سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت، شهروندان بهائی آزاد شدند

امروز دوشنبه بیستم شهریورماه، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت، شهروندان بهائی با تودیع وثیقه از زندان بابل آزاد شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه بیستم شهریور ۱۴۰۲، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت، شهروندان بهائی از زندان بابل آزاد شدند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان به هرانا گفت: “آزادی این شهروندان ساعاتی پیش، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی صورت گرفته است.”
شامگاه سه شنبه بیست و چهارم مردادماه، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل خانم عید محمدزادگان در بابل بازداشت شدند.

آنان توسط شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بابل از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” مورد تفهیم اتهام گرفته بودند.

لازم به ذکر است، چندی پیش محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران با اشاره به پلمب دو مدرسه و ده مرکز آموزشی و ورزشی در شهرستان بابل، مدعی شده بود: که دلیل این اقدام “تبلیغ دیانت بهائی توسط این مراکز” بوده و در این راستا دو شهروند بهائی نیز که از آنها تحت عنوان “مربیان سرشناس بهائی در ایران” یاد کرده است، بازداشت و به زندان منتقل شده اند.

یک منبع مطلع ضمن تکذیب این ادعا به هرانا گفت: “تعداد این مراکز نهایتا ۴ مهدکودک بوده است. همچنین هیچ گاه تبلیغ دینی در این مراکز وجود نداشته و فقط آموزش تربیت کودکان بوده که اولیای این کودکان نیز در این مراکز حضور داشتند. “

نیوشا بدیعی ثابت، ۳۸ ساله، روانشناس، مترجم و شهروند بهائی ساکن تهران است. وی پیش از این نیز سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.