دادگاه هامبورگ: «مسجد امام علی» یک سازمان اسلامگرای افراطی است

این رای پس از اعتراض و ثبت شکایت «مرکز اسلامی» علیه سازمان حفاظت امنیت از قانون اساسی آلمان که فعالیت‌های مرکز اسلامی را «افراط‌ گرایانه اسلامی» معرفی کرده بود، صادر شد.

«محبت نیوز»- بر اساس رای اعلام شده از سوی دادگاه اداری هامبورگ که روز جمعه ۹ تیرماه صادر شد، طبقه بندی فعالیت‌های مرکز اسلامی این شهر که به عنوان «مسجد آبی» هم شناخته شده، در طبقه‌بندی «سازمان‌های اسلام‌گرای افراطی» تایید شد.

به نقل از صدای آمریکا، این رای پس از اعتراض و ثبت شکایت «مرکز اسلامی» علیه سازمان حفاظت امنیت از قانون اساسی آلمان که فعالیت‌های مرکز اسلامی را «افراط‌ گرایانه اسلامی» معرفی کرده بود، صادر شد.

گفتنی است، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سازمان حفاظت امنیت از قانون اساسی فعالیت‌های مسجد آبی را به عنوان تشکل «اسلام‌گرایان افراطی» معرفی کرده بود.

دادگاه اداری هامبورگ پس از برگزاری دو جلسه دادرسی شفاهی در آوریل و مه ۲۰۲۳ رای کتبی خود را در مورد این شکایت اعلام کرد. براساس رای دادگاه بخشی از شکایت شاکیان پذیرفته شده که براساس آن بخش‌هایی از گزارش سازمان حفاظت از قانون اساسی اجازه انتشار ندارد. با این وجود، مرکز اسلامی هامبورگ در زمینه محور اصلی شکایتنامه که پشتیبان «مسجد آبی» را یک «سازمان افراط گرای اسلامی» نامیده بود، ناکام ماند و دادگاه این موضوع را به لحاظ قانونی «قابل ایراد» ندانست.

طبق گزارش سازمان حفاظت امنیت از قانون اساسی آلمان، انجمن حامی «مسجد آبی» یک سازمان اسلام‌گرای افراطی معرفی شده بود که «اهداف ضد قانون اساسی را دنبال می‌کند.»

مرکز اسلامی هامبورگ از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موسسات اسلامی شیعه در آلمان است. پیش‌ازاین، اداره امنیت داخلی هامبورگ اعلام کرده بود به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد این مرکز که در ظاهر تنها یک مکان فعال در امور فرهنگی معرفی می‌شود، یکی از مراکز مستقیم برای فعالیت‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران در آلمان است؛ همچنین اعلام شد که مرکز اسلامی هامبورگ با گروه حزب‌الله همکاری و ارتباط مستقیم دارد.