شیراز؛ تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت رویا ثابت، شهروند بهائی

خبرگزاری هرانا – رویا ثابت، شهروند بهائی علیرغم گذشت هفده روز از زمان بازداشت در شیراز، کماکان در بلاتکلیفی بسر میبرد. بی خبری از وضعیت خانم ثابت منجر به افزایش نگرانی های خانواده و نزدیکان وی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رویا ثابت شهروند بهائی کماکان در بازداشت بسر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “علیرغم گذشت هفده روز از زمان دستگیری خانم ثابت و پیگیری های مکرر خانواده وی از مراجع قضایی و امنیتی، مسئولین مربوطه از ارائه پاسخی روشن در خصوص وضعیت و محل نگهداری وی خودداری میکنند.”
بر اساس گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است، رویا ثابت تنها یک روز پس از دستگیری یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده خود داشته است، او در این تماس به محل نگهداری خود اشاره ای نکرده و ابهامات موجود در خصوص سرنوشت این شهروند بهائی، به افزایش نگرانی های خانواده وی منجر شده است.

رویا ثابت در تاریخ بیست و ششم بهمن ماه، پس از احضار توسط اطلاعات سپاه شیراز، بازداشت شد.

پیشتر یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: رویا ثابت در تاریخ چهاردهم دی ماه جهت پرستاری از پدر و مادر بیمار و سالمندش از امارات به شیراز سفر کرد. او قرار بود در تاریخ پنجم بهمن ماه به امارات بازگردد اما دو روز قبل از تاریخ مذکور، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران به منزل ایرج ثابت و نصرت ممتاز سروستانی، پدر و مادر وی آمده و با ارائه حکم بازرسی خانه، اقدام به تفتیش خانه و بازجویی از رویا و دو تن از اعضای خانواده به نامهای مهرداد و فلورا ثابت کردند. سپس بدون ارائه حکم بازرسی، به منزل دو عضو خانواده رفته و اقدام به تفتیش خانه آنها کردند.

در این میان ماموران چهار تلفن همراه اعضای خانواده و برخی مدارک خانم ثابت از جمله پاسپورت، بلیط هواپیما، گواهینامه رانندگی امارات و کارت هویتی وی در امارات را ضبط کردند. همچنین به صورت شفاهی به این شهروند بهائی اعلام شد که ممنوع الخروج شده است.

از اتهامات مطروحه علیه خانم ثابت اطلاعی حاصل نشده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.