!»وی این موضوع را جای نگرانی و سوال دانسته است و در ادامه بیانیه می‌آورد:از مجموع ۷۰۰ نفر معتکفین مصلی و شعبه حفظ خواهران، جمعاً ۱۲۰ نفر دچار این عارضه گردیدند که بیانگر آن است غذا در اصلِ خود مشکلی نداشته و جای نگرانی و سوال است که بعداً چگونه آلوده گردیده است!»نمونه‌های غذا به کارشناسان شبکه بهداشت جهت بررسی تحویل داده شده و خوشبختانه حال معتکفین مساعد گزارش شده است.( کلمه , 6 فروردین 1403)

دیدار جمعی از خانواده جانباختگان اعتراضات با مولوی عبدالحمید
روز سه شنبه ٧ فروردین ماه ۱۴۰۳، شماری از مجروحین و خانواده های جانباختگان اعتراضات مردمی در زاهدان و خاش، با مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان دیدار کردند. در این دیدار آقای عبدالحمید به ایراد سخنرانی پرداخت و در خصوص شهروندان جانباخته در “جمعه های خونین خاش و زاهدان” گفت که این افراد “متضرر نشدند، بلکه آنان که با قلم و زبان دستور به چنین جنایتی دادند، متضرر شدند.” (صدای آمریکا, 7 فروردین 1403)

گزارشی از آخرین وضعیت نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی در زندان اوین
نسیمه اسلام زهی، متهم امنیتی سنی مذهب در زندان اوین محبوس است.یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم اسلام زهی به همراه همسرش در شهریورماه ۱۴۰۲، در دادسرای استان سیستان و بلوچستان به ضن عضویت در گروه ستیزه‌جو داعش تفهیم اتهام شد و سپس به زندان اوین منتقل شدند. تاکنون جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد برگزار نشده است.”بر اساس اطلاعات دریافتی هرانا، در شهریورماه سال گذشته، خانم اسلام زهی به همراه همسر و فرزند یک ساله شان در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شدند. در گزارشات نیروهای امنیتی عنوان شده است که آنها در زمان بازداشت حامل سلاح بوده اند.نسیمه اسلام زهی، حدودا ۴۰ ساله به مدت سه ماه در یکی از سلولهای انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین گذارند و سه ماه نیز در سلولهای چند نفره این بازداشتگاه سپری کرد. نهایتا در تاریخ چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۲، به بند زنان این زندان منتقل شد “عایشه فرزند یک ساله این زوج، پس از بازداشت این افراد به مکان نامعلومی منتقل شده است. اما در بازجویی ها به نسیمه گفته شده فرزندش را به یک خانواده شیعه سپرده اند. هم اکنون خانم اسلام زهی فرزند دومش را باردار است و به زودی زایمان خواهد کرد.” “همسر نسیمه که اصالتا از اهالی استانهای کردنشین است، در یکی از اتاق های چند نفره در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری میشود. این زوج تاکنون هیچ تماس یا ملاقات حضوری با یکدیگر نداشته اند.” (هرانا, 8 فروردین 1403)

 

احضار و تهدید چند تن دیگر از اعضای “استقبال مسجد مکی” توسط اداره اطلاعات زاهدان
روز چهارشنبه ۸ فروردین ماه ۱۴۰۳، نیروهای امنیتی مولوی «نعمت الله ریگی» فرزند خوبیار یکی دیگر از اعضای استقبال مسجد مکی را به همراه دستکم دو نفر دیگر که راهنمای مسافران نوروزی در این مکان هستند را احضار، بازجویی و تهدید کرده اند که در صورت ادامه استقبال از مسافران نوروزی بازداشت خواهند شد. از هویت دو شهروند دیگر احضار شده تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دست نیست.همچنین روز دوشنبه ۶ فروردین ماه نیز سه نفر با نام‌های مولوی “عبدالمالک ملک زاده”، مولوی “مهدی براهویی” و مولوی “نعمت الله ریگی”، هر سه نفر از اعضای استقبال و راهنمای مسافران نوروزی در مسجد مکی بوده اند که به مدت چهار ساعت مورد بازجویی و تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته اند.بر اساس این گزارش، همه امورات اداره اطلاعات استان بلوچستان و سیستان و شهر زاهدان در اختیار یک فرد غیربومی حدودا ۲۷ ساله با نام مستعار «رمضانی» که مسئولیت بازجوهای اطلاعات را نیز عهده دار است محول شده که بارها شهروندان بلوچ احضار شده را مورد توهین و تحقیر قرار داده و به شخصیت مولوی عبدالحمید نیز اهانت کرده است.گفتنی است که اخیرا پس از حضور پرشمار مسافران نوروزی از سایر نقاط کشور به زاهدان و بازدید از مسجد مکی و ملاقات با مولوی عبدالحمید افراد لباس شخصی که با موتورسیکلت هستند اقدام به سرقت و‌ ضبط تلفن‌های همراه مهمانان کرده‌اند. ( رسانک,9 فروردین 1403)

دیدار حسین رونقی با مولوی عبدالحمید در زاهدان
رسانه خبری «حالوش» ضمن اعلام دیدار حسین رونقی، فعال حقوق بشر با مولانا عبدالحمید در مسجد مکی زاهدان، از احضار و تهدید برخی اعضای مسجد مکی توسط اداره اطلاعات و تهدید مسافران نوروزی خبر داده است. این رسانه افزود:روز دوشنبه ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ حسین رونقی فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق در سفر به زاهدان با مولوی عبدالحمید دیدار و گفتگو کرد و افطار را مهمان مولوی عبدالحمید و مسجد مکی بود.»این رسانه خاطرنشان کرد که در این روز نیروهای امنیتی سه تن از اعضای استقبال مسجد مکی به نام های مولوی «عبدالمالک ملک‌زاده»، مولوی «مهدی براهویی» و مولوی «نعمت‌الله ریگی» را که راهنمای مسافران نوروزی بودند، احضار و تهدید کرده‌اند.( کلمه, 9 فروردین 1403)

مولوی عبدالحمید: در انتظار رأی نهایی درباره جمعه خونین زاهدان هستیم
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه قربانیان «جمعه خونین» در این شهر بدون هیچ جرمی کشته شدند، گفت: در انتظار رأی نهایی درباره این حادثه است. مولوی عبدالحمید اظهار داشت: کسی گمان نمی‌کرد «چنان ظلمی رخ بدهد که هموطن ما و کسی که از بیت‌المال حقوق می‌گیرد دست به چنین ظلمی بزند یا چنین دستوری را به دیگران بدهد.»او در دیدار با مجروحان و خانواده‌های کشته‌شدگان «جمعه‌های خونین زاهدان و خاش»، افزود: «این ظلم با اصول قرابت و خویشاوندی و موازین اسلامی و انسانی همخوانی نداشت.»هشتم مهر ۱۴۰۱ در تیراندازی به سوی کسانی که پس از نماز جمعه زاهدان قصد برگزاری تجمع اعتراضی داشتند شماری از آنها کشته شدند که منابع حقوق بشری تعداد آنها را بیش از ۱۰۰ تن گزارش کرده‌اند.در اعتراضات دیگری که جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در شهرستان خاش برگزار شد ۱۶ تن کشته شدند.مولوی عبدالحمید پیش از این نیز بارها خواستار محاکمه عاملان و آمران این کشتار شده است.او در سخنان روز سه‌شنبه هفتم فروردین همچنین گفت: در ماجرای جمعه خونین «کسانی متضرر شدند که دست و قلم و زبان و دستورشان به خون ناحق آلوده شد.»او همچنین با بیان اینکه در این حادثه «مظلوم شدیم اما ظالم نشدیم» گفت در انتظار رأی نهایی درباره این پرونده است.( کلمه, 9 فروردین 1403)

