گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان آذرماه 1402

گزارش ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان آذرماه 1402

تهیه وتنظیم گزارشات :علی فروتن، سعید بهشتی متین، صدرا مجیب یزدانی

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه آبان‌ماه 1402 شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.
بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

 

در این ماه :

 

 

احضار ماموستا حسین علیمرادی به دادگاه ویژه روحانیت همدان

ماموستا حسین علیمرادی، امام جماعت مسجد “ابراهیم خلیل الله” سنندج و مدیر مدرسه علوم دینی و حفظ قرآن “ابراهیم خلیل الله” به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار شد. ماموستا حسین علیمرادی، باید روز چهارشنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۲، به دادگاه ویژه روحانیت در استان همدان، مراجعه کند. گفتنی است که ماموستا حسین علیمرادی، در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط قاضی شعبه دادگاه ویژه روحانیت در استان همدان، از بابت اتهام (تشویش اذهان عمومی) به تحمل ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. ماموستا حسین علیمرادی، امام جمعه مسجد ابراهیم خیلی الله شهروند سنندج مرکز استان کردستان است. (هرانا,1 آذر 1402)

 

انتقال ایوب کریمی زندانی مذهبی کُرد به سلول انفرادی و خطر اجرای حکم این زندانی

روز سه‌شنبه ٣٠ آبان ماه ١٤٠٢ (٢١ نوامبر ٢٠٢٣)، ایوب کریمی، زندانی مذهبی کُرد محکوم به اعدام، اهل مهاباد و پدر دو فرزند، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج انتقال یافت. سازمان حقوق بشری هه‌نگاو بشدت نگران انتقال ایوب کریمی به سلول انفرادی و خطر فوری اجرای حکم اعدام وی است. این اقدامات، در تضاد آشکار با تعهدات بین‌المللی حقوق بشری و حق حیات هستند. هه‌نگاو خواستار توقف فوری این اقدامات و بازنگری در پرونده وی در راستای استانداردهای بین‌المللی عدالت می‌باشد. انتقال ایوب کریمی به سلول انفرادی در حالی است که، سحرگاه یکشنبه ١۴ آبان ماه ١٤٠٢ (۵ نوامبر ٢٠٢٣)، حکم اعدام قاسم آبستە، دیگر زندانی مذهبی کُرد اهل مهاباد و هم‌پرونده ایوب کریمی، پس از سپری کردن ١٣ سال و ٩ ماه حبس، در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. (هه‌نگاو ,1  آذر 1402)

 

 

 

تهدید به پلمپ و برداشتن تابلوی نمازخانه اهل سنت در بیرجند

پس از نصب تابلو برای یک نماز‌خانه‌ی اهل‌سنت واقع در خیابان معصومیه بیرجند، نیروهای اداره اطلاعات ضمن تهدید به پلمپ، از مسئولان این نمازخانه خواستند که تابلو را بردارند. (کمپین فعالین بلوچ,1  آذر 1402)

 

انتقال به سلول انفرادی؛ افزایش نگرانی ها از وضعیت ایوب کریمی، زندانی محکوم به اعدام

روز یکشنبه بیست و هشتم آبان ۱۴۰۲، ایوب کریمی، زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام به یکی از سلولهای انفرادی زندان قزلحصار کرج منتقل شد. انتقال این زندان محکوم به اعدام، باعث افزایش نگرانی خانواده و نزدیکانش در خصوص وضعیت او شده است. ایوب کریمی در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. وی پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در زندانهای اوین و ارومیه در سال ۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. وی نهایتا در مردادماه سال جاری به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت. در مهرماه سال ۱۳۸۷ ماموستا «عبدالرحیم تینا» توسط افراد ناشناس کشته شد. آقای کریمی به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر از بابت این پرونده مشترک بازداشت شدند.آقای کریمی به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد.پرونده این افراد نهایتا جهت بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و جلسه دادگاه آنها در روزهای ۲۷ تا ۲۹ خردادماه ۹۸، برگزار شد. قاضیابوالقاسم صلواتی در نهایت مجددا حکم اعدام برای این افراد صادر کرد. پرونده مذکور بار دیگر جهت بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد.در نهایت در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۹۸ شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور، حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داود عبداللهی، هفت زندانی سنی مذهب محبوس در زندان قزلحصار کرج را تایید کرد.حکم اعدام قاسم آبسته در تاریخ چهاردهم آبان ماه، در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد.(هرانا ,4 آذر 1402)

 

حسین علیمرادی، روحانی اهل سنت به حبس محکوم شد

روحانی اهل سنت به حبس محکوم شد. آقای علیمرادی توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان از بابت اتهامات اقدام علیه امنیت ملی کشور و تبلیغ علیه نظام به شانزده ماه حبس محکوم شده است.”این روحانی اهل سنت در تاریخ یکم آذرماه به شعبه مذکور احضار شده بود.حسین علیمرادی، امام جماعت مسجد “ابراهیم خلیل الله” سنندج و مدیر مدرسه علوم دینی و حفظ قرآن “ابراهیم خلیل الله” در فروردین ماه سال جاری نیز از بابت اتهام “تشویش اذهان عمومی” توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.این روحانی اهل سنت پیشتر در اسفندماه ۱۴۰۱، به دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار و برای دومین بار روز سه‌ شنبه پانزدهم فروردین‌ ۱۴۰۲، برای اخذ آخرین دفاع به این دادگاه احضار شد.(هرانا ,7 آذر 1402)

 

زاهدان؛ دو شهروند بازداشت‌شده بلوچ در مجموع به چهار سال حبس محکوم شدند

اخیراً مصعب شه‌بخش، اهل شهر زاهدان سیستان و بلوچستان و عضو انتظامات مسجد مکی این شهر، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است. مجیب‌الرحمان کرمزهی، ۲۱ ساله و فعال مذهبی، اهل شهر خاش از توابع سیستان و بلوچستان و ساکن زاهدان نیز، به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. از اتهامات انتسابی به این دو شهروند بازداشت‌شده و دادگاه صادرکننده حکم، اطلاع دقیقی در دسترس نیست.مصعب شه‌بخش و مجیب‌الرحمان کرمزهی، روز ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۲، بدون ارائه حکم قضایی، توسط نیروهای امنیتی در میانه اعترضات شهر زاهدان بازداشت و سپس، به مکان نامعلومی منتقل شدند.(هه نگاو,8  آذر 1402)

 

ایوب کریمی در زندان قزلحصار کرج اعدام شد

سحرگاه امروز چهارشنبه هشتم آذر ۱۴۰۲، ایوب کریمی در زندان قزلحصار کرج اعدام شد.این زندانی سنی مذهب، روز یکشنبه بیست و هشتم آبان ماه جهت اجرای حکم اعدام به یک سلول انفرادی در این زندان منتقل شد.قاسم آبسته، دیگر زندانی سنی مذهبی که در پرونده ای مشترک با آقای کریمی به اعدام محکوم شده بود، مورخ چهاردهم آبان ماه سال جاری در زندان قزلحصار کرج به چوبه دار آویخته شد.در مهرماه سال ۱۳۸۷ «عبدالرحیم تینا»، امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد توسط افراد ناشناس کشته شد. ایوب کریمی، اهل شهرستان مهاباد و پدر دو فرزند، در بهمن ماه ۱۳۸۸ به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر به ظن قتل این روحانی بازداشت شد.آقای کریمی با اتهاماتی از قبیل محاربه از طریق هواداری از “گروه‌های سلفی” روبرو شد، اتهامی که خود این زندانی همواره بر بی‌اساس بودن آن تاکید داشت.وی پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در زندان های اوین و ارومیه در سال ۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. او نهایتا در مردادماه سال جاری به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت.این افراد در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد.پرونده آنها نهایتا جهت بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و جلسه دادرسی به اتهامات آنها در روزهای ۲۷ تا ۲۹ خردادماه ۹۸ برگزار شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی در نهایت مجددا حکم اعدام برای این افراد صادر کرد. پرونده مذکور بار دیگر جهت بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد.(هرانا  ,8  آذر 1402)

 

اکبر بیدل با تودیع وثیقه از زندان زاهدان آزاد شد

روز چهارشنبه هشتم آذر ۱۴۰۲، اکبر بیدل آزاد شد.بر اساس این گزارش، آزادی آقای بیدل با تودیع وثیقه از زندان زاهدان صورت گرفته است.مورخ بیست و هشتم مهرماه، اکبر بیدل، از اعضای مسجد مکی زاهدان توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شده بود.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ,8  آذر 1402)

 


محمد نقشبندی از زندان زاهدان آزاد شد

روز پنجشنبه نهم آذر ۱۴۰۲، محمد نقشبندی آزاد شد.آزادی آقای نقشبندی با تودیع وثیقه از زندان زاهدان صورت گرفته است.این شهروند در تاریخ بیست و نهم مرداد ۱۴۰۲، همزمان با بازداشت پدرش فتحی محمد نقشبندی، توسط نیروهای امنیتی در راسک بازداشت شد.محمد نقشبندی نهایتا در تاریخ بیست و هفتم آبان، از بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به بند ۹ زندان این شهر منتقل شد.تاکنون از اتهامات مطروحه علیه آقای نقشبندی اطلاعی حاصل نشده است.محمد نقشبندی، بیست و یک ساله، فرزند فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک و شهروند اهل شهرستان راسک است.(هرانا ,10 آذر 1402)

 

گزارشی از بازداشت زکریا کریمی در سردشت

روز دوشنبه ششم آذرماه ۱۴۰۲، زکریا کریمی، برادر ایوب کریمی، زندانی سنی مذهب اعدام شده، در سردشت بازداشت شد.بر اساس این گزارش، آقای کریمی بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده است.سحرگاه روز چهارشنبه هشتم آذرماه، حکم اعدام ایوب کریمی، زندانی سنی مذهب پس از تحمل بیش از سیزده سال حبس، در زندان قزلحصار کرج به اجرا در آمد.تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.زکریا کریمی، متاهل و دارای چهار فرزند است.(هرانا ,10 آذر 1402)

 

