هنوز احکام نهایی پرونده «جمعه خونین زاهدان» صادر نشده

با وجود گذشت نزدیک به نه ماه از جمعه خونین زاهدان، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان در مورد وضعیت پرونده تخلفات نیروهای مسلح در هشتم مهر سال گذشته گفته «هنوز احکام برخی از نیروهای نظامی این پرونده قطعی نشده است». او افزوده که «به علت نواقصی، دادگاه نتوانسته است رأی نهایی را صادر کند.»

صبح روز چهارشنبه ۳۱ خرداد، «حسینعلی میر»، دادستان نظامی سیستان و بلوچستان، در مورد جمعه خونین زاهدان گفته اکنون برای ۱۱ متهم که تیراندازی آنها باعث مرگ افراد شده پرونده‌ای جدید تشکیل شده است. به گفته او، در پرونده نخست تعداد ۱۵ نفر از متهمان در اواخر سال گذشته کیفرخواست آنها به دادگاه ارسال و احکام این افراد نیز صادر شده است اما در زمان حاضر در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد و با توجه به اینکه هنوز نهایی نشده است نمی‌توان احکام نهایی را اعلام کرد.

آقای میر اضافه کرده که: «در پرونده دیگر این حادثه دربارهٔ فرماندهانی بود که اقداماتی نظیر ترک فعل، عدم رعایت نظامات دولتی و گزارشات خلاف واقع داشتند که برای آنها نیز کیفرخواست تشکیل شد و جلسات آن نیز برگزار شده است که استعلاماتی دارد که در حال انجام است و به‌محض دریافت پاسخ استعلامات احکام آنها نیز صادر خواهد شد.»

جمعی از مردم زاهدان در روز هشتم مهرماه سال گذشته، در اعتراض به موضوع تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ در چابهار در زاهدان تجمع کردند که با تیراندازی مستقیم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی این تجمع به خاک و خون کشیده شد. بعدتر از این روز به عنوان «جمعه خونین زاهدان» یاد شد.

در هشتم مهر پس از نماز جمعه اهل سنت به امامت مولوی عبدالحمید، مردم معترض به خیابان آمدند که با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی نزدیک به یکصد نفر از مردم زاهدان کشته شدند.

پس از جمعه خونین زاهدان، مردم معترض هر جمعه پس از خطبه‌های انتفادی مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، به خیابان می‌آیند و علی‌رغم سرکوب شدید حکومت علیه جمهوری اسلامی شعار سر می‌دهند. مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان در هشتم مهرماه دانسته بود.