تداوم بلاتکلیفی یک زندانی امنیتی اهل سنت در اوین
نسیمه اسلام‌زهی، متهم امنیتی اهل سنت همچنان به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین محبوس است. خانم اسلام‌زهی شهریور ۱۴۰۲ در دادسرای سیستان و بلوچستان به ظن «عضویت در گروه ستیزه‌جو»، تفهیم اتهام شده است.وبسایت «حال‌وش» درباره این شهروند اهل سنت، نوشته است «در شهریور سال گذشته، خانم اسلام‌زهی به همراه همسر و فرزند یک ساله‌اش در سیستان و بلوچستان بازداشت شد.»بر اساس این گزارش، به گفته یک منبع مطلع، «در بازجویی‌ها به نسیمه گفته شده فرزندش را به یک خانواده شیعه سپرده‌اند. هم‌اکنون خانم اسلام‌زهی فرزند دومش را باردار است و به زودی زایمان خواهد کرد.»این منبع افزوده است: «همسر نسیمه که اصالتا از اهالی استان‌های کُردنشین است، در یکی از اتاق‌های چندنفره در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود. این زوج تاکنون هیچ تماس یا ملاقات حضوری با یکدیگر نداشته‌اند.»(شبکه کلمه, 10 فروردین 1403)

انتقاد فرزند مولوی عبدالحمید از فشار بر مسجد مکی
مولوی محمد طیب اسماعیل‌زهی، فرزند مولوی عبدالحمید در استوری صفحه اینستاگرام خود از درخواست دستگاه امنیتی برای ممانعت از ورود مسافران نوروزی به مسجد مکی خبر داده و از این اقدام انتقاد کرده است. او در استوری اینستاگرام خود نوشت: «[بر اساس] آداب مهمان در قرآن و در کتب شیعه، میزبان باید از مهمانان خویش به شایستگی پذیرایی کند و چیزی کم نگذارد؛ زیرا پذیرایی ناشایسته از مهمان مدعو به دور از آداب مهمانی است.»مولوی محمد طیب تصریح کرد: «پس چگونه و با چه حکمی از ما می‌خواهید مهمانان را داخل مسجد مکی نگذاریم، آیا این عمل خلاف شریعت و خلاف آموزه‌های دينی نیست!!»(کلمه , 10 فروردین 1403)

استعفای یکی از اعضای استقبال مسجد مکی تحت فشار دستگاه های امنیتی
روز ۹ فروردین ماه ۱۴۰۳، مولوی نعمت الله ریگی یکی از اعضای تیم استقبال مسجد مکی که برای دومین بار در هفته جاری احضار و تهدید شده بود تحت فشار دستگاه امنیتی مجبور به استعفا شده است. مولوی ریگی پیشتر در روز دوشنبه ۶ فروردین به همراه مولوی عبدالمالک ملک زاده و مولوی مهدی براهویی دو تن دیگر از اعضای استقبال مکی احضار و تهدید شده بود که بدون توجه به فشارها به وظایف خود در راهنمایی مسافران نوروزی در مسجد مکی ادامه داده بود تا اینکه امروز برای بار دوم احضار و تحت فشار دستگاه های امنیتی نهایتا مجبور به استعفا شده است.روز گذشته نیز مولوی محمد طیب فرزند مولوی عبدالحمید در حساب کاربری اینستاگرام خود از فشار دستگاه های امنیتی جهت جلوگیری از ورود مسافران و مهمانان نوروزی به داخل مسجد مکی خبر داده و از این رویکرد حاکمیت انتقاد کرده بود«پس از حضور پرشمار مسافران نوروزی از سایر نقاط کشور به زاهدان و بازدید از مسجد مکی و ملاقات با مولوی عبدالحمید افراد لباس شخصی که با موتور سیکلت هستند اقدام به سرقت و‌ ضبط تلفن‌های همراه، مهمانان کرده‌اند و همچنین در روز یکشنبه پنجم فروردین در بازار چهاراه رسولی زاهدان شیشه‌های حدود پانزده خودرو از مسافران نوروزی توسط افراد لباس شخصی شکسته شده و سه خودرو نیز سرقت شده است. ( حال وش, 10 فروردین 1403)

مولوی عبدالحمید: حکومت به دلیل آگاهی از نارضایتی‌ها همه‌پرسی برگزار نمی‌کند
مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۱۰ فروردین گفت: مخالفت مسئولان جمهوری اسلامی با برگزاری همه‌پرسی به این دلیل است که آن‌ها از وضعیت کشور و نارضایتی مردم آگاه هستند. امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به ١٢ فروردین سالروز همه‌پرسی جمهوری اسلامی، اظهار داشت که مردم به امید برقراری ارزش‌هایی همچون عدالت، آزادی، مساوات، برابری و برادری به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند.این شخصیت برجسته اهل سنت ایران یادآور شد که قرار بود فقر و تنگدستی در کشور نماند و ثروت‌های کشور برای ملت ایران خرج شود.به گفته او، هم‌اینک ارزش پول ملی ایران روزانه افت می‌کند، اقتصاد ایران متزلزل است و ثبات اقتصادی وجود ندارد.امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: قرار بود مردم از آزادی‌های سیاسی همچون حق انتقاد و آزادی قلم و آزادی بیان برخوردار باشند. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 11 فروردین 1403)
برخورد قضائی با ۱۶ روحانی و فعال کُرد اهل سنت در سال ۱۴۰۲
در گزارش نقض حقوق بشر سال ۱۴۰۲ در ایران، نوشته است که دست‌کم ۶۵۰ شهروند و کنشگر کُرد در شهرهای مختلف ایران «به دلایل سیاسی» بازداشت شده‌اند. همچنین در گزارش خود، تصریح کرده است که در سال ۱۴۰۲ دست‌کم ۱۶ روحانی و فعال کُرد اهل سنت و شش فعال کُرد یارسان در شهرهای مختلف توسط نیروهای امنیتی یا نهادهای قضایی احضار، بازداشت، محکوم یا اعدام شده‌اند. (کلمه , 14 فروردین 1403)

آزادی دو شهروند از زندان مرکزی زاهدان

روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، «عرفان شاهوزهی» از اعضای انتظامات مسجد مکی زاهدان که در جمعه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در زاهدان همراه با خشونت بازداشت و به ۹ ماه حبس تعزیزی محکوم شده بود پس از ۵ ماه ۱۷ روز معادل ۱۶۶ روز از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد. «عرفان شاهوزهی» فرزند علی، از اعضای انتظامات مسجد مکی، اهل و ساکن زاهدان می‌باشد.گفتنی است که همراه با عرفان یک زندانی دیگر که از هویت و نوع اتهام وی تا لحظه تنظیم گزارش اطلاعی در دست نیست نیز آزاد شده است.لازم به ذکر است که در روز جمعه ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲، نیروهای نظامی و امنیتی صدها شهروند بلوچ که شماری کودکان خردسال بودند را با خشونت و بصورت فله‌ای بازداشت کردند. ( رسانک,15 فروردین 1403)

هشدار مولوی عبدالحمید به حکومت: پیش از آن که فرصت از دست برود، حرف مردم را بشنوید
مولوی عبدالحمید در واکنش به حمله در راسک و چابهار گفت که «موافق هیچ ناامنی و خونریزی» نیست و به مقامات امنیتی استان و کشور توصیه کرد تا «گوش‌ها را شنوا و چشم‌ها را بینا» کنند و از طریق «گفت‌وگو» مشکلات را حل کنند. در درگیری چندین ساعته بین نیروهای انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی و اعضای گروه جیش‌العدل در سطح دو شهر در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان در روز پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۳، دست‌کم ۱۱ نفر از نیروهای حکومتی و حداقل ۱۸ نفر از افراد این گروه کشته شدند. امام جمعه زاهدان در ادامه سخنرانی امروز خود به‌ طور تلویحی حکومت را به گفت‌وگو با همه گروه‌ها دعوت و تأکید کرد: «گفت‌وگوی همراه با عمل» به حل مسائل کمک می‌کند.(سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 17 فروردین 1403)

