تایید مرگ شهروند یهودی در اوین؛ آمریکا: به دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم

هم‌زمان با تایید فوت فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی در زندان اوین از سو سازمان زندان‌ها، وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ایران اینترنشنال اعلام کرد که از مرگ او اطلاع دارد و به دنبال اطلاعات تکمیلی است.گزارش‌هایی درباره تابعیت آمریکایی جاوید‌زاد منتشر شده اما هنوز تایید نشده است.

وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به ایران اینترنشنال درباره مرگ جاویدزاد در زندان اوین گفت: «از گزارش‌ها مبنی‌ بر مرگ شخصی در یکی از زندان‌های ایران مطلع و به دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم»

این وزارتخانه در ادامه به دلیل «ملاحظات حریم خصوصی» از اظهار نظر درباره مرگ این زندانی خودداری کرد.

اداره کل زندان‌های استان تهران فوت جاویدزاد در زندان اوین را تایید و ارائه نشدن خدمات پزشکی به او را تکذیب کرد.

اداره کل زندان‌های استان تهران اعلام کرد که او روز اول مهرماه و پس از وخامت حال «بلافاصله به بهداری منتقل شده و با وجود تلاش‌های صورت گرفته» فوت کرده است.

سایت هرانا خبر داده بود که جاویدزاد، شهروند یهودی و «زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی»، تا پیش از بازداشت در زمینه املاک در ایران فعالیت می‌کرد و در اسفند ۱۴۰۰ با شکایت «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، جاویدزاد دچار بیماری‌هایی از جمله خونریزی معده بوده و در پی تشدید علائم بیماری، شامگاه۳۱ شهریور به بهداری زندان منتقل و پس از مدتی کوتاه بدون رسیدگی پزشکی مناسب به بند عمومی زندان بازگردانده شد.

این سایت خبر داده بود که مسئولان زندان  با وجود موافقت قاضی پرونده خبر از اعزام  این زندانی ۶۳ ساله به بیمارستان ممانعت کرده بودند.

با این حال سازمان زندان‌ها اعلام کرد که او طی مدت حضور در زندان به دلیل سابقه بیماری در دستگاه گوارش پنج نوبت به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شده است.

در سال های مختلف زندانیان زیادی بر اثر نبود رسیدگی پزشکی در زندان جان باخته‌اند. پس از خیزش انقلابی مردم نیز مواردی از مرگ مشکوک معترضان بازداشت شده رخ داده است.

آخرین مورد مرگ جواد روحی در زندان نوشهر است.

رسانه‌های وابسته به سپاه در گزارش‌های مختلف تلاش‌ کرده‌اند جان باختن این زندانی معترض را مرگ طبیعی جلوه دهند.

طبق اطلاعات عفو بین‌الملل، ماموران سپاه بارها با تفنگ سر جواد روحی را نشانه گرفته و او را تهدید کرده بودند اگر اعتراف نکند، به او شلیک می‌کنند.

به گفته عفو بین‌الملل، جواد روحی در اثر شکنجه دچار عدم کنترل ادرار، آسیب مفصل شانه، اختلال حرکت و اختلال گفتار شده بود و با وجود این، مسئولان زندان از ارائه خدمات درمانی کافی به او جلوگیری می‌کردند.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرده بود که از ژانویه ۲۰۱۰ میلادی موارد متعددی را مستندسازی کرده که نشان می‌دهند مسئولان جمهوری اسلامی از انجام تحقیق و تفحص مناسب درباره ده‌ها مرگ مشکوک زندانیانی که طبق گزارش‌های معتبر، تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته بودند، خودداری کرده است.