اختصاصی؛ نگرانی خانواده یکتا فهندژ از وضعیت سلامت او همزمان با تداوم بازداشت موقت این شهروند بهائی

خواهر یکتا فهندژ، شهروند بهائی بازداشت‌شده، در پیامی اختصاصی به صدای آمریکا می‌گوید که با وجود فرا رسیدن نوروز و «علی‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه خانواده» برای آزادی این زندانی عقیدتی، او همچنان در بازداشت است.

مونا فهندژ، خواهر یکتا فهندژ زندانی عقیدتی، در پیامی ویدئویی به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «امسال علی‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه خانواده برای آزادی موقت، یکتا چهارمین عید نوروز را در زندان به سر می‌برد.»

به گفته او، در این دور از بازداشت، «فشارهای وارده» بر یکتا فهندژ «بسیار بیشتر» از بازداشت‌های پیشین بوده، «به طوری که در طول ۹ هفته» او تنها دو بار به طور بسیار محدود با خانواده تماس داشته است.

خواهر این شهروند بهائی زندانی، با تأکید بر وضعیت بهداشتی نامناسب زندان عادل‌آباد، افزود: «به همین دلیل زندانیان مرتب مریض می‌شوند و یکتا هم از این موضوع مستثنی نیست.»

مونا فهندژ اضافه کرد: «ما شدیدا نگران وضعیت سلامت جسمی و روحی یکتا هستیم و امیدوارم این حقیقت آشکار بشود که بهائی‌ها هر جا که باشند فقط و فقط می‌خواهند به وطنشان خدمت کنند و این موضوع باعث نشود که بی‌مورد مورد ظلم و ستم قرار بگیرند.»

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی زندانی در شیراز، ۲۷ آذر در شیراز بازداشت شد و ۳۰ بهمن به زندان عادل‌آباد در مرکز استان فارس منتقل شد. او از آن زمان تا کنون بلاتکلیف و در بازداشت موقت است.

شهروندان بهائی از بزرگترین اقلیت‌های دینی غیرمسلمان در ایران به شمار می‌روند و از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تا کنون به طور سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار داشته‌اند.

بنا بر گزارش سالانه «آزادی مذهبی بین‌المللی» در سال ۲۰۲۲ میلادی که دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت امور خارجه آمریکا آن را تهیه و منتشر کرده، سرکوب، خشونت، تبعیض، و انگ‌زنی اجتماعی جمهوری اسلامی علیه اعضای جامعه بهائی در ایران تشدید شده است.