مولوی عبدالحمید: زندانیان نباید «توهین و تحقیر» شوند؛ جو شدید امنیتی در زاهدان

همزمان با برقراری فضای امنیتی در زاهدان، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خواستار تجدیدنظر در شیوه حکومت، خوش‌رفتاری با زندانیان، و توجه به انتظارات و تفکرات زنان و جوانان در جامعه شد. این روحانی بانفوذ اهل سنت در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۰ آذر درباره رفتار با زندانیان گفت که به زندانی‌ها و بازداشتی‌ها باید احترام گذاشته شود.مولوی عبدالحمید تاکید کرد که حرمت همه انسان‌ها باید رعایت شود و زندانیان نباید مورد «توهین و تحقیر» قرار بگیرند.کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تازگی در قطعنامه‌ای نقض گسترده حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد.مولوی عبدالحمید همچنین خطاب به حاکمیت به کارگیری روش‌های گذشته را بی‌نتیجه دانسته و گفت: «امروز ساز و کار جدیدی می‌خواهد» و«قانون، سیاست‌ها، و روش‌ها باید تغییر کنند.»مولوی عبدالحمید در ادامه افزود که شرایط دنیا تغییر کرده و اگر شما خود را با شرایط تغییر ندهید و در روشتان تجدیدنظر نکنید، «مردم ازما جدا می‌شوند.»امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش، انتظارات و اعتقادات زنان و جوانان کشور را با گذشته متفاوت دانست و گفت زنان امروز تفکراتشان با مرام زنان گذشته فرق می‌کند و باید زنان، جوانان، و همه جامعه را دریافت.او همچنین دایره مذهب را «محدود» خواند و افزود در کشوری بزرگ که همه تفکرات و دیدگاه ها هستند و مذاهب و ادیان متعدد است، یک تفکر مذهبی جواب نمی‌دهد.( سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,10  آذر 1402)

 

بوکان؛ دو روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

روز شنبه یازدهم آذرماه ۱۴۰۲، دو روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.هویت این شهروندان، حسن امینی، امام جمعه روستای “ملالر” از توابع بوکان و محی الدین محمدزاده، امام جمعه روستای “نوبار” از توابع بوکان گزارش شده است.بر اساس این گزارش، بازداشت این دو روحانی اهل سنت بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته است.تاکنون از دلایل بازداشت و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.آقای امینی اهل روستای “مرخز” سقز و آقای محمدزاده اهل روستای “کنولان” سقز است.در سال ۱۳۹۴ محی الدین محمدزاده، امام جمعه و جماعت روستای کوله از توابع شهرستان دیواندره، طی حکمی از سوی مرکز بزرگ اسلامی، محکوم به ترک روستا و مهاجرت شد. (هرانا ,11 آذر 1402)

 

۸ ماه بازداشت و بلاتکلیفی ۲۸ شهروند اهل سنت در زندان شیبان اهواز

۲۸ شهروند سنی مذهب اهل شهرستان شوشتر با گذشت حدود هشت ماه از زمان بازداشت همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به‌ سر می‌برند. پرونده این افراد در دادگاه انقلاب دزفول در حال رسیدگی است. شهروندان بازداشت شده شامل ۲۷ مرد و یک زن هستند. این افراد روز ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ در جریان یک مهمانی افطاری به وسیله نیروهای امنیتی در شهرستان شوشتر بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها به زندان شیبان اهواز منتقل شدند.بشیر عبدالله‌زاده، جمال چعب، جواد دفاری گسیبه، حسین البوبالدی، حسین بوعذار، حسین حمزه، حیدر چعب، خلیل عبدالله‌زاده، رشید دیلمی، رشید عبدالله‌زاده، زمان عنافجه، سجاد سلیمانی فردی، سید حمید موسوی، سید سعید جعادله، سید کریم پورسعدون، صاحب کراس نژادیان، عادل جابری شبلی، عباس دفاری گسبه، عزیز عبدالله‌زاده، عزیز ناصری‌فرد، علی رامی، علی کعب، علیرضا سلمان‌نژاد، عیسی رویزی دیلمی، محمد سعدی، محمود سعدی، محمود غزلاوی و هاجر حیدری، شهروندان بازداشت شده هستند.بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، پرونده این افراد در مرحله بازپرسی در دادسرای عمومی و انقلاب شوشتر مورد رسیدگی قرار گرفته و اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی» به آن‌ها تفهیم شده است.دادگاه انقلاب دزفول پس از رسیدگی به اتهام‌های مطرح شده علیه آن‌ها، به دلیل عدم وجود ادله کافی پرونده را مختومه اعلام کرده است.پس از مختومه اعلام شدن پرونده، خانواده‌های این افراد به دادگاه انقلاب دزفول مراجعه کردند و به آن‌ها گفته شده یک قاضی جدید برای پرونده انتخاب شده و مختومه اعلام شدن پرونده را رد کرده است.تمامی افراد بازداشت شده سرپرست خانواده هستند و خانواده‌هایشان در دوران بازداشت آن‌ها دچار مشکلات مالی شده و شرایط سختی را می‌گذرانند.آنان توان گرفتن وکیل و پیگیری پرونده بستگان زندانی خود را ندارند. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,12  آذر 1402)

 

احضار دوباره ماموستا فتح‌الله رستمی توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه

ماموستا فتح‌الله رستمی، امام جمعه روستای “مارغان” از توابع سردشت، بار دیگر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه احضار شده است. این روحانی باید روز دوشنبه، ١٣ آذر ماه سال جاری در دادگاه حاضر شود. وی پیشتر نیز به دلیل حمایت از معترضان جنبش زن، زندگی، آزادی احضار شده بود. ماموستا فتح‌الله رستمی، روز سه‌شنبه، ٢۵ بهمن ماه ١٤٠١، در حالی که برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان خوی راهی این شهر شده بود، توسط نیروهای امنیتی در نزدیکی ارومیه بازداشت شد. وی پس از ٢١ روز بازداشت، روز دوشنبه، ١۵ اسفند ماه سال گذشته با تودیع وثیقه و به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی ارومیه آزاد شده بود. (هه نگاو ,12  آذر 1402)

 

مهدی خداشناس از زندان زاهدان آزاد شد

روز شنبه یازدهم آذر ۱۴۰۲، مهدی خداشناس از زندان آزاد شد.بر اساس این گزارش، آزادی آقای خداشناس با تودیع وثیقه و از زندان زاهدان صورت گرفته است.آقای خداشناس در تاریخ ۹ مهرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان زاهدان منتقل شد.همزمان خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران از بازداشت پنج شهروند در زاهدان خبر داد و ویدیویی از اعترافات اجباری اخذ شده از این افراد از جمله آقای خداشناس را منتشر کرد.تسنیم دلیل بازداشت این شهروندان را “ارسال تجهیزات ارتباطی و استارلینک و ارتباط با رسانه‌ های تروریستی- صهیونیستی” عنوان کرد.تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه مهدی خداشناس اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ,14  آذر 1402)

انتقاد شدید مولوی عبدالحمید از فساد گسترده و افزایش اعدام‌ها: به تغییرات اساسی نیاز است

همزمان با برقراری فضای امنیتی در زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با انتقاد از «فساد»، «اختلاس‌های سنگین»، و افزایش شمار اعدام‌ها در ایران، خواستار «تغییرات اساسی» در کشور شد. این روحانی بانفوذ اهل سنت در خطبه‌های نماز جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ در مسجد مکی زاهدان وضعیت فساد در کشور را به باد انتقاد گرفت و گفت: «فساد به قدری زیاد شده که نمی‌توان جلوی آن را گرفت. در حالی که همه اقشار مردم از مشکلات شدید اقتصادی می‌نالند، اختلاس‌های سنگینی در کشور انجام می‌شود.» مولوی عبدالحمید با اشاره به اختلاس سه و نیم میلیارد دلاری چای دبش، از آن به عنوان «رسوایی مالی» یاد کرد و گفت: «فساد آن قدر وسیع شده که کسانی جرات کرده‌اند این مبلغ را برای خود بردارند و برخی از تاجران چای به دلیل این فساد و اختلاس، بدبخت شدند.»(سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,17  آذر 1402)

محمد علی نارویی از زندان زاهدان آزاد شد

محمد علی نارویی که یکی از تصویربرداران دارالعلوم مسجد مکی در زاهدان است، با تودیع قرار تامین کیفری از زندان این شهر آزاد شد. تا این لحظه اطلاعاتی در مورد اتهامات وارده علیه این شهروند به دست نیامده است. (هرانا ,22  آذر 1402)

 

عبدالله هنزرانی با تودیع وثیقه آزاد شد

عبدالله هنزرانی، جوان ۲۴ ساله اهل شهرستان ایرانشهر، پس از ۵۲ روز بازداشت، روز چهارشنبه بیست و دوم آذرماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه از زندان زاهدان آزاد شد. عبدالله هنزرانی که طلبه مدرسه عین العلوم گشت سراوان است، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای نظامی در پلیس راه ایرانشهر دستگیر و به زاهدان منتقل شده بود. وی ابتدا در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان نگهداری شده و سپس به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. تاکنون از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,22  آذر 1402)

واکنش جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی منبع‌العلوم کوه‌ون به یورش نیروهای امنیتی به مدارس دینی زاهدان

جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی منبع العلوم کوه‌ون سرباز با صدور بیانیه ای، یورش نیروهای امنیتی به دو حوزه‌ی علمیه اهل‌سنت در زاهدان و بازداشت فله‌ای طلاب را محکوم کرد.  (سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,22  آذر 1402)

 

زانا خوشامن، روحانی اهل سنت جهت تحمل حبس به زندان نقده منتقل شد

زانا خوشامن، روحانی اهل سنت و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، جهت تحمل حبس، به زندان نقده منتقل شد.زانا خوشامن، روحانی اهل سنت در تاریخ بیست و هشتم مهر ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه منتقل شد. این شهروند اهل پسوه و ساکن شین‌ آباد پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان نقده منتقل و چندی بعد با تودیع وثیقه از این زندان آزاد شد. وی در خرداد ماه ۱۴۰۲، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد از بابت اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام” به دو سال و یک ماه حبس تعزیری محکوم شد.  (هرانا ,22  آذر 1402)

 

چهار روحانی اهل سنت به حبس محکوم شدند

چهار روحانی اهل سنت به نام های یونس نوخواه، سید سلیمان احمدی، شریف محمودپور و سید جمال‌ الدین واژی توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه به مجموعا یازده سال حبس تعزیری محکوم شدند. بر اساس حکمی که اخیرا توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، یونس نوخواه، از مدرسین مدرسه علوم دینی صلاح الدین ایوبی پیرانشهر به سه سال حبس، سید سلیمان احمدی از دیگر مدرسین این مدرسه علوم دینی به چهار سال حبس، شریف محمودپور، امام جماعت مسجد رسول‌ الله پسوه پیرانشهر به دو سال حبس و همچنین سید جمال‌ الدین واژی، امام جمعه پسوه پیرانشهر به دو سال حبس، مجموعا یازده سال حبس تعزیری محکوم شده اند. اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی، از جمله اتهامات مطروحه علیه این افراد است.   (هرانا ,23  آذر 1402)

 

