نهاد آمریکایی آزادی مذهبی خواهان ارجاع پرونده جمهوری اسلامی به دیوان کیفری بین‌المللی شد

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی اقدامات حکومت جمهوری اسلامی در سرکوب معترضان را «خشونتی ویژه‌» برشمرد و خواستار حمایت سیاست‌گذاران ایالات متحده از ارجاع پرونده نقض حقوق بشر این حکومت به دیوان بین‌المللی کیفری شد.

این نهاد در گزارشی تازه با اشاره به تداوم خشونت جمهوری اسلامی علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران در طول دهه های گذشته نوشته است معترضانی که سال گذشته برای برخورداری بیشتر از آزادی مذهب یا عقیده در اعتراضات «زن،زندگی،آزادی» شرکت کرده بودند، از سوی ماموران حکومت در معرض اصابت گلوله، بازداشت و حبس گسترده، خشونت‌های جنسی و جنسیتی و اعدام قرار گرفتند.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی همچنین به گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، درباره «فراگیری و شدت» نقض حقوق بنیادین مردم ایران از سوی حکومت و احتمال ارتکاب جنایت علیه بشریت به وسیله جمهوری اسلامی اشاره و یادآوری کرده که در گزارش سال جاری خود به دولت آمریکا پیشنهاد داده است که از ارجاع پرونده ایران به دیوان بین المللی کیفری دراینباره حمایت کند.

این کمیسیون با مروری بر نقض گسترده حقوق بشر به وسیله جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته تاکید کرده که دولت آمریکا قادر است برای مقابله با نقض حق آزادی مذهب یا عقیده مردم ایران به وسیله حکومت آن کشور، به هماهنگ‌کردن تلاش‌های بین‌المللی اقدام کند.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی با تاکید بر تعهد دولت آمریکا به حمایت از حقوق بشر از جمله آزادی مذهب یا عقیده، خواستار واکنش ایالات متحده به محدودیت‌های نظام‌مند جمهوری اسلامی علیه آزادی مذهب شده است.

این کمیسیون از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواسته که به اعمال تحریم‌های هدفمند علیه ناقضان آزادی مذهب یا عقیده در حکومت ایران ادامه دهد و در مذاکرات خود با جمهوری اسلامی آزادی مذهب و نقض دیگر آزادی‌های حقوق بشری در ایران را یادآوری کند.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی همچنین خواستار حمایت آمریکا از تلاش‌های کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درباره جمهوری اسلامی و فراهم کردن منابع و تخصص‌های فنی برای گردآوری مدارک مربوط به ارتکاب جنایات علیه بشر در ایران شده است.

این نهاد از سیاست‌گذاران آمریکا خواسته که از ارجاع پرونده ارتکاب جنایت علیه بشریت جمهوری اسلامی به دیوان کیفری بین‌المللی پشتیبانی کنند و ارجاع این پرونده را در راستای منافع آمریکا برای افزایش پاسخگویی بین‌المللی جمهوری اسلامی در قبال نقض دائمی و نظام‌مند آزادی مذهب یا عقیده ارزیابی کرده است.

این کمیسیون در بخشی از گزارش تازه‌ خود در ماه جاری میلادی، به برشمردن نقض فاحش، دائمی و نظام‌مند آزادی‌های مذهبی در سال گذشته به وسیله جمهوری اسلامی بویژه علیه دگراندیشان و اقلیت‌های مذهبی از جمله جامعه بهائیان و سنی‌ها پرداخته است.

بنا بر این گزارش، جمهوری اسلامی در سرکوب اقلیت های مذهبی به شیوه‌هایی از جمله قتل، حبس، شکنجه، تجاوز و دیگر خشونت‌های جنسی و ناپدیدسازی قهری متوسل شده است.

در این گزارش تحمیل حجاب اجباری و حبس معترضان به حجاب اجباری در تناقض با ماده هجده اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل در تضمین حق آزادی عقیده و مذهب ارزیابی شده است.

بنا بر این گزارش، این در شرایطی‌ست که جمهوری اسلامی تلاش هایش برای اعمال قوانین حجاب اجباری را تشدید کرده است.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی در بخشی از گزارش خود به جزییات طرح حکومتی حجاب اجباری موسوم به «لایحه عفاف و حجاب» برای برخوردهای قهری با مخالفان حجاب اجباری و بررسی غیرعلنی آن در مجلس شورای اسلامی ایران پرداخته است.

بنا بر این گزارش در حالی که زنان و دختران از قربانیان اصلی قتل‌های ناموسی در ایرا بشمار می‌روند، قوه قضائیه جمهوری اسلامی در مجازات متهمان این دسته از قتل‌ها با ارفاق و مدارا برخورد می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش نیز به مسمومیت سریالی دستکم سیزده هزار دختر دانش‌آموز در فاصله زمستان گذشته تا بهار امسال اشاره و تاکید کرده است که مقامات حکومت ایران ماهها از تحقیق درباره منشا این حملات ناتوان بوده اند.

«قتل‌های حکومتی»

در این گزارش همچنین کشتار دستکم ۵۳۷ تن از معترضان در سال گذشته «قتل‌های حکومتی» نامیده شده و نوشته شده که رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، اسماعیل قاآنی، بطور علنی خواستار سرکوب معترضان شدند.

در قسمت دیگری از گزارش کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی به حبس گسترده فعالان اقلیت سنی‌ مذهب و تشدید فشارها بر شهروندان بهائی از شهریورماه گذشته تاکنون اشاره شده است.

«شکنجه»

در بخش دیگری از این گزارش، به شکنجه زندانیان عقیدتی از جمله بهائیان و دراویش گنابادی از جمله حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه، اشاره و تاکید شده است که این زوج پس از شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی، از معترضان کشته‌شده، بازداشت و شکنجه شده‌اند.

کمیسیون آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی اعلام کرده که اقدام نظام‌مند جمهوری اسلامی علیه دراویش گنابادی و سرکوب اخیر شرکت‌کنندگان در مراسم سوگواری کشته‌شدگان اعتراضات را به شیوه مستند تنظیم کرده است.

در قسمت دیگری از گزارش کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی به تجاوز و خشونت جنسی حکومتی علیه شماری از معترضان از جمله کودکان و نوجوانان حاضر در اعتراضات اشاره شده است. معترضانی که بطور مسالمت‌آمیز برای کسب آزادی مذهب یا عقیده دست به اعتراض زده بودند.

شلیک عامدانه به چشمان و آلت تناسلی معترضان

شلیک عامدانه ماموران حکومت به چشمان معترضان هم در این گزارش قید شده است.

بنا بر این گزارش، در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته چشمان دستکم ۵۸۰ تن از معترضان هدف شلیک عامدانه نیروهای سرکوبگر قرار گرفته است.

ماموران حکومتی علاوه بر چشمها، آلت تناسلی معترضان را هم هدف گلوله قرار داده اند.

ناپدیدسازی قهری به شیوه قتل یا محروم کردن معترضان بازداشت‌شده از برقراری تماس هم بخش دیگری ازاین گزارش را تشکیل می‌دهد. نیکا شاکرمی، معترض ۱۶ ساله، که پیکرش پس از بیش از یک هفته بی‌خبری به خانواده‌اش تحویل داده شد از جمله ناپدیدشدگان قهری محسوب شده است.

جمهوری اسلامی مسئولیت کشتار و شکنجه معترضان را نپذیرفته است.،