اهدای جایزه بین‌المللی حقوق بشری به امیر سالار داوودی، وکیل زندانی

جایزه بین‌المللی حقوق بشری لودویک تراریو ۲۰۲۲، روز جمعه ۲۶ خرداد، در آمستردام، پایتخت هلند، طی مراسمی به امیرسالار داوودی، وکیل زندانی و مدافع حقوق بشر اهدا شد.

امیرسالار داوودی، وکالت شماری از زندانیان عقیدتی از جمله بهاییان و ناصر نورد گل تپه، نوکیش مسیحی و زندانی سابق عقیدتی، را برعهده داشته‌است.

هیئت داوران با درنظر گرفتن، کار خستگی ناپذیر آقای امیر سالار داوودی در حمایت از حقوق بشر در ایران و با توجه به رنجی که هنوز در زندان متحمل می‌شود، آقای داوودی را به عنوان برنده جایزه امسال انتخاب کرد.

این جایزه بین‌المللی حقوق بشری در سال ۱۹۸۴ در فرانسه راه‌اندازی شد و هر سال به وکلایی که با فعالیت خود، از حقوق بشر دفاع کرده‌اند، اهدا شده‌است. نلسون ماندلا، رهبر مبارزه ضدآپارتاید در آفریقای جنوبی، نخستین برنده این جایزه بود.

آقای داوودی مانند ماندلا، در زمان دریافت جایزه در زندان است. در اوایل خردادماه سال ۱۳۹۸ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۱۱۱ ضربه شلاق و ۳۰ سال حبس محکوم شد که از این میزان مجازات حبس، ۱۵ سال آن قابل اجراء است.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر این حکم را یک «بی عدالتی تکان دهنده» توصیف کرده‌است.

از سال ۱۹۹۰، این جایزه به‌طور مشترک از سوی چند نهاد حقوق بشری و انجمن وکلا از جمله، مؤسسه آموزش حقوق بشر پاریس، کانون وکلای آمستردام، کانون وکلای ژنو، به وکیل مدافع حقوق بشر اهدا می‌شود.

طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری، و همسر امیرسالار داوودی و دختر آنها نیز در این مراسم حضور داشتند و به نیابت از آقای داوودی جایزه به آنها تحویل داده شد.

پیامی نیز از شیرین عبادی،وکیل و برنده جایزه صلح نوبل در این مراسم خوانده شد.

خانم عبادی ضمن تشکر از وکلای اروپایی که به سرنوشت همکاران ایرانی خود بی‌توجه نیستند گفت که این «وکلا بی‌پناه‌ترین گروه‌ها» هستند.

حکومت جمهوری اسلامی بسیاری از وکلای دادگستری را که از فعالان مدنی و سیاسی دفاع می‌کردند، در سال‌های اخیر راهی زندان کرده‌است.