حمله به مقر انتظامی راسک؛ مولوی عبدالحمید خواهان حفظ امنیت استان شد

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان از حمله مسلحانه به مقر فرماندهی انتظامی شهرستان راسک اظهار تاسف کرد و خواهان حفظ امنیت استان سیستان و بلوچستان شد. گروه جیش‌العدل، در اولین ساعات صبح روز جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ به مقر انتظامی راسک حمله کرد. خبرنگاران از قول دادستان سیستان و بلوچستان تعداد کشته‌های نیروی انتظامی راسک را «۱۲ مامور» اعلام کرد  و نوشت «هشت نفر» هم مجروح شدند که حال برخی از مجروحان وخیم است. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,24  آذر 1402)

 

عبدالحکیم شه بخش با تودیع وثیقه آزاد شد

عبدالحکیم شه بخش، روحانی اهل سنت که به مدت ۳۹ روز در بازداشت به سر می‌برد، روزشنبه بیست و پنجم آذرماه ۱۴۰۲، با تودیع وثیقه از زندان زاهدان آزاد شد. این شخصیت مذهبی، که به عنوان یکی از اساتید دارالعلوم مسجد مکی، عضو هیئت تحریریه فصلنامه بین‌المللی «ندای اسلام» و کارمند پایگاه خبری «سنی آنلاین» فعالیت دارد، در تاریخ هفدهم آبان ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابان‌های زاهدان بازداشت شد. هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص اتهامات وارد شده به ایشان در دسترس نیست. (هرانا ,25  آذر 1402)

ابراهیم سلیمی، روحانی اهل سنت به حبس محکوم شد

ابراهیم سلیمی، روحانی اهل سنت توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه به سه سال حبس محکوم شد. آقای سلیمی اخیرا توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه از بابت اتهاماتی همچون اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی به سه سال حبس محکوم شده است. بر اساس حکم صادره، امضای بیانیه روحانیون اهل سنت کردستان در حمایت از اعتراضات سال گذشته، از دیگر مواردی است که در صدور رای محکومیت این روحانی اهل سنت موثر بوده است. آقای سلیمی در تاریخ یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱، در جریان حمایت از اعتراضات سراسری همان سال بازداشت شد. وی نهایتا در تاریخ یکم اسفندماه، با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان ارومیه آزاد شد. ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد چهار یار نبی در پیرانشهر است.(هرانا,30 آذر 1402)

 

 

 

 

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.

 

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

 

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

 

 

تداوم بازداشت شش زن بهائی در زندان دولت آباد اصفهان

یگانه آگاهی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌ بخش، شانا شوقی‌فر، مژگان شاهرضایی و نگین خادمی شهروندان بهائی کماکان در بازداشت بسر میبرند. این شش زن بهائی در بند قرنطینه زندان دولت آباد اصفهان بسر میبرند. رسیدگی بهداشتی و درمانی به این بند با تاخیر انجام میشود و شهروندان بازداشتی برای دریافت دارو های مورد نیازشان تا دو روز باید منتظر بمانند. همچنین در این بند، روزانه فقط یک ساعت آب گرم برای استحمام در اختیار شهروندان بازداشتی قرار میگیرد. پیگیری خانواده های این زنان بهائی در خصوص پرونده آنها تاکنون به نتیجه نرسیده است. همچنین مسئولان پاسخ روشنی در خصوص دلایل بازداشت این شهروندان ارائه نمی دهند. (هرانا ,1 آذر 1402)

 

گزارشی از آخرین وضعیت حامی بهادری، شهروند بهائی در زندان اوین

حامی بهادری، شهروند بهائی دوران محکومیت پنج سال حبس خود را در زندان اوین سپری می کند. آقای بهادری از بیماری هایی از جمله قارچ پوستی، مشکلات شدید هموروئید و زانو، سردرد های میگرنی، دندان درد، کمر و گردن رنج میبرد. وی تاکنون از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است. در این مدت وی چندین بار به بهانه های مختلف از جمله به دلیل نبود سرباز و یا ماشین، مخالفت با پوشیدن لباس زندان هنگام انتقالش به بیمارستان،  با دستور هدایت فرزادی، رئیس زندان اوین از رسیدگی پزشکی محروم مانده استحامی بهادری، شهروند بهائی بیست و هفت ساله، در تاریخ سی مهرماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی هم اکنون در بند ۴ زندان مذکور بسر میبرد .(هرانا ,1 آذر 1402)

 

همدان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شش شهروند زن بهائی

زرین دخت احدزاده، ژاله رضایی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، عاطفه زاهدی، ندا محبی، شهروندان بهائی ساکن همدان، علیرغم گذشت پانزده روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر بسر میبرند. این شهروندان برای برقراری تماس تلفنی با خانواده های خود با محدودیت هایی مواجه هستند و به ندرت این امکان در اختیار آنها قرار گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهام مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا ,1 آذر 1402)

 

۶۰ شاکی جدید برای پرونده ۱۰ زن بهایی بازداشت‌شده در اصفهان

بازپرس مجتمع قضائی ۲۲ بهمن اصفهان اعلام کرده «۶۰ شاکی جدید» برای پرونده ۱۰ زن بهایی بازداشت‌شده در اصفهان وجود دارد.  وزارت اطلاعات و سجاد پاکدل‌نیا‍، بازپرس شعبه ۱۸ مجتمع قضائی ۲۲ بهمن اصفهان با «تماس تلفنی»، «احضار» و «تهدید»‌ تلاش کرده‌اند «همسایه‌ها و دوستان مسلمان این شهروندان بهایی را وادار به شکایت از آن‌ها کنند .  بسیاری از افراد احضارشده در این زمینه «بازجویی شده و تحت فشار، تهدید و ارعاب ناچار به شکایت از این زنان شده‌اند». از میان زنان بازداشت‌شده تا کنون ندا بدخش،‌ بهاره لطفی، ندا عمادی و پرستو حکیم به قید وثیقه آزاد شده‌اند و یگانه آگاهی، شانا شوقی‌فر، مژگان شاهرضایی، نگین خادمی، آرزو سبحانیان و یگانه روح‌بخش در بازداشت به سر می‌برند. با وجود «تماس تلفنی و ملاقات حضوری منظم همچنان بازجویی از برخی از این زنان ادامه دارد». بر همین اساس و با وجود گذشت بیش از یک ماه از بازداشت این شهروندان، دادستان اصفهان به خانواده‌های این زنان اعلام کرده که ممکن است قرار بازداشت آنها از «شش ماه تا یک‌سال ادامه داشته باشد». (رادیو فردا ,3  آذر 1402)

 

گزارشی از آخرین وضعیت ساناز تفضلی، شهروند بهائی در زندان وکیل آباد مشهد

ساناز تفضلی، دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری میکند. محکومیت خانم تفضلی در مرحله تجدیدنظر بسیار سریع تایید شد و حتی وی از زمان برگزاری دادگاه تجدیدنظر بی اطلاع بود. پرونده این شهروند بهائی پس از ثبت درخواست فرجام خواهی در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است. ساناز تفضلی، شهروند بهائی ساکن مشهد در تاریخ یک آذرماه سال گذشته، توسط نیروهای اداره اطلاعات همراه با تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی خود و خانواده اش، بازداشت شد. او پس از چندین بار تمدید قرار بازداشت، نهایتا در دی ماه به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.(هرانا ,3 آذر 1402)

 

سیاست «شاکی‌سازی» علیه بهائیان زندانی؛ فرهاد ثابتان: استیصال حکومت در ارائه مدرک است

سخنگوی جامعه جهانی بهائی سیاست شاکی‌سازی از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه شماری از شهروندان بهائی زندانی را دلیلی بر فقدان مدرک علیه بازداشت‌شدگان ارزیابی کرد. فرهاد ثابتان در گفتگو با صدای آمریکا تلاش حکومت جمهوری اسلامی برای «برانگیختن هم وطنان ایرانی علیه بهائیان» را نشانه «استیصال در ارائه مدرک و شاهد» و حربه‌ای برای «توجیه حملات» جمهوری اسلامی علیه شهروندان بهائی ذکر کرد. به تازگی رادیو فردا گزارش داده است که وزارت اطلاعات و یکی از بازپرسان مجتمع قضایی اصفهان با «احضار» و «تهدید» «همسایه‌ها و دوستان مسلمان» ۱۰ زن بهائی بازداشت‌شده، آنها را وادار به شکایت علیه این زنان کرده‌اند. (صدای آمریکا ,4 آذر 1402)

 

کرج؛ چهار شهروند بهائی با تودیع وثیقه آزاد شدند

روز شنبه چهارم آذر ۱۴۰۲، نیکا اسماعیل پور، فهیمه یزدی، ایمان احسانی و محمدعلی حاجی باقر کاشی، شهروندان بهائی بازداشتی، آزاد شدند. آزادی این شهروندان بهائی هر کدام با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی صورت گرفته است. نیکا اسماعیل‌ پور به همراه بابک زینلی، صهبا طائف، شروین شبرخ، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، علی باقر کاشی، رضا و فهیمه یزدی در تاریخ شانزدهم آبان ماه، در منزل آقای زینلی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. این شهروندان بهائی به تازگی از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه های مخالف نظام، در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار تفهیم اتهام شدند. تاکنون از محل نگهداری دیگر شهروندان بازداشت شده اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا ,4  آذر 1402)

 


محرومیت از برقراری تماس؛ گزارشی از آخرین وضعیت مهوش ثابت در زندان اوین


 مهوش ثابت، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، از برقراری تماس تلفنی محروم شد. خانم ثابت به دلیل انتشار نامه ای که در آن شرح زندگی اش را نوشته بود، امکان برقراری تماس تلفنی از وی سلب شده است. این شهروند بهائی در آذر سال گذشته توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “تشکیل و اداره دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور” به تحمل ۱۰ سال حبس، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، منع سکونت در تهران و ممنوعیت از فعالیت در گروه های اجتماعی و مصادره شماری از ابزار دیجیتال محکوم شد. این پرونده نهایتا توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیتا تایید شد. مهوش ثابت (شهریاری)، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران”، روز یکشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۱، همزمان با پنج شهروند بهائی، دیگر در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در این روز منازل دستکم ۳۷ شهروند بهائی دیگر مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت.(هرانا ,4  آذر 1402)

 

شهره سالکیان، شهروند بهایی به ۳سال و ۸ ماه زندان محکوم شد

روز شنبه 4 آذر 1402دادگاه انقلاب مشهد، شهره سالکیان  را به اتهام «عضویت در جمعیت یا شبه جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» (فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع بهاییت) به هشت ماه حبس، مجموعا به سه سال و هشت حبس تعزیری محکوم کرده است. در صورت تایید حکم مزبور در تجدیدنظر، بنا به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی سه سال در مورد متهم قابل اجرا است. در یک ماه گذشته، شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری هفت شهروند زن بهایی دیگر را هم با اتهامات مذکور به سه سال و هشت ماه زندان محکوم کرده است. این احکام بدوی در مرحله تجدیدنظر قرار دارند. (ایران وایر ,4  آذر 1402)