استقرار نیروهای نظامی در اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان
روز جمعه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، نیروهای نظامی همانند جمعه های گذشته در اطراف مصلی و مسجد مکی و خیابان های منتهی به آن مستقر شده و با ایجاد ایست و بازرسی اقدام به تفتیش و بازرسی بدنی از نمازگزاران میکنند. گفته می‌شود که جو امنیتی شهر زاهدان از سوی نیروهای نظامی و امنیتی تشدید شده و مبادی ورودی و خروجی شهر نیز کنترل و شهروندان مورد بازرسی و تفتیش قرار می‌گیرند. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 17 فروردین 1403)
بیخبری مطلق از سه زندانی سیاسی سابق اهل سنت کُرد
سه فعال مذهبی کُرد اهل سنت و زندانی سابق عقیدتی به نام‌های جمشید احمدی، افشین احمدی و شهرام عبادیان از زمان بازداشت توسط نیروهای امنیتی در مرداد ۱۴۰۱، مورد ناپدیدسازی قهری قرار گرفته‌اند و هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست. دو برادر اهل سنندج در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند. شهرام عبادیان، همسر خواهر این دو فعال مذهبی نیز یک روز بعد در تاریخ ۲۸ مرداد، زمانی که برای پیگیری وضعیت آنها به زندان مرکزی سنندج مراجعه کرده بود، به دست نیروهای لباس شخصی بازداشت شد. (کلمه , 17 فروردین 1403)
ممانعت نیروهای امنیتی از فعالیت انتظامات مسجد عزیزی زاهدان جهت برگزاری مراسم ختم قرآن
روز ۱۸ فروردین ۱۴۰۳، نیروهای امنیتی با حضور خود در مسجد عزیزی زاهدان (مسجد مولانا عبدالعزیز) با تهدید از فعالیت انتظامات این مسجد جهت برگزاری مراسم ختم قرآن شب ۲۷ رمضان ممانعت کرده اند. به گفته منابع خبری:« ۲۷ رمضان و ختم قرآن مسجد عزیزی هستش این مسجد مولانا عبدالعزیز هست و نیروی های اطلاعات و امنیتی همراه با تهدید اعضای انتظامات مسجد را اجازه پوشیدن لباس ندادند و گفتن اگر شما را در این جا مشاهده کنیم برخورد کرده و بازداشت می شوید.» ( حال وش, 18 فروردین 1403)

بازداشت بی‌دلیل اطرافیان مولوی عبدالحمید
در تازه‌ترین بازداشت‌ها، فیلمبردار مسجد مکی که تنها کار وی فیلمبرداری از نماز جمعه این مسجد است، در اقدامی خلاف قانون و بدون تفهیم اتهام بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ماموران حکومت برای ایجاد رعب و وحشت میان مردم سیستان و بلوچستان اقدام به بازداشت‌های فله‌ای کرده‌اند که هیچ کدام پایه و اساس قانونی ندارد و به مثابۀ نقض فاحش قانون شریعت اسلام و قوانین بین‌المللی حقوق بشر قلمداد می‌شود. (کلمه , 18 فروردین 1403)

انتقال یک شهروند بلوچ اهل سنت به زندان زاهدان
یک شهروند اهل سنت بلوچ با نام «حمیدرضا کوهکن» پی از چندین هفته حبس و «شکنجه روحی» در یکی از بازداشتگاه‌های شهر زاهدان، سرانجام با وضعیت جسمی «نامناسب» به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. از دلایل بازداشت یا اتهام‌ها علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. (کلمه , 19 فروردین 1403)

اتهام ناروای روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان روز هفدهم فروردین ۱۴۰۳ در خطبه نماز جمعه با اشاره به حملات جیش‌العدل به مراکز نظامی راسک و چابهار، به دو طرف توصیه کرد به جای درگیری با هم گفت‌وگو کنند.اما روزنامه جمهوری اسلامی با اهانت و اتهام‌زنی ناروا به این روحانی اهل سنت ایران، نوشته است: «این نوع سخن گفتن عبدالحمید به معنای حمایت آشکار او از تروریست‌هایی است که با امنیت کشور درافتاده‌اند. وی سال گذشته به فلسطینی‌ها هم توصیه کرده بود با رژیم صهیونیستی تفاهم کنند.» (کلمه , 19 فروردین 1403)

ربودن، شکنجه و اخذ اثر انگشت از یک طلبه حافظ قرآن بلوچ توسط مامورین لباس شخصی در زاهدان
بر اساس این گزارش، سعيد قنبرزهی، طلبه و حافظ قرآن است که شامگاه روز گذشته ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳، در حالی که از مسجد به سمت منزلش برمیگشت توسط نیروهای لباس شخصی به زور سوار خودرو شده و با خود به بیرون شهر زاهدان منتقل شده است.هویت این شهروند طلبه بلوچ، “سعید قنبرزهی” طلبه و حافظ قرآن و اهل و ساکن زاهدان عنوان شده است. نیروهای لباس شخصی پس از مورد شكنجه قرار دادن این شهروند به او برگه‌هایی داده‌اند که خود او نمی داند چه چیزی نوشته بوده و از او به زور اثر انگشت گرفته‌اند و سپس در یکی از محله های زاهدان در حالی که وضعیت بدی داشته رهایش کرده‌اند. (رسانک , 19 فروردین 1403)

با پایان ایام مرخصی؛ حبیب پیرمحمدی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشت
بازگشت به زندان آقای پیرمحمدی روز شنبه هجدهم فروردین ماه، با پایان ایام مرخصی وی صورت گرفته است. این زندانی سنی مذهب در تاریخ بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی اعزام شده بود. حبیب پیرمحمدی در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به یکی از سلول‌ های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شد. وی پس از ۱۰۳ روز بازجویی، در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شد. (هرانا, 21 فروردین 1403)
بازداشت یک طلبه بلوچ توسط نیروهای امنیتی در راسک
یک طلبه جوان بلوچ با هویت عمر درستاران در شهر راسک از توابع استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 23 فروردین 1403)
امام جمعه اهل تشیع زابل مجموعه مکی زاهدان را “جریان حبیث صهیونیستی مکی” خواند
روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۳، “مجتبی عزیزی” امام جمعه زابل در مراسم نماز عید فطر در واکنش به حملات جیش العدل به مقرهای نظامی با اهانت به مولوی عبدالحمید از مسئولین حکومتی خواست با مجموعه مسجد مکی زاهدان برخورد قاطع کنند. عزیزی در واکنش به کشته شدن نیروهای نظامی در درگیری افراد مسلح جیش العدل در سب و سوران، چابهار و راسک گفت: “پس کی اقدام می شود؟ صبر مردم [منطقه] سیستان به سر آمده است؛ منتظر اقدام جدی ورود مقامات کشوری هستند، در طول ۲۰ روز اخیر ۲۴ نفر از نیروهای سپاه، بسیج و انتظامی (فراجا) به دست تروریست ها شهید شدند. ما عزادار هستیم و مسئولین باید با عوامل میدانی و عقبه فکری آنان مثل جریان خبیث صهیونیستی مسجد مکی برخورد قاطع کنند.» آقای عزیزی، امام جمعه زابل در حالی به کشته شدن نیروهای سپاه واکنش نشان داده که صدها شهروند کشته و مجروح شده بلوچ در جمعه های خونین زاهدان و خاش بدست نظامیان را “اغتشاشگر” نامیده بود و از اقدامات نیروهای نظامی در سرکوب مرگبار مردم در اعتراضات سراسری ایران و شهرهای بلوچستان دفاع کرده بود. (رسانک , 23 فروردین 1403)

بازداشت یکی از مجروحان جمعه خونین توسط اداره اطلاعات زاهدان
روز شنبه ١٨ فروردين ماه ۱۴۰۳، یک شهروند بلوچ که از مجروحان جمعه خونین زاهدان است و حدود دو ماه قبل علیه نیروهای امنیتی بدلیل تیراندازی و مجروح کردن وی در ٨ مهر ماه ١۴٠٢، در دادگستری شکایت کرده بود، پس از احضار به اداره اطلاعات زاهدان توسط این نهاد بازداشت شد. هویت این شهروند بلوچ “احمد علی کوهکن” معروف به علی احمد، ٢۴ ساله، فرزند حلیم، متاهل، دارای دو فرزند که یکی از آنها معلول می‌باشد، دانشجوی ترم آخر رشته آموزش ابتدایی از دانشگاه آزاد و اهل زاهدان عنوان شده است. بر اساس این گزارش، احمدعلی در روز جمعه خونین زاهدان مورد اصابت دو گلوله از ناحيه لگن و کمر نزدیک به نخاع شده که جهت رسیدگی به پرونده جراحتش به دادگاه شکایت کرده و دادگاه اعلام کرده که پاسخ به شکایت وی از طریق پیامک به او ابلاغ خواهد شد.حدود ده روز قبل اداره اطلاعات با مادر احمد علی طی تماسی از آنها خواسته که به این نهاد مراجعه کنند و تهدید کرده‌اند که در صورت عدم حضور در اداره اطلاعات، احمد علی را از تحصیل در دانشگاه محروم خواهند کرد. (رسانک , 23 فروردین 1403)

