خبرگزاری فرانسه: روند فزاینده حملات خشونت بار علیه مسیحیان

ارسال خبر توسط  محمد رضا فرشادفر   Mohammadreza Farshadfard

timthumb.php

از حدود 2.3 میلیارد مسیحی در سراسر دنیا، سالانه بین 9 هزار تا 100 هزار نفر به خاطر دین و اعتقادات  خود کشته می شوند.کارشناسان عمده خشونت علیه مسیحیان را از جانب رادیکالیسم مذهبی و به ویژه افزایش افراط گرایی اسلامی عنوان می کنند.
« محبت نیوز» – تظاهرات مسیحیان پاکستان در شهر کراچی، در اعتراض به افزایش حملات خشونت بار علیه مسیحیان. اقلیت مسیحی در پاکستان سال هاست با تهدیدهایی چون بمب گذاری و حملات مسلحانه افراط گرایان روبروست.
شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: فعالان و ناظران مسیحیت می گویند هر سال هزاران مسیحی به خاطر دین و آیین خود کشته می شوند و روند آزار و اذیت آنها دائمن رو به گسترش است. در کشورهایی که مسیحیت با تهدید و خطر روبروست، مراسم و تجمعات آیینی مسیحیان به طرز فزاینده ای مورد هجمه و حمله قرار می گیرد.
پاپ فرانسیس، در یکی از مصاحبه های اخیر خود، تصریح کرد که این روزها در بسیاری از کشورها، پیروان تمام شاخه های مسیحیت از جمله پروتستان ها و کاتولیک ها مورد هدف واقع می شوند.
جان آلن، از پژوهشگران واتیکان و نویسنده کتاب جدیدی با عنوان “جنگ جهانی علیه مسیحیت” می گوید: “تصور غالب در غرب این است که یک مسیحی، همه جای دنیا، ثروتمند، قدرتمند و برخوردار از نفوذ و تاثیر سیاسی زیادی است. اما این تصور، منعکس کننده واقعیت نیست. مسیحیان در بسیاری کشورهای دنیا، فقیرند و چه به لحاظ زبانی و چه به لحاظ فرهنگی، جزو اقلیت ها به شمار می آیند.”
آمارها و برآوردها در خصوص کشته شدگان اقلیت های مسیحی در سراسر دنیا، متغیر و با تردید همراه است. گفته می شود از حدود 2.3 میلیارد مسیحی در سراسر دنیا، سالانه بین 9 هزار تا 100 هزار نفر به خاطر دین خود کشته می شوند. آندرئا ریکاردی، موسس صندوق خیریه کاتولیک سنت اجیدیو در شهر رم، دوشنبه گذشته در سرمقاله روزنامه پرفروش کریر دلا سرا (Corriere della Sera) از سکوت واتیکان در برابر آزار و اذیت مسیحیان در کشورهای غیرمسیحی انتقاد کرد.
به تازگی یکی از گروههای پروتستانی مستقر در آمریکا با عنوان “درهای باز” (Open Doors) اعلام کرده است خطرناک ترین کشور دنیا به لحاظ میزان خشونت علیه مسیحیان، کره شمالی است. به گفته این گروه، پس از کره شمالی، در کشورهای عربستان سعودی، افغانستان، عراق، سومالی، مالدیو، مالی، یمن ( ایران) و اریتره بیشترین خشونت علیه مسیحیان اعمال می شود.
این گروه اعلام کرده است که وضعیت مسیحیان در مصر، اتیوپی و سوریه نیز رو به وخامت است. طبق ادعای گروه “درهای باز” در سراسر دنیا حدود 100 میلیون مسیحی مورد آزار و اذیت و تهدید قرار دارند.
شماری از ناظران معتقدند دلایل و عوامل خشونت های ضد مسیحی بسیار متغیر است و نمی توان صرفن “مسیحی بودن” آنها را دلیل اصلی این خشونتها تلقی کرد. به عقیده این گروه از ناظران، مجموعه ای از عوامل محلی و بومی در افزایش این خشونت ها موثر است.
به عنوان مثال، افزایش ناگهانی و صعودی حملات ضد مسیحی در جمهوری آفریقای مرکزی یا سودان جنوبی، بیشتر از آنکه به خود دین مسیحیت مربوط باشد، به اختلافات قومی و نزاع بر سر کنترل منابع ثروت و قدرت باز می گردد.
این مساله، از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پروفسور اندرو چست نات، پژوهشگر دین مسیحیت در انتقاد از دیدگاه جان آلن در خصوص “جنگ علیه مسیحیان” در روزنامه هافینگتون پست نوشته است: ” آلن نه تنها با مطرح کردن ادعای جنگ علیه مسیحیان، به مسیحیانی که در سراسر دنیا در معرض درد و رنج واقعی هستند آسیب وارد کرده، بلکه به طرزی خطرناک به آتش مناقشات و منازعات مذهبی دمیده است.”
پروفسور چست نات می گوید جان آلن در کتاب خود، درباره جنگی موهوم نوشته است که فقط در صفحات کتاب او و البته در اطلاعات غیر قابل تایید بعضی سازمان های مسیحی وجود دارد.
کارشناسان به سه نوع خشونت عمده علیه مسیحیان اشاره می کنند: عمده ترین خشونت، از جانب رادیکالیسم مذهبی و به ویژه افزایش افراط گرایی اسلامی، بودایی و هندو بر می خیزد.
جان آلن، همچنین به نمونه هایی از خشونت اشاره کرده که از جانب گروهی دیگر از مسیحیان اعمال می شود؛ مثل حملاتی که کاتولیک های سنت گرا علیه پروتستان های آمریکایی در مکزیک ترتیب می دهند.
تهدید دوم، از جانب دولت ها بر می خیزد؛ جایی که دولت ها اقلیت مسیحی را برانداز، توطئه چین یا خرابکار تلقی می کنند. دولت های اریتره یا کره شمالی و ( ایران) در این گروه می گنجند. آلن می گوید در این کشورها هزاران مسیحی به زندان افتاده اند.
یک تهدید نیز به منافع اقتصادی، گروه های مافیایی و گروه های شبه نظامی باز می گردد. اینجا، آموزه های اجتماعی مسیحیت، تهدیدی علیه منافع اقتصادی این گروه ها تلقی می شود.
منبع -انگلیسی : خبرگزاری فرانسه
http://mohabatnews.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7955:1392-10-06-20-30-18&catid=53:church-difficulty&Itemid=282