 

سرکوب زنان بهایی در آبان ۱۴۰۲، از سرکوب مردان بهایی پیشی گرفت

دستگیری زنان بهایی در جمهوری اسلامی ایران در آبان۱۴۰۲، از مردان بهایی پیشی گرفت و به رکورد آزار‌و‌اذیت و دستگیری دست‌کم ۵۰ شهروند زن بهایی در این ماه رسید. جمهوری اسلامی در الگویی رو به افزایش از آزار و سرکوب بهاییان، در آبان۱۴۰۲، منازل ده‌ها شهروند بهایی را مورد تفتیش قرار داد و تعداد زیادی از بهاییان را دستگیر کرد. بسیاری این روند صعودی آزار‌و‌اذیت بهاییان را نوعی بازگشت به سرکوب‌ها و فشارهای دهه ۱۳۶۰بر این اقلیت دینی در ایران می‌دانند. اما آنچه در طی حملات آبان به شهروندان بهایی مشهود است، فشار و آزار بیشتر بر زنان بهایی است. نوک حملات جمهوری اسلامی در ماه گذشته زنان بهایی بوده است. در واقع، زنان بهایی که در آبان تحت آزار و فشار مضاعف قرار گرفتند، از یک سو مانند سایر زنان ایران قربانی دیدگاه زن‌ستیز جمهوری اسلامی بوده و گرفتار انواع ممنوعیت‌های جنسیتی بودند، و از طرف دیگر، به‌دلیل دگراندیشی، تحت آزار‌و‌اذیت مذهبی قرار گرفته و دچار انواع تبعیض‌های ارتکابی از سوی حکومت شدند. «سیمین فهندژ»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل، در همین زمینه گفت: «حکومت ایران با افزایش آزار‌و‌اذیت علیه زنان بهایی در این کشور، هر‌چه بیشتر نشان می‌دهد که همه‌ ایرانیان در تلاشی مشابه برای دستیابی به برابری و آزادی هستند.» (ایران وایر ,5   آذر 1402)

 

کیوان رحیمیان، شهروند بهائی به مرخصی اعزام شد

کیوان رحیمیان از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. آزادی آقای رحیمیان روز شنبه چهارم آذرماه با تودیع وثیقه به مدت سه روز و به منظور شرکت در مراسم درگذشت مادر این شهروند بهائی صورت گرفته است. در تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری، قرار بازداشت کیوان رحیمیان برای چهارمین ماه متوالی مجددا تمدید شد. آقای رحیمیان در تاریخ بیست و هفتم تیرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. کیوان رحیمیان، از اساتید دانشگاه مجازی بهاییان ایران پیش از این نیز سابقه بازداشت و تحمل حبس را داشته است. وی در سال ۱۳۹۶، پس از تحمل پنچ سال حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.(هرانا,5  آذر 1402)

 

انیسا فنائیان، شهروند بهائی در دادسرای سمنان تفهیم اتهام شد

روز شنبه چهارم آذرماه ۱۴۰۲، انیسا فنائیان در داسرای سمنان تفهیم اتهام شد. یک شهروند بهائی ساکن سمنان در این خصوص گفت: “خانم فنائیان در زمان بازداشت با اتهام فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر شرع مقدس اسلام مواجه بود. وی روز شنبه، پس از حضور در دادسرای سمنان، از بابت تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران و تشکیل و اداره گروه با هدف اقدام علیه امنیت مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.” این شهروند بهائی پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به این مرجع قضایی احضار شده بود. انیسا فنائیان شهروند بهائی ساکن سمنان اواخر مرداد امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواسط شهریور با تودیع وثیقه آزاد شد. (هرانا,6  آذر 1402)

 

رویا ملکوتی، شهروند بهائی به حبس محکوم شد

رویا ملکوتی، شهروند بهائی ساکن مشهد، به حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که چندی پیش توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری صادر و در زندان وکیل آباد مشهد به خانم ملکوتی ابلاغ شد، این شهروند بهائی از بابت اتهام “عضویت در دسته ها و جمعیت ها با هدف بر هم زدن امنیت کشور” به تحمل سه سال حبس تعزیری و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. خانم ملکوتی به همراه شماری از زنان بهائی ساکن مشهد در تیر ماه امسال با گشایش پرونده قضایی علیه خود در دادسرای مشهد مواجه و به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شدند. در تاریخ هفتم مرداد خانم ملکوتی پس از حضور در دادسرا، بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.( هرانا,6 آذر 1402)

دادگاه تجدیدنظر؛ نوشین مصباح، شهروند بهائی به یک سال حبس محکوم شد

نوشین مصباح، شهروند بهائی ساکن مشهد به حبس محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه سی و هفت دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی صادر شده است، خانم مصباح از بابت اتهام “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین این شهروند در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” تبرئه شده است. این شهروند بهائی چندی پیش توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری از بابت اتهام “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل سه سال حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. لازم به ذکر است، مراحل بازپرسی نوشین مصباح اوایل شهریورماه سال جاری سپری شد و وی با تودیع وثیقه پنج میلیارد تومانی آزاد شده بود.(هرانا, 6 آذر 1402)

 

ممانعت از دفن آفاق خسروی‌ زند شهروند بهائی در تهران/ پیکر وی وقف یادگیری دانشجویان پزشکی می‌ شود

مسئولان از دفن یک شهروند بهائی ساکن تهران به نام “آفاق خسروی‌ زند” که در تاریخ یکم آذرماه فوت کرده بود جلوگیری کردند. به گفته یک شهروند بهائی ساکن تهران: “مسئولان اجازه دفن آفاق خسروی‌ زند را در آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) صادر نکردند و به فرزندان وی اعلام شد که باید مادر خود در محوطه گورهای دسته‌جمعی خاوران دفن کنند. در پی این اقدام فرزندان خانم خسروی‌ زند تصمیم گرفتند که پیکر مادر خود را برای تحقیقات پزشکی اهدا کنند.” کیوان رحیمیان، فرزند آفاق خسروی‌ زند روز شنبه چهارم آذرماه در پی جان باختن مادرش، از زندان اوین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد. لازم به ذکر است، پیش از این نیز شهروندان بهائی جهت دفن جانباختگان خود در محل گورهای دسته جمعی که در جریان اعدام های گسترده بین سال های ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۷ در بخشی از آرامستان خاوران به صورت بی نام و نشان ایجاد شده، تحت فشار قرار گرفتند. طی ماه های اخیر مسئولان بهشت زهرا بدون اجازه خانواده ها اقدام به دفن شهروندان بهائی در بخشی از آرامستان خاوران کردند.(هرانا, 6 آذر 1402)

 

مشهد؛ رویا ملکوتی شهروند بهایی به ۴۴ ماه حبس محکوم شد

رویا ملکوتی، شهروند بهایی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد. وی چهار ماه گذشته را در بازداشت سپری کرده است. (هه نگاو, 7 آذر 1402)

 

۱۴ زن زندانی سیاسی در واکنش به درگذشت آفاق خسروی‌زند: از جنس رنج و استقامت بود

۱۴ زن زندانی سیاسی در نامه‌ای از زندان اوین ضمن ابراز همدردی با خانواده آفاق خسروی‌زند، رنج و استقامت این شهروند بهائی را در ایرانِ تحت حاکمیت جمهوری اسلامی روایت کردند. پس از صادر نشدن اجازه دفن در آرامگاه بهائیان، خانواده خسروی‌زند پیکر او را برای تحقیقات پزشکی اهدا کردند. آفاق خسروی‌زند (رحیمیان) که از تاریخ ۲۲ آبان به دلیل عفونت شدید ریه در بخش آی‌سی‌یو بستری شده بود، روز سه‌شنبه ۳۰ آبان از دنیا رفت. پس از درگذشت این شهروند بهائی و صادر نشدن اجازه دفن او در «گلستان جاوید تهران»، آرامگاه متعلق به بهائیان، از خانواده رحیمیان خواسته شد پیکر مادرشان را در گورستان خاوران دفن کنند. فرزندان خسروی‌زند از این کار سر باز زدند و در اطلاعیه‌ای اعلام کردند پیکر مادرشان را برای «حفظ استقلال جامعه بهائی»، «احترام به حریم آرامگاه خاوران» و «میل مادرشان به یادگیری»، به دانشکده پزشکی دانشگاه تهران اهدا کردند. (صدای آمریکا, 7 آذر 1402)

 

با پایان ایام مرخصی؛ کیوان رحیمیان، شهروند بهائی به زندان اوین بازگشت

کیوان رحیمیان ساعاتی پیش به زندان اوین بازگشت. روز شنبه چهارم آذرماه سال جاری، آقای رحیمیان با تودیع وثیقه به منظور شرکت در مراسم درگذشت مادرش از زندان اوین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شده بود. در تاریخ هشتم آبان ماه سال جاری، قرار بازداشت کیوان رحیمیان برای چهارمین ماه متوالی مجددا تمدید شد. آقای رحیمیان در تاریخ بیست و هفتم تیرماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا, 8 آذر 1402)

 

بیش از هشت ماه بلاتکلیفی؛ تداوم بازداشت نهاله شهیدی یزدی در زندان کرمان

نهاله شهیدی یزدی کماکان در بازداشت بسر میبرد. خانم شهیدی یزدی علیرغم گذشت ۲۴۷ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. نهاله شهیدی یزدی در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کرمان منتقل شد. در شهریور ماه امسال، در حالی که وکیل مدافع این شهروند بهائی به پرونده موکلش دسترسی نداشت، خانم شهیدی یزدی از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» تفهیم اتهام شد. نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان، پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است.(هرانا, 9 آذر 1402)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ایمان رشیدی، شهروند بهائی در زندان یزد

ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد در بازداشت بسر میبرد. آقای رشیدی علیرغم گذشت پنجاه و هفت روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان یزد بسر میبرد. اخیرا قرار بازداشت وی به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است. ایمان رشیدی در تاریخ سیزدهم مهرماه سال جاری، توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند. این شهروند بهائی نهایتا چندی بعد از بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد به زندان این شهر منتقل شد. آقای رشیدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد. وی در بهمن‌ ماه سال ۹۶ با اتمام دوره محکومیت از زندان آزاد شد.( هرانا, 10  آذر 1402)

 