واکنش محمد طیب فرزند مولوی عبدالحمید به اظهارات توهین آمیز امام جمعه زابل
روز پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۳، محمدطیب فرزند مولوی عبدالحمید در حساب کاربری اینستاگرام خود به اظهارات توهین آمیز مجتبی عزیزی امام جمعه زابل در روز عید فطر نسبت به مجموعه مسجد مکی و نسبت دادن این عبادتگاه به اسرائیل واکنش نشان داد. محمود طیب در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشت: «خدمت عزیزان عرض میشود در مورد این آقایی که اخیرا الفاظ رکیکی به کار برده ، لیاقت این را نداره که بنده جواب فحاشی و خباثت این شخص رو بدهم چرا اگر انتقاد سازنده ای میکرد جریان چیز دیگری بود اما برادران سیستان ی ما بدانند که در سناریو و جنایت جمعه خونین زاهدان و خاش خیلی از مأمورین زابلی بودند ولی ما بلوچها هرگز به سیستانی ها توهین نکردیم بلکه مسئولین را زیر سؤال بردیم پس همه هوشیار باشند و در دام این شیادان نیفتند ! تا اختلاف بین ما دو قوم بیندا زند، ناگفته نماند مسجد مکی متعلق به بلوچ ها نیست بلکه خانه امید همه ایرانیان اعم از هر دین و گرایشی است پس جواب امثال تو با مردم، البته اونهایی که حوصله سرو کله زدن با امثال تو را دارن هست» (حال وش , 23 فروردین 1403)

مولوی عبدالحمید در واکنش به تهمت‌های امام جمعه زابل: کاش در زمان واگذاری مسئولیت، به «عقل» و «نجابت» فرد هم توجه بشود/ با افراد مسلح گفتگو نمی‌کنید ولی آیا با معترضان گفتگو کردید؟!
روز جمعه ٢۴ فروردین ماه ۱۴۰۳، مولوی عبدالحمید در بخشی از سخنان خود به اهانت‌هایی که اخیرا از سوی برخی از مسئولان و مجتبی عزیزی، امام جمعه اهل تشیع زابل صورت گرفته بود اشاره‌ کرده و گفت: ما هیچ‌گاه به توهین و ناسزا جواب نمی‌دهیم؛ حتی اگر بالاترین شخص هم به ما توهین بکند، البته اگر کسی تهمت بزند معتقدیم باید جواب داده شود. وی در ادامه افزود: همه با مسیر اعتدالی حضرت مولانا عبدالعزیز رحمه‌ الله و مجموعه مکی و مسیر مردم استان بلوچستان و سیستان آشنایی دارند. مردم استان مردم معقولی هستند و احساساتی نیستند. همیشه این احساسات است که کارها را خراب می‌کند.امام‌ جمعه زاهدان خاطرنشان کرد: کاش وقتی به کسی مسئولیتی می‌دهند قبل از علم، عقل او را بررسی کنند. اگر وزیر، استاندار یا امام‌ جمعه‌ای انتخاب می‌کنند اول بررسی کنند که عقلش چقدر است، بعد به علم و تخصص‌اش توجه کنند، زیرا «عقل» و «علم» دو چیز متفاوت هستند. بسیاری هستند که «علم» دارند، اما از «هوش» لازم برخوردار نیستند. باید انسان از «عقل» برخوردار باشد تا بتواند «علم» را کنترل کند و همه‌ چیز را با عقل مهار کند. (رسانک , 24 فروردین 1403)

مولوی عبدالله ملازهی: “از پایتخت نشینان خواستاریم این محور فتنه گر مجتبی عزیزی را از محراب و منبر پایین بکشند!”
مولوی عبدالله ملازهی مدیریت حوزه علمیه منبع العلوم کوه ون در واکنش به اظهارات موهن امام جمعه زابل بیانیه ای صادر و از پایتخت نشینان خواهان برکناری وی گردید. (رسانک , 25 فروردین 1403)

مولوی دوست محمد درواخ: “کسانی که به دنبال تفرقه و توهین هستند، افرادی فاسد می باشند”
مولوی “دوست محمد درواخ”، امام جمعه کهک شهرستان زهک نسبت به هتاکی های عزیزی امام جمعه زابل نسبت به مولوی عبدالحمید و مجموعه مکی زاهدان واکنش نشان داد. مولوی درواخ گفت: “افرادی در استان حضور دارند که به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف هستند و نسبت به شخصیت های مذهبی اهلسنت اهانت می کنند که این افراد فاسد هستند.” این روحانی بلوچ خطاب به امام جمعه زابل افزود: “ما هتاکی و اهانت هایی که توسط برخی افراد انجام می شود را هرگز تحمل نمی کنیم و پاسخ او و حکومت آن را هم خواهیم داد.” (رسانک , 25 فروردین 1403)
حمله‌ی گارد زندان شیبان به بند زندانیان سیاسی عرب در آستانه عید فطر
در جریان این حمله، که روز سه شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳، ماموران زندان یخچال، تخت و وسایل شخصی زندانیان را تخریب کرده و از بین بردند. محمد نیازی، مدیر داخلی زندان شیبان، مسئول این یورش بوده است. این حمله در حالی صورت گرفته که اخیرا اخباری مبنی بر عدم دسترسی ۱۷ تن از زندانیان سیاسی عرب این بند به خدمات درمانی منتشر شده بود. برخی معتقدند که این حمله می‌تواند انتقام زندانبانان از انتشار اخبار مربوط به وضعیت نامناسب زندانیان باشد. همچنین، این حمله در آستانه عید فطر انجام شده که از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان سنی مذهب از جمله مردم عرب اهواز محسوب می‌شود. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 26 فروردین 1403)
بیانیه حوزه علمیه احناف خواف در واکنش به توهین امام جمعه زابل به مولانا عبدالحمید
بیانیه مدیریت و‌ مدرسین حوزه علمیه احناف خواف در واکنش به توهین امام جمعه زابل نسبت به مسجد مکی و مولانا عبدالحمید(حفظه الله) امام جمعه اهل تشیع زابل در مراسم عید فطر نسبت به مسجد مکی زاهدان و شخصیت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید(حفظه الله) هتاکی و‌ توهین نمود که مدیریت و مدرسین حوزه علمیه احناف خواف در واکنش به این هتاکی طی بیانیه‌ای از مجموعه مسجد مکی و مولانا عبدالحمید(حفظه الله) اعلان حمایت کردند.(خبرگزاری هرانا.27فروردین1403)
منابع خبری بلوچ: دادگاه زاهدان حضور در مسجد مکی را «جرم» می‌داند
حکومت همزمان با اعتراضات سراسری فشار امنیتی را بر مردم بلوچ افزایش داد. کانال تلگرامی «کمپین فعالان بلوچ» اعلام کرد به اسناد و اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد به برخی نمازگزاران مسجد مکی زاهدان پس از بازداشت گفته شده حضورشان در این مسجد «جرم» و «غیرقانونی» است.
این کمپین در کانال تلگرامی خود نوشت گروهی از مردم، به‌ویژه اهالی سیستان و بلوچستان که برای نماز به مسجد مکی مراجعه کرده‌اند، چندی بعد توسط نیروهای حکومتی بازداشت و با اتهام «اجتماع غیرقانونی» روبرو شده‌اند.(خبرگزاری شبکه کلمه.28فروردین1403)
احضار و بازداشت پسر ارشد مولوی کوهی پس از انتشار ویدئوی از بیخبری وضعیت پدرش، توسط اطلاعات سپاه راسک
سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳، پس از انتشار ویدئوی از بیخبری و تداوم بازداشت مولوی فضل‌الرحمان کوهی از سوی پسر ارشد ایشان آقای حافظ «نوح کوهی» وی روز گذشته توسط اطلاعات سپاه فراخوانده شده و پس از مراجعه بازداشت شده است. حافظ «نوح کوهی» حدودا ۲۵ ساله فرزند مولوی فضل‌الرحمان کوهی و یکی از مدرسین شعبه حفظ در حوزه علمیه پشامگ توسط حال وش احراز شده است. «روز گذشته طی تماس تلفنی از سوی اطلاعات سپاه راسک حافظ نوح کوهی به این ارگان فراخوانده شده بود و وی صبح امروز به همراه تعدادی از بستگان به این ارگان مراجعه کرده بود که پس از گذشت چندین ساعت معطلی همراهان وی در درب ورودی به آنها اطلاع دادند که انجا را ترک کنند با ایشان (حافظ نوح کوهی) فعلا کار داریم.» لازم به ذکر است نوح کوهی در یک ویدئوی تصویری در تاریخ ۸ اسفند ماه ۱۴۰۲، از تداوم بازداشت و بیخبری چهار ماهه پدرش خبر داده و خواستار آزادی و فراهم کردن راه ملاقات و ارتباط تلفنی با خانواده شده بود.(خبرگزاری حال وش.28فروردین1403)
بهائیان:
ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده فروردینگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت فروردینگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.
در این ماه :

