ساری؛ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سه شهروند بهائی برگزار شد

خبرگزاری هرانا – جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هومن طائف، شیرین کثیری و فارس فنائیان، شهروندان بهائی در شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سه شهروند بهائی برگزار شد.

در جریان این جلسه که در شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری برگزار شده، هومن طائف، شیرین کثیری و فارس فنائیان از بابت اتهام فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام به دفاع از خود پرداخته اند.
جلسه دادگاه آقای طائف در روز سه شنبه بیست و دوم اسفندماه، خانم کثیری در تاریخ بیست و سوم اسفندماه و آقای فنائیان امروز پنجشنبه بیست و چهارم اسفندماه، در شعبه مذکور برگزار شده است.

این افراد پیشتر با دربافت ابلاغیه ای به مرجع قضایی مذکور احضار شده بودند.

در تاریخ بیست و چهارم مهرماه، منازل پنج شهروند بهائی در قائم شهر، توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد که نیروهای امنیتی در مجموع ۳۷ عدد تلفن همراه، شماری لپ تاپ و تبلت را از مالکین و مهمانان ضبط کردند. آقای طائف به همراه همسرش خانم فنائیان که در منزل یکی از شهروندان مهمان بودند نیز لوازمشان ضبط شد.

چندی پس از تفتیش منازل این افراد، شیرین کثیری، فارس فنائیان و هومن طائف با دریافت پیامک هایی جداگانه از تشکیل پرونده علیه خود در دادسرای قائم شهر مطلع شدند.

اواخر بهمن ماه سال جاری، جلسه بازپرسی این شهروندان بهائی در شعبه ششم دادسرای قائم شهر بدون دسترسی به وکیل انتخابی برگزار شده بود. آنها پس از برگزاری جلسه بازپرسی با تودیع وثیقه دویست و پنجاه میلیون تومانی آزاد شدند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.