چهارده شهروند بهایی در مجموع به ۶۹ سال و ۸ ماه زندان تعزیری محکوم شدند

چهارده شهروند بهایی با اسامی نوشین مصباح، سمیرا ابراهیمی، صبا سفیدی، سعیده خضوعی، نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی، سهیلا احمدی، ارسلان یزدی، ایرج شکور و پدرام عبهر، حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مجموعاً به ۶۹ سال و ۸ ماه حبس عزیری و مجازات تکمیلی سنگین محکوم شدند.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیراً سمیرا ابراهیمی، صبا سفیدی، هرکدام به ۴ سال و ۵ ماه زندان تعزیری و ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر، هریک به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این حکم توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سید علی مظلوم و با اتهاماتی شامل عضویت در گروه‌‌های مخالف حکومت، تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران و فعالیت مغایر یا مخل مقدس اسلام، علیه‌ای شهروندان بهایی ساکن تهران صادر شده است.

طبق قانون تجمیع احکام، مجازات اشد برابر با پنج سال حبس برای برای ارسلان یزدی، سعیده خضوعی، ایرج شکور و پدرام عبهر و همچنین، حکم سه سال و پنج ماه زندان تعزیری برای سمیرا ابراهیمی و صبا سفیدی قابل اجرا است. این شهروندان در سال‌های ١٤٠٠ و ١٤٠١، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در نهایت با وثیقه‌های سنگین به طور موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

از سویی دیگر، حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر بابت اتهام “عضویت در تشکل‌های غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت” هر یک به دو سال و هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی خلاف و مغایر شرع اسلام” هر یک به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری تحت نظارت سامانه الکترونیکی در محدوده هزارمتری محل سکونت خود محکوم شدند.

این شهروندان بهایی به عنوان مجازات تکمیلی نیز، هرکدام به پرداخت ٣٧ میلیون و صد هزار تومان جزای نقدی و محرومیت از برخی حقوق اجتماعی به مدت ١۵ سال محکوم شدند.

حسن صالحی، وحید دانا و سعید عابدی، پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های خود بازداشت، و توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران مورد محاکمه قرار گرفته بودند.

همزمان در روزهای گذشته، نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی و سهیلا احمدی، شهروندان بهایی ساکن مشهد نیز، توسط دادگاه انقلاب این شهر بابت اتهام “عضویت در جمعیت به قصد برهم زدن امنیت” به سه سال حبس و در خصوص اتهام “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران” به هشت ماه حبس محکوم شدند.

طبق قانون تجمیع احلام و در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد برابر با سه سال حبس برای هر کدام از این چهار شهروند زن بهائی قابل اجرا خواهد بود.

نسیم ثابتی، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی و سهیلا احمدی، مرداد ماه ١٤٠٢، توسط دادسرای مشهد به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ این شهر احضار و رسیدگی به اتهامات آن‌ها، مهر ماه سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد.

روز دوشنبه اول آبان ماه ١٤٠٢ نیز، نوشین مصباح، شهروند بهایی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد از بابت اتهام “عضویت در گروه‌ها با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به ٣ سال حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران” به ٨ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

طبق قانون تجمیع احکام و در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد برابر با سه سال حبس تعزیری در خصوص این شهروند زن بهایی قابل اجرا خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران آیین بهاییت را هرگز به رسمیت نشناخته و پیروان آن، همواره تحت شدیدترین پیگردها و حبس‌های درازمدت قرار گرفته‌اند. تاکنون صدها شهروند بهایی توسط نهادهای امنیتی به قتل رسیده، مفقود و یا اعدام شده‌اند. همچنین، کسب و کار و تحصیل برای شهروندان بهائی ایران با محدودیت‌های شدید و پلمب مغازه‌ها روبرو است.