شبنم تبیانیان، شهروند بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد
شبنم تبیانیان به حبس محکوم شد.براساس حکمی که اخیرا توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سمنان صادر و در تاریخ بیست و هفتم اسفندماه ۱۴۰۲ به خانم تبیانیان ابلاغ شده است، وی به اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به شش ماه حبس و از بابت مجازات های تکمیلی به دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی و همچنین شش ماه شرکت در کلاس های فرقه درمانی اداره تبلیغات اسلامی محکوم شده است. حکم حبس این شهروند به پرداخت بیست و چهار میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است.
جلسه دادرسی به اتهامات این شهروند در تاریخ سیزدهم اسفندماه سال گذشته در مرجع قضایی مذکور برگزار شده بود.شبنم تبیانیان، شهروند بهائی ساکن سمنان که مادر دو کودک هشت و دوازده ساله است، در تاریخ سی ام مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواسط شهریورماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان سمنان آزاد شد.در زمان بازداشت، منزل شخصی این شهروند مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و برخی از لوازم شخصی وی ضبط شد. (هرانا ,1 فروردین 1403)

اختصاصی؛ نگرانی خانواده یکتا فهندژ از وضعیت سلامت او همزمان با تداوم بازداشت موقت این شهروند بهائی
خواهر یکتا فهندژ، شهروند بهائی بازداشت‌شده، در پیامی اختصاصی به صدای آمریکا می‌گوید که با وجود فرا رسیدن نوروز و «علی‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه خانواده» برای آزادی این زندانی عقیدتی، او همچنان در بازداشت است. مونا فهندژ، خواهر یکتا فهندژ زندانی عقیدتی، در پیامی ویدئویی به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «امسال علی‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه خانواده برای آزادی موقت، یکتا چهارمین عید نوروز را در زندان به سر می‌برد.»به گفته او، در این دور از بازداشت، «فشارهای وارده» بر یکتا فهندژ «بسیار بیشتر» از بازداشت‌های پیشین بوده، «به طوری که در طول ۹ هفته» او تنها دو بار به طور بسیار محدود با خانواده تماس داشته است.خواهر این شهروند بهائی زندانی، با تأکید بر وضعیت بهداشتی نامناسب زندان عادل‌آباد، افزود: «به همین دلیل زندانیان مرتب مریض می‌شوند و یکتا هم از این موضوع مستثنی نیست.»مونا فهندژ اضافه کرد: «ما شدیدا نگران وضعیت سلامت جسمی و روحی یکتا هستیم و امیدوارم این حقیقت آشکار بشود که بهائی‌ها هر جا که باشند فقط و فقط می‌خواهند به وطنشان خدمت کنند و این موضوع باعث نشود که بی‌مورد مورد ظلم و ستم قرار بگیرند.»یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی زندانی در شیراز، ۲۷ آذر در شیراز بازداشت شد و ۳۰ بهمن به زندان عادل‌آباد در مرکز استان فارس منتقل شد. او از آن زمان تا کنون بلاتکلیف و در بازداشت موقت است.(صدای آمریکا ,2 فروردین 1403)

دادگاه انقلاب سمنان یک شهروند بهائی را به حبس و «شرکت در کلاس فرقه‌درمانی» محکوم کرد
شبنم تبیانیان به اتهام «فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام» به شش ماه حبس، دو سال ممنوعیت از عضویت در «احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی» و همچنین شش ماه حضور در کلاس‌های «فرقه‌درمانی اداره تبلیغات اسلامی» محکوم شده است.حکم حبس شش ماه این شهروند به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده استشبنم تبیانیان، که مادر دو کودک هشت و دوازده ساله است، مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای حکومتی بازداشت و اواسط شهریورماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان سمنان آزاد شد. ( هرانا, 2 فروردین 1403)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی یکتا فهندژ سعدی در زندان عادل آباد شیراز
یکتا فهندژ سعدی کماکان در بازداشت بسر میبرد.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم فهندژ سعدی علیرغم گذشت ۹۵ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد و همچنان آزادی موقت وی میسر نشده است.”یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سی ام بهمن ماه، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.کماکان از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است.یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.(هرانا ,3 فروردین 1403)

کیوان رحیمیان، شهروند بهائی زندانی: بزرگترین تبعیض، محرومیت از خدمت برای رفاه ایران است
کیوان رحیمیان، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، در یادداشتی «بزرگترین تبعیض» اعمال‌شده علیه این اقلیت مذهبی را محرومیت از «خدمت‌ برای آبادانی و رفاه ایران» ذکر کرد. این استاد دانشگاه مجازی بهائیان در پستی اینستاگرامی که در صفحه منسوب به او منتشر شد، از تداوم محرومیت‌های بهائیان ایران‌ از حقوق شهروندی همچون حق تحصیل , انتشار کتاب، مصادره آرامستان‌ها و تخریب قبور و همچنین بازداشت و حبس بهائیان از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی تاکنون انتقاد کرده است.آقای رحیمیان در این یادداشت که به مناسبت سالروز تولد همسر درگذشته‌اش، فرشته، نوشته، تاکید کرده است: «بازداشت و زندانی شدن تعدادی از بهائیان همانند ۴۵ سال گذشته ادامه داشته و محکومیت به خاطر عضویت در گروه (جامعه بهائی) به قصد بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام (تبلیغ آیین بهائی) و اجتماع و تبانی با قصد برهم زدن امنیت کشور در جریان است.»این شهروند بهائی روز ۲۷ تیر ۱۴۰۲ در منزلش در تهران بازداشت شد.او به اتهامات «تبلیغ آیین بهائی از طریق برگزاری کلاس‌های روان‌شناسی» و «اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی» به ۹ سال زندان، شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت پنجاه میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.کیوان رحیمیان این اتهامات را رد کرده و آنها را «کاملا نادرست» خوانده است.او اتهام خود در زمینه «تبلیغ آیین بهائیت از طریق کلاس‌های روان‌شناسی» را «کاملا نادرست» اعلام کرد و افزود: «همه‌ افرادی که چه به صورت فردی و چه گروهی در کلاس‌های من شرکت کرده‌اند گواه این واقعیت هستند که من کلمه‌ای از آیین بهائی و یا بهائی بودنم نگفته‌ام و چه بسا بسیاری از آنها نمی‌دانستند بهائی هستم.» کیوان رحیمیان در بخش دیگری از این یادداشت، با یادآوری مانع‌تراشی نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای تحصیلات دانشگاهی دخترش، ژینا، اضافه کرد: «بعد از ۴۰ سال هنوز جوانان بهائی از حق تحصیل به عنوان یکی از اساسی‌ترین حقوق اولیه شهروندی محروم هستند.»این مدرس بهائي همچنین نوشت که او و برادرش، کامران رحیمیان،از اسفند سال ۱۴۰۰ از حق بازنشر کتاب‌های‌شان و چاپ کتاب جدید به رغم دارا بودن «مجوز قانونی» و «تأیید محتوا توسط وزارت ارشاد» محروم شده‌اند. (صدای آمریکا, 9 فروردین 1403)

