محروم از درمان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سوزان عید محمدزادگان، شهروند بهائی

سوزان عید محمدزادگان، شهروند بهائی علیرغم گذشت نوزده روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان بابل بسر میبرد. خانم عید محمدزادگان که از مشکلات پزشکی رنج میبرد، از رسیدگی درمانی مناسب محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سوزان عید محمدزادگان، شهروند بهائی کماکان در زندان بابل در بلاتکلیفی بسر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “از سال گذشته که دوره شیمی درمانی خانم عید محمدزادگان به پایان رسید، وی تحت نظر پزشکان متخصص مراحل درمانی خود را سپری میکرد. با این حال، این شهروند بهائی از زمان بازداشت تاکنون از رسیدگی پزشکی مناسب و دسترسی به داروهای خود محروم مانده است.”
بر اساس گزارشاتی که هرانا دریافت کرده است، امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده از زمان بازداشت خانم عید محمدزادگان تاکنون، از وی سلب شده است.

شامگاه سه شنبه بیست و چهارم مردادماه، سوزان عید محمدزادگان و نیوشا بدیعی ثابت توسط نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی در منزل خانم عید محمدزادگان واقع در بابل بازداشت شدند.

پیشتر یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: “آنان توسط شعبه دوم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بابل مورد تفهیم اتهام گرفته اند.”

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.