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شش شهروند بهائی در کرج

بابک زینلی، صهبا طائف، شروین شبرخ، ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی و رضا یزدی، شهروندان بهائی ساکن کرج در بازداشت بسر میبرند. روز چهارشنبه هشتم آذرماه، علیرغم پیگیری های مکرر خانواده این شهروندان، مسئولین مربوطه از  ارائه پاسخی شفاف در خصوص وضعیت پرونده آنها خودداری کردند. همچنین به خانواده این شهروندان اعلام شده که هفته آینده برای پیگیری به مرجع قضایی مراجعه کنند. آقایان یزدی، طائفی و زینلی شب پنجشنبه نهم آذرماه، یک تماس تلفنی کوتاه بدون اشاره به محل نگهداریشان با خانواده خود داشته اند.” بازداشت بابک زینلی، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، علی باقر کاشی، رضا و فهیمه یزدی در تاریخ شانزدهم آبان ماه، در منزل آقای زینلی توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است. ماموران پس از بازداشت این افراد، منزل آقای زینلی را مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل شخصی از جمله وسایل الکتریکی، اسناد بانکی و هویتی وی را ضبط کردند. از میان این افراد نیکا اسماعیل پور، فهیمه یزدی، ایمان احسانی و محمدعلی حاجی باقر کاشی در تاریخ چهارم آذرماه، با تودیع وثیقه آزاد شدند. این شهروندان بهائی چندی بعد از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در گروه های مخالف نظام، در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهریار تفهیم اتهام شدند. پیشتر یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: “آقای طائفی از بیماری تیروئید رنج میبرد و نیازمند مصرف دارو است. خانواده او جهت تحویل داروهای مورد نیاز این شهروند اقدام کردند که بازپرس پرونده با این امر مخالفت به عمل آورده است.” تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا, 10  آذر 1402)

 

 

شهره سالکیان، شهروند بهائی به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد

  شهره سالکیان، شهروند بهائی ساکن مشهد به حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که اخیرا، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری صادر و به این شهروند ابلاغ شده، خانم سالکیان از بابت اتهام “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل سه سال حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات شهره سالکیان پیشتر در شعبه مذکور برگزار شده بود. این شهروند بهائی در مردادماه سال جاری، با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شده بود.(هرانا, 10 آذر 1402)

 


بی‌خبری از ایرن رحمانی، شهروند بهایی و مادر دو کودک

با گذشت بیش از ۲۴ روز از بازداشت ایرن رحمانی (احسانی)، هیچ اطلاعی از محل نگه داری و اتهام این شهروند بهایی وجود ندارد.ایرن مادر دو کودک خردسال ۲ و ۴ ساله است. طولانی شدن دوره بازداشت او برای این دو بچه کم سن که هیچ وقت از مادرشان دور نبوده‌اند، خیلی سخت است و در بعضی از رفتارهای‌شان دیده می‌شود. ایرن در ۲۴ روز گذشته تنها دو مرتبه تماس تلفنی با خانواده‌اش داشته است. ماموران امنیتی در ۱۶آبان به منزل بابک زینلی در مهرشهر کرج هجوم برده و ده شهروند بهایی حاضر در منزل را بازداشت کردند. از جمله بازداشت شدگان یک زوج بهایی به نام‌های ایمان احسانی و ایرن رحمانی بودند. ماموران همراه این زوج به منزل آنان رفته و پس از تفتیش منزل، هر دو را به محل نامعلوم منتقل می‌کنند. ایمان احسانی و سه تن دیگر از بازداشت شدگان در ۴آذر پس از تودیع قرار وثیقه آزاد شدند. ماموران آقای احسانی را با اتومبیل در جاده رها کرده و از او می‌خواهند تا گرفتن ماشین به منزل برگردد به همین دلیل محل نگه داری او و سایر بازداشت شدگان هم‌چنان نامشخص است. (ایران وایر, 11 آذر 1402)

 

ساری؛ سه شهروند بهائی به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شدند

 

سها ثابتی، بهروز رحمانی و ساناز علیزاده روشنکوهی شهروندان بهائی ساکن ساری به حبس، جزای نقدی و مجازات های تکمیلی محکوم شدند . بر اساس حکمی که توسط شعبه یک دادگاه انقلاب ساری صادر و در تاریخ هفت آذر به وکیل این شهروندان ابلاغ شده است، سها ثابتی، از بابت اتهامات “عضویت در دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور” و “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به تحمل سی و سه ماه حبس، سی و هفت میلیون و پانصد هزار تومان جزای نقدی و سیزده سال ممنوعیت از هرگونه فعالیت آموزشی و فرهنگی محکوم شده است. همچنین بهروز رحمانی در خصوص همین اتهامات به پرداخت بیست‌ و پنج میلیون تومان جزای نقدی و ده سال ممنوعیت از هرگونه فعالیت آموزشی و فرهنگی محکوم شد.ساناز علیزاده روشنکوهی نیز از بابت اتهام “فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام” به پرداخت بیست‌ و پنج میلیون تومان جزای نقدی و ده سال ممنوعیت از هرگونه فعالیت آموزشی و فرهنگی محکوم شد.جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان، روز سه شنبه شانزدهم آبان ماه، در این شعبه برگزار شده بود.آنها در شهریورماه سال جاری به شعبه یازدهم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ساری احضار و بعد از تفهیم اتهام، با تودیع وثیقه و کفالت آزاد شده بودند.سها ثابتی (رحمانی)، در تاریخ نهم مردادماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در ساری بازداشت شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۳ مردادماه همان سال، با تودیع وثیقه آزاد شد.در مردادماه سال گذشته منازل این شهروندان بهائی توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته بود.(هرانا , 13 آذر 1402)

 

تشکیل پرونده قضایی برای چهار شهروند بهائی در قائمشهر

چهار شهروند بهائی ساکن قائم شهر با تشکیل پرونده قضایی علیه خود مواجه شدند.یک شهروند بهائی ساکن قائم شهر در این خصوص به هرانا گفت: “بر اساس پیامکی که روز یکشنبه دوازدهم آذر، برای حسین فنائیان، ملودی صمیمی، سهیل حق دوست و راکوئل عطائیان ارسال شده است، علیه این شهروندان در شعبه شش بازپرسی قائمشهر پرونده قضایی تشکیل شده است.”تاکنون از اتهامات مطروحه و دلایل تشکیل پرونده علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.منازل سهیل حق دوست و حسین فنائیان روز دوشنبه بیست و چهارم مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی مورد تقتیش قرار گرفت.یکی دیگر از شهروندان بهائی ساکن قائم شهر در تماس با هرانا گفت: “دختر خانم صمیمی در زمان تفتیش منزل حسین فنائیان در آنجا حضور داشت. خانم صمیمی نیز پس از ساعاتی در مقابل منزل آقای فنائیان رفته که توسط نیروهای امنیتی تفتیش بدنی شده و تلفن همراه وی ضبط شد.”آقای حق دوست به دلیل اعتقادات خود پیشتر سابقه بازداشت و محکومیت دارد.هرانا اخیرا طی گزارشی آماری به افزایش فشار بر جامعه بهائیان ایران پرداخته است.(هرانا , 13 آذر 1402)

 

ابراز نگرانی جامعۀ جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای نسبت به تشدید سرکوب بهائیان در ایران

جامعۀ جهانی بهائی با انتشار بیانیه ای نسبت به تشدید سرکوب بهائیان در ایران، ابراز نگرانی کرد. در بیانیه مذکور “یورش به خانه ها”، بازداشت ها، محاکمه ها و محرومیت از حق تحصیل و تدفین، از جمله موارد نقض حقوق شهروندی بهائیان ایران ذکر شده است. در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه “یورش های خشن و توهین آمیز به منازل بهائیان، بازداشت ها و محاکمه های ناعادلانه به اتهامات واهی علیه بهائیان افزایش یافته است”، آمده است: محرومیت از تحصیل و سلب حق تدفین، افزایش موارد سرقت دولتی، مصادره اموال و گسترش نفرت پراکنی علیه بهائیان از نگرانی های جامعۀ جهانی بهائی است. تغییرات اخیر در سیاست های حکومتی، موجب تشدید تلاش ها برای فقیر کردن و تضعیف بیشتر بهائیان شده است.جامعۀ جهانی بهائی در خصوص تفتیش ها و مصادره اموال شهروندان بهائی نوشته است: در حالی که در تفتیش های قبلی معمولاً کتاب های مقدس بهائیان، عکس ها و دستگاه های تلفن همراه و رایانه ها ضبط می شدند، در تفتیش های اخیر هرگونه وجه نقد موجود و کارت های بانکی، جواهرات شخصی و اقلام با ارزش دیگر، اسناد دارایی و هویتی نیز مصادره شده است.(صدای آمریکا , 13 آذر 1402)

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شش شهروند زن بهائی در اداره اطلاعات همدان

 شش شهروند بهائی ساکن همدان در بازداشت بسر میبرند.این افراد علیرغم گذشت بیست و هفت روز از زمان دستگیری، به صورت بلاتکلیف در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان بسر میبرند. مراجعات خانواده های آنها به این نهاد امنیتی، بی نتیجه مانده است. امری که موجب افزایش نگرانی خانواده ها و نزدیکان آنان شده است”.زرین دخت احدزاده، ژاله رضایی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، عاطفه زاهدی، ندا محبی در تاریخ شانزدهم آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. منازل ژاله رضایی و فریده ایوبی پس از بازداشت توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفته است.تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهام مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا , 13 آذر 1402)

 

اصفهان؛ آزادی یک زن بهائی همزمان با تداوم بازداشت سه زن دیگر

روز دوشنبه سیزدهم آذر ۱۴۰۲، شانا شوقی فر، با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد.یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان با اشاره به تداوم بازداشت نگین خادمی (سلطانی)، مژگان شاهرضایی و یگانه روح بخش، به هرانا گفت: “علی‌رغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، این سه شهروند همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان دولت آباد اصفهان به سر می‌برند”.این چهار شهروند در تاریخ یکم آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی تاکنون اطلاعی حاصل نشده است.این موارد بازداشت نمونه‌ای از چالش‌هایی است که اقلیت‌های مذهبی در ایران با آن مواجه هستند.(هرانا , 14 آذر 1402)

 

انتقال ۱۰ شهروند بهایی به بند عمومی زندان اوین

کیوان رحیمیان، روانشناس بهایی به همراه ۹ عضو یک خانواده بهایی که در مرداد ماه امسال بازداشت شده بودند، از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند ۴ عمومی این زندان منتقل شده‌اند.وزارت اطلاعات در بیانیه مزبور بدون نام بردن از این شهروندان بهایی و بدون ارایه هیچ مستندی آن‌ها را به «قاچاق و احتکار دارو، تقلب در داروهای مسافرتی، پولشویی و فرار مالیاتی» متهم و اعلام کرده بود ۴۰ باب داروخانه و انبار را در این ارتباط توقیف کرده است. (ایران وایر , 15 آذر 1402)

 