دیده‌بان حقوق بشر: سرکوب نظام‌مند بهائیان ایران در حیطه «جنایت علیه بشریت» است
سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد اثر انباشته‌شدهٔ چندین دهه سرکوب نظام‌مند از سوی مقامات جمهوری اسلامی، محرومیت تعمدی و شدید بهائیان از حقوق بنیادین خود است و در حیطه «جنایت علیه بشریت» قرار می‌گیرد. دیده‌بان حقوق بشر تازه‌ترین گزارش خود دربارهٔ آزار و اذیت بهائیان در ایران را روز دوشنبه سیزدهم فروردین با عنوان «چکمه روی گردنم؛ جنایت مقامات ایران در آزار و اذیت بهائیان ایران» منتشر کرد.این گزارش مبتنی بر سال‌ها مستندسازی توسط این سازمان و همچنین گروه‌های حقوق بشری ایرانی از نقض‌ حقوق بشر توسط مقامات ایران علیه بهائیان تهیه شده است. برای نگارش این گزارش، پژوهشگران دیده‌بان حقوق بشر ده‌ها مورد از مقررات حکومتی و اسناد دادگاه‌ها و مکاتبات دولتی با بهائیان را بررسی کرده‌اند.بیشتر این اسناد در «خانه اسناد بهائی‌ستیزی در ایران» در دسترس است که وب‌سایتی تحت مدیریت جامعه جهانی بهائی است که بهائی‌های سراسر جهان را نمایندگی می‌کند.دیده‌بان حقوق بشر نوشت که علاوه بر این، اسناد جمع‌آوری‌شده توسط ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر (هرانا) را که یک سازمان مستقل گزارشگری حقوق بشری است، و اسنادی را که بهائیان در جریان مصاحبه‌ها در اختیار دیده‌بان حقوق بشر قرار دادند، مورد بررسی قرار داده است.همچنین دیده‌بان حقوق بشر که در نیویورک مستقر است، در فاصله ماه مه ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳، با ۱۴ بهائی مصاحبه کرده که بعضی از آن‌ها در ایران زندگی می‌کردند و دیگران در خارج از کشور به سر می‌بردند.این سازمان افزوده است که در ماه‌های اخیر با مقامات ایرانی مکاتبه کرده تا از آن‌ها خواهان اظهارنظر شود، اما در این زمینه پاسخی دریافت نکرده است. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 13 فروردین 1403)

بیش از ۱۰۰ روز بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت یکتا فهندژ سعدی در زندان عادل آباد شیراز
یکتا فهندژ سعدی همچنان در بازداشت بسر میبرد.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم فهندژ سعدی باوجود گذشت ۱۰۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد. همچنان اطلاعی در خصوص نتیجه روند رسیدگی به پرونده این شهروند بازداشتی به وکیل مدافع وی ابلاغ نشده است.”یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.کماکان از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است.یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (هرانا, 15 فروردین 1403)

گزارشی از آخرین وضعیت اردشیر فناییان، شهروند بهائی در زندان سمنان
اردشیر فناییان، در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان سمنان است.یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند ضمن تایید این موضوع به هرانا گفت: “اردشیر فناییان از ابتدای حبس تاکنون به صورت مجزا از دیگر زندانیان نگهداری میشود و مسئولان زندان شرایط سلول انفرادی را برای وی فراهم کرده اند. وی در تاریخ بیست و یکم اسفند سال گذشته به مدت پنج روز به مرخصی اعزام شد و با پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت.”اردشیر فناییان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۹۸ توسط مامورین اداره اطلاعات و با ارائه حکم قضایی بازداشت و پس از ۷۵ روز با تودیع قرار آزاد شد.آقای فناییان در آبان ۹۸ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان به ریاست قاضی محمدعلی رستمی از بابت اتهامات “مباشرت در تشکیل گروه غیرقانونی در داخل کشور و اداره آن با هدف برهم زدن امنیت کشور و مشارکت در اقدام علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” به یازده سال حبس تعزیری و یک سال تبعید به شهرستان خاش و یک سال منع حضور در سمنان محکوم شد. در مرحله تجدیدنظر محکومیت اردشیر فناییان به ۶ سال زندان تقلیل یافت.پدر و مادر آقای فناییان به دلیل اعتقادات خود در دهه ۶۰ محکوم به تحمل حبس شدند. اردشیر فناییان نیز در آذر ۱۳۶۷ در زندان سمنان به دنیا آمد و تا ۳ ماهگی در کنار مادر خود در زندان بسر برد.این شهروند بهائی پیشتر نیز در سال ۹۲ سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (هرانا, 15 فروردین 1403)
گزارشی از آخرین وضعیت پیام ولی، شهروند بهائی در زندان قزلحصار کرج
پیام ولی، شهروند بهائی دوران محکومیت خود را در زندان قزلحصار کرج سپری میکند. چندی پیش درخواست اعاده دادرسی این زندانی توسط دیوان عالی کشور رد شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر گفت: “درخواست اعاده دادرسی این زندانی اوایل بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط عالی ترین مرجع قضایی ایران رد شد.” پیش از تعطیلات نوروز امسال نیز، درخواست مرخصی آقای ولی با مخالفت حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز و حسن مددی، دادستان کرج مواجه شد. (هرانا, 19 فروردین 1403)
ساری؛ سه شهروند بهائی به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند
فنائیان، هومن طائف و شیرین کثیری (سمندری) شهروندان بهائی توسط دادگاه انقلاب ساری به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند. بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری به ریاست قاضی میرقلی‌نسب صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، آقای فنائیان و خانم کثیری هر کدام به پرداخت سی میلیون تومان و آقای طائف نیز به پرداخت چهل میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده اند. اتهام مطروحه علیه این شهروندان فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع اسلام عنوان شده است. شرکت در یکی از مراسمات مذهبی بهائیان، از مصادیق اتهام مطروحه علیه این افراد است. (هرانا, 20 فروردین 1403)
دوازده شهروند بهایی به دادگاه انقلاب ساری احضار شدند
بنا به گزارش رسیده دوازده شهروند بهایی به نام‌های سهراب لقایی، زهرا گلابیان، فواد لقایی، امیلیا فنائیان، حسین فنائیان، نسیم صمیمی، سهیل حقدوست، راکوئل عطائیان، بنفشه اسدیان، کیومرث اکبری، آناهیتا کوشکباغی و ملودی صمیمی از تاریخ ۲۸فروردین تا ۱۸اردیبهشت به شعبه یک دادگاه انقلاب ساری به ریاست قاضی ذوقی احضار شده تا به اتهام ایشان به نوبت رسیدگی شود. اتهام این شهروندان بهایی طبق ماده ۵۰۰ مکرر قانون مجازات اسلامی فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع اسلام ذکر شده است. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 20 فروردین 1403)

بهارستان اصفهان؛ کیفرخواست پرونده پانزده زن بهائی صادر شد
کیفرخواست پرونده پانزده زن بهائی ساکن بهارستان اصفهان صادر شد. کیفرخواست مژگان پورشفیع، نسرین خادمی، آزیتا رضوانی خواه، شعله آشوری، مژده بهامین، بشری مطهر، سارا شکیب، سمیرا شکیب، رویا آزادخوش، نوشین همت، شورانگیز بهامین، ساناز راسته، مریم خورسندی، فیروزه راستی نژاد و فرخنده رضوان پی، با اتهامات “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” و “مشارکت در انجام فعالیت تبلیغی و اموزشی انحرافی مغایر با شرع مقدس اسلام” صادر شده است. (هرانا, 22 فروردین 1403)

گزارشی از آخرین وضعیت مینا کرمی، شهروند بهائی در زندان عادل آباد شیراز
مینا کرمی، شهروند بهائی دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری میکند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی ضمن تایید این خبر اطلاع داد: “با وجود درخواست‌های مکرر خانم کرمی جهت دریافت پابند الکترونیکی جهت گذراندن دوران محکومیت خود در خارج از زندان و موافقت برخی از مراجع قضایی مانند شورای طبقه‌بندی زندان، قاضی زندان و همچنین ارسال نامه از سوی شعبه اجرای احکام، شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس به دلیل مخالفت اداره اطلاعات شیراز، این درخواست را رد کرده است.” به گفته این منبع مطلع، “این زندانی بهائی قبل اجرای حکم حبس خود، درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور ثبت کرده بود. اما درخواست وی توسط شعبه ۹ دیوان عالی کشور رد و به صورت شفاهی به وی ابلاغ شد.” (هرانا, 24 فروردین 1403)
نسیم ثابتی، شهروند بهائی جهت اجرای حکم حبس احضار شد
نسیم ثابتی، جهت اجرای حکم حبس احضار شد. براساس احضاریه ای که در تاریخ شانزدهم فروردین ۱۴۰۳ توسط شعبه بیست و یکم اجرای احکام دادسرای مشهد صادر و به خانم ثابتی ابلاغ شده است، از وی خواسته شده که ظرف مدت ده روز جهت اجرای حکم حبس، در این شعبه حاضر شود. نسیم ثابتی، پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به سه سال و هشت ماه حبس محکوم و حکم صادره توسط شعبه سی و پنجم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تایید شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس برای این شهروند بهائی قابل اجرا خواهد بود. (هرانا, 24 فروردین 1403)

