یزد؛ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هشت شهروند بهائی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ‎احمد نعیمی، ‎جمال قدیرزاده، ایمان رشیدی، ‎ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، کامیاب راعی و عارف نعیمی‎ شهروندان بهائی ساکن یزد، امروز چهارشنبه بیست و سوم اسفندماه در دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه بیست و سوم اسفند ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هشت شهروند بهائی در شعبه دو دادگاه انقلاب یزد برگزار شد.

در جریان این جلسه ‎احمد نعیمی، ‎جمال قدیرزاده، ایمان رشیدی، ‎ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، کامیاب راعی و عارف نعیمی در خصوص اتهامات “تبلیغ علیه نظام” و “فعالیت تبلیغی انحرافی بر ضد شرع‌ مقدس اسلام” به دفاع از خود پرداختند.
یک شهروند بهائی ساکن این شهر ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: عارف نعیمی پس از دادگاه با قرار تامین آزاد شد.

در بهمن امسال جلسه آخرین دفاع ایمان رشیدی، احمد نعیمی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده در دادسرای یزد برگزار شده بود.

ایمان رشیدی، احمد نعیمی، ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری و جمال قدیرزاده در مهرماه سال جاری و کامیاب راعی در آبان امسال توسط نیروهای امنیتی در یزد بازداشت شدند.

نهایتا ویدا احراری و مژگان بصیری در تاریخ بیست و هفتم مهرماه، جمال قدیرزاده در تاریخ دوم آبان ماه، احمد نعیمی در تاریخ هشتم آبان ماه و شکوفه بصیری در تاریخ نهم آبان ماه، با تودیع وثیقه آزاد شدند.

آقای رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی در بهمن‌ ماه سال ۹۶ با اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.