شبنم تبیانیان، شهروند بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد

خبرگزاری هرانا – شبنم تبیانیان، شهروند بهائی ساکن سمنان با حکم دادگاه انقلاب این شهر به شش ماه حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد. حکم حبس این شهروند به پرداخت ۲۴ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شبنم تبیانیان به حبس محکوم شد.

براساس حکمی که اخیرا توسط شعبه یک دادگاه انقلاب سمنان صادر و در تاریخ بیست و هفتم اسفندماه ۱۴۰۲ به خانم تبیانیان ابلاغ شده است، وی به اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به شش ماه حبس و از بابت مجازات های تکمیلی به دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه ها و دسته جات سیاسی و اجتماعی و همچنین شش ماه شرکت در کلاس های فرقه درمانی اداره تبلیغات اسلامی محکوم شده است. حکم حبس این شهروند به پرداخت بیست و چهار میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است.
جلسه دادرسی به اتهامات این شهروند در تاریخ سیزدهم اسفندماه سال گذشته در مرجع قضایی مذکور برگزار شده بود.

شبنم تبیانیان، شهروند بهائی ساکن سمنان که مادر دو کودک هشت و دوازده ساله است، در تاریخ سی ام مرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواسط شهریورماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان سمنان آزاد شد.

در زمان بازداشت، منزل شخصی این شهروند مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت و برخی از لوازم شخصی وی ضبط شد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.