حکم ۹ سال حبس کیوان رحیمیان، شهروند بهائی، تایید شد
در ادامه فشارها بر بهائیان در ایران، دادگاه تجدید‌نظر استان تهران حکم ۹ سال حبس، شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی کیوان رحیمیان، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین را عینا تایید کرد. این حکم روز ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ صادر و در زندان به او ابلاغ شده است. در حکم صادر شده از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید‌نظر استان تهران آمده که ‏با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان برای این شهروند بهائی قابل اجرا خواهد بود. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 25 فروردین 1403)

با پایان ایام مرخصی؛ چهار زن بهائی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشتند
روز جمعه بیست و چهارم فروردین ۱۴۰۳، نوشین مصباح، آزیتا فروغی مطلق، ساناز تفضلی و رویا ملکوتی به زندان وکیل آباد مشهد بازگشتند. بازگشت به زندان این شهروندان بهائی با پایان ایام مرخصی آنها صورت گرفته است. از میان این شهروندان خانم ملکوتی در تاریخ بیست و هشتم اسفند سال ۱۴۰۲و سه شهروند بهائی دیگر در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۴۰۳ از این زندان به مرخصی اعزام شده بودند. (هرانا, 26 فروردین 1403)
تداوم بازداشت و بلاتکلیفی یکتا فهندژ سعدی در زندان عادل آباد شیراز
خانم فهندژ سعدی علیرغم گذشت ۱۲۲ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز بسر میبرد و همچنان آزادی موقت وی میسر نشده است. یکتا فهندژ سعدی در تاریخ بیست و هفتم آذرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت و سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به پلاک ۱۰۰ این شهر منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ سی ام بهمن ماه همان سال، به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. کماکان از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.( خبرگزاری هرانا،30فروردین1403)

مسیحیان:
جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تهدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات فروردیننی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزافروردین دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این افروردینان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

در این ماه :

لاله ساعتی نوکیش مسیحی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد
لاله ساعتی نوکیش مسیحی که حدوداً دو ماه پیش بازداشت و در زندان اوین محبوس است، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به تحمل دو سال حبس تعزیری و دیگر مجازات‌های تکمیلی محکوم گردید. اخیراً لاله ساعتی، نوکیش مسیحی ۴۵ ساله و ساکن اکباتان تهران، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت ” اقدام علیه امنیت ملی از طریق ارتباط با سازمانهای مسیحی صهیونیستی” به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.بر طبق حکم صادره، این نوکیش مسیحی علاوه بر دو سال حبس تعزیری به دو سال منع خروج از کشور محکوم شده و این حکم رسماً به وکیل تسخیری وی ابلاغ شده است.لاله ساعتی روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ (۱۳ فوریه ۲۰۲۴)، توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهر تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.( هه نگاو, 6 فروردین 1403)

نوکیشان مسیحی و بزرگداشت مخفیانه عید پاک در ایران
تینا (نام مستعار) بر میز اتاق نشیمن خانه خود شمع و شمعک، تخم مرغ رنگی و یک صلیب چوبی گذاشته است. این روش او برای بزرگداشت عید پاک است. تینا و همسرش سال‌ها پیش مسیحی شدند که بر اساس قوانین اسلامی فعلی در ایران، ممنوع است. بازداشت خطری است که ممکن است هر لحظه برایشان اتفاق بیفتد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چند مذهب را به رسمیت می‌شناسد. ارمنی‌ها و آسوری‌ها می‌توانند فرائض مذهبی خود را بجا آورند اما مجاز نیستند دین‌شان را برای سایر شهروندان تبلیغ کنند.کسانی که از اسلام به مسیحیت روی آورده‌اند فقط می‌توانند در خفا و به اصطلاح در «کلیساهای خانگی» آئین‌های مذهبی خود را بجا بیاورند. تینا هم یکی از همین افراد است.فشار حکومت ایران بر این افراد تشدید شده است، بازداشت بیشتر و احکام زندان‌شان طولانی‌تر شده است از همین رو مسیحیان نوکیش بیشتر احتیاط می‌کنند.تینا می‌گوید: «ما در گروه‌های کوچک و در مکان‌های مختلف یکدیگر را ملاقات می‌کنیم.» ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 13 فروردین 1403)
محرومیت یاسر اکبری از آزادی علیرغم وعده‌های مسئولان
یاسر اکبری، نوکیش مسیحی که توسط دستگاه قضایی به ده سال حبس محکوم شده و چهار سال آن را سپری کرده است، علیرغم وعده‌های مسئولان از آزادی محروم شده است. این نوکیش مسیحی در ایام تحمل حبس، فرزندش را از دست داد و نتوانست در آخرین لحظات بر بالین فرزندش حضور پیدا کند. با وجود وعده‌های مکرر مسئولان مبنی بر اینکه آقای اکبری به مناسبت عید فطر مشمول عفو خواهد شد، تاکنون این وعده تحقق پیدا نکرده است. یاسر اکبری در بهمن ماه ۱۳۹۷ دستگیر شد. او در مهر ماه ۱۳۹۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلسیای خانگی» به ۱۰ سال حبس محکوم شد. امیرعلی، پسر یاسر اکبری در دی ماه ۱۴۰۰ در بیمارستان جان سپرد. مقامات زندان برای حضور در مراسم تدفین درخواست وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی کردند و او به دلیل مشکلات اداری زندان، نتوانست در مراسم دفن پسرش حاضر شود. ( سایت کانون دفاع از حقوق بشر, 24 فروردین 1403)

 

 

پیروان سایر ادیان :
جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند. یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینه‌سازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

در این ماه :

سفیر ایران در آلمان در رابطه با حمله به کنیسه بوخوم احضار شد

آلمان سفیر جمهوری اسلامی را در رابطه با تلاش برای حمله به کنیسه‌ یهودیان در شهر بوخوم در سال ۲۰۲۲ احضار کرد. در ماه دسامبر دادگاه آلمان یک مرد ایرانی آلمانی را در این پرونده به بیش از دو سال زندان محکوم کرد. وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که در پی دریافت حکم مکتوب پرونده حمله به کنیسه‌ای در شهر بوخوم در سال ۲۰۲۲ سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرده است.این پرونده مربوط به حمله‌ای با بمب آتش‌زا به مدرسه‌ای در بوخوم است که در مجاورت کنیسه یهودیان قرار دارد.دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف در ماه دسامبر سال گذشته میلادی یک مرد ایرانی آلمانی را در این رابطه به دو سال و ۹ ماه زندان محکوم کرد. دادگاه همزمان اعلام کرد، در پی بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که این حمله با کمک نهادهای ایرانی برنامه‌ریزی شده است.روزنامه بیلد آلمان سال گذشته نوشت که این فرد از ترس بمب را به سمت مدرسه‌ مجاور کنیسه پرتاب کرده است. همچنین گفته شد که او سعی کرده بود، یکی از آشنایان خود را در این عمل همراه کند که او نپذیرفته و به پلیس خبر داده بود.وزارت خارجه آلمان شامگاه چهارشنبه ۲۰ مارس (اول فروردین) در شبکه اکس نوشت که پس از دریافت حکم کتبی دادگاه، سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرده است.وزارت خارجه تأکید کرده که این موضوع را با شرکای اروپایی آلمان به اشتراک خواهد گذاشت و گام‌های بعدی را بررسی خواهد کرد.دادگاه عالی منطقه‌ای دوسلدورف در ماه دسامبر اتهام مرد ایرانی آلمانی بازداشت‌شده را توطئه و تلاش برای ایجاد یک آتش‌سوزی جدی خواند. وکیل مدافع این متهم ۳۶ ساله درخواست تجدید نظر کرده است.گفته می‌شود که عامل حمله این دستور را از فردی وابسته به گروه راک هلز انجلز دریافت کرده و این فرد به دلیل قتل تحت تعقیب قرار دارد و به ایران نقل مکان کرده است.در تلویزیون آلمان پیش از این گفته شده بود که این فرد که او نیز ایرانی‌آلمانی است مؤسس شعبه مونشن گلادباخ کلوب موتورسواری و گروه راک هلز انجلز بوده و به اتهام قتل در محافل راک، با حکم بازداشت بین‌المللی تحت پیگرد قرار دارد.( دویچه وله.2 فروردین 1403)

