اصفهان؛ آزادی دو زن بهائی همزمان با تداوم بازداشت هشت زن دیگر

خبرگزاری هرانا – ندا عمادی و پرستو حکیم، شهروندان بهائی ساکن اصفهان با تودیع وثیقه آزاد شدند. همچنین یگانه آگاهی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌ بخش، شانا شوقی‌فر، بهاره لطفی، مژگان شاهرضایی، ندا بدخش و نگین خادمی دیگر زنان بهائی ساکن این شهر، علیرغم گذشت هفده روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسرمیبرند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ندا عمادی و پرستو حکیم آزاد شدند.

آزادی این شهروندان بهائی، روز چهارشبه هفدهم آبان با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای هر کدام صورت گرفته است.

همزمان یک شهروند بهائی ساکن اصفهان در تماس با هرانا گفت: “یگانه آگاهی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌ بخش، شانا شوقی‌فر، بهاره لطفی، مژگان شاهرضایی، ندا بدخش و نگین خادمی زنان بهائی ساکن اصفهان، همچنان با دستور سجاد پاکدل نیا، بازپرس پرونده، در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند. این شهروندان از ملاقات با خانواده محروم هستند و تعدادی از آنها در طول بازداشت جهت درمان از زندان به بیمارستان اعزام شده‌ اند.”

این ده زن بهائی در تاریخ یکم آبان توسط نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت شدند.

تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.