فرهاد چهره سا از زندان اوین آزاد شد

فرهاد چهره سا کومله، زندانی عقیدتی، روز سه شنبه هفتم شهریور ماه از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه هفتم شهریور ماه ۱۴۰۲، فرهاد چهره سا کومله از زندان اوین آزاد شد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده آقای چهره سا در خصوص نحوه آزادی این زندانی به هرانا گفت که وی پس از تحمل بیش از سی ماه حبس، مشمول بخشنامه “عفو” شده است.
آقای چهره سا در تاریخ بیست و هشتم اسفند ماه ۱۴۰۱ از زندان مرکزی اراک به زندان اوین منتقل شده بود.

در تیرماه و خردادماه سال ۹۹، فرهاد چهره سا به همراه شش هم پرونده خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بازداشت این افراد در رابطه با مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان “نقد خرافه و مذهب” صورت گرفت.

پرونده این ۷ نفر با توجه به اتهامات متعدد و صلاحیت دادگاه بابت رسیدگی به آن، به سه بخش تقسیم شد که دو بخش آن در دادگاه کیفری اراک و بخشی دیگر در دادگاه انقلاب اراک رسیدگی شد.

یک بخش پرونده در خصوص رسیدگی به اتهامات فرهاد چهره سا، محمد زهره وندی، اکرم صفایی توانا، علی محمدفلاح رشکلا و کبری ایمانی، در شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ اراک برگزار شد. این افراد از بابت اتهامات “توهین به مقدسات، جعل داده‌های رایانه‌ای و نشر اکاذیب به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و استفاده از اسناد سجلی دیگری به صورت غیرمجاز” محاکمه شدند. با رای این دادگاه فرهاد چهره سا مجموعا به ۸ سال حبس تعزیری و ۲۵ میلیون تومان جزای نقدی و همچنین محمد زهره وندی، اکرم صفایی توانا، علی محمدفلاح رشکلا، کبری ایمانی همگی به جزای نقدی محکوم شدند.

با توجه به اینکه رسیدگی به برخی از موارد اتهامی در صلاحیت دادگاه انقلاب بود، بخش دیگر پرونده در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اراک رسیدگی شد. در این بخش از پرونده فرهاد چهره سا کومله، یوسف مهراد و سید صدرالله فاضلی زارع از بابت اتهام “تشکیل و عضویت در گروه و دسته جات به قصد بر هم زدن امنیت کشور” محاکمه و هر یک به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و تسلیم به رای، مجازات این شهروندان هر یک به ۶ سال زندان کاهش یافت.

بخش سوم پرونده نیز به اتهامات صدرالله فاضلی زارع و یوسف مهراد در شعبه اول دادگاه کیفری یک اراک به ریاست قاضی مهراندیش رسیدگی شد. این دو شهروند توسط این دادگاه از بابت اتهام “سب النبی” به اعدام محکوم شدند و حکم آنها روز دوشنبه هجدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ در زندان اراک به اجرا در آمد.