حمزه اکرمی، معاون حوزه علمیه ماهشهر به قتل رسید
مهدی محمدی، دادستان ماهشهر از «قتل و کشف جسد حمزه اکرمی، معاون حوزه علمیه ماهشهر» در مقابل شهرک رجایی این شهرستان خبر داد و افزود «تحقیقات جهت شناسایی عامل یا عوامل قتل این روحانی در جریان است.» (سایت کانون دفاع از حقوق بشر.5 فروردین 1403)

نفرت پراکنی علیه شهروندان ایرانی یهودی توسط شماری از طرفداران حکومت
گروهی از هواداران حکومت ایران در مقابل مقبره استر و مردخای (همسر یهودی خشایار شاه) تجمع کردند.تجمع کنندگان شامگاه یکشنبه پنجم فروردین ماه، در مقابل این مقبره که از اماکن مقدس یهودیان در همدان بشمار میرود، با سر دادن شعار اقدام به آتش زدن پرچم کردند، امری که بعنوان نفرت پراکنی و مقابلات فرهنگی-دینی در زمره نقض حقوق بشر ارزیابی میشود و در وهله اول شهروندان ایرانی یهودی را نشانه می گیرد.تسنیم، خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی و برخی دیگر از رسانه های رسمی با انشار ویدیوهایی، این اقدام را تایید و از آن حمایت کردند.هتک حرمت اماکن مذهبی و تهدید به تخریب اماکن باستانی همچون مقبره استرومردخای، امری مسبوق به سابقه است. در اردیبهشت سال ۹۹، آرامگاه استرومردخای توسط افرادی به آتش کشیده شد.پیش از آن نیز گروه‌های بسیجی با تجمع در مقابل این مقبره تاریخی و آرامگاه مقدس یهودیان، تهدید کرده‌ بودند اگر اسرائیل دست به تخریب مسجدالاقصی بزند، این آرامگاه را تخریب می‌کنند. گروه های بسیجی در تجمع سال ۸۹ همچنین تهدید کرده بودند که اگر دولت کاری در خصوص این آرامستان انجام ندهد خودشان به همراهی طلاب در این خصوص اقدام خواهند کرد.(هرانا.6 فروردین 1403)
سازمان حقوق بشر ایران: برای نخستین بار طی ۹ سال گذشته، دو حکم اعدام با اتهام «توهین به مقدسات» اجرا شد
روز چهارشنبه هشتم فروردین، با یادآوری اعدام دو مرد به اتهام «توهین به مقدسات» در ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی نوشت که آنها نخستین موارد اعدام با چنین اتهامی طی ۹ سال گذشته بوده‌اند. یوسف مهر‌اد و صدرالله فاضلی زارع، کانالی تلگرامی به نام «نقد خرافه و مذهب» داشتند و به همین دلیل بازداشت شده بودند.از جمله اتهامات آنها، «اتهام زنا به مادر پیامبر اسلام، استخفاف قرآن، سب‌النبی (اهانت به پیامبر) و ارتداد فطری» بود.یوسف مهرداد، پدر سه کودک بود و پرونده دیگری نیز در دادگاه انقلاب اسلامی با اتهامات «تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه، توهین به خمینی و توهین به رهبری» داشت.این دو تن در اردیبهشت سال گذشته در زندان مرکزی اراک اعدام شدند.( سازمان حقوق بشر ایران. 9فروردین1403)

ماموران حکومتی با ضرب‌وجرح درویشان گنابادی مانع ورود ایشان به حسینیه خود شدند
نیروهای لباس شخصی و ماموران فرماندهی انتظامی از ورود درویشان گنابادی به حسینیه امیرسلیمانی برای عبادت ماه رمضان جلوگیری کردند. عوامل حکومتی هم‌زمان درویشان حاضر در محل را کتک زدند.بر اساس گزارش‌ها، افراد لباس شخصی حاضر در این تجمع بنری با تصویر محمدحسین حدادیان در مقابل در ورودی حسینیه قرار دادند و به درویشانی که قصد ورود به حسینیه را داشتند، فحاشی کرده و تعدادی از آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.ماموران انتظامی حاضر در این رخداد با استقرار در محل و به بهانه برقراری نظم و جلوگیری از گسترش درگیری، مانع ورود دراویش به حسینیه شدند. این تجمع با دعوت خانواده محمدحسین حدادیان، بسیجی کشته شده در رخدادهای گلستان هفتم در سال ۱۳۹۶ و برای جلوگیری از حضور درویشان گنابادی در حسینیه امیرسیلمانی تهران صورت گرفت. ( ایران اینترنشنال. 16فروردین1403)

مأموریت کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران تمدید شد
شورای حقوق بشر سازمان ملل در جلسه روز پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، مأموریت کمیته حقیت‌یاب برای رسیدگی به سرکوب مرگبار اعتراضات سراسری در ایران، و مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را به مدت یک سال تمدید کرد. در بیانیه شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده که این نهاد تصمیم گرفته که مأموریت کمیته حقیقت یاب ادامه داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که شواهد مربوط به نقض حقوق بشر مربوط به اعتراضاتی که در۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شد، کاملاً مستند، تأیید و حفظ شده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل،این دو مأموریت حقوق بشری مربوط به ایران را با ۲۴ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع در اتاق ۴۷ عضوی تمدید کرد. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، نیز ۲۸ اسفند ماه، ششمین گزارش خود دربارهٔ نقض حقوق بشر در ایران را در نشست شورای حقوق بشر این نهاد در ژنو، ارائه داد و از ادامه اذیت و آزار و دستگیری‌های خودسرانه افراد متعلق به اقلیت‌های دینی و مذهبی به رسمیت شناخته نشده در ایران، از جمله بهائی‌ها، نوکیشان مسیحی و صوفی‌ها از جمله اعضای دراویش گنابادی به شدت ابراز نگرانی کرد. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر.17 فروردین 1403)
حمله دوباره نماینده خامنه‌ای در کیهان به دراویش گنابادی؛ باید محاکمه شوند
روزنامه کیهان در مطلبی به از سرگیری فعالیت خانقاه مرکزی دراویش گنابادی در تهران واکنش نشان داد و خواستار تشکیل پرونده و برخورد با آنها به دلیل اتفاقات بهمن ۹۶ شد. این روزنامه که زیر نظر نماینده علی خامنه‌ای اداره می‌شود نوشته است: «بازگشایی خانقاه مرکزی فرقه دراویش گنابادی واقع در خیابان بهشت تهران، بدون رسیدگی و برخورد با قاتلان شهید محمد حسین حدادیان و دیگر شهدا که در سحرگاه سی‌ام بهمن‌ماه سال ۹۶ در خیابان گلستان هفتم تهران به دست دراویش قداره کِش به طرز فجیعی به شهادت رسیدند، چه معنی و مفهومی را می‌رساند؟» این درخواست روزنامه کیهان که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کند، در حالی است که روز پنجشنبه ۱۶ فروردین ماه نیز خبرهایی مبنی بر ممانعت نیروهای امنیتی از حضور دراویش گنابادی در یک حسینیه و انجام فریضه‌های ماه رمضان منتشر شده بود. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر.18 فروردین 1403)

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از76 خبر که در طول فروردین ماه 1403 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، فروردین‌نیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در فروردین‌ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، صدرا مجیب یزدانی، قندیل دادخواه، سینا اشجعی، امیر پالوانه، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، آیلین علی ویردیلویی، پروین محمدی افقا، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، کوثر ولی‌زاده، شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org/