مهاباد؛ ایرج صوفی‌محمد، زندانی عقیدتی دست به اعتصاب غذا زد

ایرج صوفی‌محمد، زندانی عقیدتی کُرد در اعتراض به انتقال خود از رای باز به بند داخله زندان مهاباد از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده است.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، ایرج صوفی‌محمد، زندانی عقیدتی که به صورت رای باز به سر می‌برد به دلایل نامعلوم روز جمعه ۱۵ اردیبهشت با دستور دادستان مهاباد به بند داخله این زندان منتقل شده است. این زندانی از روز گذشته ۱۷ اردیبهشت در اعتراض به انتقال خود از رای باز به بند داخله زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

این شهروند اهل مهاباد در اوایل پاییز ۱۳۹۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از پایان دوران بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. وی در اریبهشت ۱۳۹۹ از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه به ریاست قاضی علی شیخ‌لو به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق عضویت در گروه‌های تندرو مذهبی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم پس از مدتی از سوی دیوان عالی کشور نقض به ۱۰ سال حبس تعزیری تبدیل شد. وی در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ در اعتراض به عدم موافقت در درخواست انتقال خود به زندان مهاباد به مدت ۱۶ روز دست به اعتصاب غذا زد. این زندانی عقیدتی پس از چند هفته به زندان مهاباد منتقل و در این مدت در رای باز این زندان به‌سر می‌برد.

آقای صوفی محمد پیشتر در سال ۱۳۹۶ نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به همین اتهام از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به تحمل ۱۸ ماه حبس محکوم شده بود. وی پس از اتمام دوران محکومیت در سال ۱۳۹۷ از زندان مرکزی ارومیه آزاد شده بود.