عطاءالله ظفر، شهروند بهائی به بیمارستان منتقل شد

عطاءالله ظفر، شهروند بهائی، هفتاد و نه ساله دوران محکومیت دو سال حبس خود را در زندان اوین سپری میکند، روز دوشنبه سیزدهم آذرماه ۱۴۰۲، به دلیل حال نامساعد جسمانی ناشی از بیماری قلبی و عروقی، به بیمارستان اعزام شده و در آنجا بستری است.(هرانا , 16 آذر 1402)

همدان؛ شش شهروند زن بهائی آزاد شدند

زرین دخت احدزاده، ژاله رضایی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، عاطفه زاهدی و ندا محبی، شهروندان بهائی ساکن همدان با قرار تامین آزاد شدند. لازم به ذکر است، منازل ژاله رضایی و فریده ایوبی پس از بازداشت توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفته بود. تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهام مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا , 16 آذر 1402)

شش شهروند بهائی ساکن کرج به زندان اوین منتقل شدند

ابک زینلی، صهبا طائف، شروین شبرخ، ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی و رضا یزدی، شهروندان بهائی ساکن کرج به زندان اوین منتقل شدند. این شش شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر میبرند. بازداشت بابک زینلی، صهبا طائف، شروین شبرخ، نیکا اسماعیل‌ پور، ایمان احسانی،‌ ایرن رحمانی،‌ فواد طائفی، علی باقر کاشی، رضا و فهیمه یزدی در تاریخ شانزدهم آبان ماه ۱۴۰۲، در منزل آقای زینلی توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است. ماموران پس از بازداشت این افراد، منزل آقای زینلی را مورد تفتیش قرار داده و برخی از وسایل شخصی از جمله وسایل الکتریکی، اسناد بانکی و هویتی وی را ضبط کردند.(هرانا , 17 آذر 1402)

 

محکومیت سه شهروند بهایی به دلیل فعالیت آموزشی به روش «مونته سوری»

شعبه یک دادگاه انقلاب ساری، سه شهروند بهایی را به دلیل راه اندازی مهدکودک بر اساس روش تربیتی مونته سوری به زندان، جریمه و محرومیت از فعالیت آموزشی محکوم کرد. دادگاه استفاده از روش مونته سوری را مصداق تبلیغ بهاییت عنوان کرد. این اتهام در حالی مطرح شد که روش آموزشی مونته سوری یک روش رایج تربیتی در مهدکودک‌ها و مدارس دنیا است و بیش از یک قرن قدمت دارد. در ایران هم این روش سال‌ها است که توسط موسسات آموزشی رسمی و جهاد دانشگاهی به مربیان مهدکودک‌ها و علاقه مندان تدریس می‌شود. بسیاری از مهد کودک‌ها برنامه‌های آموزشی و تربیتی خود را بر مبنای اصول مونته سوری طراحی و اجرا می‌کنند. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,17  آذر 1402)

 

تشکیل پرونده قضایی برای پنج شهروند بهائی در قائم شهر

بنفشه اسدیان، فارس فنائیان، فواد لقایی، زهرا گلابیان و نسیم صمیمی شهروندان بهائی ساکن قائم شهر با تشکیل پرونده قضایی علیه خود مواجه شدند. از سوی دیگر، برخی لوازم شخصی ضبط شده این افراد و بیست و هفت شهروند بهائی دیگر تاکنون بازگردانده نشده است. همزمان یک شهروند بهائی دیگر در تماس با خبرنگاران اظهار داشت: “چندی پیش منازل پنج شهروند بهائی در قائم شهر، توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد که نیروهای امنیتی در مجموع ۳۷ عدد تلفن همراه، شماری لپ تاپ و تبلت را از مالکین و مهمانان ضبط کردند. نهادهای امنیتی تا کنون از بازگرداندن لوازم شخص این شهروندان خودداری کردند.” (هرانا , 18 آذر 1402)

خودداری از ثبت ازدواج؛ مشکل تازه علیه نسل‌های آینده بهاییان ایران

جامعه جهانی بهایی در روزهای گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حکومت ایران در ماه‌های اخیر، از روش‌های جدید سرکوب و فشار بر بهاییان ایران استفاده می‌کند تا با ایجاد هراس‌افکنی و محروم کردن بهاییان از هر‌گونه حقوق شهروندی، موجب سلب آرامش و امنیت زندگی روزمره بهاییان ایران شود. در همین رابطه، یکی از حقوق مدنی شهروندان بهایی که اخیرا از آنان سلب شده، حق ثبت و به رسمیت شناخته‌شدن ازدواج است که نه‌تنها در حکومت‌های پیشین ایران رعایت می‌شد، که حتی از سال ۱۳۷۸ هم، جمهوری اسلامی به آن کمابیش پایبند بود. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,19  آذر 1402)

تایید حکم ۶ سال و ۸ ماه حبس رویا ملکوتی، شهروند بهایی

دادگاه تجدید نظر در استان خراسان رضوی، حکم بدوی «رویا ملکوتی»، شهروند بهایی زندانی در زندان وکیل آباد مشهد را عینا تایید کرد. شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی «هادی منصوری»، در ماه مهر، رویا ملکوتی را به‌اتهام «تشکیل دسته یا جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، به شش سال زندان و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به هشت ماه زندان محکوم کرد. با‌توجه به تایید حکم بدوی در دادگاه تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی شش سال حبس برای این شهروند بهایی قابل اجرا خواهد بود.(سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,19  آذر 1402)

 

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حوریه سادات محسنی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حوریه سادات محسنی، شهروند بهائی ساکن مشهد در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. در جریان این جلسه که روز شنبه هجدهم آذرماه در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری برگزار شده، خانم محسنی از بابت اتهامات عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به دفاع از خود پرداخته است.محمدهادی عرفیان کاسب، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در این رابطه اعلام کرد: علیرغم اعلام وکالت سیستمی از حوریه سادات محسنی، شعبه مذکور از پذیرش وکالت وی با استناد تبصره ماده ۴۸ خودداری نموده است.  (هرانا , 20 آذر 1402)

 

زندان کرمان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نهاله شهیدی یزدی

نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت بیش از هشت ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی به خبرنگاران گفت: “خانم شهیدی یزدی علیرغم گذشت ۲۵۸ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد. عدم رسیدگی به پرونده وی با کارشکنی معاون دادستان صورت گرفته است.” (هرانا , 20 آذر 1402)

دادگاه تجدیدنظر؛ شش شهروند بهائی به حبس محکوم شدند

سعیده خضوعی، صبا سفیدی، ایرج شکور، سمیرا ابراهیمی، پدرام عبهر و ارسلان یزدانی، شهروندان بهائی توسط شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مجموعا به ۲۹ سال و ده ماه حبس محکوم شدند. بر اساس این حکم که روز یکشنبه نوزدهم آذرماه، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی عباسعلی حوزان صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، ایرج شکور و پدرام عبهر هر کدام به پنج سال حبس تعزیری، سعیده خضوعی و ارسلان یزدانی هر کدام به شش سال حبس تعزیری، سمیرا ابراهیمی به چهار سال و پنج ماه حبس تعزیری و صبا سفیدی به سه سال و پنج ماه حبس تعزیری محکوم شدند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان به خبرنگاران گفت: “بر اساس رای صادره، اموال این شهروندان که در زمان بازداشت ضبط شده بود به نفع دولت مصادره شده است.” (هرانا , 20 آذر 1402)

 

زندان دولت آباد اصفهان؛ آزادی چهار زن بهائی همزمان با تداوم بازداشت یک زن دیگر

مژگان شاهرضایی، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش و یگانه آگاهی، شهروندان بهائی با قرار تامین کیفری از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شدند. بعلاوه نگین خادمی (سلطانی)، دیگر شهروند بهائی، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در این زندان بسر میبرد. آزادی خانم روح بخش روز دوشنبه بیستم آذرماه ۱۴۰۲ و مژگان شاهرضایی نیز بعد از ظهر شنبه هجدهم آذر ماه ۱۴۰۲ هر کدام با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان دولت آباد اصفهان صورت گرفته است. (هرانا , 21 آذر 1402)

 

با گذشت بیش از دو ماه؛ تداوم بازداشت ایمان رشیدی، شهروند بهائی در زندان یزد

ایمان رشیدی، شهروند بهائی ساکن یزد، علیرغم گذشت بیش از دو ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان این شهر بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی به خبرنگاران گفت: “آقای رشیدی علیرغم گذشت ۶۹ روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان یزد بسر میبرد. تاکنون آزادی موقت وی میسر نشده است.”ایمان رشیدی در تاریخ سیزدهم مهرماه ۱۴۰۲، توسط ماموران اداره اطلاعات در یزد بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، تلفن همراه این شهروند و همسر وی را نیز ضبط کردند. این شهروند بهائی نهایتا چندی بعد از بازداشتگاه اداره اطلاعات یزد به زندان این شهر منتقل شد. (هرانا , 22 آذر 1402)

 

دفن آفاق خسروی زند در آرامستان بهائیان توسط دانشگاه بدون حضور خانواده

کامران رحیمیان، شهروند بهائی، از دفن مادرش آفاق خسروی زند در آرامستان بهائیان توسط دانشگاه بدون حضور خانواده خبر داد. دانشگاه ابتدا پذیرای استفاده از پیکر این شهروند بهائی برای آموزش دانشجویان بود، اما به دلایلی مانند “عدم اعتماد به خانواده” و “عفونی بودن جنازه” از این کار منصرف شد. پیشتر مسئولان اجازه دفن آفاق خسروی زند، شهروند بهائی را در آرامستان بهائیان تهران (گلستان جاوید) را صادر نکردند. به همین دلیل فرزندان خانم خسروی زند، پیکر مادر خود را برای تحقیقات پزشکی اهدا کرده بودند.  (هرانا , 23 آذر 1402)

 

شهروندان بهائی قائمشهر؛ تشکیل پرونده قضایی علیه آناهیتا کوشک باغی و کیومرث اکبری

آناهیتا کوشک باغی و کیومرث اکبری شهروندان بهائی ساکن قائم شهر با تشکیل پرونده قضایی علیه خود مواجه شدند. طی هفته های گذشته دستکم برای ۹ شهروند بهائی دیگر در این شهر، پرونده قضایی تشکیل شده است. هویت این شهروندان آناهیتا کوشک باغی و کیومرث اکبری توسط خبرنگاران احراز شده است. پرونده این شهروندان در شعبه شش بازپرسی قائم شهر در حال رسیدگی است. روز دوشنبه بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۲، منازل سهیل حق دوست، حسین فنائیان، سهراب لقائی، ابراهیم لقائی و فوائد لقائی، شهروندان بهائی ساکن قائم شهر توسط نیروهای امنیتی مورد تقتیش قرار گرفت. در پی این اقدام نیروهای امنیتی در مجموع ۳۷ عدد تلفن همراه، شماری لپ تاپ و تبلت را از مالکین این منازل و مهمانان ضبط کردند. پیشتر یک منبع مطلع اسامی تعدادی از شهروندانی که لوازم آنها ضبط شده را “ساناز بابایی، سولماز باویلی، بنفشه اسدیان، ژوبین یوسفی، نسیم صمیمی، سهیل حقدوست، راکوئل عطائیان، روژینا حقدوست، فارس فنائیان، امیلیا فنائیان، هومن طائف، آناهیتا کوشک‌باغی، ابراهیم لقایی، فواد لقایی، سپیده موفقی، شیرین کثیری، آقای سمندری، سهراب لقایی، زهرا گلابیان، کورش رضایی، فریبا شیروانی، نیما رضایی، فردوس رضایی، بیتا کمالی، لیلا تقوایی، اقدس صفری، آقای اکبری، خانم شریفی‌نیا، خانم فرشتیان، سپهر هاشمی، ملودی صمیمی، حسین فنائیان” عنوان کرد. (هرانا , 24 آذر 1402)

 

بهروز فرزندی، جانباز بهایی از خرید مواد غذایی در زندان محروم است

بهروز فرزندی، آزاده و جانباز بهایی که در حال گذراندن محکومیت خود در زندان شیراز است، بیش از ۶۰ روز است که از داشتن کارت خرید از فروشگاه زندان برای تهیه نیازهای ضروری خود محروم است. این در حالی است که که صدور کارت خرید  حداکثر سه روزه توسط بانک مربوطه انجام می‌شود. با وجود پیگیری‌های مکرر آقای فرزندی و خانواده‌اش در دو ماه گذشته هم‌چنان مسئولان زندان از صدور کارت خرید برای او امتناع کرده‌اند. (سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,25  آذر 1402)

 

زندان اوین؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند بهائی

بابک زینلی، شروین شبرخ و ایرن رحمانی، شهروندان بهائی ساکن کرج علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان به خبرنگاران گفت: “آقایان زینلی و شبرخ کماکان به صورت بلاتکلیف در بند چهار و خانم رحمانی در بند زنان زندان اوین در بازداشت بسر میبرند. تاکنون آزادی موقت این افراد میسر نشده است.” این سه شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت ۳۹ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسر میبرند.  (هرانا , 25 آذر 1402)

 

تفتیش منزل یک خانواده بهائی در یزد

روز پنجشنبه بیست و سوم آذرماه ۱۴۰۲، منزل یک زوج بهائی در یزد مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. یک شهروند بهائی ساکن این شهر به خبرنگاران گفت: روز پنجشنبه محمود اقدسی و همسرش سهیلا اسلامی به مناسبت ازدواج پسرشان، حدود سی نفر از اقوام و آشنایان را به منزل خود دعوت کرده بودند. ساعت نه شب بیست مامور اداره اطلاعات با شکستن درب منزل، وارد خانه شدند و بدون ارایه حکم قضایی، به مدت دو ساعت اقدام به تفتیش منزل این شهروندان کردند. ماموران ضمن وارد آوردن خسارت به شماری از لوازم منزل، تعدادی تلفن همراه، کتب مذهبی، دست نوشته های شخصی و تعدادی زیورالات را در جریان این تفتیش ضبط کردند. این منبع مطلع در ادامه افزود: در پی شرایط متشنج و رفتارهای خشونت آمیز نیروهای امنیتی، تعدادی از مهمانان با مشکلات حمله عصبی مواجه شدند که پس از حضور نیروهای اورژانس، وضعیتشان به حالت عادی بازگشت.  (هرانا , 25 آذر 1402)

حوریه محسنی، شهروند بهایی به چهار سال زندان محکوم شد

شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی «منصوری»، یک شهروند بهایی را به چهار سال زندان محکوم کرد. بنا به رای صادره، «حوریه محسنی»، بابت اتهام عضویت در گروه اقدام اجتماعی و توسعه اجتماعی با هدف ترویج بهاییت به قصد بر هم زدن امنیت کشور، به ۳ سال حبس تعزیری، از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به نفع گروه بهاییت، به ۱ سال حبس تعزیری، و مجموعا به ۴ سال حبس تعزیری محکوم است که در صورت تایید حکم در تجدیدنظر، مجازات اشد، یعنی ۳ سال در مورد او اجرا خواهد شد. قابل ذکر است قاضی دادگاه، وکالت وکیل متهم را نپذیرفت و جلسه دادگاه بدون حضور متهم و وکیل برگزار شد. خانم محسنی لایحه دفاعیه خود را برای دادگاه ارسال کرد. دادگاه فعالیت خیرخواهانه حوریه محسنی را که به‌شکل داوطلبانه در یکی از روستاهای اطراف مشهد انجام می‌گرفته، دلیل حکم صادره دانسته است. خانم محسنی به مدت چند ماه در یکی از روستاهای محروم اطراف مشهد به چند کودک آموزش ریاضی و فارسی از کتاب‌های منتشره در ایران می‌داده است. هیچ کدام از اهالی روستا و کودکان از اعتقادات دینی او اطلاع نداشته‌اند.(خبرگزاری ایران وایر.27 آذر1402)

شیراز؛ یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی بازداشت شد

روز دوشنبه بیست و هفتم آذرماه، یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: “ظهر روز دوشنبه بیست و هفتم آذرماه، شش مامور امنیتی با مراجعه به منزل خانم فهندژ، اقدام به بازداشت وی کردند.”. وی افزود: “ماموران با تهدید و ارعاب ساکنان، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی و همسرش از جمله کتاب ها، طلا و نقره های منقوش به نمادهای بهائی، ارز، اسباب بازی کودکان، لپ تاپ و پرینتر را ضبط کردند.” به گفته این منبع مطلع، “ماموران امنیتی تعدادی از اسناد ملکی از جمله سند منزل را پاره کرده و در گوشه ای ریخته بودند تا در نگاه اول دیده نشود. برخی عکس های خانوادگی نیز پاره شده و در کمد ریخته شده بود.” تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و دلایل بازداشت خانم فهندژ اطلاعی حاصل نشده است. یکتا فهندژ سعدی پیش از این نیز بواسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت دارد.( خبرگزاری هرانا.28 آذر1402)

نگین خادمی، شهروند بهائی آزاد شد

روز سه شنبه بیست و هشتم آذرماه، نگین خادمی (سلطانی)، شهروند بهائی با تودیع وثیقه از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد. آزادی خانم خادمی، روز سه شنبه بیست و هشتم آذرماه با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان دولت آباد اصفهان صورت گرفته است. در تاریخ یکم آبان ماه امسال، نگین خادمی به همراه ۹ شهروند زن بهائی دیگر ساکن اصفهان با نامهای ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر و ندا عمادی در تاریخ یکم آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. چندی بعد، مژگان شاهرضایی، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش و یگانه آگاهی، ندا عمادی، پرستو حکیم، ندا بدخش، شانا شوقی فر و بهاره لطفی هر کدام با تامین قرار کیفری از زندان آزاد شدند. از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی تاکنون اطلاعی حاصل نشده است.( خبرگزاری هرانا.29 آذر1402)

شیوا خلیلی، شهروند بهائی جهت تحمل حبس راهی زندان بابل شد

شیوا خلیلی، شهروند بهائی امروز چهارشنبه بیست و نهم آذرماه، پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود به زندان بابل منتقل شد. خانم خلیلی امروز چهارشنبه بیست و نهم آذرماه، پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام دادسرای بابل، جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده است. شیوا خلیلی در تاریخ بیست و پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰، در پی احضار تلفنی به شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر بازداشت و یک روز بعد با تودیع وثیقه آزاد شد. این شهروند بهائی ساکن بابل اواخر آذرماه همان سال، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام، به یک سال حبس تعزیری و همچنین ضبط گوشی تلفن همراه به عنوان “آلت جرم” محکوم شد. نهایتا این حکم در اواخر سال ۱۴۰۰، توسط شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان مازندران عینا تایید شد.( خبرگزاری هرانا.29 آذر1402)

نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی به حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شد

نفیسا سعادت یار، شهروند بهائی ساکن گرگان، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهرستان به یک سال حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شد. بر اساس این حکم که در تاریخ بیست و نهم آبان ماه توسط شعبه اول دادگاه انقلاب گرگان صادر و به این شهروند ابلاغ شده، خانم سعادت یار از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس و به مدت چهار سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شده است. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروند بهائی در تاریخ بیست و هفتم آبان ماه سال جاری، در شعبه مذکور برگزار شده بود. نفیسا سعادت یار و همسرش پویا امری اوایل بهمن سال گذشته بازداشت و پس از مدتی هر کدام با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی آزاد شدند. این شهروند بهائی در شهریورماه سال جاری، در پی اعمال فشار نهادهای امنیتی از محل کار خود اخراج شد.( خبرگزاری هرانا.30 آذر1402)

 

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

 

در این ماه :

بازگشت متیاس علی‌‌حق‌نژاد «به زندان در تبعید«

زندانی عقیدتی عبدالرضا (متیاس) علی‌حق‌نژاد، رهبر کلیسای خانگی برای نخستین بار پس از تبعید ناگهانی او به زندان میناب در تیرماه ۱۴۰۲ به مرخصی آمد و پس از دیدار از خانواده‌اش در انزلی دوباره به زندان میناب بازگشت. در تیرماه گذشته به متیاس حتی فرصت خداحافظی با همسرش آناهیتا و دخترش حنا نیز داده نشد و بدون اطلاع قبلی به زندان میناب در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری شهر انزلی منتقل شد. عبدالرضا (متیاس) علی‌حق‌نژاد، نوکیش ۵۰ ساله، پیش از این بارها به دلیل فعالیت صلح‌آمیز دینی بازداشت شده‌ است. هم اکنون، او به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طريق تبلیغ دین مسیحیت خارج از کلیسا» در حال تحمل شش سال حبس است. او در آبان ماه ۱۳۹۳، به همراه، بهنام ایرانی و رضا (سیلاس) ربانی دیگر رهبران کلیسای موسوم به «کلیسای ایران»، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ دین مسیحیت خارج از کلیسا» هر کدام به شش سال زندان در تبعید داخلی محکوم شدند. این حکم سپس توسط دادگاه تجدیدنظر نقض شد و هر سه نفر از تمامی اتهامات مطرح شده تبرئه شدند. اما هفت سال بعد، ریاست دادگستری استان البرز، با نوشتن نامه‌ای به دیوان عالی کشور به این حکم اعتراض کرد. سرانجام شعبه دوم دیوان عالی، حکم اولیه شش سال زندان راتأیید کرد. متیاس روز ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰، تنها دو هفته پس از آزادی از زندان اوین، به دادسرای انزلی احضار و از آنجا به زندان انزلی منتقل شد. نوکیشان مسیحی توسط حکومت ایران به رسمیت شناخته نمی‌شوند. آنها اجازه شرکت در کلیساهای ارامنه و آشوری‌ها که آنها نیز با تبعیض‌های بسیاری روبرو هستند را ندارند. بنابراین، تنها گزینه‌ای که برای آنها باقی می‌ماند برگزاری کلیساهای خانگی است. در کلیساهای خانگی، مسیحیان به شکلی کاملا مسالمت‌آمیز براساس باورشان پرستش می‌کنند. (ماده ۱۸ , 14  آذر 1402)

 

مشاور سابق وزیر ارشاد: مسیحیت دین و عقلانیت را جدا از هم می‌داند اما اسلام عقلانی است!

علی ‌ذوعلم، رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در یک سخنرانی گفته «برخلاف مسیحیت که دین و عقلانیت را جدا از هم می‌دانند؛ اسلام یک دین عقلانی است اما متأسفانه بسیاری از ائمه جمعه و روحانیون هم تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارند».حجت‌الاسلام علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشستی با عنوان «جهاد تبیین افق روشن» ادعا کرده مسیحیت دین و عقلانیت را جدا از هم می‌دانند اما دین اسلام یک دین عقلانی است!وی در این جلسه که ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ برگزار شد در اظهاراتی با معرفی اسلام به عنوان «دین بر حق» و «عقلانی» تلاش کرده جمهوری اسلامی را یک نظام مبتنی بر عقل معرفی کند و بر «ضرورت گفتگو با نظرات مخالف در امر تربیت» تأکید کرد.ذوعلم اشاره کرده «ما تنها می‌توانیم در امر هدایت زمینه سازی کنیم و هیچ اجباری برای هدایت و تربیت انسان‌ها وجود ندارد.» رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفته «اگر بتوانیم دانش آموز امروزی را به این نتیجه برسانیم که او ناچار به گفتگو با دیگران است یک قدم مهم تربیتی برداشته‌ایم. حتی کتاب خواندن هم گفت و گو و شنیدن صحبت‌های مؤلف کتاب است. مهم این است که ما سر دانش آموز را از برف فضای مجازی بیرون بیاوریم.»  (سایت کانون دفاع از حقوق بشر ,21  آذر 1402)

 

بازداشت و تفتیش منازل نوکیشان در کرج

مأموران وزارت اطلاعات روز دوشنبه ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲، دست به یورش به یک مغازه و دو خانه متعلق به نوکیشان در کرج زده، و چهار نفر از جمله میلاد گودرزی، زندانی سابق عقیدتی را بازداشت کردند.  دو نفر از این نوکیشان بازداشتی که از آنها با نام علیرضا و امیر یاد شده، همچنان در مکانی نامعلوم محبوس هستند، میلاد گودرزی و دانیال، نوکیش دیگر، از حبس آزاد شده‌اند. (ماده ۱۸ , 22  آذر 1402)

 

 

پیروان سایر ادیان :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌ های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌ نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌ های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌ اند.

بازداشت‌ ها و خشونت‌ های هدفمند ارگان‌ های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می ‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌ فشارهای بیشتری قرار دارند، آن ‌ها از انجام مناسک مذهبی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌ اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهائیان را در این کشور اداره می ‌کردند، در زندان‌ های اوین و رجایی شهر به سر می ‌برند و ده‌ ها تن از پیروان آن نیز در زندان ‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌ های طولانی شده اند. یکی از آیین‌های مذهبی در ایران، «یمانی» نام دارد که مدعی زمینه‌سازی ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

 

در این ماه :

 

 

زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات آرش مرادی، درویش گنابادی تعیین شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آرش مرادی، درویش گنابادی محبوس در زندان اوین، روز شنبه یازدهم آذرماه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار خواهد شد. بر اساس احضاریه ای که اخیرا توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم صادر و به این شهروند ابلاغ شده است، آقای مرادی باید روز شنبه یازدهم آذرماه در این شعبه حاضر شود.یک منبع مطلع ضمن بیان اینکه اتهامات مطروحه علیه این شهروند، توهین به مقدسات، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب رایانه ای، عنوان شده، به هرانا گفت: “وکیل آقای مرادی همچنان امکان دسترسی به پرونده او را ندارد و قاضی مظلوم و الیاسی، دادیار ناظر دادسرای اوین از دسترسی وی پرونده ممانعت کرده اند.”پیشتر برای این درویش گنابادی بابت اتهامات مذکور توسط شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین قرار مجرمیت صادر و برای اتهامات اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارچی و اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور قرار منع تعقیب صادر شد. چندی بعد با صدور کیفرخواست، پرونده وی به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران ارسال شد.در تاریخ بیست و پنجم مهرماه، آرش مرادی توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود در کاشان بازداشت و چندی بعد به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.آرش مرادی در اسفند سال ۱۳۹۶ در پی وقایع موسوم به گلستان هفتم بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد. وی نهایتا با پایان دوران محکومیت خود از زندان تهران بزرگ آزاد شد.(هرانا, 7 آذر 1402)

۵ زندانی عقیدتی کرد در خطر اعدام قرار دارند!

پنج زندانی عقیدتی کُرد، بانام های انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت، داوود عبداللهی و فرهاد سلیمی، که در یک پرونده مشترک به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده‌اند، پس از ۱۴ سال حبس در معرض خطر اعدام قرار دارند. در یک ماه گذشته قاسم آبسته و ایوب کریمی، دو زندانی دیگر هم‌پرونده این زندانیان، در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند. شبکه حقوق بشر کردستان ضمن محکومیت اعدام دو زندانی عقیدتی کُرد، قاسم آبسته و ایوب کریمی، از سوی جمهوری اسلامی ایران، خواستار فشار جامعه بین‌الملل بر مقامات حکومتی ایران برای لغو محکومیت اعدام دیگر متهمین این پرونده است. ( شبکه کلمه.11 آذر 1402)


ارجاع پرونده رضایی رسایی، زندانی سیاسی کُرد یارسان محکوم به اعدام به دیوان عالی کشور

 

پس از صدور حکم اعدام برای رضا رسایی از طرف شعبه ۲ دادگاه کیفری یک کرمانشاه، وکلای پرونده به این حکم اعتراض کردند و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شده است. در چند هفته گذشته پس از پیگیری وکلای پرونده به آنها اعلام شده که هنوز پرونده در دیوان عالی کشور تعیین شعبه نشده است.خیرالله حق‌جویان، فعال مدنی یارسان و زندانی سابق سیاسی که از بستگان رضا رسایی است و از نزدیک در جریان پروسه بازداشت، دادرسی و صدور حکم بوده است، در تاریخ ۱۲ آبان با انتشار ویدیویی اعلام کرده بود: «من بر این باور که اگر خود را قربانی کنم، بهتر است تا دیگران را؛ تراژدی غم‌انگیز ۲۷ آبان را یک سناریو و جریان ناحق و سازماندهی شده برای کنترل جامعه، جهت سرکوب، گروگان‌گیری، بازداشت دلخواهی، تصفیه حساب‌های شخصی و گاها سازمانی می‌دانم. چرا که به جای ریشه‌یابی به پرونده شاخ و برگ داده تا هر طور که خواستند هرس کنند.»رضا (غلامرضا) رسایی، شهروند کُرد یارسان اهل شهر صحنه استان کرمانشاه در تاریخ ۱۵ مهر سال جاری از سوی شعبه ۲ دادگاه کیفری یک کرمانشاه به ریاست قاضی محمدرسول حق‌نجاتی و امین محمدی به عنوان مستشار به اتهام‌های «مباشرت در قتل عمد» نادر بیرامی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه، «مباشرت در ايراد جراحات عمدی غيرکشنده غير منتهی به مرگ»، «تظاهر و قدرت نمایی با چاقو» و «اخلال در نظم عمومی از طريق ايجاد هياهو و جنجال» به اعدام (قصاص نفس)، پرداخت دیه، یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.سال گذشته، مراسم بیست و یکمین سالگرد جان باختن سید خلیل عالی‌نژاد، هنرمند سرشناس و از رهبران جامعه یارسان که در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در شهر صحنه برگزار شد؛ متاثر از اعتراضات سراسری پس از قتل حکومتی ژینا مهسا امینی به صحنه اعتراضات مردمی تبدیل شد.(  شبکه حقوق بشر کردستان ،12  آذر 1402)

 

محکومیت یک «هوادار عرفان حلقه» به پنج سال حبس

دادگاه انقلاب استان البرز، «ابوالفضل پورحسینی»، از «هواداران عرفان حلقه» را به سه سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم کرد. ابوالفضل پورحسینی در زمان رسیدگی به اتهامات خود در دادگاه با اعلام اینکه محاکمه خود را قبول ندارد، از امضای برگه اتهامات انتسابی به خود امتناع کرده است.ابوالفضل پورحسینی از سوی دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی به اقداماتی مانند «تشکیل فرقه‌ حلقه و سرکرده عرفان حلقه و توهین به مقام رهبری» متهم شده که این اتهامات از سوی خانواده و نزدیکان او قویا تکذیب شده است. این شهروند پس از رای دادگاه به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شده است. (هرانا, 17 آذر 1402)

 

آرش مرادی، درویش گنابادی به هشت سال حبس محکوم شد

آرش مرادی، درویش گنابادی محبوس در زندان اوین توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به هشت سال حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم صادر و به آقای مرادی ابلاغ شده، وی از بابت اتهام تشویش اذهان عمومی به دو سال حبس، بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس، بابت اتهام توهین به مقدسات به سه سال حبس و از بابت اتهام توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی به دو سال و مجموعا هشت سال حبس محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی سه سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی به خبرنگاران گفت: “پس از ارسال پرونده آقای مرادی به دادگاه انقلاب، اتهام نشر اکاذیب رایانه ای به تشویش اذهان عمومی تغییر پیدا کرد.” (هرانا, 24 آذر 1402)

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 97 خبر که در طول آذر ماه 1402 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، آباننیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق ادیان در آذر ماه همکاری کردند خانم‌ها و آقایان: کریم ناصری، آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی، قندیل دادخواه، پوریا فرجی، پانیذ تراب‌نژاد،کیمیا قزلباش، سینا اشجعی، سعید بهشتی متین، اسفندیار سنگری، داود لطفی، محمدمهدی خسروپناه ، عباس رهبری، مریم حبیبی، لیلا ابوطالبی، کوثر ولی‌زاده، امیر پالوانه،شراره هادی‌زاده رئیسی، می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://adian.bashariyat.org/